اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۶۴۳۸۵۲
۳۰ نظر
۵۰۰۵
۳۰ نظر
۵۰۰۵
پ

آیا ایرانیان عصبانی ترین مردم جهانند؟

عصبانیت و واکنش های پرخاشگرانه، دعوا و نزاع های خانگی و خیابانی ، رفتارهایی ناشی از عوامل درونی و بیرونی است که دست به دست هم داده تا مرزهای اخلاق کنار گذاشته شود؛ رفتارهایی که با آموزش و تمرین خویشتن داری قابل کنترل و مهار است.

خبرگزاری ایرنا: عصبانیت و واکنش های پرخاشگرانه، دعوا و نزاع های خانگی و خیابانی ، رفتارهایی ناشی از عوامل درونی و بیرونی است که دست به دست هم داده تا مرزهای اخلاق کنار گذاشته شود؛ رفتارهایی که با آموزش و تمرین خویشتن داری قابل کنترل و مهار است.

صدای بوق ممتد خودروها برای تحمل نکردن دقیقه ای انتظار، فریادهای اعتراضی و فحاشی ناشی از احساس عقب‌ماندن از دیگران یا به حق خود نرسیدن که به طور معمول به برخوردهای فیزیکی خشن میان افراد خاتمه می یابد از جمله مواردی است که بر اساس داده های اخیر موسسه افکارسنجی گالوپ درباره وضعیت حسی مردم جهان در سال ۲۰۱۷، مردم ایران را در میان ۱۴۲ کشور جهان،کنار مردم عراق و سودان جنوبی به عنوان عصبانی ترین مردم جهان قرار داده است.
شاید بتوان گفت منبع و مرجع قرار دادن موسسسه گالوپ در مورد وضعیت حسی ایرانیان به این دلیل که دامنه تحقیق اندک و خارج از مرزها و بدون شناخت فرهنگ و رسوم ایران است قابل پذیرش نیست اما عصبانیت افراد در کوچه و خیابان و مترو موضوعی انکار ناپذیر است که زنگ افزایش آسیب های اجتماعی را به صدا درآورده و تلاش همگانی در راستای شادمانی عمومی را دو چندان کرده است.
به دنبال یافتن دلایل و عوامل ایجاد عصبانیت در میان افراد جامعه و راهکارهای تغییر وضع موجود، گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا با «فریدون فریدونی» روانشناس و استاد علوم تربیتی و اخلاق و «شهلا کاظمی پور» جامعه شناس به گفت و گو نشسته است.

به بیان این کارشناسان، دست نیافتن به اهداف و آرزوها یا دورماندن از شرایط مناسب محیطی و روانی مناسب ، ریشه عصبی بودن است. افرادی که این شرایط را تجربه می کنند دچار بی حوصلگی شده و به دلیل پایین آمدن آستانه تحمل، زود عصبی می شوند.

**فریدونی: بسترهای بی اعتمادی و عصبانیت
بر اساس معیارهای روان شناسی و رفتاری، زمانی که اتفاقی بر علیه خواسته شخص بیافتد یا هر چه تلاش می کند به هدف مورد نظر خود نرسد، در مسیر هجمه بحران های زیادی قرار می گیرد که کنترل کردن آن ها در اراده او نیست. به همین دلیل دچار نوعی استیصال و ناامیدی می شود که برای رهایی از این وضعیت به دامن عصبانیت و پرخاشگری چنگ می زند.
همچنین هر تصمیمی که گرفته می شود با متغیرهای قابل کنترل و غیر قابل کنترل روبه رو است. اگر متغیری که انتظار می رود قابل کنترل است بنا به دلایل غیرواقعی، از کنترل خارج شود، باعث عصبانیت شخص می شود. پس قابل دسترس کردن اهداف و هموار کردن مسیر رسیدن به آن یکی از راهکارهای کاهش عصبانیت در افراد است. یعنی شرایط و اوضاع و احوال به گونه ای نباشد که طرف هر چه دوندگی می کند کمتر به هدف نزدیک شود.
موضوع دیگری که باعث عصبانیت انسان می شود بی اعتمادی است و شرایط ایجاد این بی اعتمادی زمانی فراهم می شود که افراد یک جامعه از دایره های اخلاقی صداقت، امانت، ثبات، دیانت و رقابت سالم دور می شوند. به این معنا که شخصی که فرد مخاطب را صادق یا رازدار و امانت دار مادی و معنوی یا ثابت قدم در رفتار وگفتار نمی بیند، کم کم دچار بی اعتمادی شده و در واکنش به مسایل، پرخاشگر و عصبانی می شود. حال وقتی آموزه های زندگی به گونه ای آموخته شود که هر قدمی در راه رضای خدا برداشته شود، تولید اعتماد می کند و از عصبانیت می کاهد.

وقتی هدف شخص با توانایی او همگن نباشد هم عصبانیت به وجود می آورد که نیاز به آموزش برای اتکا به توانایی های موجود و اشاعه فرهنگ هدفگذاری درست را دوبرابر کرده است.

**کاظمی پور:کانون خانواده، نخستین قدمگاه آرامش برای نسل های آینده
تعیین واقعی میزان سنجش عصبانیت افراد در جامعه باید با در نظر گرفتن فرهنگ و عرف صورت گیرد تا نتیجه متناسب و درستی ارایه دهد و نمی توان بر اساس تحقیق موسسه گالوپ قضاوت کرد اما دلیل نمی شود که موضوع پرخاشگری و عصبانیت و ارایه راهکارهای کاهش آن فراموش شود.
به طور کلی عصبانیت عوامل گوناگونی مانند حسادت، کم حوصلگی، خودکم بینی، منفی بافی، عدم اعتماد به نفس و بسیاری موارد دیگر دارد که باعث شده ایرانیان با خود هم نامهربان باشند و از آغاز روز، چشم به مسایل منفی بازکرده و این مساله را در سطح جامعه تسری دهند.
دلیل ریشه ای عصبانیت به تربیت خانوادگی بازمی گردد یعنی زمانی که در جامعه، با تنبیه بدنی بخواهند کودکی را تربیت کنند این مساله موروثی به نسل های بعد هم کشیده می شود غافل از این که با امر و نهی انسان ها رشد پیدا نمی کنند و این رفتارهای پرخاشگرانه یکی از دلایل توسعه نیافتگی می شود. در درون خانواده هنوز نیاموخته ایم که با لحن مناسب تر با فرزندان برخورد کنیم تا او، نسل بعدی را هم خوب تربیت کند. حال آن که وقتی تربیت از پایه درست باشد نیازی نیست که در بزرگسالی کنترل و مهارت زندگی آموخته شود.
در نتیجه، راهکارکنترل و مهار عصبانیت، نخست دور کردن نامهربانی از خود، خانواده و فرزندان و گفت و گوی مسالمت آمیز با زبان ملایم، عقل سلیم و روحیه قوی است. سپس ارزش و احترام قایل شدن هر شخص به خود است که موجب آرامش و آسایش شده و زندگی مطلوب تری را رقم می زند.
برای رسیدن به این آموزش ها، نقش رسانه را نباید از یاد برد اما متاسفانه برخی رسانه های ما در فیلم ها، سریال ها و بیان اخبار اشاعه دهنده پرخاشگری هستند. غافل از این که وقتی کلمات و حرکات نامربوط تکرار شود موجب عادی سازی خشونت و پرخاشگری در جامعه می شود. بنابراین باید با بازنگری در برنامه های رسانه ها، بر مهارت های زندگی و این موضوع که فرهنگ ایرانی بر ادب و نزاکت و اعتماد استوار است، تاکید شود.

حتی گاهی عصبانیت و خشم ما آنقدر ممتد و ریشه ای است که باور نمی کنیم ممکن است این رفتار ما غلط و غیر عادی باشد. در این زمان مشاوره، تنها راه تشخیص علت خشم و ارایه راه هایی برای کنترل آن است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بله 100درصد ازدست مسؤلان کشور ما بدبختمون کردن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خوب باز جایی هست که به گردنش بندازی . راستی شما که مدیر خانوادت هستی چطور برخورد میکنی .؟

      • بدون نام

        موسسسه گالوپ مردم ایران را از لحاظ خشم و عصبانیت مقام اول جهان و از لحاظ غمگین بودن مقام چهارم جهان اعلام کرده است و ما این همه مقام و مرتب در جهان را چیزی جز نتیجه ی زحمات شبانه روزی دولتمردان عزیز خود نمی دانیم.

    • گل

      عصبانی نیستن افسردن مرده متحرک

      پاسخ ها

      • بدون نام

        والا اینهمه تو کار هم دخالت میکنن خب هر کی باشه عصبانی میشه ...بعد یه سری نهادها مردمو احمق فرض میکنن هم باعثشه...مثلا صدا و سیما به خدا حرصم میگیره هر شبکه نگاه میکنی همیشه سعی میکنن به صورت غیر مستقیم یه چیزیو بهت تحمیل کنن

    • بدون نام

      با این همه گرانی وبی ثباتی قیمتها که هر لحظه تنش ایجاد میکند انتظار دارید همه بخندند .به زور تلویزیون و رادیو به مردم القا میکنند که ما پر انرژی هستیم اما ما در جامعه ای زندگی میکنیم که افرادی مانند خاوری و زنجانی ما را احاطه کرده اند وبدون وجدان کشور را اداره میکنند واقعا متاسفم که به خاطر پول حاضرند کشور ی که مهد تمدن بود را بر باد بدهند

    • بدون نام

      منکه عصبانی ترین فرد ایرانم فشار اقتصادی نداشتن کار با مدرک مهندسی مکانیک بالا رفتن سن و نداشتن امید به آینده و از دست دادن عشق زندگیم به علت بیکاری و افسردگی مزمن... تا ده سال پیش غم آزادی داشتم الان غم نان تا ده سال آینده خدا داند.... من که ازتون نمی گذرم خدا ازتون نگذره

    • بدون نام

      بلی ما ایرانها تو دینا عصبان ترین مردمان دینا هستم

    • بدون نام

      ریشه بسازی از مشکلات اعضا نفت مردم بی عدالتی وقتی یک نفر صبح تا شب تلاش میکند مخارج زندگیش تامین نمیشود چطور توقع دارید عصبانی نشود در حالیکه مبیند عده بدون زحمت تلاش صاحب همه چی شده تضاد طبقاتی که مردم عصبانی میکند

    • بهنام

      مردم حق خودشون رو از جامعه و مسئولین نمیتونن بگیرن تبعیض میبینن، کار ندارن ،همه اعصابها خرابن و.....مسئولین باید سریعا چاره کنن وگرنه کم کم زندانها پر میشن از قاتل و.....

    • مهدی

      بی خود کرده ، غلط کرده
      کی گفته ما عصبانی هستیم ؟
      بگید بزنیم لهش کنیم

    • بدون نام

      کامنت منو چاپ نکردی توقع داری الان ثابت کنم عصبانی ترین فرد ایرانم و بد و بیراه بگم؟ نه عزیز یه انسان تحصیل کرده تحت هر شرایطی بد و بیراه نمیگه البته شاید افسردگی مزمن من باعث شده کوتاه بیام....

    • بدون نام

      کامنت منو چاپ نکردی خیلی خیلی خیلی ........

    • بدون نام

      یعنی خیلی خیلی خیلی ...... عه واقعا که............. این برنامه ............. عه چرا.................... اینم شد یرنامه

    • بدون نام

      اخه چجوری با این گرونی نبود امنیت اقتصادی بیکاری فساد و اختلاس ووووووو هیچ کاری نکرد و اروم بود؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      بله که باید عصبانی ترین کشور دنیا باشیم شما یکساعت تو خیابونای تهران قدم بزن تا متوجه بشی انقد هم اراجیف نبافی تحویل ملت بدی

    • بدون نام

      راسته مردونه...مردم خیلی بی اعصاب شدن زود دعواشون میشه

    • بی نام

      عصبانیت از بیت المالی که به جاهای نامشروح میرود بوجود میاید از حق کسی رو در درون کار کردن وحق وی بهش ندادن بوجود میاید .اگر اتش بود بیت المال هر گز کسی دست نمیزد به ان ولی چون بیت المال پوله ولذت داره .به حق دارش نمیدن. وعصبانیت بوجود میاید .فحشا ودروغ وبی دین بوجود میاید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بابا بیا پایین از منبر تا نیومدم اون بالا حسابتو بزارم کف زدم

    • بدون نام

      نظر موسسه گالوپ درست بوده .وقتی وضعیت اقتصادی روز به روز بدتر میشود .کسب و کار و اشتغال راکد هست مطمئنن برای چند سال دیگر کسی به گرد ما نخواهد رسید .اقتصاد درست باشد مطالعه عمومی بیشتر سطح اگاهی وقت استراحت جسمی و روحی بیشتر دقدقه مردم کم وکمتر ولی حیف که اینجا باید با شغل سوم روزگار باید بگذرونی که اعصابی نمیمونه

    • رضا

      چرا نباید با داشتن همچین دولتی عصبانی ترین مردم باشن

    • بدون نام

      بله
      با این مسئولین دروغگو و دزد
      دیوانه نشده ایم
      هنر کرده ایم.

    • همت

      بله و نامید ترین مخلوقات خداوند البته به همت دستان پرتلاش مسئولان من که شبانه روزم یکی شده

    • رضا سلیمانی

      به دلیل اینکه ما اغلب ایام سال عزاداریم که این باعث پایین آوردن روحیه ایرانی ها و بالطبع عصبانیت مفرطشون میشه

    • هادی

      چرا عصبانی نباشن؟؟؟؟
      هر چی زحمت میکشن بازم نمیتونن یه زندگی راحت داشته باشن.

    • علی

      من این قهرمانی روبه دولتمردان تبریگ میگم.خداوندازباعث وبانیش نگذره به حق سربریده حسین.

    • بدون نام

      آره حتما همین طوره طرف یه هفته بعد دعوا زده پدر و پسر همسایه رو کشته یعنی تو یه هفته نتونسته به خشم خودش غلبه کنه

    • Zahra

      خیر
      اختلاس و دزدی و بی عدالتی و رشوه و ربا و سود 25 درصد و گرانی و گرانی و گرانی اخیرا هم زلزله های مکرر و مشکوک و مواد غذایی که همشون ناسالم هستن از نان و میوه بگیر تا الی آخر
      دلیلی واسه عصبانیت نداریم

    • بدون نام

      ما مسلمانها کلا همیجوری هستیم همش دنبال خونریزی جنگ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه منصفانه نگاه کنی ریشه جنگ و خونریزی و فساد کسانی هستند که برای تامین منافع و فروش سلاح این وضعیت رو درست کردند و در منطقه آشوب درست میکنند . و این ربطی به اسلام نداره همانطور که در گذشته جنگهای جهانی براه میانداختند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج