جاباما
۶۵۳۵۷۵
۱ نظر
۵۰۳۲
۱ نظر
۵۰۳۲
پ

تعلق‌خاطر به خانه با حضور گیاه

آرامشی از جنس طبیعت در فضای خانه

حس مکان به‌عنوان عاملی مهم در هماهنگی فرد و محیط باعث بهره‌برداری بهتر از محیط، رضایت کاربران و درنهایت احساس تعلق آنها به محیط و تداوم حضور در آن می‌شود. حضور گیاهان در فضای داخلی ضمن اینکه طراوت و تازگی را با خود به همراه می‌آورد در خلق حس مکان نیز مؤثر است.

مجله منزل - مائده ضیاپور: در چندین مقاله پیشین در باب چگونگی ایجاد حس مکان و تعلق‌خاطر به خانه به‌واسطه حضور عوامل مختلف کالبدی نکاتی مطرح گردید. حس مکان به‌عنوان عاملی مهم در هماهنگی فرد و محیط باعث بهره‌برداری بهتر از محیط، رضایت کاربران و درنهایت احساس تعلق آنها به محیط و تداوم حضور در آن می‌شود. حضور گیاهان در فضای داخلی ضمن اینکه طراوت و تازگی را با خود به همراه می‌آورد در خلق حس مکان نیز مؤثر است؛ لذا در این مقاله به آخرین فاکتوری که بر این موضوع تأثیرگذار است خواهیم پرداخت: فضای سبز در خانه.
آرامشی از جنس طبیعت در فضای خانه

ارتباط حسی با فضای سبز

زمانی که انسان با محیط خود ارتباط برقرار می‌کند از راه یکی از حواس پنجگانه یا ترکیبی از آنها آن را ادراک می‌نماید. فضای سبز ازجمله محیط‌هایی است که از راه دیدن برای انسان قابل‌درک بوده و به دنبال آن بیشترین جذابیت را برای فرد به دنبال دارد. از دیگر حواس انسان که با طبیعت درگیر می‌شود، لمس کردن و بوییدن است؛ بنابراین گیاهان و فضای سبز، بیشترین اثر را در نحوه درک مکان و ایجاد حس مکان دارند.
آرامشی از جنس طبیعت در فضای خانه

آرامشی از جنس طبیعت

وجود رنگ‌های متنوع در طبیعت و فضای سبز، تأثیرات مثبتی بر روی انسان‌ها خواهد داشت که منجر به آرامش روحی و روانی خاصی در آنها می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال رنگ قرمز که توجه را بیشتر به خود جلب می‌کند، موجب پویایی و تحریک هیجانات روحی می‌شود و سرزندگی را افزایش می‌دهد؛ درحالی‌که رنگ سبز که توجه کمتری را جلب می‌کند، دارای تأثیر مسکن و آرام‌بخش است. به‌طورکلی گیاهانی با رنگ ملایم مانند صورتی، سفید، بنفش و… حس آرامش و گیاهانی با رنگ‌های گرم و تند مانند قرمز، زرد، نارنجی و… حس هیجان را به دنبال خواهند داشت؛ بنابراین ترکیب درستی از گیاهان با رنگ‌های متنوع در کنار هم موجب ایجاد تعادل در احساسات فرد شده و آرامش روحی را فراهم می‌آورد.
آرامشی از جنس طبیعت در فضای خانه

کاربرد گیاهان در طراحی فضای داخلی

بر اساس پژوهش‌هایی که در زمینه استفاده از گیاهان انجام شده نتایج، حاکی از آن است که وجود گیاهان در فضای خانه و محل کار به‌گونه‌ای که همواره در معرض دید افراد قرار داشته باشند علاوه بر ایجاد جذابیت در فضا در بالا بردن روحیه افراد تأثیرات بسزایی دارد؛ بنابراین حتما در بخشی از محل سکونت و یا کار خود از گیاهان مناسب بهره ببرید و فضایی هرچند کوچک را به این امر اختصاص دهید. فضا می‌تواند با استفاده از چند شاخه گل بر روی میز کار، کاشتن گیاه در گلدان، قرار دادن گیاهان همیشه‌سبز در پشت پنجره‌ها و کناره‌های اتاق و… ایجاد شود. هم‌چنین می‌توان از گیاهان بالارونده برای افزایش جذابیت به فضا و ایجاد حس ارگانیک بودن استفاده نمود؛ زیرا گاهی برخی فضاها حس خشک و خسته‌کننده‌ای دارند که با این کار می‌توانیم این حس را از بین ببریم.
آرامشی از جنس طبیعت در فضای خانه

محصور کردن فضا: با قرار دادن گیاهان خانگی در فضاهای مختلف خانه می‌توان بخش‌هایی از خانه را به لحاظ بصری تفکیک نموده و دید را تا حدودی به بخش‌های دیگر محدود گردانید. هر چه گیاهان مورداستفاده متراکم‌تر باشند دید را محدودتر کرده و هر چه دارای خلل و فرج بیشتری باشند محیط بازتری را به وجود خواهند آورد.

تقسیم فضا: اگر از گياهاني با ارتفاع بلندتر بهره ببریم، فضا را ازلحاظ فيزيكي محصور نموده‌ایم؛ بدین ترتیب که با طراحی فضایی برای کاشت گیاه می‌توان یک فضای بزرگ را به دو فضای کوچک‌تر تقسیم نمود و یا مسیر مشخصی برای تردد در میان فضاهای داخلی تعیین کرد.

عمق بخشیدن به فضا: وجود بافت در هر فضایی و ترکیب مناسب آن می‌تواند به عمق بخشیدن به آن فضا کمک کرده و تنوع خوبی ایجاد نماید. یکی از مواردی که به‌وسیله آن می‌توان بافت را در فضا به وجود آورد گیاهان هستند. به‌منظور ترکیب فضا و بخشیدن عمق به آن می‌توان از گیاهانی با بافت ریز در پس‌زمینه و گیاهان با بافت درشت در پیش‌زمینه استفاده نمود تا عمق بصری را افزایش دهند. در مقابل نیز برای کاهش عمق می‌توان جای گیاهان ریزبافت و درشت‌بافت را با هم عوض نمود.
آرامشی از جنس طبیعت در فضای خانه

ايجاد قاب يا حصار: گياهان می‌توانند با فرم خود، منظره‌هایی را در قاب قرار دهند تا نقطه كانوني موردنظر بهتر جلوه كند.

پوشاندن معایب: همواره در فضاهای داخلی گوشه‌های پرت و بی‌استفاده‌ای نه‌چندان زیبا وجود دارد که به‌نوعی باید پوشش داده شوند. استفاده از گیاهان در این بخش از فضا می‌تواند ضمن تأمین فضای سبز و طبیعی در داخل خانه، معایب ناشی از ساخت‌وساز را از دید پنهان سازد . برای پر کردن گوشه‌هایی از فضا نیز که خالی مانده‌اند می‌توان از گیاهان پرشاخ و برگ و متراکم استفاده نمود. از سویی تابش نور خورشید در ساعات مختلف روز بر روی گیاهان، منجر به شکل‌گیری سایه‌روشن‌هایی بر روی دیوارها خواهد شد که بر زیبایی فضا می‌افزاید.

فضای سبز در خانه

همه افراد با حضور در میان طبیعت، احساس آرامش دارند که می‌توان این حس خوب را با آوردن گیاهان متنوع به روش‌های گوناگون به فضاهای مختلف خانه داد.

نشیمن: وجود گیاه و فضای سبز در فضای نشیمن به ایجاد حس صمیمت و خودمانی بودن آن کمک مؤثری کرده و باعث می‌شود که افراد، زمان بیشتری را با آرامش بیشتر در آن سپری کنند.
آرامشی از جنس طبیعت در فضای خانه

پذیرایی: پذیرایی، بخش مهمی از منزل محسوب می‌شود که معمولا برای آنکه حالت رسمی خود را حفظ کند، رنگی خنثی‌ به خود می‌گیرد. برای از بین بردن این حس خسته‌کننده و بی‌روح، بهتر است از گیاهان دکوراتیوی با رنگ‌های شاد در مکان مناسب بهره برد. برای اینکه دکوراسیون داخلی منزل شما یکنواخت نشود می‌توانید در فصول متفاوت، گیاهان متنوعی را تهیه و جایگزین گیاهان قدیمی کنید.

آشپزخانه: معمولا در آشپزخانه‌های اپن، اشراف فضاهای مجاور به فضای آشپزخانه و به‌خصوص سینک ظرفشویی وجود دارد که این امر برای افراد خوشایند نیست. اگر از سطح پیشخوان به‌عنوان میز غذاخوری یا سطح کار در آشپزخانه استفاده نمی‌کنید، می‌توانید با قرار دادن چند گلدان حاوی گیاهان بلند و کوتاه، دیوارکی از گیاهان سبز تهیه نمایید؛ به‌این‌ترتیب هم‌زمان با کاربرد گیاهان سبز در محیط آشپزخانه و فضای مجاور آن، مانعی برای دید و اشراف مهمانان بر فضای داخل آشپزخانه نیز ایجاد می‌شود.
آرامشی از جنس طبیعت در فضای خانه

اتاق‌خواب: اگر وجود گیاهان در اتاق‌خواب به لحاظ حساسیت‌های تنفسی و غیره، منعی برای افراد به‌حساب نیاید، اما می‌تواند به القا حس شادابی فضا کمک نموده و اتاق‌خواب را از اینکه صرفا فضایی برای خوابیدن باشد به مکانی برای فعالیت‌های شخصی مختلف تبدیل نماید.
آرامشی از جنس طبیعت در فضای خانه

تراس: تراس ازجمله فضاهایی است که برای نگهداری گیاهان بسیار مناسب است، به‌خصوص در آپارتمان‌های امروزی که کمتر فضایی به‌عنوان حیاط در اختیار دارند. اگر بتوان از سمت نشیمن و یا پذیرایی، دید مناسبی به تراس ایجاد نمود همواره می‌توان از حضور همیشگی فضای سبز در کنار خود لذت برد.

برای تهیه مجله منزل می توانید به صورت حضوری از کیوسک های روزنامه فروشی سراسر کشور و برای خرید نسخه الکترونیک از وب سایت taaghche.ir اقدام نمائید.

ضمنا برای اشتراک نسخه چاپی مجله منزل روی تصویر زیر کلیک کنید:

آرامشی از جنس طبیعت در فضای خانه
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خیلی زیبا و جالب بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج