جاباما
۶۳۰۶۲۹
۵۰۳۰
۵۰۳۰
پ

آشنایی با نیازها و درمان بیماری در گیاه بگونیا هلندی

هر صبح با اين عشق از خواب بيدار می‌شد كه گلش را نگاه كند. اگر آبي نياز داشت، نوري، خاكي يا غذايي، او را سيراب می‌کرد و مراقب بود تا خم به ابرو نياورد. گل هم كه خوب می‌دانست نازش خريدار دارد، با کوچک‌ترین حسي كه داشت خود را خسته و غمگين نشان می‌داد. گل زيبا، خوب بلد بود كه چطور دلبري كند، خانه را غرق حس خوب و رنگ زيباي خود نماید و راه جلب‌توجه صاحب خود را به‌خوبی می‌شناخت. سكوي كوچك لب پنجره اتاق مخصوص او بود؛ گل زيباي بگونيا هلندي!

مجله منزل - صدف حقیقت: هر صبح با اين عشق از خواب بيدار می‌شد كه گلش را نگاه كند. اگر آبي نياز داشت، نوري، خاكي يا غذايي، او را سيراب می‌کرد و مراقب بود تا خم به ابرو نياورد.
گل هم كه خوب می‌دانست نازش خريدار دارد، با کوچک‌ترین حسي كه داشت خود را خسته و غمگين نشان می‌داد. گل زيبا، خوب بلد بود كه چطور دلبري كند، خانه را غرق حس خوب و رنگ زيباي خود نماید و راه جلب‌توجه صاحب خود را به‌خوبی می‌شناخت. سكوي كوچك لب پنجره اتاق مخصوص او بود؛ گل زيباي بگونيا هلندي!
آشنایی با نیازها و درمان بیماری در گیاه بگونیا هلندی

شناسنامه‌ای از جنس گیاه
  • نام: بگونيا هلندي، بگونيا هيماليس
  • نام علمی: Begonia Hiemalis
  • نام انگلیسی: Reiger Begonia
  • خانواده: Begoniaceae، بگونیا
آشنایی با نیازها و درمان بیماری در گیاه بگونیا هلندی
مشخصات کلی بگونيا هلندي

اين گياه، بومي جنوب و مركز آمريكا، ‌آفريقا و جنوب آسيا است. بگونيا هلندي، گياهي دوپایه است و گل نر و ماده آن روي يك گياه قرار دارند. گل نر داراي پرچم‌های بلند است. ارتفاع اين گياه به‌طور متوسط حدود 40 سانتی‌متر است و درون گلدان نگهداري می‌شود. بگونيا هلندي جزء دسته‌ای از گياهان آپارتماني گل‌دار است كه از بهار تا پاييز می‌توان گل‌هایی زيبا را روي آن ديد و اگر شرايط مساعد باشد رشد چند سانتی‌متری را می‌توانید به‌طور سالانه در ظاهر گياه مشاهده نمایید.

برگ در گياه بگونيا هلندي، چرمي شكل و براق است و در قسمت لبه، دندانه دارد. ساقه و شاخه‌های اين گياه، اغلب به رنگ قرمز ديده می‌شود. گل‌ها خوشه‌ای بوده و در قسمت نوك ساقه‌ها رشد می‌کنند. گل در اين گياه به رنگ‌های سفيد، زرد، قرمز، نارنجي و صورتي دیده‌شده و حالت براق و صدفی‌رنگ دارند.

توجه نمایید که براي تعويض گلدان بعد از دو سال اقدام کرده و تنها يك سايز بزرگ‌تر کفایت خواهد کرد.
آشنایی با نیازها و درمان بیماری در گیاه بگونیا هلندی

خاک، آب، نور و مواد غذایی موردنیاز

بگونيا هلندي به نور متوسط و غیرمستقیم نیاز دارد. در صورت امكان آن را در پنجره جنوبي قرار دهيد تا بيشترين لذت را ببرد. بگونيا روزکوتاه است. آبياري گياه را زماني انجام دهيد كه سطح خاك خشك شود. زماني كه گلدهي گياه تمام شد، بگذاريد خاك گلدان کاملاً خشك گردد و گياه به دوره استراحت وارد شود. مراقب باشيد برگ و گل‌ها خيس نشوند.

بهترين دما براي بگونيا هلندي، ۲۴ درجه در روز و ۱۶ درجه سانتی‌گراد در شب است. رطوبت متوسط براي اين گياه مناسب است.

اگر می‌خواهید بگونيا هلندي در خانه شما سرحال و شاداب باشد،‌ خاك غني و مغذي با زهكش مناسب را براي آن در نظر بگيريد. اسيديته بين 5/5 تا 7/6 براي اين گياه پيشنهاد می‌شود. هم‌چنین تغذيه و كود دهي كامل را انجام داده و كود گلدهي را دو هفته یک‌بار فراموش نكنيد.

چگونه بگونیا هلندی را تکثیر کنید؟

تكثير اين گياه از راه قلمه برگ و ساقه ممكن است. قلمه ساقه را به‌سادگی می‌توانید درون آب نيز ریشه‌دار كنيد. كشت بذر نيز در شرايط مساعد، منجر به سبز شدن گياه جديد می‌شود.
آشنایی با نیازها و درمان بیماری در گیاه بگونیا هلندی

گیاه‌پزشکی در خانه و درمان بیماری‌ها

يكي از عمده‌ترین مشكلاتي كه در گياهان ديده می‌شود قارچ‌های بیماری‌زا به نام سفيدك است. این لکه‌های پودري سفيد بر روي برگ‌های بگونيا هلندي نيز ظاهر می‌شوند و اگر توسط سم قارچ‌کش سم‌پاشی نشوند، می‌توانند گياه را از بين ببرند. لازم است بدانيد كه عامل رشد قارچ در گياهان، فضاي گرم و مرطوب است، پس بهتر است گلدان را به فضاي خنک‌تر منتقل كنيد.

گاهي در زير برگ، چيزي می‌بینید كه شبيه تارعنکبوت است. در این زمان، سم کنه‌کش به كمك شما می‌آید.

برگ‌های لوله شده با حاشیه‌های خشك، نشان از بی‌آبی گياه است. آن را سيراب كنيد و به فضاي خنک‌تری ببريد.

آبياري بیش‌ازاندازه براي همه گياهان مضر است. در بگونيا هلندي، خوبي بیش‌ازحد براي رفع تشنگي، ساقه را می‌پوساند و يقه گياه را از بين می‌برد.

بعدازاینکه گل‌ها خشك شدند، آنها را حذف كنيد تا گلدهي تسريع یابد.

برای تهیه مجله منزل می توانید به صورت حضوری از کیوسک های روزنامه فروشی سراسر کشور و برای خرید نسخه الکترونیک از وب سایت taaghche.ir اقدام نمائید.

ضمنا برای اشتراک نسخه چاپی مجله منزل روی تصویر زیر کلیک کنید:

آشنایی با نیازها و درمان بیماری در گیاه بگونیا هلندی
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج