۶۵۸۳۴۷
۳ نظر
۵۰۰۷
۳ نظر
۵۰۰۷
پ

پاسخ آموزش و پرورش به خبري كه دوباره داغ شد

روزنامه اعتماد نوشت: دوباره بحثي خبر از رسانه‌ها درآورد كه سال گذشته سروصداي بسيار كرده بود. خبرگزاري صداوسيما به نقل از مهدي نويد ادهم و با تيتر «ممنوعيت تدريس زبان انگليسي در مدارس ابتدايي» نوشت: «تدريس زبان انگليسي در مدارس ابتدايي دولتي و غيردولتي در ساعات رسمي يا غيررسمي ممنوع است و در صورت مشاهده برخورد خواهد شد.

روزنامه اعتماد نوشت: دوباره بحثي خبر از رسانه‌ها درآورد كه سال گذشته سروصداي بسيار كرده بود. خبرگزاري صداوسيما به نقل از مهدي نويد ادهم و با تيتر «ممنوعيت تدريس زبان انگليسي در مدارس ابتدايي» نوشت: «تدريس زبان انگليسي در مدارس ابتدايي دولتي و غيردولتي در ساعات رسمي يا غيررسمي ممنوع است و در صورت مشاهده برخورد خواهد شد.
متاسفانه ديده مي‌شود در برخي دبستان‌ها كلاس‌هاي آموزش زبان انگليسي به عنوان كلاس‌هاي فوق برنامه داير مي‌كنند و براي تشكيل اين كلاس‌ها از اولياي دانش‌آموزان شهريه مي‌گيرند كه اين تخلف است. » همين جمله‌ها با تيتر ممنوعيت تدريس زبان انگليسي دست‌به دست چرخيد و مانند سال گذشته واكنش‌هاي فراواني را هم در فضاي مجازي برانگيخت.
نويد ادهم در صحبت‌هايش اشاره كرده بود كه برخي مدارس در قالب ساعت‌هاي فوق برنامه و خارج از برنامه درسي رسمي در حال برگزاري كلاس‌هاي زبان انگليسي هستند كه تلاش مي‌شود آن اتفاق هم رخ ندهد. زبان خارجي در برنامه درسي مقطع دبستان جايي نداشته است، تنها در سال‌هاي گذشته و همزمان با رشد اشتياق والدين به آموزش زبان به كودكان‌شان برخي مدارس اين سرفصل را در برنامه‌هاي خود گنجاندند.
حالا آموزش و پرورش مدت‌هاست اعلام كرده كه چنين كلاس‌هايي نبايد برگزار شوند و جايي در برنامه تدوين شده ملي براي دانش‌آموزان ندارند. منتقدان اين تصميم اشاره مي‌كنند كه آموزش زبان خارجي از سنين پايين در بسياري از كشورها رواج دارد و نمي‌توان به بهانه تقويت زبان مادري در بچه‌هاي دبستاني، از اين آموزش موازي صرف‌نظر كرد. عده‌اي هم معتقدند كه با اين كار آموزش و پرورش عملا دانش‌آموزان و والدين را به سمت موسسات غيردولتي و آزاد هدايت مي‌كند تا آنچه را كه لازم است بياموزند در خارج از سيستم آموزش و پرورش پيدا كنند. اما بخش ديگري هم هستند كه معتقدند اين ممنوعيت اتفاق مهمي نيست چرا كه هيچ كدام از دانش‌آموزان در سيستم آموزشي آموزش و پرورش و در سال‌هاي تحصيل نه زبان انگليسي را مي‌آموزند و نه زبان عربي را؛ دو زبان خارجي كه از ابتداي دوره متوسطه در برنامه درسي مدارس قرار مي‌گيرند.
رضوان حكيم‌زاده، معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش به «اعتماد» مي‌گويد كه بحث ممنوعيت آموزش زبان انگليسي در دوره دبستان بحث جديدي نيست و شايد نحوه ارسال خبر سبب شده تا دوباره واكنش‌ها به آن آغاز شود: «تصورم اين است كه شايد شكل انعكاس خبر اين ابهام را به وجود آورد كه شايد موضوع ممنوعيت تدريس زبان انگليسي در دبستان، موضوع جديدي است. اتفاقا پس از انتشار اين خبر با دبير محترم شوراي عالي آموزش و پرورش جلسه‌اي داشتيم و به ايشان گفتم اينكه بحث جديدي نيست. ما يك برنامه درسي رسمي مصوب دوره ابتدايي داريم و يك برنامه درسي رسمي مصوب براي ساير مقاطع. ايشان هم تاييد كردند كه نحوه انعكاس صحبت‌هاي‌شان به شكلي بود كه اين ابهام را به وجود آورد كه اتفاق جديدي رخ داده. به هر حال بايد گفت كه اتفاق خاصي رخ نداده و بر اساس برنامه‌هاي درسي رسمي مصوب آموزش زبان انگليسي از پايه اول متوسطه شروع مي‌شود و از قبل هم به همين منوال بوده. »
او مي‌گويد تاكنون بحثي با عنوان برخورد با مدارس در ميان نبوده است و تا جايي كه او از صحبت با نويد ادهم برداشت كرده قرار است بحث انطباق و ميزان پايبندي مدارس به برنامه‌هاي درسي رسمي‌شان مورد بررسي قرار گيرد. حكيم‌زاده تاكيد مي‌كند كه آنچه آموزش و پرورش در حال اجراي آن است بر اساس اسناد بالادستي صورت مي‌گيرد و اگر قرار باشد برنامه ديگري اجرا شود ابتدا بايد برنامه‌هاي بالادستي تغيير پيدا كنند: «برنامه‌هاي درسي ما تابعي از برنامه سند تحول بنيادين و برنامه درسي ملي هستند. آنچه به عنوان موضوعات درسي مي‌بينيد كه در مدارس تدريس مي‌شود اينها بر اساس اسناد بالادستي تدوين مي‌شوند. در اين اسناد تاكيد بر اين است كه تعميق مهارت‌هاي زبان فارسي بايد اصل و محور قرار بگيرد.
از اين جهت كه براي موفقيت تحصيلي‌شان اين امر اهميت بالايي دارد. ما حتي در دوره‌هاي پيش از دبستان هم در مراكز دو زبانه و مناطق محروم يك اعتبار دولتي مصوب داريم كه اين برنامه‌ها را به صورت رايگان اجرا كنيم. اسناد بالادستي كه مبناي تدوين برنامه‌هاي درسي و توليد محتواي ما هستند و اشاره شده كه دوره ابتدايي اهداف خاصي دارد و از همين جهت زبان انگليسي براي دوره متوسطه در نظر گرفته شده؛ قطعا اگر قرار باشد در اين زمينه تغييري رخ دهد بايد حتما بازنگري در اسناد بالادستي هم در دستوركار باشد. »

معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش مي‌گويد كه آموزش و پرورش قرار نيست به نفع رونق گرفتن كلاس‌هاي بخش خصوصي نقشي ايفا كند و نمي‌توان ممنوعيت تدريس انگليسي در دبستان را با اين نگاه ديد: «به صورت كلي اين موضوع را تاييد نمي‌كنم. آموزش و پرورش نمي‌خواهد و نبايد بخواهد كه به عنوان بازيگري وارد صحنه شود كه به نفع يا عليه گروه خاصي كاري را انجام دهد. ما صرفا با توجه به اسناد بالادستي اقدام مي‌كنيم و توجه به اهدافي كه براي دوره ابتدايي تعريف شده اين تصميم گرفته شده بنابراين نمي‌توانم تاييد كنم كه به دليلي كه ذكر شده، آموزش و پرورش تدريس زبان انگليسي را در دوره دبستان ممنوع كرده است. »

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خوب چرا کلاس رو تعطیل میکنین یه مقدار هزینه رو بزارين واسه این کار واقعا چه وزيرهاي داره روحانی نوبرن

    • بدون نام

      نه آموزشی مانده نه پرورشی اعتیاد و چگونگی استفاده آن حکمفرماست

    • بدون نام

      تدریس علم نباید ممنوع شود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج