۶۴۴۰۴۸
۱۱ نظر
۵۰۰۵
۱۱ نظر
۵۰۰۵
پ

«زن» نمی‌تواند رجل سیاسی باشد

تعریف معیارهایی برای رجل سیاسی و مذهبی اقدام خوبی است و باید انجام شود. چون قانونگذار حتی برای ثبت نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرط داشتن مدرک کارشناسی ارشد را قرار داده است اما برای انتخابات ریاست جمهوری چنین شرطی وجود ندارد. بنابراین در زمان ثبت نام نامزدها شاهد یک مضحکه بزرگ در کشور هستیم.

خبرآنلاین - محمدحسن قدیری ابیانه: تعریف معیارهایی برای رجل سیاسی و مذهبی اقدام خوبی است و باید انجام شود. چون قانونگذار حتی برای ثبت نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرط داشتن مدرک کارشناسی ارشد را قرار داده است اما برای انتخابات ریاست جمهوری چنین شرطی وجود ندارد. بنابراین در زمان ثبت نام نامزدها شاهد یک مضحکه بزرگ در کشور هستیم.

گرچه تعریف معیارهایی برای رجل سیاسی و مذهبی ضرورت دارد، اما هرچه تعریف معیارها دقیق هم بشود، صرفا منجر به کاهش تعداد ثبت نام کنندگان برای نامزدی می شود. به عبارت دیگر مشخص شدن نامزدهای نهایی این پست، همچنان منوط به تشخیص شورای نگهبان خواهد بود. چون باید فرد توانایی در جایگاه ریاست جمهوری قرار بگیرد و نمی توان صرف مسئولیت های گذشته، کسی را تأیید صلاحیت کرد.

البته این طور هم نیست که بگوییم شورای نگهبان اشتباه نمی کند، چون اعضای شورای نگهبان معصوم نیستند. لذا باید به سمت تعریف دقیقتر از رجل سیاسی رفت تا ملاک های بیشتر و دقیق‌تری در نظر گرفته شوند. ولی نهاد تصمیم گیر نهایی، شورای نگهبان است که از بین افراد دارای این ملاک ها کار بررسی صلاحیت را انجام می دهد و تصمیم می گیرد.

در این میان برخی به جد دنبال این هستند که آیا زنان می توانند مصداق رجل سیاسی و مذهبی باشند یا خیر؟ معتقدم جواب به این سئوال مشخص است. زنان در اسلام ارج و قرب زیادی دارند اما سربازی نمی روند یا جنگ بر آنها واجب نیست، ضمن آنکه قانونا در هر سطحی باشند، باید در یکسری امور از همسرشان مجوز بگیرند.

رئیس جمهور، رئیس شورای عالی امنیت ملی است و اهمیت این مسئله در زمان جنگ مشخص می شود. وقتی از زنان مسئولیت اعزام به خدمت سربازی برداشته شده، پس نمی تواند وزیر دفاع یا فرمانده جنگ باشد. ضمن آنکه وزیر دفاع نیز زیرنظر رئیس جمهور کار می کند. وقتی سربازی و جهاد از عهده زنان برداشته شده، پس نمی توانند مسئولیت ریاست جمهوری را داشته باشند. اما می توانند معاون رئیس جمهور در امور غیرنظامی شوند.

در ثانی به فرض یک زن بتواند رئیس جمهور شود و این اتفاق هم رخ دهد، اما در دوره ریاست جمهوری او جنگی به کشور تحمیل شود و همان ایام خانم رئیس جمهور باردار باشد، در این صورت چطور می تواند به جبهه ها سرکشی کند؟ به فرض که این زن از جان خود بگذرد، اما آیا می تواند از جان فرزندش هم بگذرد؟

نکته دیگر آنکه آیا رئیس جمهور شدن زنان به منزله ارزش نهادن به آنهاست؟ خیر. رئیس سازمان محیط زیست یک زن بود، اما آیا در دوره مسئولیت او کسی از آلودگی هوا رنج نمی برد؟ پس باید در اعطای مسئولیت ها دید چه کسی برای پذیرش آن مسئولیت لایق تر است. صرف رئیس جمهور شدن یک زن، مشکلات کشور همچون تورم را حل نمی کند. چرا که رئیس جمهور شدن به وضعیت کلان کشور نیز بستگی دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمدرضا بختیار

      خوب به نظرم افکار هر کسی تا حدودی به جایگاهش بستگی دارد آقای ابیانه هم به تفکر منطقه ای خودش ابیانه محصور تفکر های سنتی است آقای ابیانه شما سیاست را در چهار چوب محدود می خواهید تعریف کنید و این رویه بسیار اشتباهی است که بین جامعه و سیاست فاصله راه می اندازد و باعث برداشت های منفی می شود از اینکه قانون سوق به جامعه آریستوکراسی قرنها پیش افلاطونی و سقراطی گام برداشته مایه تاسف هست برای همین است که مجلس و نمایندگان ادارک محض از جامعه ندارند و باید بپذیرید در عصر حاضر رجل سیاسی به فرد خاصی منحصر نمی شود و فقط افرادی که در جهت بهره برداری اهداف خاص از طریق جمع ولی بصورت انفرادی عمل می کنند دوستدار توسعه چنین مقوله د مده هستند هر شخص دارای رای در جامعه رجل سیاسی هست و در کجای کتاب قوانین و قوانین جنگی الزام نموده که ریس جمهور از جبهه ها باید دیدار کند آقای ابیانه آیا شما درک اینکه بارداری را می توان کنترل کرد ندارید ایا یک خانم نمی تواند در دره چهارساله بارداری خود را کنترل کند کدام وزرای زن تا امروز در دوران وزارت باردار شده اند که شما نگران چنین مساله عوامانه و پوپو لیستی هستید

    • ناشناس

      شما بر اساس تعصب ها و امیال شخصی نمیتوانید بنویسید. هر وقت تخصص کارشناسانه پیدا کردید بله، اونوقت بفرمایید و اظهار نظر کنید.
      لطفا هر نوشته ای رو انتشار ندید. نویسنده احتمالا با مامان گرامیشون دعواش شده امده چیزی پرانده

    • دراكولا تا به تا

      كاشكي خدا اصلا زن رو نمي افريد. همه مرد بودند و تمام. ببينم حق كي رو اقايون ميخوردند

    • بدون نام

      در دنیا زن می تواند به عالی ترین مقام سیاسی دست یابد مثل مر کل در آلمان و خانم کلینتون برای ریاست جمهوری آمریکا و...اماایران ؟!!!

    • بدون نام

      خانم مرکل نگاه کنید خوب نمونه بارز وموفق خانم کلینتون وهزازن چهره شاخص دیگه خانم موگرینی اتحادیه اروپا فقط شما ها هستید که جایگاه زن رو خدشه دار کردین

    • بدون نام

      حقیقت است زن زن است وفقط باید به امور زنان گمارده شود زن را چه به سیاست

    • بدون نام

      زن حق هیچ کاری را نباید داشته باشد. طبق قانون مسافرت زن باید با اذن شوهر باشد. حالا اگر زنی خدای نکرده رئیس جمهور شد و خواست به سفری خارجی برود، اگر شوهرش اجازه نداد تکلیف مردم چه میشود؟ یعنی مملکت نابود میشود.

    • نادر

      حالا مگه مردها چه گلی به سر این کشور زدند. حالا خودت خیلی کارت درسته ؟ دست از این توجیه های آب دوغ خیاری بردارید. مردانه داریم آیا مشکلات حل شدن یا هر روز بدتر و بدتر شدن. این چیزها ربطی به زن و مرد ندارد به دیدگاه و توانایی افراد ربط دارد.

    • بدون نام

      برو بابا

    • parisa.a

      بروبابا حالا تا الان که همه ی دم و دستگاتون مرد بوده چه گلی به سر مردم زدین؟

    • بدون نام

      روایت داریم زن فقط نمی تونه قاضی بشه یعنی رئیس جمهور هم میتونه باشه اگه مسلمان باشی باید اینو قبول داشته باشی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج