جاباما
۶۴۸۴۹۵
۲ نظر
۵۰۵۴
۲ نظر
۵۰۵۴
پ

رفع افتادگی پوست بعد از زایمان

هر مادری با مسئله‌ی افتادگی و شل شدن پوست بعد از زایمان روبرو می‌شود. افتادگی پوست می‌‌تواند از نظر روحی برای یک زن کلافه کننده باشد چون دوست دارد بدنش هر چه زودتر به حالت قبل از بارداری‌اش برگردد.

برترین ها: جدای از تمام لذت‌ها و شیرینی‌های به دنیا آوردن یک کوچولوی دوست داشتنی، چیز‌های زیادی است که ذهن تازه مادر‌ها را به خود مشغول می‌کند و باعث نگرانی‌شان می‌شود، مثلا اندام‌شان. هر مادری با مسئله‌ی افتادگی و شل شدن پوست بعد از زایمان روبرو می‌شود. افتادگی پوست می‌تواند از نظر روحی برای یک زن کلافه کننده باشد، چون دوست دارد بدنش هر چه زودتر به حالت قبل از بارداری‌اش برگردد.

پوست، بزرگ‌ترین اندام بدن است که از کلاژن و بافت الاستین تشکیل شده و در دوران بارداری دچار تغییرات زیادی می‌شود. کلاژن به پوست سفتی و قدرت می‌دهد در حالیکه الاستین، به پوست انعطاف پذیری داده و کمک می‌کند پوست شما متراکم بماند.

مادر باردار طبیعتا وزن اضافه می‌کند و پوستش باز می‌شود تا برای جنین در حال رشد که در شکم است، جا باز شود. بعد از زایمان مشکلاتی، چون استرچ مارک، شل شدن پوست، افتادگی سینه‌ها و تغییر رنگ پوست به وجود می‌آید که همگی ناشی از افزایش وزن بارداری هستند. البته باز شدن پوست در دوران بارداری، ناگهانی نیست و طی چند ماه بوجود می‌آید و بعد از زایمان هم این پوست باز شده، در عرض چند ماه به حالت قبل خود بر خواهد گشت، اما برای اینکه این اتفاق بیفتد باید کار‌هایی انجام شود. شما می‌توانید با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود و رعایت چند نکته، برگشت پوست به حالت قبل را بهبود بدهید و پوست‌تان همانی شود که قبل از بارداری بوده است.

رفع افتادگی پوست بعد از زایمان

۱. تدریجا وزن کم کنید

افزایش وزن در بارداری، اصلی‌ترین دلیل پنهان برای شل شدن و افتادگی پوست اطراف شکم بعد از زایمان است؛ بنابراین معلوم است که از دست دادن این وزن اضافی می‌تواند کمک‌تان کند پوست‌تان استحکام و فُرم گذشته را به دست بیاورد.

وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود، نباید فراموش کنید که کاهش وزن‌تان باید آهسته و پیوسته باشد. افزایش وزن سریع می‌تواند افتادگی پوست‌تان را حتی بدتر هم بکند. کاهش وزن سریع یعنی هم چربی از دست می‌دهید و هم عضله.

کاهش وزن آهسته و تدریجی به پوست شما این فرصت را می‌دهد تا خودش را سازگار کرده و اطراف عضلات خودش را بازیابی کند. شما باید روی چربی سوزی متمرکز شوید و اجازه ندهید از توده‌ی عضلانی‌تان کم شود، چون عضله به شکم‌تان کمک می‌کند فُرمش را حفظ کند. از دست دادن نیم تا یک کیلو در هفته مناسب است. می‌توانید توصیه‌های کاربردی و مفید را از پزشک‌تان درخواست کنید.

۲. پیاده روی را شروع کنید

برای کاهش وزن، ورزش اهمیت زیادی دارد. اما با وجود نوزادی که نیاز به مراقبت‌های زیادی دارد، پیدا کردن فرصتی برای باشگاه رفتن یا انجام تمرینات سخت در خانه، معمولا برای بسیاری از مادران عملا ممکن نیست.

ضمنا، انجام تمرینات سنگین بعد از زایمان کار درستی نیست، چون بدن هنوز ضعیف است و برای ریکاوری به زمان نیاز دارد. اما همیشه می‌توانید با پیاده روی کردن کمک زیادی به بدن‌تان بکنید. اگر روزانه ۳۰ دقیقه پیاده روی تند انجام دهید، حدود ۱۵۰ کالری بیشتر در روز خواهید سوزاند. می‌توانید با ۲۰ دقیقه پیاده روی و سه تا پنج روز در هفته شروع کنید و تدریجا مدت و سرعت را بالا ببرید. حتی می‌توانید کودک‌تان را در کالسکه بگذارید و با او به پیاده روی بروید. این کار به شما کمک می‌کند رابطه‌ی خود و کودک‌تان را تقویت کنید و هوای تازه برای هر دوی شما هم خوب است.

۳. با شیر خودتان نوزاد را تغذیه کنید

شیر مادر یک منبع غذایی بسیار عالی برای نوزاد شماست و کارشناسان توصیه می‌کنند نوزاد را با شیر مادر تغذیه کنید تا رشد خوبی داشته باشد و سلامت جسمی و روحی او تضمین شود.

علاوه بر مفید بودن شیر مادر برای نوزاد، با شیر دهی می‌توانید کالری بسوزانید و از شل شدن پوست‌تان کم کنید. وقتی به کودک‌تان شیر می‌دهید، کالری‌ها به شیر تبدیل می‌شوند و در نتیجه شما تدریجا وزن اضافی بارداری‌تان را از دست می‌دهید. کاهش وزن تدریجی کمک می‌کند پوست‌تان محکم شده و انعطاف پذیری آن حفظ شود.

۴. بیشتر آب بنوشید

هیدارته ماندن بدن، برای ظاهر پوست‌تان خوب است و از افتادگی آن جلوگیری می‌کند.

مطمئنا بدون آب پوست شما بیشترین زیبایی خود را نشان نخواهد داد. در واقع، کم آبی بدن می‌تواند پوست را خشک و بدون انعطاف و پوسته پوسته می‌کند. پوست خشک هم بیشتر مستعد چین و چروک است که در نتیجه باعث می‌شود افتادگی پوست‌تان بعد از زایمان تشدید هم بشود. در طول روز به مقدار کافی آب بنوشید تا بافت پوست‌تان بهتر شده و منعطف‌تر شود. نوشیدن آب به بدن‌تان کمک می‌کند آسان‌تر چربی بسوزاند و از احتباس آب در شکم‌تان نیز کم شود. علاوه بر نوشیدن آب، مرتبا به پوست‌تان مرطوب کننده بزنید.

۵. ناحیه‌ی مورد نظر را با روغن ماساژ بدهید

ماساژ دادن ناحیه‌ی افتادگی پوست، مثلا شکم، به سفت شدن آن کمک می‌کند. برای ماساژ بهتر است از روغن زیتون یا روغن نارگیل استفاده کنید.

روغن زیتون یا روغن نارگیل منابع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها و اسید‌های چرب هستند و به همین علت می‌توانند آسیب‌های پوست ناشی از تغییرت هورمورنی و افزایش وزن بارداری را خنثی کنند. ضمنا باعث بهبود رنگ پوست و بافت آن می‌شوند. کمی روغن زیتون یا روغن نارگیل ولرم را در کف دست‌تان بگذارید و با کف دست‌ها تمام شکم‌تان را به سمت بالا ماساژ بدهید. حدود ۱۵ دقیقه به آرامی ماساژ بدهید تا جریان خون افزایش پیدا کرده و ترمیم سلولی تحریک شود. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید.

۶. پوست‌تان را لایه برداری کنید

یک راه بسیار خوب دیگر برای برطرف کردن افتادگی پوست، لایه برداری گهگاه آن است. لایه برداری پوست نقش مهمی در بهبود جریان خون در آن قسمت دارد. همچنین باعث می‌شود سلول‌های مرده از آن زدوده شده و تولید سلول‌های جدید و سالم و ارتجاعی پوست بیشتر شود. می‌توانید وقت حمام کردن با استفاده از لیف و چند دقیقه در روز لایه برداری کنید.

یک بار در هفته هم می‌توانید پوست شکم‌تان را با استفاده از اسکراب شکر لایه برداری کنید. برای درست کردن این اسکراب خانگی، دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل بکر را با یک قاشق چایخوری شکر قهوه‌ای و یک قاشق چایخوری عسل به خوبی ترکیب کنید و آن را بکار ببرید.

۷. بیشتر پروتئین بخورید

رفع افتادگی پوست بعد از زایمان

مواد مغذی خاصی، چون پروتئین برای تولید کلاژن و سایر اجزای پوست سالم مهم هستند. اسید آمینه‌ی لیزین و پرولین، نقش مهمی در تولید کلاژن دارند. پروتئین‌های کم چرب به ساختن عضلات کم چرب در بدن کمک می‌کنند که برای کالری سوزی بیشتر نیز مفید است. نیاز شما به پروتئین بستگی به وزن شما و همچنین میزان فعالیت بدنی و تمرینات ورزشی دارد که انجام می‌دهید. اما به طور کلی، بیشتر خانم‌ها به چیزی حدود ۵۰ گرک پروتئین در روز نیاز دارند. اگر شما فعالیت بدنی زیادی دارید باید پروتئین بیشتری مصرف کنید. برخی از منابع خوب پروتئین، شیر، ونیر، ماست، تخم مرغ، لوبیا، سویا و بنشن هستند.

۸. بیشتر ویتامین C مصرف کنید

خوردن بیشتر غذا‌های سرشار از ویتامین C به شما کمک می‌کند از شل شدن پوست بعد از زایمان رها شوید و سلامت پوست‌تان را مجددا به دست بیاورید. ویتامین C یک آنتی اکسیدان بالقوه است که تولید فیبر‌های کلاژن پوست را افزایش می‌دهد و پوست‌تان را نرم و محکم نگه می‌دارد. همچنین ویتامین C باعث تقویت انعطاف پذیری پوست شده و رشد سلول‌های جدید را افزایش می‌دهد.

ضمنا ویتامین C برای محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از پرتو خورشید مفید بوده و سیستم ایمنی‌تان را نیز تقویت می‌کند. به کارشناسان توصیه زنان باید روزانه ۷۵ میلی گرم ویتامین C مصرف کنند. بهتر است در رژیم غذایی‌تان، فلفل دلمه‌ای، گواوا، بروکلی، کلم، سیب زمینی، توت فرنگی، طالبی، پرتقال، گریپ فروت، کیوی و خربزه درختی را بگنجانید.

۹. ماسک مولتانی میتی (خاک رس قهوه‌ای) بگذارید

مولتانی میتی که به نام خاک رس قهوه‌ای نیز شناخته می‌شود، به عنوان ماسکی برای سفت کردن پوست اطراف شکم نیز کاربرد دارد.

مولتانی میتی، جریان خون را بهبود داده و انعطاف پذیری پوست را افزایش می‌دهد. یک تا دو قاشق غذاخوری پودر مولتانی میتی را در یک کاسه بریزید و کمی آب یا گلاب به آن اضافه کنید تا خمیری نرم درست شود.

‌می‌توانید کمی عسل هم در آن بریزید. خمیر به دست آمده را به شکم‌تان بزنید و اجازه دهید خشک شود. سپس با آب ولرم آبکشی کنید. این کار را یک یا دو بار در هفته انجام دهید.

۱۰. تمرینات قدرتی انجام دهید

هر وقت بدن‌تان ریکاوری بعد از زایمان را انجام داد و پزشک‌تان هم اجازه‌ی ورزش کردن را به شما داد، می‌توانید تمرینات قدرتی را شروع کنید. تمرینات قدرتی به تقویت عضلات بدن کمک کرده و چربی سوزی نیز دارد. هر چه عضلات بیشتری داشته باشید، بدن‌تان کالری بیشتری خواهد سوزاند؛ بنابراین می‌توانید زودتر به اندامی ایده‌آل‌تر و متناسب‌تر برسید. بدن عضلانی و کم چرب یعنی ظاهری بهتر و محکم‌تر برای پوست. همیشه قبل از شروع روتین تمرینات قدرتی، با پزشک‌تان مشورت کنید.

چند نکته. غذا‌های سرشار از امگا ۳ بخورید تا انعطاف پذیری پوست‌تان بیشتر شود.. اسنک‌های سالمی، چون میوه‌های خشک شده، ماست کم چرب، بیسکوئیت سبزیجات و آجیل بخورید و از فست فود‌ها پرهیز کنید.. رژیم‌های کاهش وزن فوری را در پیش نگیرید، چون تاثیر منفی بر سلامت شما دارند.. حتما قبل از خروج از منزل ضد آفتاب بزنید.. از مصرف محصولات مراقبت از پوست که حاوی سولفات هستند خودداری کنید، زیرا پوست را خشک و حساس می‌کنند.. حمام آقتاب نگیرید و به هیچ روشی پوست خود را برنزه نکنید.. هم اکنون که اضافه وزن دارید و تا زمانی که این وزن اضافی را از دست نداده‌اید، از شکم بند استفاده کنید تا از شکم‌تان حمایت کند و تا حدودی جلوی افتادگی پوست را بگیرد.

منبع: top۱۰homeremedies

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مریم

      من حاضر بودم همه ی بدن و اندامم بعد زایمان بهم بریزه فقط یه بار باردار بشم و خدا بهم بچه بده تا بتونم حس مادر شدن تجربه کنم

    • مریم

      من حاضر بودم همه ی بدن و اندامم بعد زایمان بهم بریزه فقط یه بار باردار بشم و خدا بهم بچه بده تا بتونم حس مادر شدن تجربه کنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج