۶۳۱۷۴۳
۱۹ نظر
۵۰۰۶
۱۹ نظر
۵۰۰۶
پ

یک هفته و چند چهره؛ زلزله زدگان و توقیف کیهان

این روزها خودم را کنترل می کنم که قبل از باز شدن عکس و ویدئوهای کانال های خبری از روی هر تصویر درد آوری بگذرم و چششم نخورد به غم کرمانشاه.

برترین ها - ایمان عبدلی: به علاقه‌ی شخصی اگر باشد طبیعتا از کیهان و جلایی پور نخواهیم نوشت و گاه محدودیت سوژه ها فضای نوشتن را جبری می کند.

حمیدرضا جلایی پور یا (منتقد هفته)

«سه روز قبل از اربعین شاهد بودم هشتاد در صد امکانات فرودگاه امام خمینی در خدمت زائران امام حسین (ع) قرار گرفته بود. در صورتی‌ که معمولا امکانات این فرودگاه اصلی ایران در طول سال در اختیار طبقه متوسط ( روبه‌بالا) و طبقه بالا است. اقشاری را پیش از پروازشان در فرودگاه دیدم که بهترین امکان مدرنی را که ممکن است در طول زندگی از آن استفاده کنند همان ماشین مدرن بنز حمل جنازه بهشت زهرا است. ولی حالا با بهترین هواپیما یا اتوبوس وی ای پی به کربلا می‌روند» - حمید رضا جلایی پور

جلایی پور از انقلابی ترین های دهه شصت است. جلایی پور و هم نسل هایش مثل: ابراهیم اصغرزاده و حتی سعید حجاریان و اکبر گنجی، از نسلی هستند که به موازات بالا و پایین های انقلاب و دگردیسی‌هایش دچار تحول شدند و در دهه هفتاد و از میانه آن از پُست های اجرایی بُریده و روزنامه نگاری و فکرسازی را پیشه کردند. آن ها جایگاه شان را تغییر دادند اما همان روحیات قبلی را هم حفظ کردند، روحیاتی آمیخته به تجربه گرایی و تحول و چرخش که شاید در جایگاه یک مدیر یا یک روزنامه نگار پذیرفته باشد، اما برای یک تئوریسین پذیرفتنی نیست. در چنین جایگاهی افراد باید بعدترها را ببینند، آسیب ها را شناسایی کنند و با شکلی از پیشگویی جامعه را برای پذیرش تحولات و رصد دقیق تر جریانات آماده کنند، خصیصه هایی که به نظر جلایی پور با خودش ندارد.
یک هفته و چند چهره؛ زلزله زدگان و توقیف کیهان

همین کمبودها باعث می شود وقتی که او می خواهد در مورد راهپیمایی اربعین چیزی بنویسد به ظرف زمان و مکان بی توجه است و انگار در خلا و فارغ می نویسد. انگار که نسل او هنوز همان سهل انگاری های دوران مدیریت و روزنامه نگاری را با خودشان در این موقعیت جدید هم همراه دارند، چه بسی اگر تبعات اشتباهات مدیریتی دامنه‌ی یک استان را می گیرد و تبعات اشتباهات روزنامه نگاری به اندازه‌ی خوانندگان همان روزنامه است، اما تبعات سخن پراکنی از جایگاه یک تئوریسین، وسیع و دامنه دار خواهد بود.

این که راهپیمایی اربعین دچار تفاوت ماهوی نسبت به سال های گذشته شده که اظهر من الشمس است، اما هر چه که باشد فروکاست یک امر جمعی آمیخته با آسمان، خطای استراتژیکی است. حداقل در این برهه. یعنی جلایی پور وقتی در مورد اربعین این گونه می نویسد، بیشتر از هر چیز باید به کشش افکار عمومی توجه کند که تا چه اندازه تحمل پذیرش این مدل از موضع گیری ها را دارند؟ اساسا وقتی در مورد مسائلی مناقشه برانگیز نوشته می شود، شاید بیشتر باید حواسمان باشد که جریان مقابل تا چه اندازه می تواند از ظرفیت وقت نشناسی استفاده کند.

همه‌ی این ها فعل و انفعالات در نهایت مدل فکری نسلی از فکرسازان امروز وطنی را نشانمان می دهد. آن هایی که دائما تجربه می کنند و این تکرر آزمون و خطا در موقعیت های مختلف همیشه از آن ها افراد درجه دویی ساخته! به عبارتی این اشتباهات ما را یاد تندروی های همین نسل در موقعیت های ویژه‌ی قبلی می اندازد؛ روزگاری رد شدن از رئیس دولت اصلاحات، روزگاری کسب تجربه در جایگاه فرمانداری و وزارت خانه ها و امروز هم کسب تجربه در جایگاه روشنفکر! غافل از این که روشنفکر به قیمت آزمون و خطا روشنگری نمی کند.

کیهان یا (توقیف هفته)

توقیف دو روزه کیهان که خب خیلی خبرساز شد و حتما در جریانش قرار گرفته اید که به چه دلیل توقیف شد و واکنش ها چه بود. مساله ی کیهان این است که روح سردبیر آن به شدت و به درستی بر روزنامه سیطره دارد و هر بار که اسم این روزنامه ی باسابقه می آید انگار که با استعاره ای از یک تفکر روبه رو شده ایم؛ تفکر شریعتمداری و داستان از همین جا پیچیده تر می شود؛ نقد کیهان دائما به پای کسی نوشته می شود که به شدت سمپات است و هر اظهار نظر از او می تواند کل فضای فکری جامعه را دچار تامل کند.

در این داستان نکاتی هست.

نکته ی اول این که اتفاقا مساله کیهان و روح غالب سردبیر آن اتفاق مبارکی است و این برگ برنده ی کیهان است که یک سردبیر پر قدرت دارد. در قحطی خوانش مقاله ها، مقالات کیهان خوانده می شود و انصافا حتی اصلاحاتی ها نمی توانند قید این روزنامه را بزنند. کیهان و شریعتمداری به اندازه ای از هماهنگی رسیده اند که شاید این تنها روزنامه ای باشد که مردم اسم سردبیر آن را می دانند. فکرش را بکنید که دیگر روزنامه ها هم همین اندازه سردبیر پای کاری داشتند، چقدر روزنامه ها هویت می گرفت و خون داشتند.
یک هفته و چند چهره؛ زلزله زدگان و توقیف کیهان

نکته ی دوم این که در مورد نهادهای امنیت ساز فرهنگی عجالتا فرهنگ سازی به اندازه ای نداشته ایم. این همان نکته ای است که چند سال قبل تر فرزاد حسنی در سطحی دیگر در مقابل سردار رادان گفته بود که گاها مردم با دیدن نیروهای انتظامی به جای احساس امنیت، احساس ترس می کنند. حالا این قصه بی شباهت به آن ماجرا نیست. برخی از مردم توقیف روزنامه ها را اقدامی در جهت منافع ملی قلمداد نمی کنند، گاها آن را به پای انسداد و فضای احیانا نه چندان باز رسانه ها می گذارند و مادامی که این اطمینان در مردم ایجاد نشود که افرادی مسئول و دلسوز در جهت تثبیت امنیت اقداماتی این چنینی را اجرایی می کنند، این ظرف فکری، توقیف شده را مظلوم و محق جلوه می دهد و با چنین استعداد فکری در جامعه، دیگرانی می توانند از هر توقیفی، هجمه بسازند در جهت مظلوم نمایی.

نکته سوم اما در نقد کیهان است و عطف می دهم به انتقادات بعضا درست کیهان نسبت به رسانه های اصلاح طلب که گاها آن ها را متهم می کند که در پرداخت به موضوعاتی نظیر حصر افراط می کنند. کیهان به درستی می نویسد که حصر دغدغه‌ی عمده‌ی مردم نیست و رسانه ها باید از درد مردم بنویسند. نقد کیهان به شرق و اعتماد و.. وارد است، اما انصافا این حواشی مورد نظر کیهان هم دغدغه ی مردم نیست و احتمالا برای آن ها مسائل روزمره‌ی اقتصادی در اولویت است. گاه گمان می رود که شاید اصلاحاتی ها و اصولی ها هر دو یک اشتباه را در دو فرم مجزا تکرار می کنند؛ آن هم دوری از دغدغه های اصیل مردم یا همان خوانندگان احتمالی شان است.

حریری یا (نخست وزیر هفته)

از اوضاع خاورمیانه نوشتن دشوارترین کارهاست. نخ هر ماجرایی را که می گیری کلافش گره‌های بسیار دارد، اتفاقات مختلف به شکل تودر تویی به هم وصل است و ما انگار هیچ تسلطی بر اوضاع نداریم.

استعفای ناگهانی سعد حریری و اعلام آن از خاک عربستان تکانه‌ی جدید به خاورمیانه بود. عربستانی که در دوران اوباما دوران احتضار را از سر می گذراند، حالا با آمدن ترامپ حال خوش تری دارد و باز سودایی شده، جنگ عربستان در سه جبهه یمن، سوریه و عراق با مخالفان آل سعود سنگین و طاقت فرسا شده، حالا اما با گشودن جبهه ای جدید احتمالا خاندان آل سعود در پی تضعیف مخالفانش هستند، ظاهرا هم انتخاب درستی داشته اند؛ لبنان.
یک هفته و چند چهره؛ زلزله زدگان و توقیف کیهان

کشوری که عروس نامیده اند و البته که عروس خوشبختی نبوده! خاکی مملو از قومیت های مختلف که همیشه مستعد استقلال طلبی های گوناگون بوده و اصلا استعداد پاره پاره شدن دارد. دست بالای حزب الله و شیعیان پس از روزگار استیلای فرانسوی ها، عربستان را در این روزها به این هوس انداخته که اولا جنگ فرسایشی شده عراق، یمن و سوریه را به خاکی جدید بکشاند، دوما با تکیه بر پول های نفتی وزن سُنی ها را در لبنان بالا ببرد، در واقع یک تیر و دو نشان. سعد حریری هم تا این جای کار نشان داده پای کار است و همراه و همگام آل سعود آمده و از آن طرف هم همراهی نسبی ترامپ و آمریکا هم چراغ سبزی است که عربستان در این برهه به آن نیاز دارد.

در واقع محمد بن سلمان از پس اصلاحات وسیع و یهویی که در داخل کشورش راه انداخته برای اثبات خودش به چیزهای بیشتری نیاز دارد. او هر چقدر که موفق شده زن ها و جوانان و روشنفکرها را با اعطای حق رانندگی و خوانندگی زنان و اصلاحات این مدلی راضی کند، باید همزمان جایگاه بیشتری در میان سران مذهبی و طیف های مختلف سیاسی کسب کند. برگ برنده و کلید ماجرا این است که آن ها را به وسیله قدرت نمایی در خاورمیانه متقاعد کند. هر چقدر که دست عربستان در تحولات خارمیانه بالاتر برود، شانس محمد بن سلمان برای کسب یک سلطنت مقتدرانه بلند مدت تر بالاتر خواهد رفت. به هر حال عربستان سال هاست در جبهه های مختلف ضعیف و ضعیف تر شده و بدتر آن که نه تنها نتوانسته کاری از پیش ببرد، بلکه متهم به حمایت از تروریسم هم شده. در نقطه مقابل اما حزب الله و حامیانش وجود دارند که در فرمی دمکراتیک و اصولی توانسته اند منویات خودشان را به کشوری مثل لبنان غالب کنند. سرسودایی محمد بن سلمان و نسیم موافق ترامپ سرنوشت لبنان را دست آویز قرار داده، تا این که خدای خاورمیانه چه خواهد؟

زلزله زدگان یا (مصیبت هفته)

این روزها خودم را کنترل می کنم که قبل از باز شدن عکس و ویدئوهای کانال های خبری از روی هر تصویر درد آوری بگذرم و چششم نخورد به غم کرمانشاه. نه که بی رحم باشم و یا از غم آن ها فارغ باشم، اما خب همین وسواس در پرهیز و ندیدن، خودش از غم وسیع تری می آید. انگار کسی می خواهد برایتان حکایتی و قصه ای تکراری را تعریف کند و شما حوصله نکنید آن قصه‌ی تکراری را بشنوید. گرچه که گفتند تحمل یک قصه ی تکراری آدم را جنتلمن نشان می دهد اما از شما چه پنهان قصه‌ی ویرانی و زلزله و مصیبت عقل محاسبه گر را از کار انداخته، هر چقدر هم که پرهیز می کنم و تلاش می کنم نمی شود که نمی شود، اصلا ترسِ غم از خودِ غم بدتر است، ترس هر چیزی از خودِ آن چیز بدتر است.

ویرانی ترس های زیادی به جان همه مان می اندازد. با خودمان فکر می کنیم اگر این مرگ فقط برای همسایه نماند، چه؟ همذات پنداری به بالاترین سطح خودش می رسد؛ هر تصویر خاصیت این همانی دارد، اگر ما جای آن ها بودیم؟ به یکباره همه چیز از دست می رود. زندگی شکلی از قمار می شود و ناگهان همه چیز را باخته ای! ترس این روزها روی آسمان شهر پرواز می کند. پیمانکار و کاسب و فلان مقام مسئول هر کدام اندازه‌ی خودش و مسئولیت هایی که برداشته و برنداشته می ترسد. اصلا ترس از میزان تعلقات می آید. تعلقات می تواند بستگان و پدر و مادر باشد، می تواند خانه و اتومبیل باشد و می تواند تصمیماتی باشد که گرفته ایم و نگرفته ایم، ترس های ما به تصمیماتی که گرفته ایم هم وصل است.
یک هفته و چند چهره؛ زلزله زدگان و توقیف کیهان

گفتم که ترس هر چیز از خود آن بدتر است. ترس کارهای نکرده، مثلا پدری که به اندازه پدری نکرده و بعد از گذر سال ها شاید میوه زندگی اش را تر و تازه نبیند، حالا ترسی دارد که از زحمت قبول مسئولیت در زمان مقتضی‌ اش بدتر است. مثلا رئیس فلان تعاونی که بعد از زلزله دچار ترس می شود و این حس از پذیرش مسئولیتی که قبل تر نپذیرفته سهمگین تر است، قطعا.

فلان مقام و مسئولی که شُل جنبیده و منافع کوتاه مدتش را به منافع بلند مدت یک مردم ترجیح داده در واقع ترسیده و از خودش مطمئن نبوده، شاید در کوتاه مدت پولی به جیب زده یا فکرهایی را فریب داده و حتی محبوبیت هم خریده اما در گذر زمان حسی به جانش می افتد که باور بفرمائید موذی و خانمان برانداز است. نمی دانم شاید زلزله تقدیرگرا تر کرده، اما دنیا دار مکافات است. بنشینید و ببینید چگونه اوج و فرود های کائنات آدم ها را می تواند به آنی خار یا سرفراز کند. ویرانی و زلزله و این غم سهمگین البته که جای حساب پس دادن هم هست، اصلا این گرته ای از روز قیامت و صحرای محشر است، حساب پس دادن ها را سیاسی کاری تلقی نکنیم! آنان که چنین در خانه های مردم بی مهری کردند اتفاقا همین روزها باید در تنگنا قرار بگیرند این حساب پس دادن ها مثل خود زلزله یک تقدیر است.
برای ارتباط بیشتر با ما به آدرس اینستاگرام eman.abdoli مراجعه کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      متن در مورد جلایی پور تا اندازه ی زیادی مبهم بود علتشم این بود که سخنان ایشان به طور کامل نیومده و یا بخشی از حرفاش نقل قول شده که منظور اصلی رو نمی رسونه!

    • بدون نام

      چرت گفته انصافا

    • بدون نام

      کاش در مورد وضعیت نابسامان اطلاع رسانی و امدادرسانی هم مطلبی می نوشتین اینکه گویا مردم اعتمادشون رو به نهادهی ذیربط هم در عرصه خبر هم کمک رسانی از دست داده اند خودشون وارد عمل شدند و از اونجایی که هرکسی حتی اگه در منطقه حضور داره فقط بخشی از واقعیت رو می بینه و به علت بی تجربگی ممکنه از مردم درخواست های غیر منطقی داشته باشه(مثلا درخواست برای اقلامی که ظرف چند روز آینده ازدیادش باعث مزاحمت و اختلال در امر امداد میشه) ! این متن های تکراری و احساسی واقعا دردی رو دوا نمی کنه این داستان تکراریه ولی هر بار میشه درس های جدیدتری ازش گرفت و برای آینده به کار برد

    • بدون نام

      پول زیاد داشتن .با زندگی مردم بیگناه بازی کردن .چه قیمت و چه نمرهای میتوان به بی عرضگی و بی وجدانی این افراد داد

    • شرلوک

      اقای عبدلی اظهار نظر شما درباره ی کیهان محافظه کار ترین اظهارنظر ممکن است.انگار که جوهر قلم شما هر دفعه ازیک جا تأمین میشود
      اگر شهامت درست نوشتن ندارید ننویسید.شرط اول نویسندگی شهامت است نه مصلحت

    • رضایی

      سلام.آقای عبدلی فارغ از اینکه مطالبتون رو در بیشتر موارد می پسندم .سوالی ذهن من را درگیر می کند: مخاطب نوشته های شما چه کسانی هستند؟ چون بیشتر مطالب شما برای تمام اقشار قابل درک نیست کلمات سنگین و ثقیل هستند‌. جمله بندی ها طولانی و در پاره ای از مواقع غیر قابل فهم .پیشنهادم به شما این است که ساده تر بنویسید تا افراد بیشتری با نظرات فکر شده شما ارتباط برقرار کنند.

    • ایدا

      واقعا که! حتی شریعتمداری هم نمیتونس اینطوری کیهان رو توجیه کنه که شما کردین. ببینم فحاشی به دولت و مردم توجیه و دفاع لازم داره؟

    • جاوید

      به عنوان یک مخاطب ثابت یک هفته چند چهره هر هفته دقیقاً هر هفته واژه غلط " گاهاً " یا " دوماً " رو مُخمه خوب استفاده نکن دیگه باو :|
      ضمنا تحلیلت از بحث زلزله جالب و تازه بود تشکر.

    • زینب

      "ویرانی و زلزله و این غم سهمگین البته که جای حساب پس دادن هم هست، اصلا این گرته ای از روز قیامت و صحرای محشر است، حساب پس دادن ها را سیاسی کاری تلقی نکنیم! آنان که چنین در خانه های مردم بی مهری کردند اتفاقا همین روزها باید در تنگنا قرار بگیرند این حساب پس دادن ها مثل خود زلزله یک تقدیر است."
      چه قدر این قسمت خوب بود. هر چند میشد از خیلی ابعاد دیگه به این حادثه برداخت و درش کنکاش کرد و خیلی جای کار داشت ولی متن حساسیت انسانی قابل تقدیری داشت. چند روز دارم فکر میکنم به این موضوع از اون کارگری که خورده آجر تو ستون گذاشته تا اون پیمانکار و مهندس و متولی اصلی که دولت وقت باشه. دارم فکر میکنم به اون مهندسی که به خاطر منافع زیر برگه ای مربوط به ساختمونی امضا زده که شاید حتی یکی از آشناهاش تو اون ساختمون بر اثر زلزله فوت کرده دارم به حسی که باید تا آخر عمر حمل کنه فکر میکنم.

      متن مربوط به کیهان محافظه کارانس, جوری که نه سیخ بسوزه نه کباب. اگه واقعا نمیتونید ( چه از نظر عوامل بیرونی چه درونی) متن جسورانه ای بنویسید به نظرم کلا اون موقعیت و حادثه رو فراموش کنید ننوشتن و ندیدنش بهتر از این شکل نوشتن و سوزوندن سوژست.

    • عنقا

      سلام آقای عبدلی شما در مورد زلزله میگی ترس ولی آیا دولتمردان آزاینکه یک محصولی را بخوان گران کننید یا همین ماجرای وام دادن به مردم کرمانشاه آخه اینا نمیترسن؟؟ که 20 سال طول میکشه قسطش بدن باز هم عالی بود اقای عبدلی وتسلیت میگم به باز ماندگان

    • بدون نام

      بقيه ي روزنامه ها به سرعت توقيف ميشند و سردبيرشون به اندازه ي كيهان آزادي ندارند كه در ياد مردم بمونند

    • بدون نام

      منم ازمتن مربوط به جلایی پور چیزی دستگیرم نشد،درمورد توقیف کیهان هم شما به نفع شریعتمداری قلم زده بودی که من یکی اصلا انتظارشو نداشتم،درموردزلزله وکم کاری دست اندر کاران بخش مسکن هم موضوع تازه ای نبود اینکه دولت وحتی ما مردم هم هیچکدام درهیچ کجاوظایفمان را به نحو شایسته انجام نمیدهیم وعاقبت این سهل انگاریها دامن همین مردم ودولت راخواهدگرفت،نمونه ش همین تلفات بالای زلزله

    • دراكولا تا به تا

      كاربر رضايي عزيز، متن اصلا ثقيل نيست. مشكل نويسنده اينه كه ديدگاه نامعلوم و غيرمشخصي داره و براي همين، سعي ميكنه با كلمات بازي كنه و منظور رو خوب به مخاطب انتقال نده. متن رو انگار يه پيرزن دوران دور نوشته! زني تصور ميكنم كه ميگه، به زمين گرم بخوره . دنيا دار مكافاته و از اين حرفها...
      مطلب مربوط به كيهان كه از همه بدتر. هم نويسنده ميدونه و هم من و شما كه چرا كيهان مهمه. اما نه اون ميتونه بگه و نه ما. در عوض ما هذيون نميگيم. اميدوارم شر اين ديدگاه هاي كيهان، دامن ايران رو نگيره.

    • بدون نام

      این هفته خیلی سوژه ها چالشی نبود واسه همین کم بحث شد

    • بدون نام

      لايك به دراكولا تا به تا

    • بدون نام

      خودت فهمیدی چی نوشتی‌‌‌‌ خوب نمیتونی ننویس.کیهان مثل شرق واعتماده!!! زلزله هم تقدیره!!! یعنی تقدیر قشر بی پول اینه بمیرن ولی قشر مرفه تو ساختمان محکم کناریشون زنده بمونن!!!

    • صهبا

      ایمان بیاوریم به ساده تر نوشتن، بخدا قبول داریم باسوادی،برادر من ساده تر و قابل فهم تر بنویس

    • بدون نام

      آقای عبدلی لابیرنت نه لابیرینت

    • بدون نام

      وای دراکولا.پیرزن دوران دور.الانم همه همین حرفا رو میگن .بابا چند منی؟؟؟؟؟؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج