adexo3
۶۴۳۰۱۴
۱۳ نظر
۵۰۰۰
۱۳ نظر
۵۰۰۰
پ

انتقاد معتضد از ديوار نوشته‌ های شرم‌ آور!

روزنامه اصولگرای جوان نوشت: در حال سفر با اتوبوس در شهرها و جاده‌هاي تركيه خانه‌هاي ويلايي زيبا و پر از سبزه و درخت، آپارتما‌ن‌هايي با رنگ‌هاي شاد و فرح‌انگيز و مهم‌تر از آن ديوارهاي سفيد بدون حتي يك ديوارنوشته سياه، سبز، سفيد، آبي، قرمز و بنفش توجهم را جلب كرد و حسرتم را برانگيخت. در تصاوير قديمي مربوط به رامسر، نوشهر، بابلسر و آبادان ديوارها كاملاً سفيد و پاكيزه‌اند.

روزنامه اصولگرای جوان نوشت: در حال سفر با اتوبوس در شهرها و جاده‌هاي تركيه خانه‌هاي ويلايي زيبا و پر از سبزه و درخت، آپارتما‌ن‌هايي با رنگ‌هاي شاد و فرح‌انگيز و مهم‌تر از آن ديوارهاي سفيد بدون حتي يك ديوارنوشته سياه، سبز، سفيد، آبي، قرمز و بنفش توجهم را جلب كرد و حسرتم را برانگيخت. در تصاوير قديمي مربوط به رامسر، نوشهر، بابلسر و آبادان ديوارها كاملاً سفيد و پاكيزه‌اند.

نمي‌دانم چه بلايي نازل شد كه در اين كشور ديوارنويسي متداول شد. فكر مي‌كنم اولين شعارهاي زنده باد و مرده‌باد و «يانكي گو هوم» از زمان مرحوم مصدق آغاز شد و ديوارها به انواع شعارها مزين شد، اما چند سالي گذشت و به جاي زنده باد و مرده‌باد جملات باز كردن فاضلاب و چاه مستراح تمام ديوارهاي سفيد و گچكاري شده مملكت را پوشاند.

در هيچ يك از ۱۱ كشور دنيا كه رفته‌ام، نديده‌ام كسي جرئت كند روي ديوار سفيد شهرها يا ديوار خانه مردم و حتي روي ديوار ساختمان‌ها با آن قلم رنگ درشت و با آن خط‌نوشت بي‌ريخت، آگهي فاضلاب و باز كردن آن يا مكانيكي يا انواع آگهي‌ها را بنويسند. خانه يا مجموعه ساختماني ساخته مي‌شود، هنوز خريداران در آپارتمان‌ها جا خوش نكرده‌اند كه روي در پاركينگ، روي در اصلي خانه و هر جا كه بتوان آگهي چسبي چسباند، رديف به رديف لوله‌بازكني چسبانده مي‌شود. در به كلي كثيف و ضايع مي‌شود. اين تجاوز علني و وقيحانه به ملك مردم است. من نمي‌دانم چند ميليون بازكننده‌فاضلاب و چاه توالت در كشور داريم. فكر مي‌كنم يك صنف ۲ ميليون نفري هست.

به جاده‌هاي شمال كه برويد. هيچ ديواري را راحت نگذاشته‌اند. هركس دكاني، بساطي، جگركي، نانوايي، كبابي، باز كردن صفحه كلاج، تجهيزات اتومبيل دارد، هر كس هر شغل و پيشه‌اي دارد به خود حق مي‌دهد با زننده‌ترين و با كثيف‌ترين رنگ‌ها، ديوار مردم را مزين بكند. انسان وسط يك جاده كه دور آن مزرعه، كشتزار، مرتع، گندمزار، برنجزار است، رانندگي مي‌كند. يك لحظه خطوط درشت فاضلاب، مستراح، توالت، بازكننده چاه آبريزگاه نگاهش را رها نمي‌كند، مثل كنه جلوي چشمش چسبيده است. نمي‌دانم اين شهرداران چه كار مي‌كنند؟ صبح‌ها گشتي در شهرها مي‌زنند كه آیا زيبايي معابر مدنظرشان است. باور كنيد حالت اشمئزاز به آدم دست مي‌دهد كه هيچ ديواري را سالم و تميز نمي‌گذارند.

آيا شهرداري‌ها نمي‌توانند كساني را كه براي كار و كسب خود با اين ديوارنوشته‌ها شهرها را زشت مي‌كنند، جريمه كنند؟ آيا كسي مي تواند روي آثار باستاني يونان و رم آگهي گشايش فاضلاب و مستراح بنويسد. شنيدم روي پل‌هاي اصفهان، قبر كوروش، آثار تخت‌جمشيد هم يادگاري مي‌نويسند. اين چه آموزش و پرورشي است كه اين بديهيات را از كودكي به دانش‌آموزان نمي‌آموزاند؟ جمهوري‌هاي آذربايجان، باكو، ارمنستان، گرجستان، آثار باستاني و تاريخي معدود و محدودي دارند. نمي‌دانيد چقدر با تعصب و علاقه از آنها نگهداري مي‌كنند. نمي‌دانيد هندي‌ها چه اهتمامي براي حفظ آثار باستاني و معابر خود دارند.

من از اين ديوارنويسي‌هاي آگهي نفرت عجيبي دارم. هفته‌اي يك بار سرايدار ساختمان برچسب‌هاي فاضلاب و زهرمار و آشغال را با آب گرم مي‌شويد و پاك مي‌كند. روز بعد دوباره مي‌چسبانند، وقيح، پررو و بي‌اعتنا هستند. در لندن سال‌ها پيش ديدم شخصي به زبان فارسي شعار و فحش نوشته است. معلوم شد اين رسم پسنديده از ايران به آنجا رفته كه روي ديوار ترن زيرزميني شعار مرگ بر اين و آن مي‌نويسند و سعي دارند اين ابتكار را به آنجا هم انتقال دهند. خيلي خجالت كشيدم كه چرا ما حق و حقوق خودمان را نمي‌شناسيم. عموماً در حق هم بد مي‌كنيم و اگر زورمان برسد سر همديگر را هم مي‌كنيم.

به اين انجمن شهر كه ادعاي اصلاح‌طلبي دارد، پيشنهاد مي‌كنم در زمره اولين كارهايي كه پي مي‌گيرد، قانون منع خط‌نويسي روي ديوارها و اماكن مردم باشد. فرق نمي‌كند، هر جا كه كسي بخواهد شعار تجاري بنويسد، بايد از شهرداري مجوز بگيرد و شهرداري بايد مكان‌هاي مشخصي را براي شعارنويسي تخصيص دهد.

من امتحان كرده‌ام، گاهي به يكي از مؤسساتي كه برچسب آگهي مي‌چسبانند، روي شماره تلفني كه داده‌اند، زنگ مي‌زنم و تهديد به شكايت مي‌كنم. ديگر سر و كله‌شان پيدا نمي‌شود. چون شهر را بلاصاحب مي‌دانند، اين تخلفات را انجام مي‌دهند. اگر شهرداران ناحيه و منطقه در تمام شهرهاي ايران اين نوع مزاحمت‌ها را پيگيري كنند و شهرداري به اين شركت‌ها و كارگاه‌ها تلفن بزند و تخلف آنان را يادآوري كند، مسلماً در آينده ديوارهاي شهر و ساير شهرها اين‌سان زشت و بد هيبت و احمقانه نخواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      موووووووافقم.این همه شعار ئ جملات قصار و آگهیی

    • محمد مشهور

      سلام
      نویسنده محترم مقاله، از اینکه به این موضوع و معضل شهری و جاده ای ایران توجه داشتید بسیار جای تشکر دارد. ولی باید در نظر داشت، فرهنگ و فرهنگ سازی ، جایی برای تسویه حساب سیاسی جناح راست و چپ نیست. کسانیکه شعار مرگ بر ها و درود ها را روی دیوارها می نویسند و یا کسانیکه شغل خود را تبلیغ می کنند، همه مستراح باز کن نیستند. چرا باید تاوان بی فرهنگی ۸۵ میلیون ایرانی را از این دوره شورای شهر که از قضا از جناح مقابل نویسنده هستند، طلب کرد؟ مگر جناح موافق شما آگهی مستراح باز کنی ها را از در رو دیوارها پاک میکرد که جناح رقیب نمیکند؟
      نویسنده محترم، فرهنگ سازی و طلب با فرهنگی از جزئی ترین قسمت ها شروع و به کلان می رسد. اینکه از تمام آگهی های دیوار نویسی فقط ، آگهی های مستراح باز کنی را در مقاله خود آورده اید، بنظر بنده، شاهدی بر نقصان فرهنگی شما نیز می باشد. در ضمن کسی از نویسنده مطالعه نکرده بود که تعداد کشورهای مسافرت رفته خود را به رخ خواننده بکشد.
      اگر نگاهی درست به آنچه خود نوشته اید داشته باشید، تنها ضعف فرهنگ در تارو پود نوشته شما دیده می شود، بلکه نوعی فخر فروشی نیز را مالک می باشد.
      ایران دارای هموطنهایی است که کارشان در سفره ای متعدد خارجی خلاصه شده ، ولی دست به قلم نشده اند که شمار کشورهای مسافرت کرده خود را برخی بکشند.
      متشکرم.

    • بدون نام

      نویسنده هر چی سعی کرد یک مقاله کاملا فرهنگی بنویسه بازم اخرش وصلش کرد به سیاست و نیشی به اصلاح طلبان زدن!! این نشون میده نیت پاک نیست و از هر راهی فقط دنبال عقده گشایی هستن.

    • بدون نام

      با این حرفها درد دل همه ملت رو گفته.....و اگه تو همه این سالها برخوردی با این قشر خودخواه بی فرهنگ آگهی چسبان و دیوار نویس در تمام کشور میشد امروز شاهد این وضع زننده نبودیم....در هر حال همیشه شروع یه کار خوب خوبه

    • بدون نام

      چه خوب می شود که یک کمپین هم برای این مسئله راه اندازی شود.

    • بدون نام

      من هم مخالف چسباندن اگهی روی دیوار ها هستم این شهر داری وشورای شهر هستند که با قانون جلوی اینها رو بگیرند چهره شهر را کثیف ونا زیبا میکنند حتی شماره موبایلهارو از مخابرات میخرند واگهی می فرستن یعنی به حریم خصوصی مردم وارد شدن در هیج کجای دنیا چنین چیزی نیست جرم محصوب میشه چرا باید مخابرات شماره هارا برای اگهی در اختیار سرمایه داران قرار بدن کسی نیست جلوی اینهارو بگیره

    • بدون نام

      داداش نرخ روز نوون چنده؟!!!:)))

    • بدون نام

      بله اقای مورخ هیچی سر جا خودش نیست...ه.همه چی قاطی شده مثل تاریخ نگاری جنابعالی...

    • بدون نام

      پست محمد بسیار عالی بود لذت بردم

    • بدون نام

      حرف حق جواب نداره

    • بدون نام

      من نمیخام سفرم به دبی رو به رخ کسی بکشم اماهنگام برگشت وقتی بعدازیک هفته دوباره تهرانو دیدم به نظرم بسیارکثیف اومد،اونجا نه ازدیوارنوشته خبری هست نه از ساختمانهای زشت ودود گرفته،کشورهایی که دیوارنوشته ندارن یعنی کسب وکارشون بی رونقه و ورشکسته ن!!؟کاش دست ازاین شیوه نادرست تبلیغ بردارن

    • فرجاد

      ای خدا توی این مملکت هیچی سر جای خودش نیست ، هیچکس کار خودشو بلد نیست ،، بابا این که دیگه یه مسئله پیش پا افتادست، من بشخصه ده سال پیش این نظرو دادم ولی کو گوش شنوا،، باور کنید اگه یه تصمیم کوچولو توی شهرداری ها گرفته بشه این مسئله حل میشه فقط کافیه شماره های این آگهی های تبلیغاتی رو به مخابرات بدن و اونا هم خط تلفن رو از سرویس خارج کنن،البته با طرح شکایت و مدرک ،،به خودی خود همه چی درست میشه ،، در ضمن پوسترهای تبلیغات انتخاباتی هم شامل این بحث میشه که جای خود دارد

    • بدون نام

      جدا از سیاسی جلوه دادنه نظرات واقعا این حق ملت رو ضایع کردن نیست والا من نمی دونم این بر چسب رو کی وارد شدند وزدند به در ودیوار حتی نمی دونم چطور نفهم برچسب رو به نزدیک سقف زده اونم داخل آپارتمان واقعا این ها انسان نیستن شعور ندارند خوب درست نوشتن مطلب رو چرا زود سیاسی میشه اینهم دلیلی بر سر پوش گذاشتن کاره این عقب اوفتاده ها نیست مثال کشور های اروپا رو بزنی واقعا جا داره کار درست قابل مثال زدن هست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج