جاباما
۶۳۶۳۳۴
۲ نظر
۵۲۴۸
۲ نظر
۵۲۴۸
پ

گیاهان باورنکردنی که از دل فیلم هایی تخیلی بیرون آمده اند

درختان غول پیکر، قارچ‌های درخشان، گل هایی که شبیه پرندگان هستند و گیاهانی که نیمه حیوان هستند، اگر کسی درباره چنین چیزهایی با شما صحبت کند تصور می‌کنید که درباره یک فیلم سینمایی حرف می‌زند.

برترین‌ها - ترجمه از الهام مظفری: درختان غول پیکر، قارچ‌های درخشان، گل هایی که شبیه پرندگان هستند و گیاهانی که نیمه حیوان هستند، اگر کسی درباره چنین چیزهایی با شما صحبت کند تصور می‌کنید که درباره یک فیلم سینمایی حرف می‌زند. اما باور کنید چنین چیزهایی روی زمین وجود دارند. در اینجا ۱۰ نمونه از گیاهان عجیبی را می‌بینید که گویی به یک سیاره دیگر تعلق دارند.

درختان غول پیکر

اگر بلندترین درختی که تا به حال دیده اید را ۱۰ برابر کنید، شاید بتوانید عظمت درخت سکویا را درک کنید. این درختان به صورت طبیعی تنها در رشته کوه نوادا در کالیفرنیا رشد می‌کنند. بلندترین درخت شناخته شده دنیا یک ردوود ساحلی به نام هایپریون «Hyperion» است. ارتفاع این درخت حداقل ۱۱۵.۵ متر و تقریبا به بلندای یک ساختمان ۳۸ طبقه است. از نظر حجم، یک سکویای غول پیکر به نام «ژنرال شرمن» مقام اول را می‌گیرد. درواقع این درخت بزرگترین موجود زنده شناخته شده روی زمین است. حجم تنه آن ۱۴۸۷ مترمکعب است. این درخت عظیم ۱.۲ میلیون کیلوگرم وزن دارد و محیط آن ۳۱ متر است. سکویاهای غول پیکر به دلایل طبیعی نمی‌میرند و در برخی موارد مشاهده شده که ۳۰۰۰ سال عمر می‌کنند. شاید به این خطر باشد که پوسته آن‌ها ضد حریق است و می‌تواند تا ۰.۹ متر ضخامت داشته باشد.
گیاهان باورنکردنی که از دل فیلم هایی تخیلی بیرون آمده اند

گیاه خجالتی

گیاهی که اگر به آن دست بزنید برگ هایش را جمع می‌کند! تخیلی به نظر می‌رسد، اما میموزا پودیکا (Mimosa pudica) یک گیاه واقعی روی زمین است. این گیاه بومی مناطق استوایی است و در واقع یک نوع علف هرز است. وقتی هوای اطراف این گیاه حرکت می‌کند یا چیزی برگ هایش را لمس می‌کند، خودش را جمع می‌کند. نام این گیاه نیز از همین ویژگی گرفته شده است، پودیکا به معنای «خجالت» یا «کوچک شدن» است. در پاسخ به این واکنش، گیاه مواد شیمیایی آزاد می‌کند که سیگنال هایی می‌فرستد که آب سلول‌های گیاه را تخلیه می‌کند. تخلیه آب سلول‌ها باعث می‌شود برگ‌ها به سمت داخل جمع شوند. در برخی کشور‌ها از این گیاه به عنوان مسکن، داروی بیخوابی و مرهمی برای نیش مار استفاده می‌شود.
گیاهان باورنکردنی که از دل فیلم هایی تخیلی بیرون آمده اند

قارچ‌های درخشنده

قارچ‌های زیادی وجود دارند که در تاریکی جنگل می‌درخشند. یکی از تماشایی‌ترین آن ها، مایسنا کلروفوس «Mycena chlorophos» است، یک قارچ ژاپنی که به محض تاریکی هوا به رنگ سبز نئونی می‌درخشد. مکانیزم این گیاه شبیه به موجودات اعماق دریاست. این گیاه حاوی یک ترکیب شیمیایی به نام لوسیفرین است. این ماده با اکسیژن و آنزیمی به نام لوسیفراز واکنش می‌دهد تا نور رنگی درخشان ایجاد کند.
گیاهان باورنکردنی که از دل فیلم هایی تخیلی بیرون آمده اند

جلبکی که موجب تلالو اقیانوس می‌شود

یکی دیگر از گیاهان شب تاب باورنکردنی در اقیانوس زندگی می‌کنند. یک نوع جلبک که «Noctiluca scintillans» نام دارد و مناظر درخشان باورنکردنی در جزیره کارائیب پورتوریکو ایجاد می‌کند. این موجودات آنقدر ریز هستند که هزاران عدد از آن‌ها می‌توانند در یک قطره آب جای بگیرند. این جلبک‌ها به حرکاتی مثل برخورد امواج یا پارو زدن واکنش نشان می‌دهند و یک نور آبی حباب دار ایجاد می‌کنند. برخی محققان معتقدند که این جلبک‌ها از درخشش خود برای ترساندن شکارچیان خود استفاده می‌کنند. ماهی‌ها تمایل دارند از این مناطق درخشان دور بمانند. برخی دانشمندان معتقدند که آمونیاک تولید شده توسط این جلبک به طور فیزیکی ماهی‌ها را تحریک می‌کند اگرچه به نظر نمی‌رسد سمی باشد.

گیاهان باورنکردنی که از دل فیلم هایی تخیلی بیرون آمده اند

گلی که شبیه پرنده است

نام علمی این گیاه «Strelitzia» است و مردم آن را با نام «پرنده بهشتی» می‌شناسند. بعد از اینکه این گیاه ۱.۵ متر و ۳ - ۵ سال رشد کرد، گل هایی می‌دهد که شبیه پرندگان رنگارنگ است.اگرچه این گل از آفریقای جنوبی آمده اما گل رسمی لس آنجلس است. از این گیاه برای درمان علائم آلرژی استفاده می‌شود. پرنده بهشتی به سادگی حتی در کشورهای سرد رشد می‌کند؛ بنابراین اگر یک باغچه داشته باشید می‌توانید این گیاه را در آن بکارید.
گیاهان باورنکردنی که از دل فیلم هایی تخیلی بیرون آمده اند

نیلوفرهای آبی عظیم الجثه

شاید عکس هایی از یک نوزاد که روی برگ‌های غول پیکر یک نیلوفر آبی نشسته را دیده باشید و تصور کنید این هم یکی دیگر از معجزه‌های فتوشاپ است. اما در واقع، این معجزه طبیعت در جنگل‌های آمازون است. واقعا برگ‌های عظیم نیلوفر آبی وجود دارند و بچه‌های کوچک می‌توانند روی آن بنشینند. این برگ‌های شناور تا ۲.۵ متر قطر دارند و هر گیاه می‌تواند ۵ برگ داشته باشد. گل‌های این گیاه تنها دو روز دوام دارند، اما به اندازه برگ‌ها بزرگ نیستند.

گیاهان باورنکردنی که از دل فیلم هایی تخیلی بیرون آمده اند
علفی که جلوی چشمتان رشد می‌کند

اگر تا به حال باغبانی کرده باشید، احتمالا می‌دانید که به نظر می‌رسد خار‌ها و علف‌های هرز دوباره جلوی چشمتان رشد می‌کنند. شاید توهم به نظر برسد، اما برخی گیاهان واقعا به همین سرعت رشد می‌کنند. بامبوی لاکپشتی یا «Phyllostachys edulis» می‌تواند در زیستگاه بومی خود در چین با سرعت یک متر در روز رشد کند. این گیاه اکنون در مناطق دیگری از آسیای شرقی و اروپا نیز یافت می‌شود. اگرچه این گیاه با درخت اشتباه گرفته می‌شود، اما در واقع یک علف چوبی است. اگر بنشینید و این بامبو را یک ساعت تماشا کنید، می‌بینید که حدود ۴ سانتیمتر بلندتر می شود. اگر یک روز آن را در حالیکه هم قد شماست، ببینید فردای آن روز یک متر از شما بلندتر خواهد بود.

گیاهان باورنکردنی که از دل فیلم هایی تخیلی بیرون آمده اند
درختی که با شما می جنگد

درخت گیمپی‌گیمپی (Gympie-Gympie) در استرالیا رشد می‌کند و ظاهرا بی خطر به نظر می‌رسد، اما هر بخش از آن با موهای کرکی پوشیده شده که می‌توانند شما را به طرز وحشیانه‌ای بگزند. این مو‌ها حاوی یک ماده شیمیایی هستند که به محض اینکه موها بشکنند آزاد می‌شود. ممکن است حتی با لمس آرام آنها هم این اتفاق بیفتد. وقتی مو‌ها در پوست فرو می‌روند، این ماده شیمیایی سوزش وحشتناکی در پوست ایجاد می‌کند که قابل مقایسه با درد سوزش پاشیدن اسید روی پوست است. این درد می‌تواند ماه‌ها طول بکشد و گاهی به دیوانگی یا خودکشی افراد ختم می‌شود. حتی تماس مختصر با این گیاه خطرناک موجب واکنش آلرژیک شدید و آنافیلاکسی می‌شود.

گیاهان باورنکردنی که از دل فیلم هایی تخیلی بیرون آمده اند
درخت فناناپذیر

شاید نام «جینکو بیلوبا» را شنیده باشید. این گیاه خواص درمانی زیادی دارد و گونه منحصربفردی است که احتمالا از زمان دایناسور‌ها زندگی می‌کند. اما جالبترین داستان درباره جینکوبیلوبا با بمباران هیروشیما آغاز می‌شود. در باغ Shukkeien ژاپن که حدود ۱۳۷۰ متر از انفجار هسته‌ای فاصله داشت یک درخت جینکو وجود داشت. بعد از اینکه تقریبا همه چیز در این منطقه نابود شد، درخت جینکو شاخه‌های جدیدی زد و دوباره سبز شد. تا به امروز هیچکس واقعا نمی‌داند چطور چنین چیزی ممکن است، اما این نشان می‌دهد که درخت جینکو توانایی شگفت انگیزی در سبز شدن از میان خاکستر دارد. از آن زمان، دانه‌های این درخت بازمانده از بمباران هیروشیما جمع آوری و در سراسر جهان توزیع شده است. این درختان نسل جدید نماد امید برای همه کسانی هستند که تحت تاثیر این رویداد تکان دهنده در سال ۱۹۴۵ قرار گرفتند.
گیاهان باورنکردنی که از دل فیلم هایی تخیلی بیرون آمده اند
درختی که حیوان هم هست

موجودی که هم ویژگی‌های حیوان و هم گیاه را داشته باشد، تخیلی به نظر می‌رسد، اما واقعا چنین گونه هایی روی زمین وجود دارند. چنین خاصیتی را به مولکول‌های RNA نسبت می‌دهند. محققان در این گیاه/حیوان هم میکرو RNA‌های حیوانی و هم میکرو RNA‌های گیاهی را پیدا کرده اند؛ و از نظر ژنتیکی نیم حیوان و نیم گیاه هستند.
گیاهان باورنکردنی که از دل فیلم هایی تخیلی بیرون آمده اند
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • تارا

      خیلی جالب بود. ممنونم

    • Yas

      ممنون بارم از این مطالب بزارید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج