۶۵۱۷۸۲
۲ نظر
۵۰۰۶
۲ نظر
۵۰۰۶
پ

تورم کم درآمدها ۱۹ درصد بیشتر از پردرآمدها

زمانی که نرخ تورم برای کل مناطق شهری یا روستایی اعلام می‌شود، سهم هر دهک درآمدی در آن مشخص نیست ولی با آمار تازه‌ای که مرکز آمار ایران از آذر ماه امسال برای نخستین بارتولید آن را آغاز کرده است نرخ تورم برای هر دهک هزینه‌ای نیز تعیین می‌شود.

روزنامه ایران نوشت: زمانی که نرخ تورم برای کل مناطق شهری یا روستایی اعلام می‌شود، سهم هر دهک درآمدی در آن مشخص نیست ولی با آمار تازه‌ای که مرکز آمار ایران از آذر ماه امسال برای نخستین بارتولید آن را آغاز کرده است نرخ تورم برای هر دهک هزینه‌ای نیز تعیین می‌شود.
براساس این محاسبات کم درآمدترین‌های جامعه بیشترین تورم را تحمل می‌کنند و در مقابل پردرآمدها تورم کمتری را احساس می‌کنند. به طوری که بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران تورم کل آذر ماه برای دهک اول (کم درآمدترین) ۸.۸ درصد و برای دهک دهم(پردرآمدترین) ۷.۴ درصد است.

طبق این گزارش بیشترین عددشاخص مربوط به دهک اول بالغ بر ۱۱۱.۵ و کمترین مقدار شاخص متعلق به دهک دهم بالغ بر ۱۰۹.۷ است و کمترین افزایش ماهانه شاخص کل برای دهک دهم بالغ بر ۰.۶ درصد و بیشترین افزایش ماهانه شاخص کل برای دهک اول بالغ بر ۱.۳ بوده است که در مقایسه با تورم ماهانه کل خانوارها در آذرماه ۰.۶ واحد درصد بالاتر است.

همچنین بررسی نتایج قیمت مصرف‌کننده در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بر اساس دهک‌های هزینه‌ای هم نشان‌دهنده آن است که بیشترین عدد شاخص این گروه در آذرماه سال ۱۳۹۶ عدد ۱۱۵.۳ متعلق به دهک دهم و کمترین آن عدد ۱۱۳.۹متعلق به دهک اول است.
در حالی که بیشترین افزایش ماهانه شاخص این گروه معادل ۳ درصد متعلق به دهک اول و کمترین آن معادل ۲.۱ درصد متعلق به دهک دهم است. در گروه غیرخوراکی و خدمات مصرفی بیشترین مقدار شاخص در این گروه عدد ۱۰۹.۷ برای دهک اول و کمترین مقدار شاخص در این گروه عدد ۱۰۸.۵ متعلق به دهک دهم است در حالی که بیشترین افزایش ماهانه این شاخص معادل ۰.۲ درصد متعلق به دهک دهم و برای دهک اول این شاخص نسبت به ماه گذشته تغییری نداشته است.

به طور کلی بررسی نتایج حاکی از آن است که افزایش قیمت در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات که سهم عمده سبد مصرفی خانوارهای دهک پایین را به خود اختصاص داده منجر به بروز فشار تورمی بیشتر در این دهک نسبت به دهک‌های بالاتر شده است. به طوری که تورم سالانه در دهک اول ۸.۸ درصد و در دهک دهم ۷.۴درصد بوده است.

تورم کم درآمده ۱۹ درصد بیشتر از پردرآمدها در همین زمینه معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم آذر ماه در دهک دهم جامعه ۷.۴ درصد و در دهک اول ۸.۸ درصد محاسبه شده است.
جواد حسین‌زاده روز دوشنبه در نشست خبری، از تغییر سال پایه شاخص قیمت مصرف‌کننده از سال ۱۳۹۰ به سال ۱۳۹۵ به‌عنوان یک رویداد بزرگ در مرکز آمار ایران یاد کرد. وی ادامه داد: از این پس مرکز آمار، نرخ تورم را برای دهک‌های مختلف محاسبه می‌کند که مصارف خود را دارد.
حسین‌زاده درباره تغییر سال پایه نیز گفت: در سبد مصرفی خانوارها، سال ۹۵ به لحاظ فناوری، ترکیب جمعیتی، اقلام مصرفی تغییر می‌کند که می‌تواند موجب تغییر سال پایه شود. به گفته حسین‌زاده، ضریب اهمیت برخی از اقلام خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با تغییر سال پایه کاهش یافته‌اند که از جمله می‌توان به ضریب اهمیت نان و غلات، گوشت قرمز و سفید، لبنیات و تخم مرغ اشاره کرد.
این مقام مسئول افزود: تعداد اقلام نهایی برای سال ۹۵ در تعیین نرخ تورم در مناطق شهری ۴۵۵ قلم کالا و در مناطق روستایی ۳۰۵ قلم کالا است. وی ادامه داد: تورم شهری از ۳۵۷ منطقه شهری و در مناطق روستایی از ۶۲۶ آبادی جمع‌آوری می‌شود. وی گفت: ضریب اهمیت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با تغییر سال پایه از ۲۸.۴درصد به ۲۷.۲ درصد کاهش یافته و ضریب اهمیت کالاهای غیر خوراکی و خدمات با تغییر سال پایه از ۷۱.۵۴ درصد به ۷۲.۷۶ درصد افزایش یافته است.
وقتی سهم خوراکی‌ها در سبد مصرفی خانوار کاهش می‌یابد بدین معناست که نیاز خانوارها کاهش یافته است و بواقع می‌توان گفت خانوارها از نیاز خوراکی خود صرفنظر می‌کنند.
معاون اقتصادی مرکز آمار ایران بیان داشت: درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوار) در ۱۲ ماه منتهی به آذر ماه سال ۱۳۹۶نسبت به دوره مشابه سال قبل برای کل کشور ۸ درصد، مناطق شهری ۷.۸درصد و مناطق روستایی ۹.۲ درصد است که نسبت به همین اطلاع در آبان ماه امسال برای کل کشور و مناطق روستایی ۰.۲ واحد درصد و مناطق شهری ۰.۳ واحد درصد افزایش یافته است. وی اظهار داشت: ضرایب اهمیت گروههای کالایی در دو سال پایه ۹۰ و ۹۵ نشان می‌دهد تورم سالانه برای دهک اول اقلام خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۱۱.۱ و دهک دهم ۱۳.۲درصد است.
همچنین نرخ تورم کالاهای غیر خوراکی برای دهک اول هفت درصد و دهک دهم ۶.۳ درصد است. به گفته وی، وزن(درصد) کالاهای خوراکی در سبد مصرفی خانوار برای دهک اول ۴۳.۳ و دهک دهم۱۷.۲ و وزن کالاهای غیر خوراکی برای دهک اول ۵۶.۷ و دهک دهم ۸۲.۷ درصد است. وی در پایان گفت: در نهایت ۱۹درصد نرخ تورم دهک اول از دهک دهم بیشتر است (دهک اول ۸.۸درصد و دهک دهم ۷.۴ درصد) یعنی اقشار کم درآمد جامعه ۱۹درصد نرخ تورم را بیشتر از خانواده‌های پر درآمد حس می‌کنند. وی اظهار امیدواری کرد که محاسبه نرخ تورم به تفکیک دهک‌ها در تعیین حداقل دستمزد مورد استفاده قرار گیرد.معاون مرکز آمار ایران در پایان بیان داشت: از این پس نرخ تورم روز یکم هر ماه و نرخ تورم به تفکیک دهک‌ها در هفته اول هر ماه منتشر می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      والله زندگی برایمان سخت و عذاب آور شده .... چرا کسی گوش نمیکنه .......

    • بدون نام

      والله زندگی برایمان سخت و عذاب آور شده .... چرا کسی گوش نمیکنه .......

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج