۶۶۰۰
۵۰۷۴
۵۰۷۴
پ

بالاخره سیگار روزه را باطل می‌کند یا خیر؟

رییس پژوهشکده حکمت گفت:مراجعی که سیگار را باطل کننده روزه نمی‌دانند، اجازه نداده اند که سیگار در ملاعام استعمال شود. در جامعه اسلامی چنین کاری در ملاعام قابل قبول نیست.

این روزها برخی در ایام ماه مبارک رمضان اقدام به سیگار کشیدن در ملاعام می کنند و استدلالشان این است که برخی مراجع آن را باعث ابطال روزه نمی‌دانند.

آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در استفتائی در پاسخ به سوال كشیدن سیگار و استعمال قلیان آیا مبطل روزه هست؟ می فرمایند: بنابراحتیاط واجب، روزه دار نباید دود سیگار یا قلیان را بحلق برساند. و در پاسخ به سوال دیگری «آیا كشیدن سیگار، بصورتى كه دود آن را فرو نبرند، روزه را باطل مى‌كند؟» می‌فرمایند: اگر دود آن را فرو نبرند روزه را باطل نمى‌كند، ولى تظاهر به آن در این صورت، مناسب نیست و به احترام ماه مبارك ترک شود.

علیرضا قاسمی‌نیا رییس پژوهشکده حکمت و عضو هیات علمی گروه معرفت شناسی پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی در این باره به خبرنگار برنا می‌گوید:عمده ترین کاری که در این زمینه باید انجام شود فرهنگ سازی و اطلاع رسانی است.امر به معروف و نهی از منکر و عواقبی که این کار دارد، باید جدی گرفته شود. عمده ترین کاری که در این زمینه باید انجام شود فرهنگ سازی است. متاسفانه صدا و سیما اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهد.

رییس پژوهشکده حکمت با تاکید بر این مطلب که صدا و سیما و رسانه ها باید این قضیه را رسانه‌ای کنند ادامه داد:مراجعی که سیگار را باطل کننده روزه نمی‌دانند، اجازه نداده اند که سیگار در ملاعام استعمال شود. در جامعه اسلامی چنین کاری در ملاعام قابل قبول نیست.

وی در مورد مشکل این قبیل افراد که در ملاعام و در اماکن عمومی دست به این اقدام می زنند تصریح کرد: مشکل اصلی این افراد بر می‌گردد به اعتیادی که به استعمال دخانیات دارند.این مساله از طریق مشاوره‌های روانشناسی قابل درمان است. متاسفانه تعداد افراد سیگاری در جامعه بالا رفته و عقلانیت پشت سر این گرایش به دخانیات وجود ندارد و این مشاوره‌ها باید به صورت عمومی انجام شود.

قاسمی نیا در ادامه افزود:مراکز مشاوره های عمومی مطبوعات و وسایل ارتباط جمعی امکان این که صورت این مساله را تغییر دهند، دارند. به دو صورت می توان به این قضیه نگاه کرد ابتدا هویت استعمال دخانیات و این که چه ضررهایی را برای افراد دارد و دوم جنبه دینی این کار است که می توان از طریق مشاوره های روانی و کمک گرفتن از پزشک افراد را یاری داد.

عضو هیات علمی گروه معرفت شناسی پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی در آخر گفت:سیگار کشیدن دردی را دوا نمی‌کند، بلکه مشکلاتی را به مشکلات دیگر اضافه می‌کند. کسی که برای رفع مشکلاتش به سیگار پناه می آورد به جای آن باید تلاش و کار بیشتری انجام دهد یا به مطالعه روی بیاورد و مشغولیت‌های دیگری داشته باشد تا در آینده او را در رسیدن به اهدافش کمک کنند. از مهمترین دلایلی که افراد به سیگار روی می آورند شکست‌ها و خود کم بینی‌ها است.

منبع: برنا

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

بالاخره سیگار روزه را باطل می‌کند یا خیر؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج