جاباما
۶۳۱۱۱۶
۴ نظر
۵۱۰۰
۴ نظر
۵۱۰۰
پ

بیبیانا استینهاوس؛ اولین داور زن فوتبال مردان

به سمت زمین مسابقه می رود، در حالی که چشم ده ها هزار تماشاگر به اوست و رسانه های سراسر جهان بر روی عملکرد او متمرکز شده اند، رویای او به حقیقت پیوسته بود.

وب سایت روزیاتو: به سمت زمین مسابقه می رود، در حالی که چشم ده ها هزار تماشاگر به اوست و رسانه های سراسر جهان بر روی عملکرد او متمرکز شده اند، رویای او به حقیقت پیوسته بود.

در ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۷، بیبیانا استینهاوس با تبدیل شدن به اولین داور زنی که یک مسابقه ی رسمی در سطح بالا در لیگ فوتبال مردان را قضاوت می کند، نام خود را در تاریخ آلمان جاودانه کرد. مکانی که این رخداد فراموش نشدنی برای زنان آلمانی در آن رخ می داد نیز خود سمبلیک بود: ورزشگاه ۷۴ هزار نفری الیمپیااشتادیون شهر برلین که سابقه ی میزبانی مسابقات المپیک، مسابقات جام جهانی و فینال لیگ قهرمانان را در کارنامه داشت. حتی فکر کردن به چنین موضوعی نیز به گفته ی خود استینهاوس مو را بر تن او سیخ می کرد.
بیبیانا استینهاوس؛ اولین داور زن فوتبال مردان

توجه رسانه ای

این داور ۳۸ ساله ی آلمانی اولین خبر داوری اش را به صورت ایمیل و سه روز قبل از انجام بازی بین تیم های هرتابرلین و وردربرمن دریافت کرد، رویه ای که در مسابقات فوتبال در آلمان کاملاً طبیعی است. از صحبت های او در مورد اولین مسابقه ی داوری اش در لیگ مردان بوندسلیگا نیز می توان متوجه غرور و بالیدن او به خود شد. او می گوید که اصلاً باور نمی کرده که انتخاب شدنش به عنوان داور بازی فوتبال مردان چنین بازتاب گسترده ای در سطح جهانی داشته باشد. وی می گوید که اولین داوری اش در بازی فوتبال مردان برای وی بسیار استرس آور بوده اما وی سعی داشته با لبخندهایش آرامش خود را کنترل کند.

عملکرد استینهاوس در اولین تجربه ی داوری اش در دنیای فوتبال مردان با رضایت عمومی کمیته ی داوران، تماشاگران و حتی بازیکنان همراه بود اما وقتی برای داوری بازی بین تیم های شالکه و ماینز انتخاب شد که در واقع دومین تجربه ی او در این زمینه بود شرایط کاملاً متفاوت شد.
بیبیانا استینهاوس؛ اولین داور زن فوتبال مردان

وی در این باره می گوید:" هیچ کس اهمیت نمی داد، هیچ کس علاقه ای به این موضوع نداشت، درست مانند یک نوشته ی بسیار کوچک در گوشه ای از یک مجله خبری بود. این موضوع به من نشان داد که این موضوع پذیرفته شده است، مردم پذیرفته اند که یک داور می تواند بهترین کیفیت را داشته باشد بدون توجه به این که جنسیت، قد و قواره، پیشینه، دین و فرهنگ او چیست. اگر کیفیت لازم را داشته باشید و اگر علاقه ی کافی به انجام کارتان تا جایی که می توانید در شما وجود داشته باشد در برای شما باز خواهد بود. و این همان چیزی است که ما برای زیبایی بازی به آن نیاز داریم".

نگاه جنسیتی

حضور استینهاوس در میدان فوتبال مردان را نباید دستکم گرفت زیرا در حدود ۵۰ سال پیش همین اتحادیه اجازه حضور زنان در مسابقات فوتبال به عنوان فوتبالیست را نمی داد. اما لیگ آلیانز فراون-بوندسلیگا که معادل بوندسلیگای مردان در این کشور شناخته می شود اکنون یک از رقابتی ترین و سازمان یافته ترین لیگ های فوتبال زنان در جهان به شمار می آید. اگر چه در سال های اخیر زنان بسیاری در سطح داوری مسابقات بین المللی حضور داشته اند اما هنوز نمی تواند نگاه جنسیتی به این موضوع را به طور کلی رد کرد. اخیراً یک روزنامه ی اسپانیایی در مورد زنی به نام کارولینا بوژار نوشته بود که در لیگ جوانان این کشور سوت می زند.
بیبیانا استینهاوس؛ اولین داور زن فوتبال مردان

او طرفدار باشگاه بارسلونا بوده و علاوه بر داوری دانشجوی رشته ی حقوق بوده و در دو ۸۰۰ و ۱٫۵۰۰ متر نیز تجربه زیادی دارد. اما استینهاوس خود در میدان مسابقه نیز با دیدگاه های جنسیتی مواجه شده است. در سال ۲۰۱۵، در لیگ دسته دوم فوتبال کشور آلمان وی کریم دمیربای از تیم فورتانا دوسلدورف را به دلیل دو حرکت خشن با دریافت دو کارت زرد از میدان مسابقه اخراج کرد. وقتی که استینهاوس کارت قرمز را به دمیربای نشان داد با این جمله ی او روبرو شد:" زنان هیچ جایی در فوتبال مردان ندارند".

وی این موضوع را در گزارش پس از پایان مسابقه گنجاند و باشگاه دوسلدورف دمیربای را از ۵ مسابقه محروم کرده و او را به عنوان داور مسابقه ی دختران باشگاه انتخاب کرد تا تنبیه شود. استینهاوس بر این باور است که در فوتبال آلمان همه برنامه ریزی های فدراسیون فوتبال این کشور برای زنان و مردان مشترک است و کسی که با حضور زنان در این عرصه مشکل دارد بهتر است وارد فوتبال نشود و کسی که غیر از این فکر کند به فوتبال تعلق ندارد. اما در ابتدای این فصل بوندسلیگا و قبل از این که وی اولین بازی بزرگ بوندسلیگایی خود را قضاوت کند، استینهاوس بار دیگر خبرساز شد.

در حین بازی تیم های بایرن مونیخ و چمنیتزر در ژرمن کاپ، فرانک ریبری، بازیکن بایرن مونیخ، در حالی که خم شده بود تا توپ را بکارد بند کفش های استینهاوس که داور مسابقه بود را باز کرد. این بازیکن فرانسوی قبل و بعد از این ماجرا چنین کاری را با یک داور مرد انجام نداده بود. بسیاری بر این باور بودند که چنین شوخی نوعی بی احترامی به داور مسابقه محسوب می شود اما استینهاوس این موضوع را رد می کند. وی می گوید:" اگر قضیه فرانک ریبری بار دیگر رخ دهد به همان شیوه با آن برخورد خواهم کرد زیرا به نظر نمی رسید که وی بخواهد به من به عنوان داور بازی بی احترامی کند. بیشتر شبیه عشق بود، نشانه ای مثل این که بگویی: به بوندسلیگا خوش آمدی و من نیز با همین دیدگاه به آن نگاه کردم".
بیبیانا استینهاوس؛ اولین داور زن فوتبال مردان

داور روز و پلیس شب

علاوه بر داوری در بوندسلیگا، استینهاوس یک افسر پلیس نیز هست و وی بر این باور است که در هر دو شغل چیزهایی وجود دارد که مکمل یکدیگر هستند. با این وجود به شهرت رسیدنش باعث شده دیگر نتواند در خیابان ها گشت زنی کند و در اداره ی پلیس وظایفش را انجام می دهد. وی در این باره با خنده می گوید که هنگام نگهبانی در خیابان "مردم مرا نگه داشته و می خواستند در مورد آفساید صحبت کنند". پدر او نیز داور فوتبال بوده اما اگر چه این موضوع الهام بخش اولیه او برای ورود به دنیای داوری بود اما تنها دلیل او برای این موضوع نبوده است.

وی در این باره می گوید: من خیلی زود فهمیدم که فوتبالیست خیلی موفقی نیستم. پس سوت را برداشتم و خواستم این کار را نیز امتحان کنم". وی می گوید از همان دوران کودکی پدرش به او یاد داده که همه چیز در دنیای فوتبال مثبت نیست و این تجربه ها را می توان در برخورد آرام و خویشتنداری اش در برابر گفته های دمیربای را مشاهده کرد. وی در این باره می گوید:" او به طور کامل به من نشان داد که یک داور باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشد. تنها جنبه های مثبت بازی نیستند، از این رو این پیامی است که من می خواهم به تمام کسانی که در فوتبال حضور دارند بگویم: تنها با یکدیگر با احترام برخورد کنیم".
بیبیانا استینهاوس؛ اولین داور زن فوتبال مردان

او چند سال پیش داوری را به صورت آماتور و از لیگ ها و بازی های محلی آغاز کرده و اکنون با کسب تجارب فراوان در بالاترین سطح ممکن در فوتبال آلمان و جهان داوری می کند. وی در این باره می گوید:" هنوز هم فکر می کنم که این بهترین شغل جهان است. خب برای این کار ذوق داشته و عاشق کاری که انجام می دهم هستم پس به انجام آن ادامه دادم. و در طول سال ها پیشرفت کردم، از یک سطح به سطحی دیگر و این طور به بوندسلیگا رسیدم".

لذت بردن از لحظه

استینهاوس موافق است که بچه ها به فوتبالیست شدن علاقه ی بسیار بیشتری دارند تا به داور شدن اما وی اکنون در مرکز توجه قرار داشته و اسطوره زنان و دختران بسیاری قلمداد می شود.وی خود را در موقعیتی «زیبا» اما «تحت فشار» توصیف می کند و به دختران و پسرانی که به دنیای داوری علاقه دارند در حالی که مدام مشتش را بر کف دست دیگرش می کوبد چنین می گوید:"اگر می خواهید شما هم جزئی از این بازی زیبا باشید و اگر مسیرتان را در داوری یافتید، این فرصت را غنیمت بشمارید، آن را دنبال کنید، سوت را بردارید. این یکی از بهترین تصمیم هایی بود که در تمام زندگیم گرفتم. شما تحت فشار همه کسانی که شما را نگاه می کنند کار می کنید و با خود فکر می کنید اوه می توانم بهتر عمل کنم. از این رو باید کیفیت خود را در هر بازی به اثبات برسانید".
بیبیانا استینهاوس؛ اولین داور زن فوتبال مردان
بیبیانا استینهاوس؛ اولین داور زن فوتبال مردان

بعد از تاریخ سازی در آلمان و با نزدیک شدن مسابقات جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۱۸ در روسیه آیا می توان مسابقات جام جهانی را عرصه ی جدیدی برای نمایش مهارت استینهاوس در داوری دانست؟ وی می گوید که هنوز به چنین چیزی که زمان ان نزدیک نیست فکر نکرده است. وی در این باره چنین می گوید:" قدم بعدی سالم و شاداب ماندن است، مصدوم نشدن،لذت بردن از هر بازی تا جایی که می توانم. زیرا هیچوقت نمی دانید که سوت زدن چه مدت دوام خواهد داشت ، هیچ وقت نمی توانید بگویید که شغل شما به عنوان یک شخصیت ورزشی چه مدت طول خواهد کشید.بنابراین واقعاً خوشحالم و قدر چیزی که بدست آورده ام را می دانم و از لحظه لذت می برم".
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینا کجاان ما کجای کاریم

    • بدون نام

      عجب اراده ای واقعا حقش بود که به اینجا برسه

    • بدون نام

      مگه اینا جایی رسیدن .نگاه خانم داور یعنی پیشرفت .خخخ .

    • بدون نام

      از این متن ها نذار برترین ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج