۶۵۱۸۰۹
۵۵۳۲
۵۵۳۲
پ

غرب وحشیِ وحشی؛ مهم ترین آثار وسترن تاریخ صنعت بازی

وسترن تنها به معنای غرب وحشی، کابوی ها و کلانترهای فاسد نیست. وسترن یعنی انتقام، یعنی دوئل بین دو خیر و شر، یعنی مولفه ای که هنوز هم در سینمای جهان از آن استفاده می شود، حتی اگر کارگردان ها و تهیه کنندگان دیگر جرئت ساخت یک فیلم وسترن استخوان‌دار را نداشته باشند.

مجله همشهری دانستنیها - کسری کریمی طار: وسترن تنها به معنای غرب وحشی، کابوی ها و کلانترهای فاسد نیست. وسترن یعنی انتقام، یعنی دوئل بین دو خیر و شر، یعنی مولفه ای که هنوز هم در سینمای جهان از آن استفاده می شود، حتی اگر کارگردان ها و تهیه کنندگان دیگر جرئت ساخت یک فیلم وسترن استخوان‌دار را نداشته باشند. در چنین شرایطی، صنعت بازی بستر مناسبی را برای گاوچران هایی با گذشته ای سیاه فراهم کرده که می خواهند با برقراری عدالت، وجدان خود را آسوده کنند. تاریخچه بازی های وسترن به سال های دور باز می گردد.

به 1971 (1350) و عرضه «The Oregon Trail» که قرار بود با نشان دادن سختی زندگی در دوران غرب وحشی، به بازی آموزشی مناسبی برای دانش آموزان مبدل شود. فروش 65 میلیون نسخه ای این اثر و محبوبیت آن در مدارس آمریکا و اروپا طی سه دهه، کمک شایانی به همه گیر شدن ژانر وسترن در صنعت بازی کرد. در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 میلادی (اواخر 1350 و واوایل 1360) این روند با عرضه بازی هایی مانند «Gun Fight» و «High Noon» ادامه یافت تا این که در سال 1985 (1364)، کپکام با عرضه بازی «Gun. Smoke» به صورت رسمی وسترن را به عنوان ژانری محبوب به گیمرهای سراسر جهان معرفی کرد. حالا 46 سال پس از عرضه اولین بازی وسترن نوبت به دو عنوان Wild West Online و RDR2 رسیده تا با آمدنشان، میراث اورگن را ادامه دهند. به همین مناسبت در این مطلب شما را با 10 بازی تاثیرگذار وسترن صنعت بازی آشنا خواهیم کرد.

Gun. Smoke
غرب وحشیِ وحشی؛ مهم ترین آثار وسترن تاریخ صنعت بازی
ژاپنی ها در غرب وحشی
شاید باورش مشکل باشد، اما اگر «G.S» (Gun. Smoke) نبود مخاطبان هیچ وقت نمی توانستند عنوان درجه یکی مانند «Red Dead Redemption» را تجربه کنند. این بازی را می توان نخستین ساخته مشهور صنعت بازی در ژانر وسترن دانست که «کپکام» آن را برای دستگاه های آرکید طراحی کرد. G.S در دوران محبوبیت دستگاه های آرکید به دست سازنده مشهور ژاپنی «یوشیکی اوکاموتو» طراحی شد. اوکاموتو برای ساخت بازی اش از عنوان محبوب «Commando» الهام گرفت که گیم پلی اش بسیار به نسخه نهایی G.S شباهت داشت.
علاوه بر این، اسم بازی برگرفته از سریال وسترن مشهوری به همین نام بود که طی سال های 1955 تا 1975 (1334 تا 1354) از تلویزیون ایالات متحده آمریکا پخش می شد. با توجه به این که دو عنوان ارتباطی با یکدیگر نداشتند، کپکام برای فرار از دعوای حقوقی یک نقطه بین دو کلمه Gun و Smoke اضافه کرد. داستان این بازی درباره جایزه بگیری به نام «بیلی باب» بود که به دنبال جنایتکاران مشهور غرب وحشی می رفت. از منظر گیم پلی با اثری در ژانر Vertical scrolling shooter سر و کار داشتیم که دوربین آن از بالا به پایین بود و کاراکتر باید برای رسیدن به اهدافش رو به جلو حرکت می کرد.
علاوه بر گیم پلی سریع، شاید بارزترین نکته این بازی استفاده از کاروگیری بود، آن هم 21 سال قبل از عرضه «Gears of War». او کاموتو این کاورها را طوری طراحی کرده بود که کاربر در زمان هایی که صفحه پر از دشمن می شد، به پشت آن ها حرکت کند و از تیر دشمنان مصون بماند. سال ها بعد، کپکام برای طراحی بازی جدید خودش به نام «Red Dead Revolver» از این عنوان الهام گرفت، هر چند در سال 2002 (1381) ساخت این بازی متوقف شد و مدتی بعد هم «راکستار» تمامی امتیاز و بازی نیمه کاره را از شرکت ژاپنی خریداری کرد.

• سال ساخت: ۱۹۸۵ (۱۳۶۴)
• پلتفرم : NES, Arcade, MSX
• سازنده : Capcom

Sunset Riders
غرب وحشیِ وحشی؛ مهم ترین آثار وسترن تاریخ صنعت بازی
این گروه خشن

بازی محبوب بسیاری از گیمرهای دهه 60 ایران که بعضا به دلیل شباهت یکی از شخصیت هایش به «باد اسپنسر» با نام «پاگنده» یا «پاگنده در غرب وحشی» هم شناخته می شد. این بازی محبوب در حقیقت جواب «کونامی» به رقیب دیرینه اش کپکام و Gun. Smoke بود که از قضا هر دو عنوان هم مختص دستگاه های آرکید طراحی شده بودند و بعدها وارد بازار کنسول ها شدند. «SR» (Sunset Riders) یک side- scrolling شوتر بود که به شما امکان می داد از بین چهار کاراکتر به نام های بیلی، باب، استیو و کورمانو یکی را انتخاب کنید. ویژگی قابل توجه این بازی، امکان بازی کردن تا چهار نفر روی دستگاه های آرکید و دو نفر روی کنسول های بازی بود که لذت انجام دادنش را دوچندان کرده بود. مانند G.S، این بازی حول محور جایزه بگیرهایی می گذشت که باید خلافکاران بزرگ غرب وحشی را از بین می بردند.
در ابتدای هر مرحله، پوستری از فرد تحت تعقیب به مخاطبین نشان داده می شد و در ادامه مرحله و پس از نابود کردن تمامی دشمنان نوبت به باس بازی یا همان فرد تحت تعقیب می رسید. از نکات جالب بازی می توان به سلاح های مختلف هر شخصیت اشاره کرد که تا حدی گیم پلی هر کاراکتر را نسبت به دیگری متمایز می کرد. در حالی که استیو و بیلی از دو ریوالور استفاده می کردند، باب از سلاح رایفل استفاده می کرد و کورمانو از شاتگان. طراحی گیم پلی بازی به گونه ای بود که دشمنان نه تنها از رو به رو بلکه از بالا و پایین صفحه هم به شما شلیک می کردند. از آن جالب تر این که گیم پلی تنها به نبرد با دشمنان و کشتن باس ختم نمی شد و در بیشتر مراحل شاهد هجوم گله گاوهای وحشی بودیم که در آن هنگام بازیکن می بایست با پرش سریع از خطر کشته شدن می گریخت.

• سال ساخت : ۱۹۹۱ (۱۳۷۰)
• پلتفرم : Arcade, Genesis, SNES
• سازنده : Konami

Outlaws
غرب وحشیِ وحشی؛ مهم ترین آثار وسترن تاریخ صنعت بازی
در راه انتقام
با ورود به عصر سه بعدی و محبوب شدن بازی های شوتر اول شخص (FPS) مخاطبان به دنبال عنوانی بودند ک غرب وحشی را به تصویر بکشند و «Outlaws» دقیقا در چنین برهه ای برای کامپیوترهای شخصی عرضه شد. مسئولیت ساخت این بازی برعهده همان تیمی در استودیوی «هنرهای لوکاس» بود که پیش از آن عنوان جذاب «Star Wars: Dark Forces» را طراحی کرده بودند. هر دو بازی، اول شخص بودند و ضمنا هر دوی آن ها از موتور گرافیکی «Jedi engine» بهره می بردند، با این تفاوت که گرافیک Outlaws از برادر ناتنی اش یک سر و گردن بالاتر بود. از طرفی، ظاهر و مکانیک های شوتینگ بازی به شدت به شاهکارهای «id» یعنی «Doom» و «Quake» شباهت داشتند.
برخلاف دیگر بازی های وسترنی که بازار تا ان روز به خود دیده بود، Outlaws علاوه بر گیم پلی، به شدت روی داستان و موسیقی متمرکز بود. قصه بازی حول محور کلانتری به نام «جیمز اندرسون» بود که در بازگشت از یک سفر کاری با جنازه نیمه جان همسرش رو به رو می شود. همسر اندرسون در آخرین لحظات زندگی اش به قهرمان داستان می گوید که آدم بدها دخترش را دزدیده اند و از این نقطه بود که بازی آغاز می شد. برای تمامی میان پرده های بازی، انیمیشنی جداگانه ساخته شده بود، همراه با موسیقی بی نظیر «کلینت باجاکیان» (Clint Bajakian) و نماهایی که تا پیش از آن تنها در فیلم های درجه یک وسترن قابل مشاهده بودند.
در مورد گیم پلی، همان طور که گفتیم Outlaws شباهت بسیاری به شوتر های id داشت، با این تفاوت که جزء اولین عناوینی بود که از زوم دوربین برای اسلحه اسنایپر بهره می برد، ویژگی ای که در بین عناوین آن روزها ویژگی ای مثال زدنی دانسته می شد. با این که فروش Outlaws پایین تر از سطح انتظارات بود، اما یک سال پس از عرضه، بسته الحاقی رایگانی با نام «Handful of Missions» در اختیار مخاطبان قرار گرفت.

• سال ساخت : ۱۹۹۷ (۱۳۷۶)
• پلتفرم : PC
• سازنده : Lucas Arts

Desperados: Wanted Dead or Alive
غرب وحشیِ وحشی؛ مهم ترین آثار وسترن تاریخ صنعت بازی
به خاطر یک مشت دلار

وقتی «دسپرادوس» در سال 2001 (1380) روانه بازار شد، مخاطبان و منتقدان حسابی تحویلش گرفتند. این بازی که اتفاقا طی دوره ای در کشورمان همه به محبوبیت بالایی رسید، تفاوت های فراوانی بادیگر عناوین وسترنی داشت که تا آن روز عرضه شده بودند. تا پیش از آن، تمامی بازی های این ژانر به سبک فیلم های اسپاگتی وسترن، درباره قهرمانی بود که یک تنه یا با کمک دوستانش، لشگری از دشمنان را قلع و قمع می کرد، اما دسپرادوس عنوانی استراتژی/ مخفی کاری بود که باید با صبر و حوصله فراوان آن را دنبال می کردید.
کلیت گیم پلی بسیار به «کماندوز» شباهت داشت و شما کنترل تیمی متشکل از شش نفر را برعهده می گرفتید که هرکدام از یک یا چند ویژگی منحصر به فرد بهره می بردند. داستان بازی در سال 1881 (1260) و در نیومکزیکو جریان داشت؛ جایی که گروهی خبیث با نام «آل دیابلو» به راحتی از تمامی قطارها دزدی می کردند تا این که مدیران شرکت «Twinnings & Co» با ارائه پیشنهادی وسوسه انگیز به جان اعضای این گروه افتادند. 15 هزار دلار، پاداش کسی بود که بتواند یک بار برای همیشه به کابوس آل دیابلو پایان دهد. «جان کوپر»، شخصیت اصلی بازی، با قبول این پیشنهاد گروهی از دوستان مورد اعتمادش را دور خود جمع می کند و به نبرد آل دیابلو می رود.
علاوه بر روایت جذاب، پیچش نهایی قصه، دسپرادوس را به یکی از بهترین داستان های هزاره جدید دنیای بازی تبدیل کرد. موفقیت بی بدیل این عنوان سبب شد سازندگان، کار ساخت دنباله آن را در پیش بگیرند، دنباله ای که پنج سال بعد و با نام «Desprados 2: Cooper's Revenge» روانه بازار شد؛ هر چند به هیچ وجه نتوانست موفقیت های قسمت نخست را تکرار کند. داستان ضعیف و باگ های فراوانی از دلایل اصلی ناکامی قسمت دوم بودند. قسمت سوم هم در سال 2007 (1386) و با نام «Helldorado» منتشر شد که آن هم توفیقی در بازار نداشت تا پرونده سری بازی دسپرادوس برای همیشه بسته شود.

• سال ساخت : ۲۰۰۱ (۱۳۸۰)
• پلتفرم : PC
• سازنده : Spellbound

Gun
غرب وحشیِ وحشی؛ مهم ترین آثار وسترن تاریخ صنعت بازی
جهان غرب

یکی از متفاوت ترین ساخته های استودیوی «Neversoft» که دقیقا یک سال پس از Red Dead Revolver وارد بازار شد و به نوعی رقیب مستقیم ساخته جدید راکستار بود. دو بازی، شباهت های فراوانی به یکدیگر داشتند، از تم اصلی داستان که درباره انتقام بود گرفته تا نمای سوم شخص و طراحی محیط. البته حسن بزرگ «Gun»، محیط Open World آن بود که علاوه بر ماموریت های اصلی به شما اجازه می داد تا ماموریت های جانبی را هم تکمیل کنید. محیط بازی برای اثری در سال 2005 (1384) بسیار غنی بود و می توانستید با گشت و گذار در محیط، حیوانات مختلف از جمله بوفالو و اسب های وحشی را شکار کنید. این ویژگی ها آن قدر تاثیرگذار بودند که راکستار بعدها در «Red Dead Redemption» هم از آن ها استفاده کرد.

«کولتون وایت»، شخصیت اصلی بازی در همان ابتدای قصه پدرش «ند» را از دست می دهد، هر چند در لحظات آخر، ند به او می گوید که کولتون پسر واقعی اش نیست و او باید به دنبال حقیقت بگردد. در ادامه، سفر اودیسه وار کولتون، او را با حقایقی از گذشته اش آشنا می کرد که برای هر مخاطب آثار وسترن می توانست جذاب باشد. داستان این بازی به وسیله «رندال جانسون» نویسنده فیلم «نقاب زورو» به رشته تحریر درآمده بود و بازیگرانی مانند «ران پالرمن»، «لنس هنریکسن» و «توماس جین» صدای خود را به کاراکترها قرض داده بودند. علاوه بر داستان، گیم پلی بازی هم در نوع خودش جذاب بود و بازیکنان می توانستند با استفاده از اسب در اطراف کلرادو، کانزاس و آریزونا به گشت و گذار بپردازند. Gun با وجود فروش ۱.۴ میلیون نسخه ای و نمرات خوب، مورد کم لطفی «اکتیویژن» قرار گرفت، اما قطعا نمی توان تاثیرگذاری فراوان آن را روی بهترین بازی تاریخ وسترن نادیده گرفت.

• سال ساخت: 2005 (1384)
• پلتفرم : Xbox, Xbox ۳۶۰, PS۲, PSP, PC
• سازنده : Neversoft

Dead Man's Hand
غرب وحشیِ وحشی؛ مهم ترین آثار وسترن تاریخ صنعت بازی
هشت مرد خبیث
بازی «Human Head» اول شخص، نه فروش چندان بالایی را تجربه کرد و نه نمراتش چندان درخشان بودند، اما برای یک استودیوی تازه کار اثری باارزش بود؛ مخصوصا این که حتی در آن دوران هم ساخت اثری وسترن ریسکی عظیم بود. داستان بازی مانند بیشتر آثار وسترن، حول محور انتقام می چرخید؛ «آل تیون» El Tejon یکی از اعضای اصلی گروه بدنام «Nine» است و از طریق دزدی و کشتن افراد بی گناه چرخ زندگی اش را می چرخاند. اما وقتی از دستور رییس گروه برای کشتن زنان و کودکان بی گناه سرپیچی می کند، مورد خیانت گروهش قرار می گرد. آل تیون از این سوءقصد جان سالم به در می برد، اما کلانتر او را به زندان می اندازد و در آنجاست که با کمک هم سلولی اش، «آیاگو»، از زندان می گریزد تا انتقامش را از Nine و اعضای آن بگیرد.
از ویژگی های جالب بازی، رودررویی آل تیون با هشت عضو دیگر گروه بود که هرکدام شخصیتی منحصر به فرد داشتند. برای نمونه یکی از اعضای گروه، «Flat Iron» نام داشت که تا به حال با اسلحه شلیک نکرده و تبحرش در پرتاب چاقو بود. گیم پلی بازی تا حد زیادی وامدار Outlaws بود، هر چند در سال ۲۰۰۴ (۱۳۸۳) هم هیچ کس نمی توانست به Dead Mna's Hand لقب شوتری انقلابی بدهد. از دیگر نکات مثبت بازی می توان از موسیقی دلنشین و متناسب با محیط، حس تیراندازی لذت بخش و روایت جذاب آن یاد کرد. قطعا بزرگ ترین مشکل Dead ،Mna's Hand، سیستم ذخیره آن بود که به کاربران اجازه Quick Save نمی داد و از آن بدتر این که در بازی خبر از چک پوینت نبود.

• سال ساخت : 2004 (1383)
• پلتفرم : PC, Xbox
• سازنده : Human Head

Dark Watch
غرب وحشیِ وحشی؛ مهم ترین آثار وسترن تاریخ صنعت بازی
خون آشام های وسترن
یکی از بزرگ ترین حسرت های دارندگان پلی استیشن ۲، نبود بازی های شوتر اول شخص مهیج بود، آن هم در حالی که گیمرها به ایکس باکس به دلیل تعدد عناوین FPS لقب «شوتر باکس» داده بودند. «DW» (Dark Watch) جزء معدود شوترهای اول شخص با کیفیت کنسول نسل ششمی «سونی» بود که توانست حس واقعی یک Run & Gun ناب را به مخاطبان منتقل کند. این بازی، تلفیقی از آثار وسترن، علمی- تخیلی و ترسناک بود که در آهن، پا جای پای «جریکو کراس» می گذاشتید؛
مجرمی که در همان ابتدای کار به اجبار و از سر ناچاری به گروه سری «دارک واچ» می پیوست. این گروه، قرن ها وظیفه محافظت از انسان ها در مقابل شیاطین را برعهده داشت و کراس هم به عنوان عضو تازه وارد باید به نبرد هیولاها، خون آشام ها و دیگر شیاطین می رفت. DW شباهت بی اندازه ای به «دووم» داشت و با الهام از سیستم کنترل «هیلو» به شوتر مهیجی برای دارندگان پلی استیشن ۲ مبدل شد. البته استودیوی «High Moon» برای اولین بازی خودش از عناوین مشهور فراوانی الهام گرفت.
«Blood Shield» که از سیستم سلامت هیلو الهام گرفته بود، «Blood Vision» که در حقیقت همان کار عینک «سم فیشر» را انجام می داد و سیستم اخلاقی بازی که با انتخاب بین خیر و شر به شما قدرت های متفاوتی می داد و بسیار شبیه به همان سیستم اخلاقی بازی «Star Wars: Knights of the Old Republic» بود. تمام این ها را بگذارید کنار سلاح های فراوان؛ از دو کلت گرفته تا اسنایپر و بازوکا- آن هم در قرن ۱۹- و بسیاری ویژگی های جذاب که همگی در قالب یک بازی جمع شده بودند متاسفانه DW هم با وجود فروش خوب و نمرات قابل قبول، قربانی سیاست های انحصارطلبانه اکتیویژن شد و در حالی که دو سال از ساخت دنباله آن می گذشت، پرونده اش برای همیشه بسته شد.

• سال ساخت : 2005 (1384)
• پلتفرم : PS۲, Xbox
• سازنده : High Moon

Call of Juarez: Bound in Blood
غرب وحشیِ وحشی؛ مهم ترین آثار وسترن تاریخ صنعت بازی
پیمان برادری

قسمت اول بازی « Call of Juarez» با وجود باگ های آزاردهنده و پورت نه چندان فوق العاده نسخه ایکس باکس ۳۶۰، خیلی زود به یکی باز بازی های محبوب وسترن تبدیل شد. استفاده از دو کاراکتر با توانایی های مختلف، شخصیت پردازی مناسب، دیالوگ های کم نظیر کاراکتری «ری مک کال» و گیم پلی خوب از جمله دلایل این محبوبیت بودند، اما این (BiB) « Bound in Blood» بود که باعث شکوفایی مجموعه Call of Juarez شد. داستان بازی، سال ها قبل از شماره نخست و در زمان جنگ داخلی ایالات متحده آمریکا جریان داشت. دو برادر مک کال یعنی ری و توماس از ارتش جمهوریخواه ها فرار کرده بودند تا خانواده خود را نجات دهند. برخلاف شماره نخست، در این بازی هر دو کاراکتر توانایی کار با سلاح را داشتند، هر چند تفاوت های جزئی بین آن ها وجود داشت.
نکته جالب این که بازی، شما را مجبور به استفاده از کاراکترها نمی کرد و در ابتدای هر مرحله می توانستید بین ری و توماس یکی را انتخاب کنید. گیم پلی بازی هم به لطف تیراندازی جذاب، استفاده از Bullet Time، دوئل های جذاب و گرافیک چشمنواز در سطح بالایی قرار داشت. BiB، نه تنها نمرات بسیار خوب از منتقدان گرفت، بلکه به لطف پورت خوب، کاربران کنسول ها را به خود جذب کرد. از منظر تجاری هم با فروش یک میلیون نسخه ای، نامی برای خود دست و پا کرد تا «یوبی سافت» از استودیوی لهستانی «تک لند» بخواهد بازی های بیشتری براساس این مجموعه بسازد. متاسفانه قسمت بعدی به زمان حال منتقل شد و طرفداران را ناامید کرد، هر چند در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) آخرین قسمت سری با نام «Gunslinger» در اختیار مخاطبان قرار گرفت و بخش مهمی از محبوبیت از دست رفته را به این مجموعه بازگرداند.

• سال ساخت: 2009 (1388)
• پلتفرم: PC, PS۳, Xbox ۳۶۰
• سازنده: Techland

Red Steel 2
غرب وحشیِ وحشی؛ مهم ترین آثار وسترن تاریخ صنعت بازی
تلفیق غرب و شرق

« Red Steel» از عناوین لانچ کنسول Wii (بازی هایی که همزمان با عرضه کنسول های جدید در اختیار مخاطبان قرار می گیرند، بود که با تبلیغات فراوان روانه بازار شد، اما به دلیل مشکلات فراوان مانند باگ های پرشمار، کنترلر بد و گرافیک ضعیف، با واکنش های منفی فراوانی همراه شد. قسمت دوم اما، نه تنها تمامی کاستی های شماره نخست را جبران کرد، بلکه یکی از بازی های ساختارشکن نسل هفتم نام گرفت. این بازی تلفیقی از آثار وسترن و فیلم های سامورایی بود که به دلیل استفاده از کنترل های Motion Plus «نینتندو» از دقت ضربات بالایی بهره می برد.
از طراحی محیط و شخصیت گرفته تا دشمنان، همگی مخلوطی از دو فرهنگ شرقی و غربی بودند که این موضوع تا به امروز در کمتر بازی ای مشاهده شده است. شخصیت اصلی بازی به سبک سه گانه «سرجیو لئونه»، قهرمانی بی نام از قبیل «کاساراگی» (Kusagari Clan) بود که به وسیله گروه بی رحمی به نام «جکال» تا سرحد مرگ کتک می خورد، اما در نهایت جان سالم به در می برد تا انتقام قبیله خود را از اعضای این گروه خبیث بگیرد. استفاده همزمان از کاتانا (شمشیرها سامورایی ها) و اسلحه و دقت بالای Motion Plus باعث شد تا گیم پلی بازی به یکی از جذاب ترین عناوین انحصاری Wii مبدل شود.
با پیشروی در طول بازی، قدرت های بیشتری آزاد می شد طوری که کاراکتر شما در اواخر بازی به قهرمانی بزن بهادر تبدیل می شد که هیچ دشمنی جلودارش نبود. با توجه به این که هسته بازی براساس کنترل حرکتی نینتندو بنا شده بود، در هر محیطی بیشتر از شش دشمن وجود نداشت، اما از طرفی کارر می توانست با تلفیق کاتانا و ریوالور با استراتژی مناسب خودش، آن ها را از پای درآورد. سبک گرافیکی سل شید هم باعث شد تا محدودیت سخت افزاری Wii کمتر به چشم آید، طوری که هنوز هم این بازی از منظر بصری، چشمنواز است.

• سال ساخت: 2010 (1389)
• پلتفرم: Wii
• سازنده: Ubisoft Paris

Red Dead Redemption
غرب وحشیِ وحشی؛ مهم ترین آثار وسترن تاریخ صنعت بازی
شکوفایی ژانر

و حالا می رسیم به عنوان نخست فهرست بازی ای که نه تنها بهترین ساخته صنعت بازی در بین آثار وسترن است، بلکه می توان آن را در فهرست بهترین بازی های تاریخ هم قرار دارد. RDR»(Red Dead Redemption)» تقریبا در هر بخشی بی نظیر است: از داستان و شخصیت پردازی گرفته تا گیم پلی، موسیقی، گرافیک و خلاصه هر چیزی که فکرش را کنید. به بیان ساده تر، RDR یکی از کم نقص ترین بازی هایی است که تا به امروز ساخته شده است؛ آن قدر کم نقص که عرضه اش جان تازه ای به کالبد نیمه جان ژانر وسترن دمید و با فروش ۱۵ میلیون نسخه ای به پرفروش ترین عنوان این ژانر در بین تمامی آثار سینمایی و گیمینگ مبدل شد. این بازی، هیچ ارتباط مستقیمی با Revolver نداشت، هر چند از بیشتر المان های گیم پلی آن در این بازی استفاده شده بود.
البته RDR برخلاف Revolver، عنوانی خطی نبود و با اثری Open World سر و کار داشتیم که بسیار زنده بود. محیط وسیع، شخصیت پردازی بی نقص، تنوع بالای ماموریت ها، تعداد زیادی ماموریت جانبی و مینی گیم، مکانیک Dead Eye که در حقیقت نمونه تکمیل شده Bullet Time بود و صدها ویژگی دیگر، باعث شد تا RDR جای هیچ حرف و حدیثی را باقی نگذارد. این بازی با متوسط نمره ۹۵ توانست جوایز فراوانی را از سایت ها و نشریات مختلف دریافت کند و از طرف سایت های مشهوری همچون گیم اسپات، گیم اسپای و CVG برنده جایزه بهترین بازی سال شد. خبر خوب این که در حال حاضر راکستار سخت مشغول ساخت « Red Dead Redemption ۲» است که سال آینده برای پلی استینشن ۴ و ایکس باکس وان عرضه می شود.

• سال ساخت: 2010 (1389)
• پلتفرم: Xbox ۳۶۰, PS۳
• سازنده: Rockstar San Diego
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج