۶۶۰۲۵۰
۲۲ نظر
۵۰۰۲
۲۲ نظر
۵۰۰۲
پ

آموزش زبان انگلیسی در دبستان، آری یا خیر؟!

پایگاه خبری الف نوشت: این روزها دوباره موضوع آموزش زبان انگلیسی در دبستان ها مطرح شده است. و دوباره یک مسئله علمی با سیاست آغشته شده است.

پایگاه خبری الف نوشت: این روزها دوباره موضوع آموزش زبان انگلیسی در دبستان ها مطرح شده است. و دوباره یک مسئله علمی با سیاست آغشته شده است.

من با ممنوعیت آموزش زبان انگلیسی در دبستان و پیش دبستان کاملاً موافقم و معتقدم که وقت و امکانات کشور در این مقاطع باید صرف آموزش زبان فارسی شود؛ فقط زبان فارسی و نه هیچ زبان و لهجه دیگر. هرکس دوست دارد فرزندش را ببرد به موسسات خصوصی تا انگلیسی و هر زبان دیگری که می خواهدبیاموزد.

مسئله زبان فارسی با تمامیت ارضی و منافع ملی کشور ما پیوند قطعی دارد. با هویت و ملیت ما پیوند استوار دارد. نگاهبانی و ترویج و توسعه زبان فارسی وظیفه ملی دولت و ملت است. آموزش درست زبان فارسی به ویژه در سالهای کودکی درحکم واکسینه کردن کودکان است که اهمال و سهل انگاری در آن عواقب جبران ناپذیری دارد.

اینکه بنابر خواست آیت الله خامنه ای با آموزش زبان انگلیسی در دبستان ها مخالفت شده نباید موجب شود برخی مخالفان ایشان از منظر سیاسی به این مسئله مهم و علمی نگاه کنند . حرف ایشان در این موضوع حق و عالمانه و سنجیده است و با سخن حق محاجه و مخاصمه روا نیست.

سیاسی کردن این موضوع آن را ناموسی می کند و باعث می شود که زبان متخصصان در هنگامه سیاست بازی بسته بماند مبادا که به واسطه ابراز نظر علمی، نظام تضعیف یا تقویت بشود. بگذاریم در فضایی علمی و غیر سیاسی این موضوع پیگیری شود تا آنچه به نفع کشور و کودکان ماست تحقق یابد.


مسئله تدریس زبان انگلیسی در دبستان ها البته موضوع تازه ای نیست و سالها قبل از انقلاب هم مطرح شده است. سید حسن تقی زاده که تریبونهای رسمی جمهوری اسلامی او را به عنوان نماد«غرب زدگی» معرفی می کنند از مخالفان سرسخت آموزش زبان انگلیسی در دبستان ها بود.در مجلس سنا با این امر مخالفت کرد و در روزنامه ها هو شد و توضیح مفصل مستند داد و بعد استاد مجتبی مینوی که قطعاً مزدور جمهوری اسلامی ، مبلغ اسلام و غرب ستیز نبود و انگلیسی را خوب بلد بود و در بی بی سی هم کار کرده بود و برای معرفی فرهنگ و ادبیات غرب کتاب نوشته بود و طرفدار آزادی و فرهنگ چند صدایی و تسامح و تساهل بود، به میدان آمد و با نوشتن مقاله ماندنی«فارسی مقدم بر همه چیز»با آموزش زبان انگلیسی در دبستان ها مخالفت کرد و تاکید بلیغ کرد بر این سخنان حکیمانه تقی زاده:

«برای اولاد ایران در مبادی تربیت و تعلیم فراگرفتن و آموختن زبان‌ ادبی‌ فارسی ضرورت کامل دارد و باید مدارس ابتدایی به غایت امکان ، نسبت به آن تعلیم صرف همت و توجه نمایند و آن رشته از تعلیم را در درجه اول و مهمترین و واجبترین دانسته و قسمت خیلی‌ زیاد‌ تعلیمات را‌ به آن حصر کنند و البته مبادی علوم را که در آن مرحله تدریس می‌شود نیز به زبان‌ فارسی فصیح ادبی(البته سهل و ساده)بیاموزند و از صرف اوقات شاگردان‌ مبتدی‌ به‌ یادگرفتن زبان خارجی در آن دوره (یعنی کودکستان و دبستان)که "قطعاً و بلاشک مزاحم زبان فارسی است" اجتناب ‌‌نمایند‌ و "این کار بدون تردید یک وظیفه اساسی ملی است و در واقع در حکم‌ اصول ‌ِدینِ‌ تربیت و تعلیم باید شمرده شود".
این اصل نه برای‌ملت ما بلکه برای مردم سیام‌ و مالایا و مردم آلمان و سوئد نیز حکم ضرورت اساسی ملی دارد و تا آنجا که‌ من اطلاع دارم همه‌ ملل‌ دنیا پیرو این اصل هستند و به نهایت درجه آن را رعایت شدید می‌کنند...آنچه‌ در فواید و لزوم دانستن زبان خارجی و مخصوصاً زبانهای ملل متمدن و کسب‌ علوم به وسیله کتب و نشریات در آن زبانها گفته شده خارج از موضوع‌ است‌ زیرا‌ کسی منکر فواید یادگرفتن زبان خارجی به طور مطلق و مخصوصا‌ً به‌ نیت‌ کسب علم و معرفت نشده بلکه "منظور‌ داخل‌ نکردن‌ آن زبانها در مراحل ابتدایی تعلیم است"».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بنده هم با این اقدام که بایستی همه زبان های خارجی از مدارس ابتدایی برداشته شود ولی نه فقط انگلیسی بلکه عربی هم باید شامل این قانون باشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چراعربی برداشته شودمگه.کلام خداعربی نیست مگه قران عربی نیست

    • بدون نام

      اری

    • رضا

      یاد گیری زبان انگلیسی هم زمان با زبان فارسی هیچ منافاتی با هم ندارد . شما متعلق به زمان گذشته هستید سعی نکنید اندیشه های تاریخ مصرف گذشته خود را به نسل جدید دیکته کنید. دنیای امروز دنیایی بی مرزی است .و عصر ارتباطات است هر کسی میتواند در هر نقطه ای از کره زمین با دیگری در آنسوی زمین در ارتباط باشد و در این زمانه نیاز به داشتن زبان مشترک خیلی ضروری شده نمی شود سر در زیر برف کرد و واقعیت پیرامونمان را در نظر نگرفت .

    • سهیل بالینی

      سخن حق محاجه و مخاصمه روا نیست!
      پیشنهاد میشه خود این بزرگوار در کلاس های دبستان ثبت نام و زبان پارسی رو آموزش ببینن!

    • علیرضا

      آموزش زبان انگلیسی در دوران ابتدایی ، ربطی به آموزش زبان فارسی ندارد .
      بجای قدم برداشتن به جلو ، به عقب برمی گردیم .‌..

    • بدون نام

      شما درست میگویید درابتدایی باید فقط فارسی تدریس شود نه زبان دیگری اما چرا عربی را ذکر نمی کنی چرا باید عباراتی که حتی بزرگسالان هم با سخنی انها را تلفظ میکنند در پایه دوم ابتدایی باید تدریس شود هیچ کسی مخالف آموزش قرآن نیست اما چرا باید از اول ابتدایی شروع شود

    • بدون نام

      ب نظر من اصلاخوب نیست.تودوره ی دبستان فقط و فقط باید زبان فارسی آموزش داده شود.ولاغیر

    • بدون نام

      نه نه نه

    • بدون نام

      بچه هفت ساله من روزی ده بیست کلمه عربی را مجبور است حفظ کند که بچه های عرب دارند معادل انگلیسی آن را یاد میگیرند این چه وضعیه آخه....بس کنید

    • بدون نام

      ... و معتقدم که وقت و امکانات کشور در این مقاطع باید صرف آموزش زبان فارسی شود؛ فقط زبان فارسی و نه هیچ زبان و لهجه دیگر...
      یعنی این دوستان میفرمایند ک بچه‌های کورد و لر و ترک و عرب و بلوچ و ترکمن لهجه نداشته باشن،خوب یکی نیست بهشون بفمونه که معلمین این مناطق خودشون لهجه دارن پس بچه چطوری بدون لهجه،صحبت کردن یاد بگیره؟
      ثانیا آیا اگر کسی با لهجه صحبت کنه،حرفاشو نمی‌فهمیم یا مشکل از یه جای دیگه‌س؟؟
      شیر تو شیری شده این ایران زمین ما...

    • نادر محمدی

      موافق حذف هستم

    • بدون نام

      اکثر وسایل چه برقی وچه غیر برقی چه ساخت ایرا وچه سایر کشورها وکلیه داروها وکلیه وسایل خوراکی وپوشاکی وهمه وهمه حتی مارک ساعت وعینک وموبایل و ساده ترین وسیله مورد استفاده به زبان انگلیسی می باشد واز اینکه نمی توانم برای صحیح استفاده از آنهارا که به انگلیسی نوشته شده بخوانم وترجمه کنم بسیار متأسف می شوم

    • اشکان

      گیرم که این سخن کاملا صحیح و درست. ولی اگر قرار باشه زبان بیگانه در دوران دبستان تدریس نشه پس باید آموزش زبان عربی هم متوقف بشه!!!

    • بدون نام

      بچه ها انقدر باهوشند که اگر زبان فارسی به درستی به انان اموزش داده شود وبا عربی قاطی نشود ان را عالی یاد خواهند گرفت. ...

    • بی نام

      زبان همین که الان هست در اول راهنمایی به بعد خوبه.

    • Hasan Jalil

      سلام و درود
      درود فروان بر کارشناسان بیسار کارشناس که در آموزش و پرورش هر از گاهی نظرات کارشناسانه خود را چون دُردرخشان دُر افشانی میکنند .

    • بی نام

      انگلیسی باشه ولی عربی نباشه

    • علی آبی....

      آری... خیلی هم آری..

    • حسام

      واقعا از صمیم قلب متاسفم.داشتن مسئولین بی سواد منتحی به تصمیمات احمقانه ای مانند حذف تدریس زبان انگلیسی از مدارس میشه.یک جستجوی ساده در اینترنت و مراجع علمی بین المللی به هر فردی با سواد تحصیلات ابتدایی فواید یادگیری زبان دوم رو نشون میده.فواید جسمی و روحی بسیاری که توضیحش در اینجا نمیگنجه.جای تاسف بسی بسی عمیق است!!!!

    • بینام

      فارسی را پاس بداریم اگر بناس زبان انگلیسی حذف شود پس باید. زبان عربی. هم حذف. شود. درغیراینصورت به هیچ وجه ما مبل نیستیم. زبان انانگلیسی حذف شود. ما از نظر تمدن سرامد همه ایم اونوقت ازدنیای امروزی عقب بمانیم این دیگه. ذلت. محض. انگلیسی اری اری. اری! !!!!

    • iran

      (Arabic=NO)_(English=Yes)

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج