جاباما
۶۶۱۰۰۴
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

مهم‌ترین فناوری‌های آینده نگرانه ۲۰۱۷

سال ۲۰۱۷ به لحاظ پیشرفت فناوری، سالی پر اهمیت و همراه با موفقیت های متعدد بود؛ در ادامه به معرفی شاخص ترین فناوری های ارائه شده در سال گذشته میلادی می پردازیم که زندگی ما را در سال های آینده دگرگون خواهند کرد.

برترین ها - ترجمه از سینا اشتری: سال ۲۰۱۷ به لحاظ پیشرفت فناوری، سالی پر اهمیت و همراه با موفقیت های متعدد بود؛ در ادامه به معرفی شاخص ترین فناوری های ارائه شده در سال گذشته میلادی می پردازیم که زندگی ما را در سال های آینده دگرگون خواهند کرد.
قبل از این که به معرفی این فناوری ها بپردازیم لازم است بدانید که ثمره و نتیجه برخی از آنها هنوز برای عموم مردم ملموس نیست؛ برخی از این فناوری ها هنوز به مرحله اجرا نرسیده اند و حتی ممکن است هیچ وقت آنها را در زندگی روزمره خود مشاهده نکنید؛ این ویژگی ذاتی فناوری های جدید است.

1- تشخیص چهره: دوربینTrue Depth و فناوری Face ID
مهم‌ترین فناوری‌های آینده نگرانه ۲۰۱۷

iPhone X یکی از جذاب ترین گوشی های هوشمند تولید شده در سال 2017 بود که با قیمتی سرسام آور به بازار عرضه شد؛ اما اگر بخواهیم به یکی از فناوری های جالب به کار رفته در تولید این گجت اشاره کنیم، آن فناوری Face ID شرکت اپل است که کاربران این گوشی هوشمند را قادر می سازد تا از طریق تشخیص چهره قفل گوشی خود را باز کنند.

دوربین جلویی از نوع True Depth Camera بوده و علاوه بر قابلیت ها و ویژگی های یک دوربین سلفی می تواند ۳۰۰۰۰ اشعه مادون قرمز را به صورت کاربر بتاباند و از این طریق چهره وی را تشخیص داده و قفل گوشی را باز می کند.

شرکت کوالکام نیز در حال کار بر روی فناوری مشابهی است و انتظار داریم تا گوشی های اندرویدی سال 2018 نیز به فناوری مشابهی تجهیز شوند؛ البته این فناوری فقط به تشخیص چهره محدود نشده و در آینده شاهد گسترش به کار گیری آن در سایر حوزه ها خواهیم بود.

۲- محیط زیست: تاسیسات تصفیه کننده هوای CarbFix۲
مهم‌ترین فناوری‌های آینده نگرانه ۲۰۱۷

اثرات مضر زندگی بشر بر روی کره زمین از هیچ کس پوشیده نیست، یکی از این تاثیرات مربوط به تولید گاز های آلاینده است.انسان ها سالانه حجم عظیمی از آلایندگی را به هوای کره زمین اضافه می کنند و این امر باعث بر هم خوردن تعادل آب و هوایی شده است، دی اکسید کربن مهم ترین نقش را در بر هم خوردن این تعادل بازی می کند و پوشش گیاهی سطح این کره خاکی نیز توان تصفیه این حجم از دی اکسید کربن تولید شده توسط کارخانجات، صنایع و اتومبیل ها را ندارد.

پوشش گیاهی زمین تنها می تواند دی اکسید کربن تولیدی 200 خودرو در سال را مورد تصفیه قرار دهد و این امر دانشمندان شرکت Climateworks را به فکر راه چاره ای انداخته است. این شرکت در حال حاضر در حال آزمایش تاسیسات تصفیه کننده CarbFix2 است که می توانند دی اکسید کربن موجود در هوا را جذب و تصفیه کنند.

برای برگرداندن تعادل چرخه دی اکسید کربن در کره زمین به میلیون ها دستگاه از این تاسیسات نیاز داریم و به کار گیری این فناوری در ابعاد کلان نیازمند صرف هزینه هایی هنگفت خواهد بود؛ البته جای نگرانی نیست چون دانشمندان شرکت Climateworks چاره ای را برای این مشکل اندیشیده اند. این شرکت در حال حاضر دی اکسید کربن جذب شده توسط تاسیسات خود را به صنایع غذایی و دیگر کارخانجات می فروشد و می تواند این در آمد را بر روی توسعه و گسترش تولید تاسیسات CarbFix۲ هزینه کند.

3- هوافضایی: راکت های چند بار مصرف شرکت SpaceX
مهم‌ترین فناوری‌های آینده نگرانه ۲۰۱۷

در گذشته فضا پیما ها به صورت یک بار مصرف تولید می شدند و سازمان های هوافضایی نمی توانستند بیشتر از یک بار آنها را به فضا بفرستند و تولید یک فضا پیما با قابلیت استفاده متعدد در صنعت هوافضا یک رویا تلقی می شد؛ رویایی که بعد ها و با اجرای پروژه شاتل فضایی سازمان ناسا به حقیقت پیوست؛ اما راکت های ساخته شده برای به فضا فرستادن فضا پیما ها هنوز هم یک بار مصرف بودند و این مانعی بر سر صرفه اقتصادی پروژه های هوافضایی بود.

شرکت SpaceX در سال گذشته میلادی بر این مشکل فائق آمد و برای اولین بار توانست تا راکت های استفاده شده در پرتاب یک فضا پیما به آسمان را با موفقیت به زمین بنشاند؛ این موفقیت می تواند هزینه های سنگین پروژه های هوافضایی را کاهش دهد.

4- حمل و نقل: تونل های سورتمه ای شرکت Boring Company
مهم‌ترین فناوری‌های آینده نگرانه ۲۰۱۷

به نظر می رسد در هر فناوری جالب و آینده نگرانه ای، رد پایی از آقای ایلان ماسک وجود دارد و این بار می خواهیم راجع به نو آوری یکی دیگر از شرکت های تحت مدیریت وی و یا شرکت Boring Company صحبت کنیم. شرکت مذکور که در حوزه حمل و نقل فعالیت دارد در حال ساخت تونل هایی جدید و البته عجیب در زیر کلان شهر هایی مانند لس آنجلس است؛ این تونل ها بر خلاف تونل های معمولی که قطری 8 متری دارند با قطری 4 متری حفر می شوند.

این تونل های کوچک به ریل هایی مجهز شده و بر روی این ریل ها سورتمه هایی نصب شده که می توانند خودرو ها را با سرعتی معادل ۱۲۵ مایل در ساعت به سمت مقصد به حرکت در آورند. خودرو از طریق آسانسور هایی عظیم به تونل وارد شده و بر روی سورتمه قرار می گیرند.

5- دستیار مجازی: شناخت و احراز هویت صدا
مهم‌ترین فناوری‌های آینده نگرانه ۲۰۱۷

اولین دستیار مجازی طراحی شده Siri نام داشت و یکی از برترین ویژگی های موجود در سیستم عامل iOS 5 را تشکیل داده بود؛ Siri به کاربر اجازه می داد تا تنها از طریق فرمان های صوتی به تماس صوتی بپردازد، پیام های متنی بفرستد و یا با کمترین زحمت پاسخ سوال هایش را دریافت کند. Siri نمی توانست بین صدای دو کاربر مختلف تمایزی قائل شود و این محدودیت زیادی را در کاربرد های آن ایجاد می کرد؛ اما این محدودیت توسط مهندسین شرکت اپل بر طرف شده و Siri امروز به قدری هوشمند شده که به فرمان های صوتی هر کاربری غیر از شما عکس العمل نشان نمی دهد.

دستیار مجازی شرکت گوگل و یا Google Assistant نیز اکنون می تواند نمونه صدای شش کاربر مختلف را شناخته و به فرمان های صوتی آنها پاسخ دهد و دستیار مجازی Alexa شرکت Amazon نیز از این ویژگی برخوردار است. ویژگی احراز هویت صدای کاربر دستیار های هوشمند مجازی را قادر می سازند تا به فرمان های صوتی کاربران مختلف پاسخ هایی منحصر به فرد دهند؛ برای مثال اگر از آنها در مورد قرار ملاقات های روز بعد خود بپرسید آنها صدای شما را شناسایی کرده و پاسخی مختص به شخص شما را خواهند داد.

اپل انتظار دارد تا در آینده ای نزدیک از این فناوری به عنوان یک ویژگی بیومتری استفاده کند و این بدین معنی است که کاربران در آینده می توانند قفل گجت خود را نه تنها از طریق اسکن اثر انگشت و تشخیص چهره، بلکه از طریق تشخیص و شناخت صدایشان باز نمایند.

۶- کامپیوتر: کامپیوتر کوانتومی ۵۰ کیوبیتی شرکت IBM
مهم‌ترین فناوری‌های آینده نگرانه ۲۰۱۷

هنوز مدت زیادی ازانتشار خبر ساخت اولین کامپیوتر کوانتومی با قدرت ۵ کیوبیتی نگذشته بود که در ماه نوامبر شرکت IBM از تولید اولین کامپیوتر کوانتومی ۵۰ کیوبیتی خبر داد؛ شرکت IBM قصد دارد تا این کامپیوتر را در اختیار دولوپر ها قرار دهد. دولوپر ها می توانند با استفاده از شبیه ساز این کامپیوتر قدرتمند، پیچیده ترین پروژه هایی که بشر تا به امروز دیده را شبیه سازی کنند؛ امری که فقط و فقط این کامپیوتر جدید قادر به انجام آن است.

7- اضافه کردن قدرت بینایی به نا بینایان: هدست eSight 3
مهم‌ترین فناوری‌های آینده نگرانه ۲۰۱۷

میلیون ها نا بینا و کم بینا در دنیا وجود دارند که تنها با در اختیار داشتن یک کامپیوتر و یا گوشی هوشمند و البته یک عدد هدست eSight 3 می توانند بینایی خود را بدست آورند؛ البته قیمت 10000 دلاری این هدست به قدری بالاست که برخی از این افراد قادر به خرید آن نخواهند بود.

این هدست به لحاظ ظاهری شباهت زیادی به هدست های واقعیت مجازی موجود در بازار دارد که با قرار گیری بر روی پیشانی کاربر به صورت زنده تصاویر محیط اطراف را در قالب ویدئو ضبط کرده، آنها را از طریق الگوریتم های به خصوصی پردازش کرده و در نهایت ویدئو را با بزرگنمایی و وضوح فوق العاده بیشتری در جلوی چشمان کاربر به نمایش در می آورد.

8- بازی های کامپیوتری: کنسول Nintedo Switch
مهم‌ترین فناوری‌های آینده نگرانه ۲۰۱۷

کنسول قابل حمل Nintedo Switch دقیقا در نقطه میانی یک کنسول خانگی و یک کنسول قابل حمل ایستاده و از هر دوی آنها ویژگی هایی را به ارث برده است. آمار فروش 10 میلیون دستگاه از این کنسول بیانگر جذابیت بالای آن برای علاقه مندان به بازی های کامپیوتری است؛ یکی از جذاب ترین ویژگی های این کنسول مربوط به جوی استیک های بی سیمی آن است که در حالت عادی در دو طرف صفحه نمایش قرار دارند و با جدا سازی آنها از صفحه نمایش و اتصال کنسول به یک صفحه نمایش می توانید تجربه ای شبیه به استفاده از یک کنسول خانگی را داشته باشید و یا حتی می توانید یکی از آنها را به کاربر دیگری داده تا در طول سفر به صورت دو نفره به انجام بازی ها بپردازید؛ صفحه نمایش 6 اینچی این کنسول دقتی HD دارد و به صورت لمسی تولید شده است.

۹- صفحه نمایش: شیشه ترمیم شونده
مهم‌ترین فناوری‌های آینده نگرانه ۲۰۱۷

یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه توکیو به نام یو یاناگیساوا به هنگام تلاش برای تولید نوعی چسب به صورت اتفاقی موفق به تولید پلیمری شیشه مانند به نام پلی اتر تیوریز شد که به هنگام شکستن به صورت خود به خود ترمیم می شد.

پس از شکستن،تنها با کنار هم نگه داشتن تکه های این پلیمر شیشه ای شکل و گرمای دستانتان می توانید در مدت 30 ثانیه این پلیمر را به شکل اولیه اش برگردانید. به گزارش گاردین این دانشگاه ژاپنی تنها سازمان فعال در این حوزه نیست و دانشمندان دیگری از دانشگاه کالیفرنیا هم به تولید ماده پلیمری مشابهی دست یافته اند. شاید در 10 سال آینده شاهد تولید گوشی های هوشمندی باشیم که صفحه نمایش آنها پس از شکستن به صورت خود به خودی ترمیم شود.

۱۰- کسب و کار: مرکز داده خودران شرکت اوراکل
مهم‌ترین فناوری‌های آینده نگرانه ۲۰۱۷

شرکت اوراکل تا قبل از این کارنامه درخشانی را در حوزه فناوری پردازش ابری نشان نداده بود اما طراحی اولین مرکز داده و یا دیتابیس خودران توسط این شرکت، بار دیگر نام اوراکل را بر سر زبان ها انداخته است، این دیتا بیس می تواند بدون دخالت انسان Error های پیش آمده را رفع کرده و می تواند با دقتی معادل ۹۹.۹۹۵ درصد و یا ۳۰ دقیقه از کار افتادگی سرور در سال به فعالیت خود ادامه دهد؛ طراحی این مرکز داده جدید، پایه ای ترین تغییر انجام گرفته در حوزه مراکز داده پس از شروع عرصه پردازش ابری است.

11- یادگیری ماشینی: پروژه AlphaZero شرکت گوگل
مهم‌ترین فناوری‌های آینده نگرانه ۲۰۱۷

پس از تصاحب شرکت DeepMind Technologies توسط شرکت گوگل، این شرکت فعال در حوزه طراحی شبکه های عصبی مصنوعی موفق به تولید هوشی مصنوعی شد که می تواند سخت ترین بازی ها را با مهارتی بیشتر از انسان ها انجام دهد. ربات AlphaGo توانست تا چندین نفر از قهرمانان بازی Go را به راحتی هر چه تمام تر شکست دهد و نسل بعدی این ربات و یا AlphaZero اکنون توانسته تا این موفقیت را در بازی های دیگری مانند شطرنج و شوگی (شطرنج ژاپنی) تکرار کند.

نکته حائز اهمیت در مورد مهارت باور نکردنی AlphaZero در انجام این بازی ها این است که این ربات از قبل تحت هیچ گونه برنامه ریزی قرار نگرفته بود و مهارتش نتیجه تمرین و تکرار در انجام این بازی هاست و زمان لازم برای تبحر آن در این بازی چندین ساعت بوده است.

12- شبکه بی سیم: شبکه 5G NR
مهم‌ترین فناوری‌های آینده نگرانه ۲۰۱۷

فناوری شبکه بی سیم 5G NR گواهینامه های لازم برای فعالیت خود را دریافت کرده و در آینده ای نزدیک شاهد راه اندازی آن در کشور های توسعه یافته و مدرن خواهیم بود؛ باید بدانید که مزیت های این شبکه بی سیم جدید منحصر به کاربران گوشی های هوشمند نیست و مهم ترین نقش آن در توسعه و گسترش فناوری اینترنت اشیاء خواهد بود.

۱۳- انرژی: سلول های خورشیدی گرمایی
مهم‌ترین فناوری‌های آینده نگرانه ۲۰۱۷

سلول های خورشیدی تا به امروز فقط از یک لایه فوتو ولتاییک ساخته می شدند و عملکرد آنها هم در حدی نبود که بشر از آن به عنوان جایگزینی برای روش های تولید انرژی قدیمی استفاده کند؛ اما این مسئله در حال تغییر است. محققان دانشگاه MIT فکر می کنند اگر به جای تبدیل مستقیم نور خورشید به الکتریسیته؛ ابتدا آن را به گرما تبدیل کرده و سپس گرما را به الکتریسیته تبدیل کنیم؛ بسیاری از محدودیت های موجود در استفاده از سلول های خورشیدی حذف خواهند شد.

برای این امر لازم است تا لایه جدیدی از نوع ترمو ولتاییک به ساختار پنل های خورشیدی اضافه شود؛ اما افزایش راندمان پنل های خورشیدی جدید به حدی خواهد بود که افزایش هزینه حاصل از این تغییر را توجیه خواهد کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج