۶۵۳۴۳
۲ نظر
۵۰۹۰
۲ نظر
۵۰۹۰
پ

مرگ مبهم بازیگران زن آمریکایی +عکس

تهیه گزارش مرگ مریلین مونرو ما را به سرداب های تیره تر و سردتری از لایه های پنهانی مرگ بازیگران آمریکایی - به ویژه زن ها، که ابزاری برای حفظ سرمایه سرمایه داران هالیوودی هستند - رساند و در این بین نیم نگاهی هم به این پرونده ها - فرانسیس فارمر، الیزابت شورت و شارون تیت - انداختیم.

مرگ مبهم بازیگران زن آمریکایی +عکس

مجله چلچراغ: تهیه گزارش مرگ مریلین مونرو را به سرداب های تیره تر و سردتری از لایه های پنهانی مرگ بازیگران آمریکایی - به ویژه زن ها، که ابزاری برای حفظ سرمایه سرمایه داران هالیوودی هستند - رساند، و به پرونده هایی رسیدیم که مانند پرونده مرلین مونرو، پای افرادی خارج از هالیوود را به آنها باز می کرد؛ و در این بین نیم نگاهی هم به این پرونده ها - فرانسیس فارمر، الیزابت شورت و شارون تیت - انداختیم.

فرانسیس فارمر

افسردگی و غم زدگی زندگی فرانسیس فارمر باعث شد که نماد غم و رنج را در هالیوود از آن خود کند و بسیاری از آهنگ ها و کتاب ها در توصیف و تحلیل از زندگی و حالات روحی اش روانه بازار شود؛ حتی گروه نیروانا آهنگی را با نام «فرانسیس فارمر انتقام خود را در سیاتل خواهد گرفت» با مضمونی پر از تنهایی و تقاضای آرامش و رهایی در آلبوم خود گنجاند.

البته شاید سخت بشود درک کرد دختر سیاتلی زیبارویی که در خانواده ای مرفه بزرگ شده و در دانشگاه واشنگتن در بهترین شرایط، رشته خبرنگاری و تئاتر خوانده آنقدر به زوال برسد که با متدهای آزمایش نشده روانپزشکی وحشتناکی مثل حمام یخ مثل یک موش آزمایشگاهی امتحان شود.

مرگ مبهم بازیگران زن آمریکایی +عکس

شاید هم او قربانی جبری شد که در زمان و مکان نامناسبی گیر افتاده بود، چرا که دهه های ۴۰ و ۵۰ که اوج شگفتی ها و رقابت های روانپزشکی بود، چهره ستاره تازه متولد شده هالیوود ابزار جذابی برای نشان دادن قدرت افراد بود اما هالیوود رویایی و زیبا این بار زیاد با کودک نوظهورش خوب رفتار نکرد. هجمه عظیم شایعات نه تنها اوضاع را برای فرانسیس جوان بهتر نکرد، بلکه چاه زندگی اش را گودتر کرد. (جالب است که زوال یک ستاره در مذاق مردم خوش تر می آید، بگذارید به حساب اینکه مردم از اینکه پول و شهرت و زیبایی، تیغش را در گردن یک ستاره فرو می کند، لذت می برند.)

او حتی از کمک ها و همراهی دوستان و خانواده اش بازماند؛ دومین بار پس از هفت سال به درخواست خانواده اش دوباره به تیمارستان فرستاده شد؛ تیمارستان هایی که حتی پست تر از یک حیوان با او برخورد شد. او حتی زمانی هم که در خانه به سر می برد، پر از وحشت و هراس آزمایش های تیمارستان بود.

پس از مرگش هم شایعه ای از برداشتن قسمتی از مغزش همه جا پر شد که هیچ وقت هم ثابت نشد. او اواخر عمرش با سرطان دست و پنجه نرم کرد و به نظر می رسد که نه در دستان سرد سرطان، بلکه در رنج و هراس از درمان های وحشیانه گذشته، به سوی آرامش ابدی اش رفت.

همه فرانسیس فارمر را با وجود اینکه قبل از اوج گیری بیماری اش، اعتیاد مسحورش کرده و چند بار دتگیر شده بود، نماد مظلومیت و تنهایی می دانند (هر چند که در زندگی اش سه بار ازدواج کرد و تا نملحظه مرگش در کنار همسرش بود)، چرا که اوتوپیای هالیوود این بار دختر زیبای سیاتلی اش را در دوزخ تدریجی به زنجیر کشیده بود.


الیزابت شورت

ساعت 10 صبح 15 ژانویه 1947 بتی برسنگر، وقتی همراه دخترش از خرید برمی گشت، از کنار زمین متروکه ای کنار پارک لیمرت رد شدند و ناگهان چشمش به چیزی شبیه مانکن مغازه ای افتاد که از وسط نصف شده و روی زمین، کنار علف های هرز رها شده بود.

وقتی نزدیکتر شدند، این مادر جلوی چشم های فرزند سه ساله اش را با دست پوشاند؛ چیزی که دیده بود، در اصل، جسد زن جوانی بود که نه تنها کبود و تکه پاره شده، بلکه از کمر به دو نیم بریده شده بود. خانم برسینگر در اولین فرصت مشاهداتش را به پلیس گزارش کرد.

بعدتر مشخص شد که قاتل جای دیگری جنایت را انجام داده و وقتی کار را تمام کرده، با بی رحمی جسد را نصف کرده، صبر کرده تا بدن از خون خالی شود، سپس جسد را شسته و در ساعات اولیه بامداد با دقت در جایی که خیلی زود پیدا شود، رها کرده است.

صورت مقتول از گوشه دهانش تا نزدیک گوشش چاک داده شده بود، انگار جسد به حالت ترسناکی می خندید. در کالبدشکافی، علت مرگ خونریزی به خاطر پارگی صورت و شوک مغزی بر اثر ضربه ای که به سر وارد شده، اعلام شد. زخم های متعددی روی جسد دیده می شد.

مرگ مبهم بازیگران زن آمریکایی +عکس

هویت مقتول به سرعت فاش شد؛ الیزابت شورت که دوستانش او را «بت» صدا می کردند، دختر ۲۲ ساله ای که متولد ماساچوست بود. در کودکی، پدرش او و پنج خواهرش را نزد مادرشان رها کرد. در ۱۹ سالگی بت به کالیفرنیا نزد پدرش نقل مکان کرد. از چندی پیش تر به فیلم و سینما علاقه پیدا کرده بود. او حالا دختر قدبلندی با چشم های روشن و موهای مشکی شده بود که مانند خیلی از زنان جوان و جذاب آرزوی هنرپیشه شدن در سر داشت.

در این زمان برای رسیدن به رویایش کار زیادی انجام نمی داد. پدرش کم کم به خاطر بی کاری او از دستش خسته شد و عذرش را خواست. او پس از مدتی دربدری و یک بار بازداشت شدن به ماساچوست نزد مادرش برگشت ولی در سال ۱۹۴۶، عشق به هالیوود او را دوباره به کالیفرنیا کشاند.

الزابت شورت، از آن تاریخ تا روزی که جسدش را پیدا کردند، دنبال روزنه ای برای ورود به دنیای سینما بود. دوستانش او را به خاطر ظاهر و لباس های مشکی که می پوشید، «کوکب سیاه» می خواندند. مدتی به عنوان پیشخدمت در رستوران و مدتی هم به عنوان مدل کار کرد. مدتی در هتل واشنگتن می خوابید و سپس با هنرپیشه ای به اسم آن توت آشنا شد و دوستی شان صمیمی شد. آن توت با مردی به اسم مارک هنسن که صاحب کلوب شبانه و سالن تئاتر در لس آنجلس بود، آشنایی داشت. مارک هنسن که طعمه خود را شکار کرده بود، وعده هایی به بت برای رسیدن به رویایش داد.

هشتم ژانویه بت از سن دیگو به هنسن تلفن زد. او جزو آخرین کسانی بود که پیش از مرگ بت با او صحبت کرده اند. کسی از هفته آخر زندگی بت خبر نداشت تا اینکه جسدش در روز ۱۵ ژانویه شناسایی شد، از همین رو یکی از مظنونین اصلی قتل، مارک هنسن اعلام شد اما پلیس مدرکی علیه او پیدا نکرد.

متهم اصلی دیگر رابرت ام. مانلی است. بت آخرین بار با او دیده شده بود. او، به خاطر اختلالات روانی، از ارتش اخراج شده بود اما پس از چند آزمایش دروغ سنجی که رویش انجام شد و سوگند بی گناهی که یاد کرد، او را آزاد کردند.

اگرچه ۶۰ نفر مظنون پرونده قتل «کوکب سیاه» بودند اما هرگز، پس از ۶۵ سال هنوز مشخص نشده سلاخی او کاردستی دکتر جراح بی رحمی بوده که با او رابطه داشته یا انتقام جویی بیماری خودآزار، یا اصلا الیزابت شورت قربانی قاتلی زنجیره ای شده است.


شارون تیت

9 اوت 1969، وقتی رومن پولانسکی برای پیش تولید فیلم «روزدلفین» به لندن مسافرت کرده بود، همسرش شارون تیت، در حالی که هشت ماه و نیم باردار بود، همراه سه دوست دیگرش به شکل دردناکی به قتل می رسد.

شارون تیت، هنرپیشه آمریکایی، سال 1943 در دالاس تگزاس به دنیا آمد. او فرزند ارشد خانواده تیت بود، پدرش در ارتش آمریکا خدمت می کرد، و از همین رو نوجوانی شارون در شهرهای مختلف سپری شد. او از آغاز دهه 1960 کارش را با بازی در سریال های تلویزیونی و نقش های کمدی آغاز کرد.

مرگ مبهم بازیگران زن آمریکایی +عکس

مهارتش در ایفای نقش های کمدی توه منتقدان را جلب کرد و به عنوان چهره ای جدید به هالیوود معرفی شد. در سال ۱۹۶۷، برای بازی در فیلم «دره عروسک ها» نامزد دریافت جایزه گلدن گلاب شد و پس از آن، یعنی درست یک سال پیش از مرگش، در «قاتلان بی باک خون آشام» رومن پولانسکی بازی کرد.

پس از آن، یعنی درست یک سال پیش از مرگش، در «قاتلان بی باک خون آشام» رومن پولانسکی بازی کرد. پس از اتمام این فیلم، شارون با رومن پولانسکی در لندن ازدواج کردند و پس از مدت کوتاهی برای زندگی به آمریکا بازگشتند.

شارون در شب حادثه با دوستانش به رستوران مورد علاقه اش می رود و به خاطر وضعیت بارداری اش از ساعت ۱۰:۳۰ به خانه برمی گردد. بعدازظهر همان روز پولانسکی تاخیر در بازگشتش از لندن را به شارون خبر داده بود، بنابراین از دوستانش می خواهد شب را با او بگذرانند. آنها در نیمه های همان شب توسط گروه جنایتاری به نام «خانواده همنسون» با ضربات چاقو به قتل می رسند. یکی از دوستان شارون، در پارکینگ با گلوله به قتل رسیده بود، و دو نفر دیگر همراه شارون در حالی که طنابی بر گردنشان پیچیده شده بود، با ضربات متعدد چاقو و به شکل وحشیانه ای کشته شده بودند. جسد آنها را نزدیک صبح شناسایی کردند؛ با اینکه صدای گلوله توجه همسایگان را جلب کرده بود، پلیس ساعت ها پس از جنایت، مطلع شده بود.

یکی از چهار مهاجمی که در این ماجرا دست داشت، توسط تنها شاهد قتل شناسایی شد، که ساعت ۱۱:۳۰ شب او را در حوالی خانه شارون دیده بود|، و به این ترتیب «خانواده منسون»، که چهار نفری مرتکب جنایت شده بودند. دستگیر شدند.

این گروه به قتل های متعددی دست زده بودند؛ آنها به کشتن تیت و دوستانش اعتراف کردند، حتی یکی از آنها از التماس های شارون تیت برای زنده ماندن گفت و اظهار کرد شارون آخرین نفری بود که به قتل رسید.

دادگاه کالیفرنیا در سال ۱۹۷۱ چارلز منسون را به عنوان اصلی جنایت به اعدام محکوم کرد، اما پیش از اجرا، حکمش را به حبس ابد کاهش داد. سوزان اتکینز نیز همراه دو فرزندخوانده اش واتسون و پاتریشیا به حبس ابد محکوم شدند. او در سال ۲۰۰۹ بر اثر بیماری در زندان درگذشت و همچنین دادگاه در سال ۲۰۱۰ واتسون و پاتریشیا را مورد عفو قرار داد و حبس آنها را به ۶۰ سال تغییر داد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چه مطلب جالبی ممنون

    • miss javid

      elizabet bishtar az hame margesh va noe be qatl residanesh qabele tavajoh bod... behar hal mqc

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج