جاباما
۶۳۲۴۲۱
۶۵ نظر
۵۰۱۳
۶۵ نظر
۵۰۱۳
پ

کوروشی که نمی‌شناسیم!

آریان، ‌مورخ یونانی می‌نویسد: «بر قبر کوروش این کلام خود او به خط میخی منقور شده بود: «ای آدمیان، من کوروش فرزند کمبوجیه‌ام، پارسیان را قدرت فرمانروایی داده‌ام، سرور آسیا شده‌ام، ‌این مشتی خاک را که گور من است از من دریغ مدارید.»

سکندر امان‌اللهی بهاروند در روزنامه شرق نوشت: آریان، ‌مورخ یونانی می‌نویسد: «بر قبر کوروش این کلام خود او به خط میخی منقور شده بود: «ای آدمیان، من کوروش فرزند کمبوجیه‌ام، پارسیان را قدرت فرمانروایی داده‌ام، سرور آسیا شده‌ام، ‌این مشتی خاک را که گور من است از من دریغ مدارید.»

«چند روز پیش روزنامه «شرق» (دوشنبه هشتم آبان ١٣٩٦، صفحه ١٧) مقاله‌ای با عنوان «حاشیه‌های روزی به نام کوروش» چاپ کرد که مطالعه آن سبب شد نگارنده این سطور که ٣٠ سال تاریخ اجتماعی ایران را در بخش جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز تدریس می‌کرده است، مطالبی به اختصار درباره این قهرمان تاریخ ایران و جهان بنویسد. اما در اینجا گفتارمان را با نقل‌قول از روزنامه «شرق» آغاز می‌کنیم:

در کلام علامه طباطبایی همان ذوالقرنین ستوده‌ شده در قرآن است و در اینستاگرام حسین‌ الله‌کرم، شخصی دروغین و جعلی که هیچ ردی از او در تاریخ نیست. ‌گروهی از او با عنوان پادشاهی قدرتمند و دادگر یاد می‌کنند و گروهی می‌گویند در نهایت پادشاهی قدرت‌مدار و زورگو بوده؛ مانند همه شاهنشاهان دیگر. صحبت از کوروش هخامنش است؛ بنیان‌گذار و نخستین شاه از سلسله هخامنشیان که به گواه منابع تاریخی بین سال‌های ٥٥٩ تا ٥٢٩ پیش از میلاد بر نواحی گسترده‌ای از آسیا و به مرکزیت ایران حکومت می‌کرد.

منشور حقوق بشر و آرامگاهی ساخته‌ شده از سنگ با معماری خاص پلکانی از اصلی‌ترین یادگاران بازمانده از او در عصر کنونی است. اولی در موزه ملی بریتانیا نگهداری می‌شود و دومی در پاسارگاد استان فارس واقع شده است؛ جایی که گفته می‌شود مرکز فرمانروایی امپراتوری شرق تا غرب این پادشاه قدرتمند بوده است.

با آن که هزاران مقاله و کتاب از کوروش کبیر نام برده و از او به نیکی یاد کرده‌اند، مدتی است در ایران نغمه‌ای مبنی‌ بر این که این شخصیت بزرگ وجود نداشته،‌ نواخته می‌شود که چنین اقدامی جدل با تاریخ و ستمی نابخشودنی به تاریخ، فرهنگ و گذشته پرافتخار مردم این سرزمین است. اگر واقعا نوازندگان این نغمه زیان‌آور این‌ قدر از تاریخ چند هزار ساله ایران ناآگاه مانده‌اند، ‌جای بسی تأسف است اما اگر دانسته و آگاه از تاریخ این سرزمین، ‌چنین مطالب کذبی را عنوان می‌کنند، مرتکب ستمی ناروا به تاریخ و فرهنگ مردم ایران شده‌اند.

آیا کوروش وجود تاریخی داشته است؟

اکنون این پرسش مطرح است که آیا کوروش وجود داشته یا شخصی افسانه‌ای است؟ در پاسخ به این پرسش، شواهد تاریخی حاکی از آن است که بدون تردید نه‌ تنها چنین شخصیتی وجود داشته است، بلکه منابع تاریخی از او به نیکی و سرافرازی یاد کرده‌اند. شواهدی که وجود این رادمرد ایرانی را تأیید می‌کنند، ‌عبارت‌اند از:

١- آرامگاه و کاخ‌های پاسارگاد

٢- کتیبه‌های کوروش در پاسارگاد

٣- الواح یافت‌شده در بابل (عراق)

٤- نوشته مورخان یونانی مربوط به ٤٠٠ ق.م.

با این‌ حال گذشت زمان باعث شد که ایرانیان به‌ تدریج سلسله پرافتخار هخامنشیان را که بنیان‌گذار ایران است، از یاد ببرند؛ چنان‌ که در کتاب‌های تاریخی و حتی شاهنامه فردوسی که در هزار و ٥٠٠ سال گذشته نوشته شده‌اند، از سلسله هخامنشیان نام برده نشده است. از آن گذشته، نه‌ تنها هخامنشیان به بوته فراموشی سپرده شده بودند، حتی آثاری که از آنها به جا مانده، با نام‌های دیگری معرفی شده‌اند. چنان‌ که برای مثال آرامگاه کوروش را با عنوان قبر مادر سلیمان و قدیمی‌ترین ساختمان هخامنشیان در خوزستان (منطقه بختیاری‌ها) را «مسجد سلیمان» و نیز آثار شهر «انشان»، پایتخت اول هخامنشیان (کوروش خود را کوروش انشانی نامیده) را که در نزدیک بیضا قرار داشته، اکنون با عنوان تپه هلیان یا ملیون شناخته می‌شود. مهم‌تر از اینها، ‌معروف‌ترین آثار هخامنشیان که یونانیان آن را پرسپولیس (شهر پارس‌ها) می‌نامیدند، «تخت‌ جمشید» نام گرفته و مقابر سلاطین هخامنشی را هم «نقش رستم» می‌نامند.

این وضع تا حدود دو قرن پیش ادامه داشت تا این که یک افسر جوان انگلیسی به نام هزی راولینسون که در زمان فتحعلی‌شاه قاجار مشاور ارتش بود و شاهزاده محمدعلی میرزای دولتشاه، را در اردوکشی همراهی می‌کرد، توانست از کتیبه داریوش در بیستون نسخه‌برداری و سرانجام خط میخی را رمزگشایی و کتیبه را ترجمه کند. این کشف مهم باعث شد که باستان‌شناسان کتیبه‌ها و الواحی را که در تخت‌ جمشید و جاهای دیگر به دست آمد،‌ ترجمه کنند. به این‌ شکل این کشف مهم باعث شد به گذشته پرافتخار خود پی ببرند. چنان‌ که اکنون اطلاعات وسیعی درباره هخامنشیان و حکومت پرافتخار آنان به دست آمده و مشخص شده است که مقبره‌ای که در پاسارگاد مقبره مادر سلمیان نامیده شده، ‌همان آرامگاه کوروش کبیر است. پس از رمزگشایی خط فراموش‌شده میخی و ترجمه متون به‌ جا مانده از زمان هخامنشیان و نیز ترجمه کتاب‌های تاریخی به‌ جا مانده از تاریخ‌نویسان یونانی درباره هخامنشیان زمینه بازسازی تاریخ ایران در این برهه فراموش‌شده فراهم شده؛ به‌ طوری‌ که در ٢٠٠ سال گذشته کتب و مقالات فراوانی به وسیله اروپاییان و ایرانیان درباره سلسله هخامنشی و سلاطین مشهور آن مانند کوروش کبیر، داریوش و... نوشته شده است اما مایه تأسف است که هنوز بعضی از هم‌وطنان از چنین تحولاتی غافل مانده‌اند.

سیرت کوروش کبیر

کوروش دوم ملقب به کوروش کبیر مقدر بود بانی بزرگ‌ترین و قدرتمندترین امپراتوری جهان شود. ماکس مولو وان فقید در جلد دوم از مجموعه تاریخی کمبریج با عنوان «تاریخ ایران دوره هخامنشیان» ترجمه مرتضی ثاقب‌فر (انتشارات جامی، ١٣٨٥، صفحه ٢٥٩) درباره کوروش چنین نوشته است:

[کوروش] در سال ٥٩٨ ق.م به عنوان پسر کمبوجیه یکم و ماندانه دختر آستیاک [ایشتوویگو] به دنیا آمد. احتمالا دیرتر از سال ٥٧٨ با کاساندان محبوب‌ترین همسر خود ازدواج کرد که برایش کمبوجیه دوم، پسر و جانشینش را زایید. وقتی این زن درگذشت کوروش فرمان داد تا همه اتباعش به سوگواری بپردازند. برای بار دوم با آمی‌تیس ازدواج کرد. ‌در سال ٥٥٨ ق.م به تخت نشست؛ مادها را مغلوب و شاه آنها آستیاک را اسیر کرد و پایتخت ماد اکباتان (همدان) را در ٥٥٠ ق.م. به تصرف درآورد؛ تسخیر هرکانیا (گرگان) و پارت در ٥٤٩ ق.م؛ تسخیر بابل و اسارت شاه نبونید در ٥٣٩ ق.م، مرگ در آن سوی جیحون هنگام کشته‌شدن کوروش.

کوروش در سال ٥٢٩ ق.م. برای جلوگیری از تهاجمات ماساگات‌های کوچ‌نشین در آسیای میانه در نبرد کشته شد. دیاکنوف شرح جالبی از وضعیت قوم وحشی نوشته است که در اینجا قسمتی از گفته‌های او را نقل می‌کنیم:

آنها در ماورای سیحون سکونت اختیار کرده بودند. در زمان کوروش هم احتمالا در همین نقاط می‌زیسته‌اند. بین ماساگات‌ها تشکیلات قبیله‌ای و ازدواج گروهی وجود داشته است. طبق اخبار نویسندگان باستانی در میان ماساگات‌ها امر فرمانروا با زنان بوده است. ماساگات‌ها مانند دربیک‌ها پیرمردها را به قتل می‌رساندند. هردوت [٤٤٦ ق.م] زندگانی ماساگات‌ها را به نحو جالبی توصیف کرده که ارزش دارد در اینجا تماما نقل شود.

«عادت آنها به این قرار است که گر چه هر یک از آنها زن می‌گیرد، همگی مشترکا از زنان یکدیگر استفاده می‌کنند. برای عمر انسانی قائل به حدی نیستند و هر کس خیلی پیر می‌شود تمامی خویشاوندان وی دورش جمع می‌شوند و او را به قتل می‌رسانند و او را با حیوانات متعددی که در همان زمان ذبح می‌کنند، ‌می‌پزند و دسته‌جمعی به خوردن آن می‌پردازند. آنها هیچ‌ چیز نمی‌کارند و خوراک آنها از دام‌های اهلی و ماهی است ‌که به حد وفور از رودخانه [سیحون] تأمین می‌شود. از شیر نیز استفاده می‌کنند. از خدایان فقط به خورشید احترام می‌گذارند و برای او اسب قربانی می‌کنند.» بنا به روایت هردوت ماساگات‌ها کوروش و سپاهیان او را با حیله و نیرنگ به داخل سرزمین خویش کشاندند و در همان موقعی که اردوی [اردوگاه؟] ماساگات‌ها به تصرف کوروش درآمد و ارتش وی از این پیروزی دلشاد بود، ‌تمامی آنها را محاصره کرده مورد هجوم قرار دادند. در این نبرد، ‌کوروش با سپاهیان زیادی که همراه داشت کشته شد. کوروش یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین شخصیت‌های باستانی بود و در معاصران خود اثرات بسیار عمیقی باقی گذاشت. (تاریخ ایران باستان، انتشارات علمی فرهنگی، ١٣٨٣، صفحه‌های ٨٧-٨٩.

آوردن جنازه کوروش به پاسارگاد

پی‌یر بریان در کتاب «وحدت سیاسی و تعامل فرهنگی در شاهنشاهی هخامنشی. ترجمه ناهید فروغان، ‌نشر اختران،‌ ١٣٨٦، ‌صفحه‌های ٢٥٣-٢٥٢، درباره آوردن جسد کوروش به پاسارگاد چنین نوشته است: جانشین موظف بود جسد پدرش (پادشاه متوفی) را تا گور سلطنتی هدایت کند؛ این مراسم دارای اهمیت سیاسی فراوان و از خلال آن استمرار سلسله سلطنتی و حقوق ولیعهد ظاهر می‌شد. وقتی شاه در خارج از پارس جان می‌سپرد، معمولا جانشین تعیین‌شده مکلف بود برای ارسال جسد شاه در معیت ملازمان در ارابه‌ای که به این منظور مهیا شده بود، ‌اقدام لازم را به عمل آورد... . کتیاس می‌نویسد پس از مرگ کوروش و بازگشت سپاه، ‌کمبوجیه جسد پدر را تحت مراقبت خواجه باگاتس به پارس فرستاد که در آنجا دفن شود.

سیرت کوروش

گزنفون حکیم‌ یونانی در سده ٤٠ قبل از میلاد در کتابی با عنوان «سیرت کوروش» که کتابی داستانی، تاریخی و سیاسی است، ‌شخصیت کوروش را چنین توصیف کرد:

چنان که روایت کرده‌اند، پدر کوروش کبوجیه (کمبوجیه) پادشاه پارس و او از قوم پرسه‌اید بود که اصل و نسب خود را به پرسوس (پرسه) می‌رسانیده‌اند. این قول هم مورد قبول است که مندانه (عنبرسیاه) دختر آستیاک پادشاه ماد مادر او بوده است. راجع به خود کوروش بنا بر تصنیف‌ها و روایاتی که هنوز در مشرق‌زمین متداول و جاری است، می‌توان گفت که پروردگار او را علاوه بر خوی نیکو، روی نیکو نیز داده و پول و جانش را به سه ودیعه والا، «نوع‌دوستی»، «‌دانایی» و «عز و نیکی» سرشته بود. او در راه ظفر و سرافرازی هیچ مشکل طاقت‌فرسا را و هیچ خطری را بزرگ نمی‌پنداشت و چون از چنین امتیازات خداداد جسمانی و روانی برخوردار بود،‌ خاطره و نامش تا امروز در دل‌های بیدار مردم روزگار پایدار و باقی است. به‌ راستی او طبق آیین و عادات پارسیان پرورش یافته بود و علاوه‌ بر قواعد و آیین مزبور که مانند سایر جاها ضامن خیر و صلاح عام است، باید خاطرنشان کرد که راه و رسم اصلی‌ این قوم به‌ مراتب برتر از رسوم و قواعدی است که اقوام دیگر دارند. (سیرت کوروش، ترجمه وحید مازندرانی، شرکت سهامی کتاب‌های جین، ١٣٥٠، صفحه‌های ٤ - ٥).

پیشنهادها

امید است این شرح مختصر اولا هم‌وطنانی را که به هر دلیل از وجود کوروش کبیر و سلسله هخامنشی بی‌خبر مانده‌اند، آگاه کند. دوم آثار به‌ جا مانده از هخامنشیان می‌تواند در صورت توجه به این آثار از جمله آرامگاه کوروش و تخت‌ جمشید و بهره‌برداری درست منبع درآمدی عظیم از طریق جلب گردشگران خارجی باشد. سوم، امید نظام آموزشی (دبستان، دبیرستان و دانشگاه) توجه بیشتری به تاریخ و فرهنگ گران‌مایه ایران باستان کنند. چهارم امید است وسایل ارتباط جمعی به‌ ویژه صداوسیما برنامه‌هایی در ارتباط با معرفی آثار باستانی و تاریخ ایران باستان تهیه کنند تا هم‌وطنان با تاریخ پرافتخارشان آشنایی پیدا کنند و پنجم پیشنهاد می‌شود روز کوروش کبیر نه‌ تنها به رسمیت شناخته شود، بلکه به همین مناسبت جشنی برگزار شود. بدون تردید چنین اقداماتی می‌تواند در افزایش اعتبار بیشتر ایران مؤثر باشد.

آرامگاه کوروش کبیر در پاسارگاد

آریان، ‌مورخ یونانی می‌نویسد: بر قبر کوروش این کلام خود او به خط میخی منقور شده بود: «ای آدمیان، من کوروش فرزند کمبوجیه‌ام، پارسیان را قدرت فرمانروایی داده‌ام، سرور آسیا شده‌ام، ‌این مشتی خاک را که گور من است از من دریغ مدارید.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دورود برکوروش بزرگ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کوروش یک پادشاه کشور گشا بوده .فقط همین! هیچ وقت به تاریخی که مردانه ست افتخار نخواهم کرد و اگر زنی به تاریخِ مردانه افتخار کند از نظر من ضعیفه است

      • بدون نام

        جالبه که ماساگت ها رو وحشی می دونستند چون زنان فرمانروا بودند! ولی فرهنگی که پیرمردها همه کاره بودند و زنها رو بر اساس بدن و باروری دسته بندی می کردند متمدن بودند .زرشک!

      • بدون نام

        دم ماساگت ها گرم که این کوروش کشورگشا و رو به درک واصل کردند

    • علی

      تو این گیر ودار زلزله و بدبختی فقط کوروشو کم داشتیم.یه عده آدم بیدرد و مرفه که خوشی زده زیر دلشون فقط به فکر خرافات و فلسفه بافین حالا هدفشون چیست الله و اعلم...

    • بدون نام

      جمع کن بابا این مسخره بازیو.

      پاسخ ها

      • محمد حسین

        بهتره امثال تو خودتون را جمع کنید تا مردم جمعتان نکردند!

    • tnt2

      اکثر مفسران بزرگ از جمله طبری ، میبدی ، شیخ طبرسی ، ابولفتوح رازی ، امام فخر رازی ، قرطبی ، و بیضاوی بر این قول اند که ذوالقرنین همان اسکندر مقدونی است ابن خلدون هم ذوالقرنین را اسکندر می داند . برخلاف تمام این مفسران و مورخان ابتدای اسلام تا یک قرن پیش ، هیچ کس نه تنها کوروش را ذوالقرنین نمی دانست ، بلکه اصولا کوروش را نمی شناخت و تنها ابوالکلام آزاد بود که این ذهنیت را بوجود آورد و مثلا علامه بزرگوار طباطبایی هیچ تحقیق جداگانه ای از خود نداشته اند و به ایشان استناد کرده اند و از این جهت تا زمانی که سخن ابوالکلام اعتبار نداشته باشد سخن زیر مجموعه نیز معتبر نخواهد بود ابن خلدون و ابوریحان بیرونی و بوعلی سینا همچنیتپدر روایت قرب الاسناد به نقل از امام کاظم.! ودر البیان والدرالمنثور و بوعلی سینافخر رازی معتقدبه ذوالقرنین بودن اسکندر میباشندو نکته مهم و تاریخی این جریان معنای کلمه دوالقرنین است که بمعنای صاحب دو شاخ است . که میتوان نقش اسکندر را بر روی سکه های ان دورانبا دو شاخ در بالای سرش دید ! پس بدون مطالعه به مردم اطلاعات دروغ ندید

      پاسخ ها

      • پریسا

        باهوش
        مطلبو کامل بخون میفهمی چرا اسمی از کورش نبوده
        چون خط میخی بوده همه چیز مثل یه رمز بوده و.......

    • بهرام

      کوروش هرکی بوده و هرچی بوده چه دردی از جامعه و بیکاری و فقر و بدبختی ما دوا میکنه.برو فکر نان باش که خربزه آب است

    • محمث

      کوروش افتخار ایرانیان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افرین

      • بدون نام

        کوروش افتخار تاریخ مردانه به دست فرمانروایی زن به جهنم واصل شد

    • سید

      احسنت...

    • بدون نام

      درود برکوروش بزرگ مردی از جنس اصیل پارسی و افتخار و غرور ایران و ایران زمین

    • علیرضا

      تاریخ را همیشه دولت‌ها می نویسند ، نه ملتها !!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تاریخ را همیشه مردان می نویسند .یک پادشاه کشورگشا متمدن بوده ولی قومی که به تعرض این پادشاه پاسخ دادند وحشی بودند!!!

    • آریایی

      در طول تاریخ اقوام بسیاری به ایران زمین هجوم آوردند اما ایران و ایرانی مقاوم و پابرجا باقی مانده است و خواهد ماند .

      پاسخ ها

      • جک

        اصلاکوروش یاکیروش اول یادوم کجا بدنیاامدوکجا مردبردچی میخوردفرضاکه بوده ایامشکل مسکن بیکاری وگرونی بافهمیدن کروش بودحل میشه اوهم درزمان خودش یک دکانی داشته مثل دکانداران فعلی مشکل مااینه که اب خاک ومعدن وعلم داریم مدیرنداریم داشتن ریش وشعاردادن وبله قربان گودرمشورموفق هست

    • بدون نام

      کورش بزرگ اسطوره و بنیانگذارتمدن ایرانی
      است.این همه بحث پیرامون وی نشان از
      عظمت این مردبزرگ داردتاجایی که علامه شهیر مفسرالمیزان ومرجع تقلیدایت ا...مکارم
      هم به ایشان اساراتی داشته اند.

      پاسخ ها

      • tnt2

        خواهشا از خودتون مطلب درنیارد اصلا نوشته هاتون بالاتر از خنده داره ببخشید البته چون هیچ کدوم سندیت نداره و به خاطر تعصب گفته شده ما جز یک منشور گلی از کوروش حتی یک برگ کاغذ نداریم برادر من

    • بدون نام

      استاد من بود با سواده ولی بیطرف نیست

    • بدون نام

      به نظر میرسد کورش جعلی باشد چون در هیچ یک از نوشته های ایرانیان مانند فردوسی وسعدی وخافظ وتاریخ طبری نامی از کورش وپادشاهی او برده نشده تنها در نوشته های یهودیان وانگلیسی ها کورش هست انها هم به جعل تاریخ جهت منافع خود معروفند واگر ذوالقرنین کورش باشد ان موقع باید کورش یک فرد عرب باشد چون اسم ها در هر زبانی عوض نمیشود مانندموسی وعیسی که در زبان تورکی وسریانی وعربی وانگلیسی یکی هست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گذشته خودت رو زیر سوال نبر ما تمدنمان خیلی قویتر هست

      • بدون نام

        کوروش یک پادشاه کشورگشا بوده و برای عقده ای هایی که الان چیزی برای پز دادن ندارند شده دستاویز.همین

    • سید

      درود بر کورش کبیر مرگ بر دشمنان ایران

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دشمنان ایران حماقت و نفهمی مردمشه که به یک پادشاه کشورگشا به چشم ناجی و نماد نگاه می کنند .در ایتالیا و یونان از امثال کوروش کبیر پول در میارن در صنعت توریسم!

    • بدون نام

      کوروش را یهودی ها مقدس میدانند و او را بخاطر خدماتش به قوم بنی اسرائیل میستایند.و نام اصلی او هم کوروش نیست بلکه کوشک است.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همیشه یه دوقطبی مزخرف ایجاد میشه و عوام در دوقطب به کشاکش می پردازند یکی میگه یهودی یکی میگه آریایی! کوروش فقط یک پادشاه کشورگشا بوده و یک شخصیت تاریخی .تمام

    • آرش

      با سلام
      چرا با اسناد بی هویت و غیر مستند ، میخواهید افسانه باوری و توهم زایی در مردم ایجاد کنید ؟ اینهمه تعریف و تمجید ، از یک انسان ، اورا به مقام خدایی رسانده اید . تفرقه افکنی نکنید و اگر راست میگویید ، در زمان حال بجای دروغ پردازیها ، دردی از رنجهای مردم شریف وطن را کاهش دهید

      پاسخ ها

      • حمید

        تاریخ ایران چه ربطی به بدبختی الان مردم داره.وات د فاز یا سیدی

    • بدون نام

      کوروش کجابودهمش دروغه اگرکسی تونست ثابت کنه کوروشی وجودداشته چقدرفاجعه بزرگیست بعضیا بدون تحقیق چیزی راباورمیکنندوحقیقت راانکار

      پاسخ ها

      • حمید

        اون چشاتو باز کن میبینی ... .تخت جمشید و مقبره کوروشو ندیدی.

    • بدون نام

      تکذیب وجود آفتاب نمیتواند نور وگرمای آن را از بین ببرد٬٬٬٬

    • آریو

      بسیار عالی بود .
      کسانی که فکر میکنند کوروش بزرگ جعلیست را به حال خود بگذاریم . آنها را با دنیای کوچکشان تنها بگذارید.
      تمام دنیا این مرد بزرگ را میستایند اما عده ای هنوز در فکر نهی هستند.
      ملتی که تاریخ را که نخواند مجبور است به تکرار ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دنیا خیلی وقته از شخصیت پرستی گذر کرده .اون هم یک شخصیت تاریخی ! اما ما نشستیم تو دهات و عشیره مون و در مورد تمام دنیا تز میدیم!

    • بدون نام

      عجیب است تمام کشورها واقوام روی زمین ..زیرزمین تو موزه‌ها در بدر دنبال کسی یا چیزی میگردند که به آن افتخار کنند تو کشورمان برعکس ..توی تاریخ وتمدن ایران کوروشی هست که تقریبا تمام جهانیان اخلاق .مردم داری و عدالت اورا محترم شمرده وبه نیکی از او یاد میکنند فقط داخل ایران عده ای با او چپ افتاده اند وبدو وبی راه میگویند چرا ؟ خدا میداند شاید خودشان هم نمی دانند!! حتما ‌ باتمدن وملیت مشکل دارند

      پاسخ ها

      • tnt2

        عمو وقتی یه چیزی چاخانه چطور ملت بگن راسته?به دروغ افتخار کنن?کدوم سند کدوم منبع?

      • بدون نام

        فقط افراد عامی و ابله دنبال چیزی برای افتخار می گردند.اون هم در اعماق تاریخ!

    • بدون نام

      ستدواقعی روکنید که کوروشی وجودداشته

      پاسخ ها

      • حمید

        کوری نمیبینی تخت جمشیدو.نمیبینی منشور حقوق بشرو.نمیبینی اینهمه کتیبه ای که از اون دوره مونده.خط میخی رو بابای تو اختراع کرد اره؟
        آریو برونو میشناسی یا میگی اونم جعلیه.
        واقعا متاسفم

    • بدون نام

      لطفا بعضی بی ادبان اگه نمیتونن به کوروش بزرگ احترام بزارن دهنشون رو ببندن و نظر ندن ...

    • مهدیاردوزدوزانی

      حقیقت فراموش،نمیشود مگر اینکه ساختگی و یا بی محتوا باشد.
      لکن اگر چناچه بوده چرا از زمان فردوسی در کتایش،اسمی ازش به میان نیامده ...اولین آدم ابوالبشر(ع) با خانمش،حضرت حوّا(س)مدام در تا یخ هستندولی فلان نام نیست .خوب حالا چیکار کنیم به نظر،نامبارک شماها...؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بنا بر علم ژنتیک بین زنی که مادر انسانهای امروز محسوب میشه و مردی که پدر انسان های امروز محسوب میشه بیش از صد هزار سال فاصله ست! یعنی مادر انسانهای امروزی صد و بیست و چند هزار سال قبل از پدر انسانهای امروزی زندگی می کرده .

    • مهربانی

      سوال
      1-بجز تخت جمشید و پاسارگاذ چند بنا از هخامنشیان داریم
      2-هخامنشی یعنی چه؟
      ۳-جسد کوروش رو اون زمان با اون امکانات چجوری این همه راه آوردن پاسارگاد بدون اینکه فاسد بشه؟
      4-چرا امپراطوری هخامنشی مثل امپراطوری روم که کلی بنا در سرزمینهای تحت حکومتش بنا دارد ساختمانی چیزی وجود نداره ازش؟
      5-چرا مستندات ما از کوروش فقط محدود به دویست سال پیشه
      6-آیا همه گفته های گزنفون و هرودوت را قبول کنیم یا نه
      7-منشور کوروش به چه خط و زبانی نوشته شده
      اگه به خط میخی داریوشیه که واویلاست داریوش بعد از کوروشه! اگه بخط میخی آشوری و عیلامیه که بدتر چون این دو تا زبون 14حرف داشتن یعنی ترجمه زبانی با 14حرف به زبانی با 32حرف محال است.
      8-.......
      دوستان اینقدر سوال هست که هیچ جوابی نداره
      توصیه بنده فقط تفکر و تامل بدور از تعصب هست

    • ایمان

      لعنت بر شیطان. پس بنیانگزار هخامنش. منشور کورش این همه اثار باستانی تخت جمشید کتیبه ها نوشته های کتاب های تاریخی قبل از میلاد مسیح یعنی اینها دروغه توی کتاب های تاریخ خودتون اسمشو میارید. میگید دروغه. یعنی تمام پادشاهان ایران زمینو فردوسی و سعدی و اینا. اسمشو اوردن جز کورش. حتما توی شاهنامه و گلستان سعدی وتاریخ جهان گشای جوینی اسم اسکندر و تیمور خشایار شاه را نوشته خخخخخ ... کسانی که میگن ذوالقرنین اسکندر مقدونی خون خواره که ایران زمینو به خاک خون کشاند توی فیلمای خود رومیان هم وحشی گریشو به نمایش میگزارند....

      پاسخ ها

      • tnt2

        بعدم تو تعیین میکنی که اسکندر خوبه یا بد پروفسور?یا از بس فیلم دیدی میگی?عمو جون تاریخ و با فیلم نمینویسن تاریخ پر از دروغه ....

    • بدون نام

      درود بر روان پاک کوروش بزرگ پدر ایران زمین

    • س ل

      ایران به بزرگ بودنش منازه و تمام افتخار ما داشتن شاهانی مانند کوروش ..داریوش هخامنش ...بزرگانی که ورق ورق تاریخ دنیا به ایمان وبزرگ مردیشان سر تعظیم فرو میارن ...درود بر خاک پاک کوروش صد بوسه بر مرقد این پاک سرشتان ....چو ایران مباد تن من هم مباد ......ایرانی ایران باش بزرگ با وقار وبا شرف که سرت در دنیا بلند است وآوازه مردانگیت جاودان

      پاسخ ها

      • رضا

        تی.ان.تی2
        تواول اسمت رامثل یک ایرانی بنویس بعد به
        خودت اجازه توهین به کورش رابده گویامامور
        یت داری ازاین حرفابزنی ودنبال سندومد رک
        بگردی شایدهم ایرانی نباشی.بهرحال
        بهتره فقط نظرخو دت رابدهی نه حمله به کامنت این وان.

      • tnt2

        فکر کنم شما بهت زور اومده چون جواب نداری ..حالا گیر به اسم من دادی .اسم من به تو ربطی نداره این اول ..دوم چیه وفتی کم میاری ایرانی خارجی میکنی اره من از فضا اومدم تا بگم تا ابد نمیشه از واقعیت فرار کرد ..پروفسور شما اول بگو پلیس این برنامه ا ی وکیل بقیه هستی ?خیلی راست میگی جواب من و با منطق بده من تمام کامتهام با منطق و دلیل بود عمویی .برو وقتی جواب سوالهامو دادی و مدرک اوردی بعد منم اسممو میگذارم کوروش کبیر

      • tntsp99@gmaill.com

        بعدم اره ماموریت دارم تا تو امثال تو رو کاری کنم که مزخرفات تحویل ملت ندید دوم تو اول ثابت کن کوروشی وجود داره بعد بگو من درباره اون فرد بد گفتم یا خوب .توهم شما به قدری زیاده که بدون مدرک از یک ادم خیالی طرفداری میکنید

    • بدون نام

      فقط کوروش رو کم داشتیم .....بابا اگر این وضعیت پیش بره چند روز دیگه باید روز داریوش،کمبوجیه،کریم خان زند،نادر شاه افشار،محمود افغان ، رستم و اسفندیار ،لیلی و مجنون،ضحاک ماردوش و.... رو تو تقویم بنویسند.زرتشتی ها دارن با هزینه کلان تبلیغ میکنن عده ای هم ....

    • بدون نام

      اگر خوب میخوای کوروش رابشناسی برو تخت جمشید،حرم سراها،باج گیری و دوشیدن رعیت در روی سنگ نوشته ها و کاخ عظیم آن که معلوم هست مردم آن زمان چه جوری برای ساختن آن کشیده اند رو میبینی مانند اهرام فراعنه مصر.

      پاسخ ها

      • tntsp99@gmaill.com

        چه ربطی داره عمو من بحثم سر کوروشه انگار یکی به اسم کوروش رفته سنگ جا به جا کرده .عمو کسی منکر شاهان هخامنشی نیست کسی منکر داریوش و خشایارو ....نیست چون اونها از شون مدرک داریم مشکل سر کوروشه که هیچ.مدرکی نیست

    • بدون نام

      تبلیغ زرتشتی تبلیغ تبلیغ بیا کوروش داریم بیا کوروش مرد بزرگ است بیا

    • س ل

      داش رضا بعضی ها ترجیح میدن بی هویت باشن تا اصالت و پشت محکمی داشته باشن

      پاسخ ها

      • tntsp99@gmaill.com

        اره بعضیها هم ترجیح میدم متوهم با شن و تو خیالات زندگی کنن

    • بدون نام

      ملتی که هویت خودش را گم کنه محکوم به فناست٪

    • س ل

      زرتشت هم پیامبر خدا بوده فک نکنم توهین به ادیان و پیامبران خدا کار انسان پسندی باشه ...از نوح نبی تامحمد خاتم قابل ستایش و احترام هستن وجایگاه بلندی نزد خدا دارن

    • موسوی

      کورش بت پرست و با خون ریزی های متعدد و جنگ کشور گشایی کرد.
      ننگ بر کورش و ننگ بر جنگ طلب

    • خرخیاری

      کورش دروغ گنده

    • بدون نام

      درود بر کوروش بزرگ دوس داشتن کوروش لیاقت می خواد

    • حمید

      تورو خدا یکم فکر کنین من نمیدونم چرا بعضیا خودشونو به نفهمی زدن اخه فیلسوف آمریکایی ها میرن فیلم سیصد که میخوان ایرانیا رو خارو خفیف کنن میلیاردی هزینه ساختش میکنه بعد بعضی از متفکران ایرانی که هیچی نمیدونن نشستن درباره کوروش اظهار نظر میکنن.اول برو تحقیق کن بعد بیا دهنتو دو متر باز کن صحبت کن.
      درود بر کوروش کبیر و هخامنشیان.روحت شاد که ایرانی بودی ولی خود ایرانیا قبولت ندارن.

    • سرباز وطن

      کوروش کبیر در دل مردم ایران جای دارد و با این حرفا نميتوانند او را از دل این ملت جدا کرد کوروش کبیر افتخار ایران و ایرانی هست همه دنیا او را قبول دارند و تایید میکنند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج