۶۴۵۸۰
۵۱ نظر
۸۳۰۲
۵۱ نظر
۸۳۰۲
پ

اگر دل درد و دل پیچه دارید

با توجه به اینکه عفونت گوارشی طیف وسیعی از بیماری‌های مرتبط به دستگاه گوارش را شامل می‌شود و براساس عامل بیماری که ویروس، باکتری یا انگل باشد، متفاوت است باید از هرگونه درمان خودسرانه پیشگیری و به پزشک مراجعه کرد.

برترین‌ها: با توجه به اینکه عفونت گوارشی طیف وسیعی از بیماری‌های مرتبط به دستگاه گوارش را شامل می‌شود و براساس عامل بیماری که ویروس، باکتری یا انگل باشد، متفاوت است باید از هرگونه درمان خودسرانه پیشگیری و به پزشک مراجعه کرد.

عفونت‌های سریع

در فصول گرم سال به علت مصرف مایعات بیشتر، غذا‌های آماده و نحوه تغذیه احتمال آلودگی با عواملی که دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می‌دهد، افزایش می‌یابد. این بیماری‌ها هم می‌توانند میکروبی باشند و هم ویروسی و انگلی. در برخی موارد که معمولا با خوردن شیر‌های حاوی خامه اتفاق می‌افتد، گاهی سم این مواد وارد دستگاه گوارش می‌شود و خود ماده غذایی عامل بیماری نیست. نکته مهم این است که این دسته از عفونت‌ها مجموعه‌ای از علائم را ظرف مدت کوتاهی در بدن به وجود می‌آورد که می‌تواند فرد را دچار مشکل کند.

اگر عفونت ویروسی باشد...

عفونت‌های گوارشی ویروسی در مدت کوتاهی همه‌گیر می‌شود و معمولا بعد از خوردن وعده غذایی بروز می‌کند. در مواردی که عامل عفونت ویروسی باشد از جمله علائم این بیماری می‌توان به دل‌درد، اسهال، تب و تهوع اشاره کرد. علائم این نوع عفونت معمولا طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت از بین می‌رود. در این مواقع معمولا تب خفیفی وجود دارد و نیازی به درمان آنتی‌بیوتیکی نیست و با جایگزین کردن مایعات و مقداری دارو‌هایی که درد را کاهش می‌دهند بیمار بهبود پیدا می‌کند. نکته مهم این است که این نوع عفونت‌ها خیلی زود به درمان جواب می‌دهد و فرد خیلی سریع بهبود می‌یابد.

اگر دل درد و دل پیچه دارید

مراقب خورد و خوراک‌تان باشید

بسیاری از عفونت‌های دستگاه گوارشی در فصل تابستان از طریق غذا‌ها منتقل می‌شوند که لازم است در این زمان غذا‌ها را با درپوش ایمن در یخچال نگهداری کنیم و از گرم و سرد کردن متعدد آن‌ها بپرهیزیم. فردی که دچار عفونت گوارشی شده است باید تغذیه ساده داشته باشد. از آنجا که در این بیماری فرد آب زیادی از دست می‌دهد حتما باید آب و املاحش را تامین کند تا به هیچ عنوان آب و املاح بدن کاهش پیدا نکند. به همین دلیل مصرف آب یا محلول‌های اوآراس (O.R.S) یا دوغ و چای کمرنگ توصیه می‌شود. در مورد غذا‌ها هم بهتر است غذای ساده مصرف شود. بهتر است غذا‌هایی که در آن‌ها سس، ادویه و فلفل است استفاده نشود تا طول بیماری تمام و بیماری کنترل شود. افراد مبتلا به اسهال و استفراغ باید از مصرف غذا‌های سنگین از جمله چربی، گوشت و... نیز تا ۴۸ ساعت پرهیز کنند. بیمار باید تا چند روز از کته ماست با دوغ بدون گاز خانگی و از روز چهارم یا پنجم از سوپ آبکی بدون حبوبات به عنوان غذا استفاده کند. یادتان باشد غذا‌های جامد و سفت به هر شکلی می‌تواند مشکلات بیمار را از نو آغاز کند.

مواظب انتقال بیماری باشید

در اکثریت مواردی که عامل ویروسی یا میکروبی وجود دارد، احتمال انتقال هم ممکن است. بهترین راه جلوگیری از اینکه فردی که اسهال دارد یا علائم عفونت دستگاه گوارشی دارد این بیماری را به دیگران منتقل نکند، رعایت بهداشت فردی هم از طرف بیمار و هم از طرف خانواده است. تمامی عفونت‌های گوارشی از طریق دهانی- مدفوعی قابل سرایت هستند. به این معنا که اگر شما یک بیمار مبتلا هستید کافی است با دستان آلوده خود کمی میوه برای اعضای خانواده پوست بکنید یا به آن‌ها در پخت غذا کمک کنید تا آن‌ها را در کوتاه‌ترین زمان در بیماری خود شریک کنید.

در مسافرت‌ها بیشتر مراقب باشید

اگر به اسهال مسافران مبتلا شدید، برای جایگزینی آب، املاح و مواد معدنی از دست رفته تا حد امکان از مایعات سالم استفاده کنید. مصرف آب پرتقال، سیب یا سایر میوه‌ها برای جایگزین کردن پتاسیم از دست رفته بسیار مفید است. به محض اینکه احساس کردید اشتهای‌تان باز شده، تغذیه را با غذا‌های نرم و بدون چربی آغاز کنید تا دستگاه گوارش‌تان تحریک نشود. گفتنی است موز منبع غنی پتاسیم است و به کاهش دفع اسهال کمک می‌کند.

آبمیوه شیرین نخورید

افراد بیمار باید از مصرف نوشابه، کمپوت، آبمیوه مصنوعی و هر ماده شیرین دیگری که دفع آب را افزایش می‌دهد، خودداری کنند. بدن فردی که دچار اسهال و استفراغ شده به جز آب، الکترولیت‌ها از جمله سدیم، کلر، پتاسیم و... را نیز از دست می‌دهد که برای جبران آن بهتر است از آبمیوه خانگی مانند آب گوجه فرنگی، آب هویج و... استفاده شود. در موارد عفونت‌های گوارشی مصرف آبمیوه‌های آماده به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود، چون اسمولاریته بالاتری دارد و این باعث می‌شود اسهال بدتر شود. اگر قرار است فرد از آبمیوه استفاده کند باید از آبمیوه طبیعی استفاده کند که البته آن هم باید با آب رقیق شده و بعد استفاده شود.

بیشتر از ۸ لیوان در روز آب بخورید

مصرف ۸ لیوان آب در روز‌های معمولی الزامی است، اما در تابستان که گرمای هوا بیش از حد است اگر فرد مدام خارج از منزل بوده و تعریق زیادی داشته باشد، باید بیشتر از ۸ لیوان آب بنوشند. بهترین جایگزین برای رفع تشنگی آب است، اما فیبر هم آب مورد نیاز را در خود نگه می‌دارد و با مصرف میوه و سبزی تازه حاوی فیبر در تابستان آب در معده جذب نمی‌شود و در روده بزرگ جذب و به بدن باز می‌گردد بنابراین از طریق مصرف میوه هم می‌توان میزان مایع مورد نیاز بدن را در تابستان تامین کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • mahsa

      mamnun

    • نگار

      سلام ببخشید من بعد از ناهارو شامو صبحانه دل دردمیگیرم و اسهال نیز هستم چه کنم

      پاسخ ها

      • رهگذر

        بهتره یه تست روده بدید%

      • رهگذر

        البته یه نوع بیماری روده هست که بین خانوما بیشتر شایع هستش، اما جهت اطمینان یه تست روده بدین

    • عباس

      سلام.
      الان سه روزه که فقط غروبا دلپیچه شدید دارم. به مدت ۱۰ الی ۳۰ دقیقه. و بعد تمووم تا فردا غروووب... چ کنم؟؟؟
      مرسی

      پاسخ ها

      • عیسی زاده

        شما ماهیچه شکمتان باید معاینه شود که مربوط به طب سنتی است

      • HosseinSobhani

        سلام باید داروی کامی استفاده کنی توی 10دقیقه کلا خوب میشی اونقدر داروی قوی هست

    • بدون نام

      سلام من حدود یک ماهه دل پیچه دارم لطفا مرا راهنمایی فرماید

    • نگین

      سلام من دوهفتس دل دردواسهال دارم چکارکنم؟

      پاسخ ها

      • مینا

        من همیشه خیلی استرس دارم وبعدازغذاهمیشه دل دردودل پیچه دارم یه روزنیست که سالم باشم علت چیست

      • بدون نام

        داش کراچی فلفلی استفاده کن باعث میشه خوبشی امتحان کن ضرر نمیکنی

    • امید

      عالی بود

    • عباس

      سلام
      با تشکر از مقالات عالیتون. میخواستم به مطلبی اشاره کنم که معلوم نیست سر منشعش کجاست و اون مصرف روزانه 8لیوان آب هست که علاوه بر اینکه مفید نیست بلکه بسیار هم مضر میباشد.
      آب رو باید کم مصرف کرد و حتی زمان تشنگی باید کمی صبر کرد تا ببینیم تشنگه کذاییست یا واقعی بعد اگر واقعی بود اندکی اب نوشید.
      لازم به ذکره که اب خوردن پس از حمام . جماع . و صبح پس از بیدار شدن بصورت ناشتا جایز نیست.

    • امیر

      دوستان داروهای مفید گیاهی شامل عرق نعناع و چای و نبات است که معمولا در دسترس هستند، اما داروهای گیاهی در طولانی مدت تاثیر گذار هستند.
      اما در شرایط حاد بهترین داروی موثر برای دل پیچه داروی "هیوسین 10 میلی گرم" است که بسیار موثر و قوی است. در درجه بعد داروی "دی سیکلومین" برای دل پیچه بسیار موثر است. این 2 دارو ضد اسپاسم دستگاه گوارش هستند و با مهار گیرنده‌های استیل کولین موجب رفع انقباض عضلات صاف جداره روده می‌شود.
      همینطور قرص "دیفنوکسیلات" برای درمان اسهال و دل درد بسیار مفید است.

    • زهرا

      سلام ممنون از مطالبتون.من تو هفته است که دل درد دارم نه این که به طور دائم بعشی موقع من الان باید چه کار کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • فهیمه

      با سلام
      خسته نباشید ..
      من 15روز هست همش دل درم صبح زود دل دردیم شدید تر میشه همراه با اسهال هست اما درد همشیه هست حالت تهوع ام دارم گاهی وقتها وقتی غذا که میخورم شکمم دو برابر میشه خیلی ورم میکه ..
      یه دکتر رفتم دارو خوردم اما هیچ فایده ای نکرد ..
      ایرانم نیستم ..اما از این درد خیلی زجر میکشم..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام کرانچی فلفلی بخور خوب میشی

    • ياس

      پودر غنچه گل سرخ( گل محمدي ) و پودر گل ختمي خبازي بنفش يك قاشق چايخوري از محمدي و يك ق چ از ختمي با نصف استكان ماست شيرين مخلوط شود اخر شب خورده شود تا يه مدت .اين دستور دكتر علامه ضيايي است براي دخترم استفاده كردم خوب شد .

    • بدون نام

      سلام وخسته نباشید به دوستان من پسرم تومدفوعش خون دیده می شود می برمش دکترباداروخوب می شه ولی دوباره بعدچندماه اونطورمی شه چه باید کرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام،وقت بخیر،پسر شما آلرژی داره،باید پیش پزشک آلرژی ببریدش

      • بدون نام

        سلام پسر شما مربوط میشع به معدش .اسید معده زیاده به پزشک مراجعه کنید

    • Sara

      سلام خسته نباشید من شوهرم یه هفته اس دل درد و دل پیچه داره و شبا از درد نمیتونه بخوابه و تو خواب از درد بیدار میشه موقع مدفوع هم دردش شدید تر میشه باید چیکار کنه ؟امکانش هست بیماری خاصی باشه ؟

      پاسخ ها

      • شاه

        سلام
        به نظر من شوهرتون معتاده و از خماری بیش از حد شبا نمیتونه بخوابه.دل دردش هم بهونست

    • بدون نام

      پسرم یک هفته هست دل پیچه داره وروزی چهارپنج بارمیره دستشویی

    • پرویز

      سلام.من سه روزه دردمعده دارم دکترم رفتم امپول زدن بهم امپرازول دادن عنوزخوب نشدم چیکارکتم دردم متوسطه ومداوم نیست

    • آچو

      ب سلام خدمت. همه. دوستان. بهترين دارو براي. دل درد. يا درد روده. داروي محلي. به اسم كوكو هستش اين دارو. شفا بخشه.

      پاسخ ها

      • ناهید

        سلام خسته نباشید فردی به نام آچوفرمودند داروی گیاهیی کوکو که محلی هست برای دلدرد خوبه میشه لطفا ازشون بخواهید گیاهان مورد نیاز برای درست کردن کو کو چه چیزهایی هستند؟

    • سعیده

      دل پیچه دارم

    • مریم

      سلام من پسرم توی مدفوع خون است وخيلي درروز مدفوع میکنه دکتر هم از شکمش عکس انداخته ولی چیزی تو رودش نیست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام مربوط میشه به معدش اسیدش بالاس

    • بدون نام

      جوری دلم درد میکنه نیم ساعته دارم میپیچم. یه بالش که میذارم رو شکمم یه ذره آروم میشه.وااااااااااااایی از این دل پیچه ی بی موقع.

    • امیر

      من نمیدونم ... دل دارد داشتم یکی ب ما گفت سیر بخور الان معده ام ورم کرده دارم میمیرم
      نکنید آقا سیر نخورید برا بهبودی دلدرد

    • بدون نام

      از صبح دلم روبه راه نبود از بعد نهار درد و پیچش گرفتم هی کم و زیاد میشه. فعلا که دلمو با یه شال بزرگ بستم تا ببینم چی میشه.

    • omid

      باید چیکار کرد دل پیچه ودل دردی را خوب کرد

    • avin

      سلام.من حدود دو ماهه هر روز صبحا حدود یه ربع تا نیم ساعت بعد از بیدار شدن دل پیچه و دل درد مزمن( همراه اسهال) میشم و تا حدود 1تا2 ساعت طول میکشه بعد خوب میشه تا صبح روز بعد.راه حلش چیه؟

    • سامره

      کسی جواب نمیده که.برای چی سوال بپرسیم؟

    • حسن

      دلدردباچی خوب میشه

    • اسماعیل

      سلام منم الان دلدرد داشتم وقتی اومدم این سایتو دیدم که تنها نیستم و خیلیای دیگه هم دلدرد دارن کیف کردم

    • bahar

      شوهرمنم صبحا دل درد و اسهال میگرفت بعد چند مدتش اپاندیسش اوت کرد و عمل کرد

    • هانیه

      من سه روزه که شکم درد دارم فقط غروب تا شب درد میگیره بعد ول میکنه دکتر رفتم ولی خوب نشدم چه قرصی استفاده کنم تا خوب شم

    • شا

      سلام
      اقای دکتر من وقتی ترک میکنم گلاب به روتون شکمم خیلی روون میشه اسهال هم دارم
      به نظرتون به کشیدنم ادامه بدم

    • علیرضا عیوضی

      به نظر شما برای درد دل پیچه باید چیکار کنم

    • مدینه

      سلام شب که میخوابم ناحیه قفسه سینم دردمیگیره احساس تنگ نفسی داغی صورت وبدن ضعف پاودست علت چیست

    • زهرا

      یک هفته میشه آ ب می خورم دل پیچه می گیرم علت چیست ؟

    • عصمت حبیبی

      سلام من وقتی قرص چرک خوشک کن قوی می خورم دل پیچه و اسهال می گیرم چی کار کنم.

    • بدون نام

      من از صبح دلم درد میکرد خوبم نمیشد. نیم ساعت با روغن بادوم ماساژ دادم دلمو خیلی بهتر شد.

    • زهره

      دوروزه درد پا و کمر هستم دیروز رفتم دکتر سرم و امپول داد ولی از دیشب گاهی وقتا دلم درد بدی میگیره و باز خوب میشه؟؟

    • شهربانو

      سلام دل درد شدیدودلپیجه دارم چکار کنم

    • مجید

      سلام دخترم ۵سالش الان دوهفته میشه دل پیچه داره بااسهال چند بار بردم دکترخوب نمیشه میگن ویروس

    • بی بی

      من همیشه دل درد و احساس ضعف میکنم الان 3روزه دل درد و دل پیچه شدید دارم.ببخشید مدفوعم خیلی سفته عفونت هم دیده میشه ولی دارویی که بهم میدن موقتی منو خوب میکنه.واقعا نمیدونم چه غذایی بخورم چی نخورم

    • دل

      دل درد راح درمانش سیب خوردن دل درد خوب میکنه امتحانش ضرر ندااره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج