جاباما
۶۵۴۳۲۵
۹ نظر
۵۰۴۴
۹ نظر
۵۰۴۴
پ

کبوتر خانه‌های دیدنی اصفهان!

این برج‌ها با آجر ساخته می‌شدند و با گچ و آهک روی هم قرار می‌گرفتند و جزء بهترین کبوترخانه‌هایی بودند که در سرار جهان ساخته می‌شدند.

برترین‌ها-الهام مظفری : در قرون ۱۶ و ۱۷ به خصوص در دوران سلطنت صفوی، مردم ایران کبوترخانه‌های زیادی می‌ساختند. کود کبوتر بهترین کود برای محصولاتی مثل طالبی بود که صفویان علاقه زیادی به آن داشتند. برج‌های کبوترخانه با هدف جذب کبوتر‌ها ساخته می‌شد تا بتوانند در آن‌ها لانه بسازند و کودشان برداشت شود.
کبوتر خانه‌های دیدنی اصفهان!

این برج‌ها با آجر ساخته می‌شدند و با گچ و آهک روی هم قرار می‌گرفتند و جزء بهترین کبوترخانه‌هایی بودند که در سراسر جهان ساخته می‌شدند. در نقطه اوج کبوترخانه‌ها، اصفهان حدود ۳۰۰۰ برج کبوترخانه داشت. امروزه حدود ۳۰۰ کبوترخانه در حومه شهر باقی مانده که نیاز به تعمیر دارند. کود‌ها و موادشیمیایی مدرن باعث شده این ساختمان‌های باشکوه بلااستفاده شوند و بدون نگهداری رو به ویرانی روند.
کبوتر خانه‌های دیدنی اصفهان!

کبوترخانه‌ها معمولا استوانه‌ای شکل هستند و از آجرهای خشتی خام، گچ و آهک ساخته می‌شوند. قطر آن‌ها از ۱۰ تا ۲۲ متر متغیر است و ارتفاعشان به ۱۸ متر یا بیشتر می‌رسد و می‌توانند تا ۱۴۰۰۰ کبوتر را در خود جای دهند.
کبوتر خانه‌های دیدنی اصفهان!

از آنجا که بسیاری از حیوانات کبوتر‌ها را شکار می‌کنند، این برج‌ها به شکل یک قلعه غیرقابل نفوذ ساخته می‌شدند که کبوتر‌ها را از شکارچیان حفظ می‌کردند. اندازه کوچک ورودی‌ها مانع ورود پرندگان بزرگی مثل شاهین، جغد، کلاغ و ... به داخل کبوترخانه می‌شد.
کبوتر خانه‌های دیدنی اصفهان!
فضای داخلی طرح شطرنجی دارد که به شکل یکنواخت تمام دیوار‌ها را پوشانده و کبوتران می‌توانند در آن‌ها لانه بسازند. لانه‌ها تقریبا ۲۰ در ۲۰ در ۲۸ سانتیمتر هستند. دیوار‌ها به سمت داخل شیب دارند که اجازه می‌دهد فضولات کبوتر‌ها مستقیما در گودال جمع آوری مرکزی بیفتد که کف کبوترخانه قرار دارد. درهای برج هم سالی یکبار باز شده و کود‌ها برداشت می‌شدند.
کبوتر خانه‌های دیدنی اصفهان!

چیدمان شطرنجی لانه‌های کبوتر استفاده بهینه از فضا بود که هم تعداد حفره‌ها را حداکثر می‌کرد و هم وزن و مصالح استفاده شده در ساختمان را به حداقل می‌رساند. دیوارهای داخلی با قوس‌های داخلی، سقف طاق ضربی، راه پله‌های مدور و حائل‌های داخلی و خارجی تقویت می‌شدند. به ندرت در ساخت این برج‌ها از چوب استفاده می‌شد و علیرغم سنت طولانی که ساخت و ساز آن‌ها دارد هیچ دو کبوترخانه‌ای شبیه هم نیستند.
کبوتر خانه‌های دیدنی اصفهان!

کبوتر‌ها برای سکونت در این برج‌ها اسیر نمی‌شدند یا آموزش نمی‌دیدند بلکه به صورت غریزی جذب می‌شدند. غذا برای این پرندگان فراهم نمی‌شد و آن‌ها در طول روز به دنبال آب و غذا بیرون می‌رفتند و شب‌ها به برج بازمی گشتند. فضولات کبوتر‌ها عمدتا به عنوان کود استفاده می‌شد، اما در صنعت چرم سازی و تولید باروت هم استفاده می‌شدند.
کبوتر خانه‌های دیدنی اصفهان!
از ۳۰۰ برجی که امروزه در اطراف اصفهان باقی مانده، ۶۵ برج در فهرست میراث ملی ثبت شده اند. برخی از آن‌ها با وجود دیوار‌ها شکسته و سقف‌های فروریخته، هنوز کبوترهای وحشی را به سوی خود جلب می‌کنند.
کبوتر خانه‌های دیدنی اصفهان!
کبوتر خانه‌های دیدنی اصفهان!
کبوتر خانه‌های دیدنی اصفهان!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ننوشتين كه كدوم عكس مربوط به كجاست!

    • بدون نام

      تشکّر، اصفهان خوبیهای زیادی دارد.

    • 7

      یه زمانی کبوتر ها هم خونه داشتن ولی الن مردم ایران توان خرید خونه ندارن

    • بدون نام

      چه قشنگ.بیشتر از این مطالب جالب داخل کشور بگذارید

    • بدون نام

      یکی از این کبوترخانه ها داخل دانشگاه اصفهان نزدیک دانشکده ادبیات است

    • بدون نام

      شهر اژیه در شرق اصفهان از اینا زیاد داره

    • حسین

      تو خیابون مرداویج یکی از اینا هست ک کاملا سالمه و میشه داخلش و حتی روی سقفش رفت. داخل برج از چن تا استوانه کوچیک تر تشکیل شده و با ی راپله به طبقه دوم و سقفش راه داره.
      چیزی ک خیلی جالبه با اینکه داخلش دیده نمیشده و فقط برای پرنده ها بوده ولی معماری فوق العاده زیبایی داره. پیشنهاد میکنم حتما ی سر برید ببینید.

    • بدون نام

      حیف... حالا کود شیمیایی میخوریم و همش مریضیم

    • بدون نام

      بسیار زیبا و استادانه ساخته شده اند خیلی جالب بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج