۶۳۷۲۲۲
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

داستان‌های تاریخ فوتبال؛

مردی که مسیر فوتبال را عوض کرد

ژان ژاک بوسمن تلاش کرد یک قانون را در فوتبال تغییر دهد اما با این کار باعث شد تحول عظیمی در این رشته به وجود آید.

ایسنا: ژان ژاک بوسمن تلاش کرد یک قانون را در فوتبال تغییر دهد اما با این کار باعث شد تحول عظیمی در این رشته به وجود آید.

ژان مارک بوسمن فوتبالیست بلژیکی بود که در سال ۱۹۶۴ متولد شد. او در سال ۱۹۹۰ در شرایط خوبی قرار نداشت. دو سال از حضورش در استاندارد لیژ، تیم کوچک بلژیک می‌گذشت و باشگاه برای تمدید قراردادش پیشنهاد کرد دستمزد کمتری بگیرد. با این حال بوسمن ترجیح داد در یک تیم فرانسوی حاضر در دسته دو به نام دونکرک بازی کند اما لیژ با توجه به قانونی که وجود داشت می‌خواست برای این انتقال ۱۲ میلیون یورو در خواست کند. یعنی چهار برابر رقمی که استاندارد برای امضای قرارداد با بوسمن پرداخت کرد. به همین خاطر بازیکن بلژیکی از وکیلی بهره برد که در حقوق اجتماعی تخصص داشت. او ژان لوییس دوپو نام داشت. بوسمن برای این وکیل همه چیز را توضیح داد و هر دو جنگی را آغاز کردند که باعث شهرتشان شد. آنها توانستند به مرور زمان به هدفشان نزدیک و پیروز شوند. آنها ابتدا شکایت خود را به یوفا ارائه دادند و سپس به دادگاه عالی اتحادیه اروپا واقع در لوکزامبورگ رفتند.

مردی که مسیر فوتبال را عوض کرد

بر اساس بند ۴۸ قانون تصویب شده در رم در سال ۱۹۵۷ بازیکنی که متعلق به یک باشگاه بود پس از پایان قراردادش نمی‌توانست بدون اجازه تیمش با باشگاه دیگری قرارداد امضا کند. تلاش‌های بوسمن نتیجه داد و این قانون در سال ۱۹۹۵ عوض شد.

با تصویب قانون جدید بازیکنان اجازه پیدا کردند که پس از پایان قراردادشان، بدون پرداخت حق انتقال به باشگاه دیگری بپیوندند.

همچنین قانونی به نفع باشگاه‌ها وضع شد. تیم‌ها توانستند بدون محدودیت از دیگر بازیکنان اتحادیه اروپا استفاده کنند. با وجود اعتراض‌های زیاد در روزهای نخست، این تصمیم هیچ فاجعه‌ای به بار نیاورد و در عوض فوتبال از قبل دلپذیرتر شد و در سال ۲۰۰۰ یک اتفاق خاص در این رشته رخ داد. چلسی برای نخستین بار بدون بازیکن انگلیسی به زمین رفت.

فصل نقل و انتقالات نیز جذاب‌تر شد. همچنین کارایی بازیکنان جوان بیشتر و فوتبال به محبوب‌ترین برنامه تلویزیونی تبدیل شد. بزرگترین باشگاه در آن زمان بارسلونا بود چون بازیکنان جوان زیادی را در باشگاه تربیت کرده بود.

بوسمن در سال ۱۹۹۸ از فدراسیون فوتبال کشورش ۲۰ میلیون فرانک بلژیک غرامت گرفت. او همچنین یک پاداش مجزا دریافت کرد. بازیکنان هلند پاداش خود را پس از پیروزی در یک بازی به او اهدا کردند. بوسمن، فرانک دی بوئر را صدا کرد تا از او تشکر کند و کاپیتان هلند به او گفت: نه، نه، این ما هستیم که باید از تو تشکر کنیم چون اگر تو نبودی من اکنون نمی‌توانستم در بارسلونا بازی کنم.

در حال حاضر زندگی بوسمن تنها از یک جهت به فوتبال وابسته است. او به عنوان مفسر تلویزیونی در بازی‌های لیگ قهرمانان اروپا شناخته می‌شود. تلاش او بیش از دیگر افراد حاضر در فوتبال باعث پیشرفت این رشته شد. با این قانون، بوسمن شهرتی به دست آورد که هرگز به عملکردش در زمین فوتبال برنمی‌گشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج