جاباما
۶۳۴۶۸۹
۱ نظر
۵۰۱۴
۱ نظر
۵۰۱۴
پ

برانکو: باسوادترین مربی شاغل در دنیا هستم

سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس با بیان اینکه باسوادترین مربی شاغل دنیاست می گوید برای تغییر سبک انگلیسی فوتبال ایران به اینجا آمده و به خودش نمره عالی می‌دهد.

خبرگزاری مهر: برانکو ایوانکوویچ حالا مرد ماندگار سرخ هاست و توانسته یک قهرمانی برای این تیم بیاورد و تیمش در لیگ هفدهم هم مدعی قهرمانی است. با این حال به نظر می رسد این تیم در این دوره کمی نسبت به فصل قبل افت کرده است.

البته شاید حضور در جمع چهار تیم برتر آسیا و برگزاری بازیهای پرتعداد توان این تیم را گرفت و مصدومیت و محرومیت چند بازیکن هم تا حدودی دست او را بست. با این حال مرد کروات کمتر لب به گلایه و شکایت باز کرد و تنها رو به جلو حرکت کرد و حالا تیمش نزدیک به صدرنشینی است.

او که در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ در کادر فنی تیم ملی ایران بود و نتوانست با این تیم به جام جهانی راه پیدا کند، چند سال بعد به عنوان سرمربی روی نیمکت این تیم نشست و به جام جهانی ۲۰۰۶ صعود کرد و در آلمان هم روی نیمکت ایران نشست.

گفتگو با مرد محبوب سرخ ها را می خوانید:

حدود ۱۵ سال از اولین حضور شما در فوتبال ایران به عنوان مربی تیم ملی می‌گذرد. در طول این مدت عملکرد خودتان را چگونه ارزیابی می کنید.

- برانکو ایوانکوویچ: اینکه بخواهم در مورد عملکرد خودم توضیح بدهم کاری نیست که بخواهم در مورد آن صحبت کنم شاید اگر بخواهم خودم را معرفی کنم باید بگویم در حال حاضر تنها مربی هستم که بالاترین مدرک مربیگری را در فوتبال دنیا دارد البته مربیان دیگری هم هستند که مدرکم را داشته باشند اما بین آنها تنها من مشغول به کار هستم. با سواد ترین مربی شاغل در دنیا هستم.

هدفم این بود که روند فوتبال مدرن را در ایران دنبال کنم و باعث توسعه این صنعت شوم. در فوتبال ایران سنت قدیمی که انگلیسی بود حاکم بود. این موضوع طبیعی بود چرا که انگلیسی‌ها توپ فوتبال را وارد ایران کرده بودند من می خواهم روند مدرن فوتبال دنیا را جایگزین چنین سیستمی کنم.

* فکر می‌کنید به این هدف هم نزدیک شده اید؟

- نتایج عملکردم در تیم ملی و پرسپولیس نشان می‌دهد که تغییرات را ایجاد کردم. پس باید بگویم راضی هستم البته هنوز آنچه که در ذهنم بود ایجاد نشده است اما هر روز تلاش می‌کنند تا به این هدف برسند. همیشه سعی می کنم بهتر از دیروزم باشم. حتی اگر در اوج باشم باز هم برای بهبود آن تلاش می‌کنم.

* سبک بازی پرسپولیس را همه با سیستم برانکویی معرفی می کنند. خودتان چنین نظری دارید؟

- هدفم ارائه کیفیت بالا در فوتبال است. این تنها موضوعی است که دنبال می کنم.

* مربی خاصی را به عنوان الگو در ذهن خودتان قرار داده اید.

- تقریباً کار همه مربیان دنیا را دنبال می‌کنم. همیشه سراغ تیم های موفق می روم؛ اما اینکه بگویم از گواردیولا و مورینیو الگو برداری می کنم درست نیست. این حرف درست نیست که در طولانی مدت فقط از یک سبک و فلسفه استفاده کنم. فوتبال روز دنیا یعنی بهتر شدن در جهت موفقیت تیمی. فرمولی هم ندارد که شما هر سال آن را تکرار کنید.

* اما شما نشان دادید که در تاکتیک هایی که در نظر می گیرد اصول بسیار پررنگی دارید و حتی حاضر نیستید به هر قیمتی به دروازه حریف برسید.

- من در فوتبال روز دنیا دنبال فلسفه خودم هستم. البته مربیانی هستند که افکاری شبیه به من دارند. مثلاً گواردیولا از سیستم کاملاً هجومی استفاده می‌کند و نتایج خوبی را هم کسب می کند؛ مورینیو هم به عنوان مربی ای که تیم‌هایش محکم بازی می‌کند همراه من است.

* برخی کارشناسان هم می‌گویند برانکو از ضعف فنی فوتبال ایران استفاده می کند و به موفقیت در رده باشگاهی می رسد.

- دوست دارم دوباره حرفم را تکرار کنم. من برای تغییر فوتبال ایرانی که انگلیسی بوده است آمده ام. دلیلی ندارد حالا به این موضوع فکر کنم که سیستم تیم های ایرانی چه ضعف‌هایی دارد.

* نحوه برخورد هواداران فوتبال با مربیگری شما در تیم ملی نسبت به پرسپولیس کاملا متفاوت است. زمانی که سرمربی تیم ملی ایران بودید برای رفتن شما پس از جام‌جهانی ۲۰۰۶ آلمان لحظه‌شماری می‌کردند اما حالا خیلی ها نگران رفتن شما از پرسپولیس هستند فکر می کنید چه اتفاقی در برانکو یا هواداران فوتبال ایران افتاده است که چنین برداشتی می‌شود؟

- راستش را بخواهید خوشحالم این را می‌شنوم که هواداران پرسپولیس و فوتبال ایران دوست دارند که من اینجا بمانم. من فکر می کنم طرفداران فوتبال ایران به کار صادقانه و سالم ارزش قائلند. باید قدر این هواداران را بدانم پس وظیفه دارم تجربه خودم را ارائه دهم من با سنت و فرهنگ مردم ایران زندگی کردم. من فکر می کنم آنها خیلی خوب متوجه شدند که برانکو برای تخلیه تجربیاتش در ایران و مدرن کردن فوتبال تلاش کرده است. من با سنت و فرهنگ مردم ایران آمیخته با عشق و احساس است زندگی کردم این بهترین حس است که به یک مربی خارجی داده می شود تا بتوانند نهایت تلاش خود را برای موفقیت تیم ها به خرج دهد.

* اما در زمان تیم ملی چنین چیزی حس نمی شد.

- در زمان تیم ملی هم من احساس می کنم مردم نسبت به شرایط تیم حس خیلی خوبی داشتند و اگر برخی فشارها و اتفاقات نبود همراهی به مراتب بیشتری داشتند. نمی‌خواهم وارد گذاشته شود اما خیلی خوب می‌دانم الان در پرسپولیس می بینند که هرچه ذره ای کوتاهی رخ نمی دهد.

* هنوز مشخص نشده است که تصمیم خود را برای ماندن در پرسپولیس گرفته اید یا نه؟

- هنوز چیزی مشخص نیست من نمی‌توانم در مورد این موضوع به طور قاطعانه صحبت کنم.

* این موضوع ربطی به ماندن یا رفتن آقای طاهری ندارد؟

- با آقای طاهری توانستیم به نتایج خوبی برسیم بدون شک مدیریت بازیکن و مربی سه ضلعی هستند که یک تیم را به موفقیت برساند من همیشه گفتم که پرسپولیس بزرگترین اسم در همین باشگاه است ماندن یا نماندن برانکو چیز مهمی نیست که بخواهیم بگوییم بزرگ تر از نام پرسپولیس است. مشخص است دوست دارم در تیمی که با آن خاطره دارم و به موفقیت های زیادی رسیده ام بازهم باشم.

* اگر تصمیم به رفتن بگیرید چه چیزی را با خودتان از ایران به یادگار می برید.

- عشق را. من در ایران سرد و گرم های روزگار را چشیدم. با مردم این سرزمین زندگی کردم. اگر قرار باشد در چمدانم چیزی بگذارم و برای خانواده‌ام ببرم عشقی است که از مردم ایران گرفتم. خوبی های بی حد و حصری که آنها برای من و موفقیت فوتبال ایران انجام داده اند. فرهنگ غنی ایران و روش زندگی مردمان این سرزمین شما را به عمق انسانیت می برد. من در ایران بهترین خاطره ها را دارم.

* دوست دارید مردم ایران چه چیزی را از شما به یادگار نگه دارند.

- من جوانی ام را در ایران گذاشتم بهترین سالهای عمرم را در تهران بودم. من حداکثر عشقم را در ورزش ایران ارائه دادم. آنها می‌دانند که چقدر دوست شان دارم و من هم خیلی خوب می‌دانم که این ارتباط کاملاً دو طرفه شده است. مردمی که من را خیلی راحت پذیرفتند تا در صنعت فوتبال فعالیت کنم.

* البته همیشه انتقاداتی هم از برخی رفتارهای برانکو بوده است.

- این انتقادات طبیعی است و باید اتفاقا آنها را گوش داد.

* همین نقدها می گویند که برانکو در مواقع بحرانی مماشات می کند و به همین خاطر تیم هایش در روزهای حساس با افت روبرو می‌شوند.

- ذات مربیگری حضور در بحران هاست. طبیعی است که باید در چنین فضایی کار کرد. این واقعیت را پذیرفتم چون چاره ای جز این ندارم پس باید کار کنم و کار کنم و کارم را در همین بحران‌ها ادامه دهم. هر روز در تیم با انواع و اقسام بحران های مالی و اقتصادی روبرو می شوم. وقتی بازیکن هر روز سراغم می آید و کتم را می‌کشد که پولم چه شد باید بلد باشم با او چگونه رفتار کنم. طبیعی است چنین موضوعاتی می‌تواند مشکل ساز شود. البته مشکلات فوتبال تنها مختص به مساله مالی نیست هر روز و هر روز من باید بابت غلطک خوردن یا نخوردن زمین شوند افکار شخصی بازیکنان و حتی برخی مسائل مدیریتی هم با چالش ها دست و پنجه نرم کنم. هیچ باشگاهی نیست که بحران نداشته باشد.

* مشکلات مالی این فصل پرسپولیس به نظر زیاد است.

- من مخالف این هستم که بگویند تیمی که پولدار است و بهترین زمین و امکانات را دارد بحران ندارد اگر اینطور بود آث میلان می توانست در فصل جدید بهترین نتیجه را بگیرد اما آنها در حال حاضر در رده هفتم هستند. در مورد فوتبال ایران هم همین مساله صدق می‌کند. مثلاً سپاهان و فولاد هرگز مشکل مالی ندارند اما می بینید که با بحران های ناخواسته دیگری هم روبرو می شوند البته من اسم مشکلات را بحران نمی گذارم. بلکه به آنها مسئله می گویم که هنوز جوابشان را پیدا نکرده ایم. پرسپولیس هم مشکلات مالی دارد و نمی توانم آنها را کتمان کنم. این مشکلی است که قطعاً روی کار هر تیمی تاثیر می گذارد. ولی باز هم به آن ها بحران نمی گویند و آن ها را مشکلات می نامم که باید طی کنیم.

* شما به محرومیت مهدی طارمی از سوی فیفا هم بحران نمی گویید؟

- طبیعی است محرومیت بهترین بازیکن دو سال اخیر پرسپولیس تاثیرات بدی روی روند تیم می گذارد. اما همیشه هم تمام باشگاه های دنیا با اشتباهات ناخواسته روبرو می شوند. همین مثال طارمی را می‌توان خیلی ریز و دقیق مورد بررسی قرار داد باشگاه از کجا باید می‌دانست ۲ قرارداد نوشته یا تنها یک قرار دارد؟ به همین خاطر، طارمی الان محروم شده است و باشگاه هم از دو پنجره نقل و انتقالات محروم شد. می خواهم بگویم بزرگترین باشگاههای دنیا نظیر اتلتیکو مادرید و رئال و بارسا هم با این مشکلات مواجه می شوند. من می خواهم بیان کنم که اینها عمدی نیست.

* و این محرومیت از نقل و انتقالات دلیلی برای مکث برانکو در بحث تمدید قراردادش است؟

- نمی خواهم در این برهه از زمان، خیلی به موضوع تمدید قرارداد ورود کنم. زمانی که اتفاق افتاد درباره آن به طور کامل صحبت می کنم. اما فقط می خواهم بگویم یک مربی باید راه های رسیدن به موفقیت تیم را بسنجد. نمی تواند با یک لیوان کوچک وارد رودخانه ای شده و به خودش بگوید که من با همین لیوان کوچک، آب رود را کم می کنم تا به درخت ها و مزرعه ها آب بدهم. در حقیقت می خواهم بگویم باید شرایط را بررسی کرد و سپس بهترین راه را انتخاب کرد. من بارها گفته ام و باز هم می گویم که برخی مشکلات غیر فنی، قابل پیش بینی نیست و به همین خاطر صنعت فوتبال را جذاب کرده است.

* شایعاتی نیز مطرح شده بود که شما منتظرید تا روی نیمکت تیم ملی کرواسی در جام جهانی بنشینید و به همین خاطر نه گفته اید؟

- من چند بار برای سرمربیگری تیم ملی کرواسی نامزد شده بودم. حدود ۱۷ سال است که کاندیدای حضور روی نیمکت تیم ملی کرواسی هستم. اما بعضی از مسائل آنظور که باید در کنار هم قرار نگرفت و من نتوانستم در تیم ملی کرواسی باشم. اما یادتان باشد که من ۷ سال مربی تیم ملی بودم. من مدال جام جهانی ۱۹۹۸ را دارم. تمام این رویاها را گذرانده ام. پس خیلی منتظر نبودم که سرمربی کرواسی شوم.

* یعنی به عنوان یک کروات، دوست نداشتید سرمربی تیم ملی کشورتان شوید؟

- البته که حس خوبی می تواند باشد. اما اینگونه نبوده است که خیلی بخواهم خودم را به آب و آتش بزنم. تیم ملی کرواسی همیشه بهترین مربیان را داشته است و به عنوان یک کروات، همیشه آرزو می کنم که تیم ملی کشورم در جام جهانی بهترین نتایج را بگیرد.

* فکر می کنید با دالیچ این اتفاق در جام جهانی روسیه رخ دهد؟

- او یکی از بهترین رفقایم است که بازیکن خودم بوده است. من خودم به او گفتم مربی شو. حالا برایش بهترین آرزوها را دارم.

* برنامه ریزی تیم ملی فوتبال ایران را برای موفقیت در جام جهانی چطور ارزیابی می کنید؟

- تیم ملی برای هر کشوری بسار مهم است. ایتالیا را ببینید که وقتی به جام جهانی نرسیده با چه بحران ملی و اجتماعی روبرو شده است. مردمان ایتالیا بی نهایت ناراحت هستند. پس طبیعی است تیم ملی در اولویت باید باشد تا بهترین نتایج را در این رقابت ها بگیرد. خودم طعم این روزها که هدایت تیم های ملی را بر عهده داشته ام چشیدم و می دانم که کار بسیار بزرگی است و باید بسیاری از انتقادات را برآورده کرد. خودم به طور کامل یادم می آید که چقدر در آن برهه با سختی ها کار می کردم. حالا نمی خواهم با گفتن خاطرات گذشته، مسیر مصاحبه را عوض کنم و به آن ها هم اشاره نمیکنم. اما بهتر است این را بگویم که هر فردی که در راس کادر فنی قرار می گیرد ایده های خاص خودش را دارد و تمام ارکان فوتبالی باید تلاش کنند تا آنها برآورده شود.

* شما فصل گذشته انتقادات زیادی به برنامه ریزی های کی روش داشتید اما امسال خیلی آرام تر برخورد می کنید و مشکلاتتان را در این زمینه بروز نمی دهید.

- من نمی خواهم در کار آماده سازی تیم ملی دخالت کنم. در حال حاضر هیچ چیزی مهم تر از موفقیت تیم ملی در جام جهانی نیست. باید با برنامه ای که وجود دارد کار کنیم و صحبت درباره اینکه من سکوت می کنم یا نه درست نیست. این برنامه موجود است و باید با همین روش، تیمم را آماده کنم و بازی های فشرده ای را هم انجام دهم. پس صحبت درباره اتفاقات دیگر زیاد جالب نخواهد بود.

* اگر کی روش در همین نشست حضور داشت به ایشان چه چیزی از تجریبات خود می گفت؟

- من به سوالاتی که فضاسازی و تصویرسازی شده باشد پاسخ نمی دهم. اینکه اگر کی روش اینجا بود من به او چه می گفتم، واژه های بعیدی است که من با آنها زندگی نمی کنم. من با واقعیت ها جلو می روم.

* فکر می کنید با کیروش در جام جهانی موفق خواهیم شد؟

- تیم ملی ایران چشم اندازه فوق العاده ای دارد. به جام جهانی رفته است و نشان داد کیفیت دارد. من این تیم را با استرالیا یا کره مقایسه می کنم که در مسیر افول قرار گرفته اند اما ایران در یک قرعه خیلی سخت می افتد و نتایح خیلی خوبی می گیرد اما رقبایش نظیر ژاپن و عربستان، نتایج چندان خوبی نمی گیرند. ایران تنها تیم ملی آسیایی است که روند صعودی داشته است. قطعا می تواند نتایج خیلی خوبی بگیرد. البته کسب نتایج درخشان به عواملی نظیر قرعه کشی جام جهانی هم بستگی دارد. با تمام فضای قلبم برای موفقیت تیم ملی ایران دعا می کنم.

* کارشناسان فوتبال می گویند حضور مربیان صاحب سبک خارجی سبب شده است تا فوتبال ایران در رده باشگاهی و ملی، عملکرد خوبی داشته باشد.

- تبادل دانش در صنعت فوتبال بسیار مهم است. ما از اروپا آمده ایم و فرصت داشتیم که با مربیان مختلف روبرو شویم. امکان تحصیل فوتبال را بصورت آکادمیک داشته ایم که متاسفانه مربیان آسیایی نداشته اند. مثلا باید بگویم که رشته فوتبال بیش از ۶۰ سال است که در مقطع فوق دیپلم تدریس می شود. از همان زمان هم فوتبال حرفه ای وارد کرواسی شده بود. یعنی زمانی که در ایران، فوتبال خاصی وچود نداشت ما کارهای آکادمیک را آغاز کرده بودیم. پس طبیعی است این آموزش، نیاز به زمان دارد.

* شما فکر می کنید مربیان ایرانی و آسیایی با فقر علمی روبرو هستند؟

- نسل جدید مربیان ایرانی نظیر دایی، گل محمدی، فرکی و منصوریان بهتر از گذشته هستند. طبیعی است به ایران می آییم تا آموزش هایی را بدهیم. مربیان فعلی ایرانی نیز روز به روز بهتر می شوند. مربیان جوان ایرانی کاملا آموزش دیده حرکت می کنند و بهتر می شوند. دنیای امروز فوتبال، تنها و تنها دنیای انتقال تجربیات وعلم فوتبال است. من می خواهم مثالی را از مربیان و باشگاه های کرواسی بزنم.

فصل گذشته سه تیم بالای جدولی کرواسی به نام های دینامو زاگرب، هایدوک و ریه کا از مربیان خارجی بهره بردند و قدرت خودشان را به رخ فوتبال کرواسی کشاندند. از طرفی شما می بینید که مربیان کروات دیگری در جهان توانسته اند نتایج بسیار درخشانی کسب کنند. مندر ایران تیمم را قهرمان کردم. دالیچ و مامیچ در امارات توانست بهرتین نتایج را بگیرد. تودور با گالاتاسرای قهرمان ترکیه است. در بلژیک هم لکو توانست تیمش را قهرمان کند. در لهستان هم همینطور. در بوندسلیگا هم نماینده داریم.

در واقع مربیان کرواسی در جهان گل کاشتند اما در لیگ خودشان مربیان کشورهای دیگر توانستند نتیجه بگیرند. اینها تناه یک معنی می دهد که فوتبال روز دنیا می خواهد که تبادل دانش باید داشت.

* خیلی از مربیان روز دنیا معمولا در شرایطی که مغزشان دیگر جواب نمی هد تا موفقیت تیمشان را در طول زمان بازی رقم بزنند کارها را به یک بازیکن قدرت رهبری بالایی دارد می اندازند. شما هم در پرسپولیس چنین تجربه ای داشته اید؟

- یکی از مهم ترین مساله ها در شکل دهی تیم، همین انتخاب رهبر است. باید فردی را بین بازیکنان تیمتان پیدا کنید تا بتواند ایده های مربی را تمام و کمال در زمین بازی پیاده کند. ماسکرانو در بارسا و آرژانتین همین کار را می کند. شاد خیلی ها به مسی که نامدارتر است توجه کنند اما بازیکنی نظیر او و بوسکتس هستند و می توانند تیم را رهبری کنند. در رئال هم ماکله له در زمانی که زیدان در همان تیم بود توانست رهبری بسیار خوبی روی تیم داشته باشد. افت رئال در آن برهه زمانی با رفتن این بازیکن رخ داد. من هم چنین بازیکنانی را داشته ام. در تیم ملی بازیکنانی نظیر علی دایی و علی کریمی و یحیی گل محمدی این کار را می کردند. آنها رهبران خیلی قوی بودند. در پرسپولیس هم چنین بازیکنانی را دارم که حالا نمی خواهم اسمی از فرد خاصی ببرم.

* درباره بحث های اخیر پیش آمده توسط علی کریمی درباره فساد فوتبالی در ایران چه نظری دارید؟

- فوتبال در بین سه تجارت بزرگ دنیا قرار دارد. رقم بسیار بزرگی در حال گردش در همین فوتبال است. بلاتر را چطور برداشتند؟ یا نفر اول یوفا را به چه دلیل برکنار کردند؟ تنها و تنها به خاطر فساد مالی بوده است. این مشکل همه جا هست. اینکه در فوتبال ایران هست یا نیست را ورود نمی کنم. مهم تلاشی است که برای کاهش این فساد می شود. در آلمان چندین سال پیش یکی از بزرگترین مافیای شرط بندی را که قضات، مربیان و بازیکنان حضور داشتند دستگیر کردند. پس باید پذیرفت که باید در راستای کاهش این فسادهای مدیریتی و مالی در ارکان فوتبال ملی و بین المللی باید تلاش کرد.

* صحبت خاصی باقی نمانده است؟

- می خواستم بار دیگر بابت زلزله کرمانشاه به مردم این استان تسلیت عرض کنم. بدانند که به عنوان یک همنوع و کسی که مربی پرسپولیس است دستشان را به گرمی می‌فشارم و خودم را در کنار آنها می بینم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • استقلال وزندگی

      یخورده خودتو تحویل بگیر خخخخخخ قشقایی که یادت نرفته؟عمرااخریبین چی؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج