۶۳۳۹۲۴
۵ نظر
۵۱۷۳
۵ نظر
۵۱۷۳
پ

صدساله‌های نامدار ایرانی

وقتی به متوسط عمر کشورهای مختلف نگاه کنیم می بینیم که ایران در نیمه بالایی امید به زندگی قرار دارد ولی صدسالگی به معنای این است که چند دهه بیشتر از دیگران فرصت حیات داشته اید.

ماهنامه همشهری تندرستی: تجربه زیستن پس از صدسالگی در کشوری مانند ژاپن امری معمول و مرسوم است اما در کشورهای دیگر صدسالگی معمول و مرسوم است اما در کشورهای دیگر صدسالگی و عبور از این عدد امری شگفت انگیز است. وقتی به متوسط عمر کشورهای مختلف نگاه کنیم می بینیم که ایران در نیمه بالایی امید به زندگی قرار دارد ولی صدسالگی به معنای این است که چند دهه بیشتر از دیگران فرصت حیات داشته اید. این لیستی از صد ساله های نامدار ایرانی است که شمع صدسالگی را فوت کرده اند.


سید محمدعلی جمالزاده
صدساله‌های نامدار ایرانی

سید محمدعلی جمالزاده نویسنده و مترجم معاصر ایرانی است که او را پدر داستان کوتاه ایران می دانند او در سال ۱۲۷۰ خورشیدی متولد شد و نخستین مجموعه داستان های کوتاه ایرانی را با عنوان «یکی بود، یکی نبود» در سال ۱۳۰۰ خورشیدی و در برلین منتشر کرد. جمالزاده بیش از ۱۰۰ سال عمر کرد و در سال ۱۳۷۶ در ۱۰۵ سالگی در سوییس درگذشت.

انور خامه ای
صدساله‌های نامدار ایرانی

دکتر انور خامه ای تاریخ دان ایرانی زاده ۲۹ اسفند ۱۲۹۵ خورشیدی که هم چنان در قید حیات و در حال حاضر ۱۰۱ ساله است. او عضو گروه ۵۳ نفر بود و از بنیان گذاران حزب توده ایران که در ادامه از این حزب جدا شد. انور خامه ای از نخستین دانشجویان شیمی است که در مدرسه عالی تهران (دانشگاه صنعتی) تحصیل کرده است و توانست تا مقطع دکترا ادامه دهد.

محمدتقی بهلول
صدساله‌های نامدار ایرانی

محمدتقی بهلول گنابادی، واعظ سرشناس خراسانی عمری طولانی یافت. او در سال ۱۲۷۹ خورشیدی در گناباد متولد شد در کودکی به مکتب پدرش رفت و هشت ساله بود که حفاظ کل قرآن شد. در همین دوران در مجالس روضه خوانی شرکت می کرد و به گفته خودش، در کودکی برای زنان منبر می رفت. او ۱۰۵ سال عمر کرد و در سال ۱۳۸۴ درگذشت. او در دوران رضاخان منبرهای پرشوری علیه شاه برگزار کرد.

ابوالحسن اقبال آذر
صدساله‌های نامدار ایرانی

ابوالحسن قزوینی معروف به «اقبال آذر» خواننده یگانه آواز سنتی، در سال ۱۲۴۲ خورشیدی متولد شد و در سال ۱۳۴۹ درگذشت و هنگام مرگ، ۱۰۷ ساله بود. اقبال آذر معروف به «اقبال السلطان» خواننده موسیقی ایرانی و صاحب یکی از قوی ترین صداها در آواز ایرانی بود. آموزش ردیف های موسیقی را نزد استاد حاج ملا عبدالکریم جناب قزوینی آموخت. سبک آواز او نمونه ای از شیوه آوازی مکتب قزوین است.

ابوالقاسم غفاری
صدساله‌های نامدار ایرانی

ابوالقاسم غفاری دانشمند حوزه علوم ریاضی، فیزیک و صنعت فضا بیش از یک قرن زندگی کرد. او نخستین ایرانی شاغل در سازمان فضایی ایالات متحده (ناسا) بود. غفاری در سال ۱۲۸۶ خورشیدی در محله سرچشمه تهران متولد شد و ۱۰۶ سال بعد در ایالات متحده درگذشت. او در کنار آلبرت انیشتین در مرکز مطالعات پیشرفته پرینستون روی نظریه «وحدت میدان» و الکترومغناطیس تحقیق می کرد.

پرویز شاهین خو
صدساله‌های نامدار ایرانی

پرویز شاهین خو یکی از مشهورترین پیرمردهای سینما متولد 1294 خورشیدی در تهران، اسم اصلی اش امیر زند بود. به خاطر ممنوع بودن نام امیر در آن دوران، به پرویز تغییرش داد؛ شاهین خو کارش را به عنوان هنرپیشه از سال 1312 شروع و تا سال 1386- ده سال پیش از درگذشتش- در ده ها فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی بازی کرد. خودش می گفت یوگا را او در ایران باب کرده است.

فضل‌الله رضا
صدساله‌های نامدار ایرانی

پرفسور فضل‌الله رضا جزو چهره های سرشناسی است که بیش از یک قرن عمر کرده است. او در سال ۱۲۹۳ خورشیدی در رشت متولد شد. مهندس برق، استاد دانشگاه و سفیر ایرانی است. رضا همچنین رییس اسبق دانشگاه تهران، دومین نایب التولیه دانشگاه صنعتی شریف و سفیر سابق ایران در یونسکو و کانادا بوده است. رضا از سال ۱۳۵۷ استاد دانشگاه های کنکوردیا و دانشگاه مک گیل بود.

منوچهر ستوده
صدساله‌های نامدار ایرانی

منوچهر ستوده ایران شناس، جغرافی‌دان تاریخی، استاد دانشگاه تهران و پژوهشگری بود که بیش از ۱۰۰ سالگی زندگی کرد. او در ۱۲۹۲ خورشیدی در تهران متولد شد. در سال ۱۳۱۷ در رشته ادبیات فارسی لیسانس گرفت و در همین دوره در اداره فرهنگ گیلان و دبیرستان «شرف» تهران تدریس می کرد. از او حدود ۶۰ جلد کتاب و نزدیک به ۳۰۰ مقاله به جا مانده است. او در سال ۱۳۹۵ و در سن ۱۰۳ سالگی درگذشت.

حسین آقاملک
صدساله‌های نامدار ایرانی

حسین ملک موسس موزه و کتابخانه «ملک» است. سال ۱۲۵۰ خورشیدی متولد شد و یک سال بعد از تولد ۱۰۰ سالگی اش درگذشت. پدرش مرحوم حاج محمدکاظم ملک‌التجار از بازرگانان به نام بود و پدربزرگش آقا محمدمهدی تبریزی در جنگ های ایران و روس به قشون دولتی پیوست و تا درجه سرهنگی پیش رفت از دوستان نزدیک میرزا تقی خان امیرکبیر بود که «سرای امیر» را در بازار تهران به احترام او بنا کرد.

ابوالحسن صدیقی

صدساله‌های نامدار ایرانی

ابوالحسن خان صدیقی، نقاش و مجسمه ساز ایرانی و از شاگردان کمال‌الملک بود. حتما تندیس فردوسی را در میدان فردوسی تهران دیده اید. او همچنین خالق تندیس خیام در پارک لاله تهران، تندیس نادرشاه افشار در آرامگاه نادرشاه (مشهد) و طراح چهره ابوعلی سینا بود. در طول عمرش مجموعا 83 ساخته است. او متولد 1273 خورشیدی بود و در سال 1374 یک سال بعد از تولد صدسالگی اش درگذشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یاسمن

      در مورد فوت پروفسور رضا مطمئنید؟ هیچ خبری در این رابطه تو اینترنت پیدا نکردم

    • بدون نام

      سن آقای محمدتقی بهلول رو زیادننوشتید؟۱۵۵سالگی

    • بدون نام

      وای اگه به من بگن 100 سال قراره عمر کنی پس میفتم

    • amin

      دکتر محمد حسن گنجی چی ؟ پدر علم جغرافیای ایران

    • مینا

      پرفسور گنجی پدر علم جغرافیای ایران،بیرجندی،بیش از صد سال عمر کردند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج