جاباما
۶۳۴۹۰۳
۵۵ نظر
۷۹۴۹
۵۵ نظر
۷۹۴۹
پ

فاجعه خشکسالی در ایران به روایت ناسا

«خط خشکسالی جدی است»، «ایران چهارمین کشور در معرض خشکسالی»، «تبدیل بخش های وسیعی از ایران به بیایان مطلب» و... اینها تیترهای خبری است که در ماه ها و سال های گذشته در بسیاری از رسانه های مکتوب و خبرگزاری ها به نقل از متولیان و مدیران مدیریت منابع آب بیان و منتشر شده است که هر کدام از آنها دلایل و نشانه های خاصی را دال بر صحبت های خود ارائه می دادند.

ماهنامه پیشه و تجارت: «خط خشکسالی جدی است»، «ایران چهارمین کشور در معرض خشکسالی»، «تبدیل بخش های وسیعی از ایران به بیایان مطلب» و... اینها تیترهای خبری است که در ماه ها و سال های گذشته در بسیاری از رسانه های مکتوب و خبرگزاری ها به نقل از متولیان و مدیران مدیریت منابع آب بیان و منتشر شده است که هر کدام از آنها دلایل و نشانه های خاصی را دال بر صحبت های خود ارائه می دادند.
تا جایی که چندی پیش ناسا در گزارشی مهر تاییدی بر بحران خشکسالی در ایران به ویژه حاشیه خلیج فارس مطرح کرد که این موضوع زنگ خطر جدی را برای مسئولان کشوری به صدا درآورده است و باید دید که متولیان این حوزه با توجه به این گزارش چه تدابیری را برای حل این بحران اتخاذ خواهندکرد.
فاجعه خشکسالی در ایران به روایت ناسا
ناگفته نماند به غیر از تغییرات آب و هوایی و کاهش بارندگی در کشور که البته گریبان سایر کشورها را هم گرفته، رشد جمعیت، کشاورزی نادرست و نادیده گرفتن مزیت ها با توجه به وضعیت گرم و خشک کشور، مدیریت نادرست و عطش توسعه از مهم ترین دلایلی است که سبب شده ایران در بحران آب دست و پا بزند.
جهش رشد جمعیت ایران از هشت میلیون به 78 میلیون طی هشت دهه اخیر از یک سو و مصرف سرانه آب تجدیدپذیر سالانه کشور از حدود 13 هزار متر مکعب در سال 1300 به حدود 1400 مترمکعب در سال 1392 از سوی دیگر سبب به وجود آمدن بحرانی است که امروز با آن رو به رو هستیم و در صورت ادامه این روند، وضعیت در آینده به مراتب بدتر خواهدشد.
طبق آمارهای رسمی میزان منابع آب تجدیدپذیر کل ایران 130 میلیارد مترمکعب است و مطالعات و برسی ها نشان می دهد که در سال 1386 از کل منابع آب تجدیدشونده کشور حدود 5.89 میلیارد متر مکعب جهت مصارف بخش های کشاورزی، صنعت و معدن و خانگی برداشته شده که حدود 83 میلیارد مترمکعب آن (93 درصد) به بخش کشاورزی، 5.5 میلیارد مترمکعب (6 درصد) به بخش خانگی و مابقی به بخش صنعت و نیازهای متفرقه دیگر اختصاص داشته است.

رتبه ای که خوشایند نیست
می توان گفت گزارشی که ناسا از وضعیت گرمایش جهانی و خشکسالی ارائه داده است، اصلا گزارش خوشایندی نیست و کسب رتبه چهارم برای ایران از بین 45 کشوری که در معرض خشکسالی شدید قرار دارند هم اصلا رتبه خوبی نیست. ناسا تاکید کرده این اتفاق در 30 سال آینده رخ خواهدداد.
فاجعه خشکسالی در ایران به روایت ناسا
در گزارش ناسا آمده است بعید نیست بین ۳۰ تا ۴۰ سال آینده بخش های وسیعی از ایران به بیابان مطلق تبدیل شوند. تاثیرات گرمایش زمین و عواقب آن همچون خشکسالی با حدی جدی است که هشدارها برای مهار گازهای گلخانه ای و جلوگیری از پیامدهای ناگوار مثل سیل جاری شده است.
آخرین خشکسالی ایران در سال های ۴۵ و ۴۶ اتفاق افتاد که صدها نفر در شرق ایران از گرسنگی مردند و بسیاری از شرق ایران به خراسان، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان مهاجرت کردند و حالا دوباره چنین خطری مردم حاشیه خلیج فارس را تهدید می کند و این موضوع بسیار مهمی است که دولت و متولیان از همین امروز باید دست به کار شوند تا از بروز چنین پدیده شومی جلوگیری کنند
هرچند به گفته کارشناسان، خشکسالی قابل کنترل نیست اما می توان با اجرای برنامه های درست و مدیریت منطقی این خطر را با کمترین آسیب پشت سر گذاشت. ایران کشوری است که در گزارش ناسا دو بار به نام آن به عنوان یکی از کشورهایی که در پیشانی این قهقرای مرگبار اقلیمی قرار دارد، اشاره شده است.
فاجعه خشکسالی در ایران به روایت ناسا
وای جنگل بیایان می شود
در گزارش «ناسا» آمده است در سال های پیش رو، میزان بارش ایران کمتر از نصف میانگین خواهدبود. بیابان ها در ایران بسیار گسترش خواهندیافت و غالب زیستگاه های ایران وارد یک دگردیسی پس رونده خواهندشد. یعنی جنگل ها درختزار می شوند، درختزاران بوته زار می شوند، بوته زارها بیابان می شوند و بیابان ها به عدم زادآوری زیستی آن در حداقل ممکن قرار گرفته و دوسوم مساحت ایران در شمار مناطق خشک و نیمه خشک قرار می گرد.
البته نباید از این غافل شد که علاوه بر عواملی که پیش از این به آن اشاره شد مهمترین عامل تخریب طبیعت و از بین رفتن منابع آبی، فعالیت طبیعی انسان ها در کشوری است که هیچ گونه راه آبی خروجی به دریای آزاد از شمال به جنوب ندارد تا آلاینده های جامد و مایع را بشوید و به اصطلاح زیست بوم ها را نو و احیا کند.
از نظر زمین شناسی، این سرزمین وسیع و مثلثی شکل که بین دو رشته کوه البرز و زاگرس قرار گرفته و بین این دو کوه هم محصور است به گونه ای است که هیچ رودخانه ای از آن جاری نمی شود که نهایتا به خلیج فارس یا دریای عمان برسد و تمام رودهای جاری به سوی دامنه های جنوبی البرز یا دامنه های شمالی زاگرس یا به دریاچه بسته مازندران، می ریزد یا در گودال هایی مثل دریاچه ارومیه و بختگان و قوم و هامون و... مسدود و محدود می شوند.
نتیجه این تکرار و تداوم چرخه آب در طبیعت بسته فلات ایران این بوده و هست که نمک وارده به محیط زیست تدریجا در همین گودال های درون فلات انباشته شود و با پر شدن درایچه ها و آبگیرها نمک باقی مانده توسط باد به زمین های اطراف پراکنده شود.
چندی پیش هم حمید چیت چیان، وزیر سابق نیرو نسبت به وضعیت مصرف آب در کشور با توجه به بحران بی آبی هشدار داده و گفته بود: «ناچاریم در میزان مصرف آب تجدیدنظر کنیم، زیرا ادامه وضعیت موجود، حیات انسان و ادامه تمدن ایرانی را مورد تهدید قرار می دهد و لازم است با همگرایی در زمینه های نظری بتوانیم به یک برنامه مشترک ملی درباره آب و اقتصاد آب رسیده و آن را مبنای تصمیم گیری ها قرار دهیم.»
فاجعه خشکسالی در ایران به روایت ناسا
هیچ پیش بینی ای محقق نشده است
در برخی پیش بینی ها مطرح شده که دمای زمین حداکثر تا یکی دو دهه دیگر هفت درجه گرم تر می شود اما در گذشته نیز پیش بینی هایی صورت گرفته که به وقوع نپیوسته اند. به عنوان مثال در سال 1991 میلادی گفته می شد که تا سال 2000 میلادی آب دریاها دو متر و تا سال 2010 میلادی، پنج متر بالا می آید در صورتی که این اتفاق نیفتاد.
چندی پیش که موضوع ناسا بسیار سر و صدا کرد، محمدتقی زمانیان، عضو سابق مجموع هواشناسی در این باره گفته بود که براساس این گفته ها، اقلیم جهان تغییر پیدا کرده و علاوه بر افزایش دمای کره زمین، میزان بارندگی نیز در مناطق مختلف نوسان پیدا کرده است که البته ممکن است براساس این داده ها، مواردی نیز مشاهده شود اما به طور کلی نمی توان قطعیت آن را ثابت کرد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه اقلیم جهان از نظام خود تخلف نمی کند، افزود: «به عنوان مثال بیشتر گرمای خورشید به منطقه حاره می رسد و اگر قرار بود این گرما به مرزهای بالاتر انتشار پیدا نکند، زندگی تنها در محدوده باریکی از کره زمین ممکن بود. باید به مسائلی که از سوی جامعه جهانی مطرح می شود با دید انتقادی نگاه کنیم؛ چرا که بسیاری از این سازمان ها تحت تاثیر دولت های بزرگ بوده و برای پیاده سازی خط مشی آنها تلاش می کنند.»
اینکه آیا وزیری که برای وزارت نیرو انتخاب خواهدشد برای حل این مشکل و معضل چه تدابیری می اندیشد، موضوعی است که باید منتظر اجرایی شدن آن بود با علم به این موضوع که تمام کارشناسان و صاحب نظران حوزه هواشناسی متفق القول معتقدند که پش بینی هواشناسی برای مدت های طولانی با خطای زیادی همراه است و نمی توان به طور قطع و یقین از آن سخن گفت.

کابوس خشکسالی
در گزارش پیش رو وضعیت همه استان های کشور را بررسی می کنیم تا ببینیم کدام یک از استان ها وضعیت مناسب تر و کدام یک وضعیت بدتری دارند.
در گزارش هایی که در این باره منتشر شده، آمده است: استان آذربایجان غربی تا بازه زمانی 93-92 شرایط ترسالی مناسبی داشت اما کم کم این شرایط تغییر کرد و از شرایط ترسالی به وضعیت خشکسالی متوسط تا خشکسالی بسیار شدید تغییر وضعیت داده است.
فاجعه خشکسالی در ایران به روایت ناسا
فروچاله شهرستان استهبان در استان فارس
اما اتفاق قابل تامل این است که استان هایی که در نوار ساحلی جنوب غربی خزر، غرب، شرق و وار ساحلی جنوب کشور قرار داشتند و تا چند سال پیش در کانون های اصلی خشکسالی قرار داشتند، تغییر وضعیت داده و از شرایط خشکسالی متوسط تا خشکسالی بسیار شدید به شرایط نرمال تا ترسالی رسیدند که این تغییر تا حدودی اتفاق های بهتری را برای برخی از شهرهای کشور نوید می داد.

اما استان فارس بیشترین شرایط خشکسالی را تجربه کرد به ویژه در شهرستان های شمالی استان مانند شهرستان اقلید که البته گستره این خشکسالی از سال 91 از شهرستان های فسا و زرین دشت شروع شد که در آن مقطع زمانی از بیشترین شدت خشکسالی برخوردار بودند.
در حال حاضر باید گفت استان های تهران، قم، البرز، خراسان شمالی، رضوی، سمنان، اردبیل، آذربایجان شرقی و قزوین در وضعیت خشکسالی هستند و استان های گلستان، کردستان، مرکزی، خراسان جنوبی و یزد با توجه به مقادیر SPI در 9 ماهه منتهی به خرداد سال آبی 93-92 در وضعیت هشدار قرار گرفته اند.
از سوی دیگر در کل کشور و در ماه های گذشته هوا حدود سه درجه سلسیوس گرم تر از حد طبیعی بود یعنی تقریبا همه 3 استان کشور بین یک درجه تا 4.5 درجه سلسیوس گرم تراز شرایط طبیعی و مورد انتظار را تجربه کردند.
در اسفند سال 95 استان های خراسان رضوی، زنجان و البرز گرم ترین استان های کشور بودند. این استان ها 4.5 درجه سلسیوس گرم تر از حد طبیعی اسفند را پشت سر گذاشتند، همچنین استان های هرمزگان 1.5 درجه، فارس دو درجه و سیستان بلوچستان 2.2 درجه سلسیوس گرم تر از حد طبیعی اسفند بودند.
استان تهران هم همین شرایط را داشت و هوای آن در چند ماه گذشته حدود چهار درجه سلسیوس، خراسان رضوی 3.2 درجه، البرز سه درجه و زنجان 2.9 درجه سلسیوس گرم تر از حد طبیعی مورد انتظار را پشت سر گذاشتند.
چندی پیش نورالدین مونا، نماینده فائو در ایران گفته بود بخش اعظمی از اراضی کشور ایران شامل اکوسیستم خشک و نیمه خشک با میزان بارش کم در اندازه 250 میلی متر در سال را تشکیل می دهد که نتیجه آن کاهش رویش گیاهان و کاهش تولید است.
اکنون مشاهده می کنیم سراسر جهان تنوع زیستی و امنیت غذایی تحت تاثیر این مساله قرار گرفته است به گونه ای که مساله بیابان زایی، تولید محصولات کشاورزی را کاهش داده و کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه را با خطر جدی مواجه کرده است که به همین منظور باید استراتزی هایی برای سازگاری با این پدیده شوم طراحی کرد.
باید به خاطر داشته باشیم که بروز پدیده خشکسالی تاثیر قابل توجهی بر افزایش ریزگردها و توفان ها خواهدداشت که در آینده تهدید بزرگی خواهدبود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      با رشد فعلی جمعیت در ایران و جهان،و ضربه هایی که مردم،آگاهانه و یا ناآگاهانه به طبعیت می زنند ،زندگی کردن در این کره خاکی را در آینده ، بسیار مشکل خواهند کرد.

    • بدون نام

      اینارو به کشاورزا بگید که دارن نود درصد آب کشورو بابت سبک قدیمی و زنگار گرفته ی کشاورزیشون هدر میدن .....اینهمه روش های صرفه جویی در مصرف آب برای کشاورزا اومده اونوقت اینا هنوز منتظرن تا به روش غرق آبی محصولاشونو کشاورزی کنن!!!!!!

      پاسخ ها

      • حمید

        دوست عزیز اینو باید به مسئولین گفت که اقدامات لازم برای مکانیزه کردن کشاورزی و ابیاری انجام نمیدن کشاورز بیچاره چکار کنه با ای گرونی بذر و کود لوازم ..وتازه محصولشو دلال به یک پنجم قیمت میخره

    • بدون نام

      ایران یه جای سبز داشت که به لطف زنگنه و رییس محیط زیست یعنی کلانتری، در شرف نابودیه. شمال ایران و دو تا پتروشیمی

      پاسخ ها

      • M. Kh

        داداشا آب های ايران تا 15سال آنتن میدن

    • بدون نام

      وای خدای من چرا هیچ کس به فکر نیست
      چه پایان دردناک و زجر اوری در انتظارمونه بی آبی و جنگ سر آب
      وچقدر هم این پایان بهمون نزدیکه

    • بدون نام

      مردم شمال چقدر خونسرد و بی خیال اند !!!!بابا پاشید جلوی نابودی سرزمین تان را بگیرید ،هر تعطیلاتی تهرانی ها حمله می کنند به شمال ،مثل حمله ی ملخ ها ،

      رفتیم یه جنگل بسیار زیبا آنقدر آشغال ریخته بودن که فرار کردیم ،همه ش قلیون و بوی گند زباله و دستشویی های وحشتناک !!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چکار کنیم به هر کس میگیم گوش نمیدن نمیتونیم دعوا کنیم

    • بدون نام

      اخرش هممون مجبور میشیم از ایران بریم اواره میشیم ایرانی فقط توی کشور دیگه شهروند خوبیه برای کشور خودش هیچی نیست

    • behnam

      مردم ایران از بی فرهنگ ترین انسان های تاریخ میشوند.

    • بدون نام

      دست ناسا درد نکنه که این پیش بینی رو واسه مون کرد مگر اینکه اینجوری بترسیم کمتر مصرف کنیم

    • کویر

      راه چاره برای نجات ایران از خشکسالی کشیدن یک خط لوله از بندر چابهار به نقاط مرکزی ایران است باید در راه کارخانجات آب شیرین کن و نیروگاههای هسته ای برای تامین انرژی این کارخانجات احداث شود و کشاورزی اصلاح شود البته این کار مدیر میخواهد و پول که در غیر اینصورت با دعوا بر سر انجام طرح به کابوسی مانند پل میانگذر دریاچه ارومیه تبدیل میشود

    • ادم

      چه باید کرد عربستان سالانه کلی اب شیرین میکنه و منتقل میکند ما فقط میگیم کم مصرف کنیم نسل ایرانی منقرض بشه دنیا راحت میشه از دست این ملت احمق

    • درباره

      بس'که'مردم'ایران!بی'فرهنگنداسراف'همش'وب'روهدرمیدهندقیمت'
      آب'روزیادکنندتاقدربدونند

    • بدون نام

      این کشور ظرفیت 50 میلیون آدم هم دیگه نداره!! حالا میگن باید جمعیت زیاد بشه که مشکلات هم زیاد بشه!!!!!!

    • بدون نام

      خدا به داد مردم ایران زمین برسه

    • بدون نام

      این اماری که برای مصرف اب دربخش کشاورژی می دهند دروغ محض است بیشترین مصرف اب دربخش خانگی وصنعت است‌.

      پاسخ ها

      • فاطمه

        سلام . قابل توجه شما دوست عزیز حدود 95 درصد از سرانه مصرف آب در کشور به بخش کشاورزی و تنها حدود 5 درصد به بخش خانگی و صنعتی اختصاص داره ... لطفا مطالعات و علمتون رو بالا ببرید . متشکرم

    • تقی

      ناسا چهل سال قبل پیشبینی کرده بود نفت ایران بیست سال آینده تمام میشود اما نشد به عوض منافع ویارانه های نفتی قطع شد حالا قربتیهای ناسا پیشبینی کردند تا سی سال آینده ایران خشک وبرهوت خواهد شد که نمیشود اما این سیاستی است تا زمینهای کشاورزی که اصلاحات ارضی نشده و نود ونه درصد مزارع ایران را شامل میشوند و اثبات مالکیت آنها اجاره نامه نسقی است به بهانه بی آبی از کشاورزان مستاجر تخلیه گردد تا مالکانی که اسناد مالکیت املاک ملاکین اصلی که زمان انقلاب از ایران گریخته اند، را به ارث برده اند در قالب شرکتهای کشاورزی وارد ایران شوند واملاک اجدادیشان را پس بگیرند قیمت واقعی هر هکتار دیم از یک میلیون تومان در مناطق خشک تا سیصد هزار تومان در مناطق بارانی مثل اذربایجان متغییر است قیمت الکی و دروغی هر هکتار دیم از سی میلیون تا سیصد میلیون است که البته کارکرد این قیمتگذاریهای گزاف برای برای وثیقه وامهای رانتی است که قرار نیست وام پس داده شود البته سند کشاورزی ما را برای وثیقه وام،هکتاری صد هزارتومان هم ارزیابی نمیکنند این قیمت بالا دادنها وتبلیغات ملک گران، برای توجیه ارزیابی است که قرار است سندی را برای ویژه خواری صد برابر ارزش واقعی آن ارزیابی کند تا صد برابر وثیقه اش بگیرد وریالی از وام پس ندهد وبانک مرکزی با افزایش نقدینگی وتورم جبران مافات کند اینها همه سیاست است دنیا همه سیاست است اما سیاستمدار بپا با اشاره خرگوش مثل شیر کلیه ودمنه نپری تو چاه

    • عل

      همه کارای آمرکایی ها سیاسی کاری وسوع استفاده هستش به عنوان مثال زمانی که آنها به ما مو تور کمنز دادن وا سه استخراج آب از عمق ۱۳۰ متری زمین وا سه کشا ورزی ما ما غافل شدیم ریشه غنا تا مون خشکید یا بهتر بگم خشکوند

    • علی

      بهتر است بجای توهم واقعیت رو ببینیم مشکل از ۱۵۰میلیارد بشکه نفت ایران فقط نیست که قراره باسیاستی تحت عنوان نفت دربرابر اب دود بشه بره توی هوا عزیزان فهمیدند توی هوا این بحران جهانی فکر کنید اگه تمام نفت وگاز که تو دنیا هست تا یک قرن دیگه مصرف بشه میدونید چی میشه اکسیژنی واسه تنفس دیگه نمیمونه من از این دانشمندای احمق چه داخلی وچه خارجی واین استادهای دانشگاه ها که معلوم نیست تو این کله های پوکشون چی هست میخام برن حساب کنند ببیند برای سوزوندن تمام منابع نفتی اکسیژن اصلا روی زمین هست بحران اب درایران با منطق گرم شدن نفتی واقعی خواهد بود وتمامی استانهایی که منابع ابی وابسته به شهرهای مجاور دارند درمعرض تهدید خواهند بود مثل اصفهان یزد کرمان بندر شیراز وغیره واین تنها یک راه حل دارد انهم دولتی میخاهد که ازاکنون به فکر انتقال اب از رودخانه های شمال کشور با تونل به فلات مرکزی است وانچه ما از دولتمان میدانیم این نخواهد بود جواب دولتمردان در روزگار اینده به ما این است اب تمام شد دعای بارون کنید

    • بدون نام

      همه زیرسرفرنگی هاست

    • چ

      هردوکیلومتر مربع یک چاه عمیق .نابودشدن ایران فقط بدست جحاد کشادورزی است که بااین اوضاع هنوز براخودشون چاه حفر میکنند وهیچگاه سیری ندارند انشااله هممون تاچندسالدگه ازتشنگی میمیریم.

    • علی

      مسئولین باید ساعتهای آب کشاورزان رو به قیمت توافقی بخرند و چاه موتورهای عمیق رو پلمپ کنند چون چاه موتورها دارند زورکی از زمین آب بالا میکشند

    • چند راهکار مهم

      جمعیت ایران به هیچ وجه نباید افزایش پیدا کند. کشاورزی ایران باید تغییر اساسی کند(تغییر در محصولات، تغییر در شیوه های آبیاری). صنایع پرمصرف باید به حاشیه دریا منتقل شوند.

    • بدون نام

      یکی نیست بگه هر هفته فقط میلیون ها لیتر آب صرف شستن قبر ها میشود حماقت تا کی؟

    • داود خسروی

      باید پلیس آب داشته باشیم الان برخی با آب نوشیدنی درختکاری میکنن که باید زندان برایش در نظر گرفته شود . یا هر هفته سنگ قبر شسته میشود و.... فقط باید پلیس آب و قانون در زمینه استفاده و زندان بجای جریمه

    • amer

      اونیکه سنگ کشاورزبدبخت رابه سینه میزنه ومیگه اب مصرف میکنه یکی نیست بهش بگه تابانون کشاورززنده ای.وقتی دیگه این حرف فرهنگسازی نشه بس مشکل اب هم حل شدنی نیست

    • مهندس کشاورز امیر

      باسلام خدمت مردم ایران.ازاین نظراتی داده شده درمورداب که یکی میگه مقصرکشاورزویکی میگه شستن قبر.بذاریک حرف پوست کنده جواب بدم که عامل اصلی این خشکسالی بی ایمان بودن وبی اعتقادبودن به ایین دین اسلامی وبیحجالی ودروغ وحسدوریاکاری وغیره ....میباشدوالسلام .نظرمن این بود.

      پاسخ ها

      • زهره

        ...عجب نظر کارشناسی شده ای دادی داغونم کردی با این نظرت

      • بدون نام

        پس الان باید کشورهای خارجی مرده باشن چرا زندگی و کشورشون 100 برابر بهتر از ما هست؟ فکر کن بعد حرف بزن

      • مینا

        نه برادر من همه اینا بر میگرده به طرز فکر پوسیده و احمقانه تو و امثال تو

    • فرشید۰

      تمام کشورهای اطراف با ماشین شخصی رفتم هیچ کدام مشکل آب ندارند ولی ایران ما خشک خشک شده که تابستان امسال به عمق فاجعه پی خواهید برد. من که دارم اقامت ترکیه میگیرم چون واقعا روحیه خشکسالی ندارم و میدانم اگر قرار باشد به مرگ طبیعی بمیرم در ترکیه حداقل بیست الی سی سال دیگه بیشتر عمر خواهم کرد .

    • امير

      سلام دوستان من امير هستم ساكن اراك چرا ميگيت هي كشاورزي. اراك پتروشيمي و پالايشكاهش و نيروكانس وزي ميليون ها ابتر ازعمق زمين اب برداشت ميكن انوقت ميكيد كشاورز بدبخت اب كشور ذاره تموم ميكنه

    • ایمان

      همین تابستون امسال عمق فاجعه رو خواهید دید ...

    • محمود

      دوستان اینقدر تقصیر رو گردن کشاورزها و مردم شمال و بی فرهنگی مردم نندازید،فرهنگ سازی کار حکومتها است که بودجه رسانه و نیروی نظامی دارند،اگه حکومت کاری نکنه اوضاع بدتر از اون چیزی که تصور میکنیم میشه.

    • بدون نام

      باید یک لوله از خزر تا خلیج بکشن کاری نداره اما مسولین بی خیالند

    • سپیده

      سلام دوستان من اهل شمالم.شمال در چندسال دچار خشکسالی شده بارندگی کم .کم شدن اب چشمه ها.خشک شدن جنگل ها.مردم خود شمال باعث نابودی طبیعتشون هستن نه مسافران.وقتی اهالی یک محل جنگلو ازبین ببرن واونجا کشاورزی کنن یا جنگل بخاطر فروش چوب ازبین ببرن این میشه وقتی دریا رو الوده کنن همین میشه شمال عین بیابون میشه چندسال اینده بااین مردم بی فکر

    • محسن

      خشکسالی امده بدجور الان اب قنات روسای ما خشک شده من کوه میرم اکثر چشمه ها خشک شده یا ابشون خیلی کم شده چرا دولت فکری نمیکنه بحال خشکسالی حتما باید هزاران نفر کشته بشن که فکری بحال کنن من از اینده کشورم خیلی نگرام چرا ابر هارو باردار نمیکنن الان اکثر کشورهای خارجی این کارو انجام میدن

    • رحیم

      تو شهر ما کشاورز با کاشت چند هکتار ذرت غرقابی یا کاشت هندونه اب شرب مصرفی یک سال یک شهر رو به هدر میده بخاطر تولید چند تن ذرت ک نه ارزشی برای خودش داره ن دولت ن مردم در صورتی ک شهرای نزدیک ما از شدت خشکسالی اب شرب ندارن و روزانه میلیونها لیتر اب خراب میشه بخاطر تولیدات بی مصرف کشاورزی و حتی دولت به فکر نگه داشتن چاهایی پر اب برای ابرسانی در شرایط بحرانی خشکسالی پیش رو برای ای شرب شهرای نزدیک ک اب ندارن نیست،ایا اب زیر زمینی مانند نفت و گاز حق تمام مردم نیست ک دولت با بی برنامگی در اختیار تعداد معدودی قرار داده ک اب شرب صرف تولیدات بی مصرف کشاورزی مانند ذرت شود و شهرهای مجاور از شدت کم ابی اب شرب دس به مهاجرت زنند و باعث به وجود امدن مشکلات بیشماری شود،چرا کسی نمیفهمه ک اب دیگر نیست چرا دولت هیچ اقدامی نمیکنه حدقل همین باقی مانده اب صرف نگه داشتن اب شهری کنید کشاورزی ک دیگر تمام شد

    • ...

      به نظر من هر بحرانی تو یه کشور یه مدیریت درست میخواد تا دولت فکری نکنه با صرفه جویی کردن آب مشکل حل نمیشه نمیگم اسراف کنیم و بیخیال بحران اب باشیم نه ،ولی ما مدیر کاردان میخواهیم که از این بحران نجات پیدا کنیم وگرنه تا چند سال دیگه همه ی اقشار ضعیف و فقیر جامعه میمیرند

    • X

      سوریه مهم تره

    • کورش

      دروغ ریا خرافات وضایه کردن بیتالمال وندادن حق قشر ضعیف این مردم خدایی دارن آخه تا کی ازاین بدترهم بسر ما میآید

    • افسانه

      ايران با اين روندي كه داره قطعا نابود ميشه خدا به بچه ها رحم كنه

    • حقیقت

      دلایل خشکسالی ایران
      1بخاطر مدیران بی کفایت و نالایق بخصوص در مورد کارون
      2 ناسا در ایجاد این خشکسالی دست دارد مردم ایران نادان نیستند و با هارپ و انرژی الکتریکی ابرهای مارا بی بار یا می زدند
      3 قرار داد نبستن با دانشمند ایرانی مقیم آلمان که میتوانست بر خرابکاری ناسا غلبه کند و بارندگی را چند برابر کند «باز هم بی کفایتی مدیران در قرارداد بستن»

    • HOSI

      فقط دعا کنید آقا ظهور کنه حل میشه

    • رضا

      خشکسالی یک پدیده اقلیمیه و جلوگیری از آن بسیار پیچیده و تقریبا عیر ممکنه ولی گذر از آن با روشهای مدیریتی و ایجاد زیرساختارهای مناسب شدنیه . دخالت در طبیعت قطعا مشکلات جدی را در پی خواهد داشت . اینکه تقصیر را گردن دیگران بندازیم خیلی راحته و لی ارائه راهکار دادن از گذر این مشکل میتونه کمک مناسبی را به اجتماع و عموم مردم بده . هر گونه تصمیم و کار اجرائی در طبیعت زمان زیادی طول میکشه پس می بایستی سال ها قبل به فکر این بحران بود تا بتوان زیر ساختارها و روشهای مقابله را جایگزین کرد . اما اگه از همین امروز هم شروع کنیم و هر کی به نوبه خودش کمکی هر چند کوچیک انجام بده بخش زیادی از این مشگل حل خواهد شد

    • مهدی

      میانگین مصرف آب در دنیا ۱۵۰لیتر میباشد اما در ایران ۳۰۰ یا ۴۰۰ لیتر میباشد ای مردم هدر ندهید آب را وگرنه باید یک روز ایران را به صورت صحرا ول کنیم بریم

    • بدون نام

      بند‌سکوت‌میکنم بهتر هس

    • سیدمحمدرضاموسوی

      چرادولت ابرهارابارورنمی کندهمین کارباعث خشکسالی شده الان درشهرماگچساران دولت اب سدکوثررابرای کشورهای کویت عراق سوریه صادرمی کنه ولی خودماایرانی هاداریم ازتشنگی میریم

    • Abbaszvbabod

      عزیزان من کم ترحم برده انقلابهای کم ابی دعوانکونم

    • علی سلطان

      چرخ صنعت پوسیده مامثل ذوب اهن یاکارخانه نیشکر بیشتر ازمردم مصرف اب دارد

    • بدون نام

      درخت کاری تنها راه حله

    • محمدرضا

      امروز که کلی سیل اومده تو ایران ناسا و اون جریانی که بدنبال نابودی کشاورزی به بهانه کم آبی بودن کجان دقیقا؟ بحران کم آبی دروغی بیش نیست ما بحران مدیریت آب داریم

    • محمدرضا جوان

      ناسا برو کشکتو بساب

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج