۶۶۱۲۵۶
۵ نظر
۵۰۰۱
۵ نظر
۵۰۰۱
پ

کاهش مصرف اقلام خوراکی در طی یک دهه

رشد نرخ تورم و گرانی در دهه اخیر باعث شد تا قدرت خرید مردم به نوعی کاهش یابد و نمود این وضعیت را می توان در کاهش میزان مصرف انواع خوراکی ها در خانوارهای شهری دید. به عنوان نمونه هر خانوار در سال ۱۳۸۶ به طور متوسط سالانه ۱۷۴ کیلوگرم انواع برنج را مصرف می کرده است که این میزان در سال ۱۳۹۵ به ۱۰۶ کیلوگرم کاهش یافته است.

تابناک نوشت: رشد نرخ تورم و گرانی در دهه اخیر باعث شد تا قدرت خرید مردم به نوعی کاهش یابد و نمود این وضعیت را می توان در کاهش میزان مصرف انواع خوراکی ها در خانوارهای شهری دید. به عنوان نمونه هر خانوار در سال ۱۳۸۶ به طور متوسط سالانه ۱۷۴ کیلوگرم انواع برنج را مصرف می کرده است که این میزان در سال ۱۳۹۵ به ۱۰۶ کیلوگرم کاهش یافته است.

در دهه اخیر اقتصاد ایران گرفتار مشکلات گوناگونی چون افزایش نرخ تورم و رکود و بیکاری شد. این عوامل باعث شدند تا قدرت خرید مردم به مرور کاهش یابد و نمود این موضوع را می توان در کاهش میزان مصرف انواع خوراکی ها در دهه اخیر دید. برای اینکه ببینیم چقدر میزان مصرف خانوارها در این مدت تغییر نموده است، از گزارش بودجه خانوار بانک مرکزی استفاده می کنیم.

به دلیل آن که نان را می توان بر سر هر سفره ای یافت، بررسی هایمان را از میزان مصرف نان طی یک دهه اخیر آغاز می کنیم. نمودار زیر میزان مصرف ۵ قلم خوراکی را در دهه اخیر نشان می دهد. همان گونه که از نمودار پیداست در دهه اخیر میزان مصرف نان به طور متوسط برای یک خانوار شهری به صورت سالانه کاهش یافته است. اگر یک خانوار به طور متوسط در سال ۱۳۸۶ حدود ۴۵۸ کیلوگرم نان مصرف می کرده است این میزان در سال ۱۳۹۵ به ۳۱۱ کیلوگرم کاهش یافته است. میزان مصرف انواع برنج نیز در مدت مذکور به طور کلی کاهش یافته است. در حالی که یک خانوار شهری در سال ۱۳۸۶ به طور متوسط ۱۷۴ کیلوگرم انواع برنج را مصرف می کرده است این میزان با کاهشی ۶۸ کیلوگرمی به ۱۰۶ کیلوگرم در سال ۱۳۹۵ رسیده است.

آمار و نمودارها نشان می دهند که مصرف انواع گوشت در مقایسه با مصرف نان و برنج از کاهش کمتری برخوردار بوده اند. همان گونه که ملاحظه می گردد در سال ۱۳۸۶ هر خانوار شهری به طور متوسط ۹۶ کیلوگرم گوشت مصرف می کرده است که این میزان با کاهشی ۱۰ کیلوگرمی به ۸۶ کیلوگرم در سال ۱۳۹۵ رسیده است. همچنین میزان مصرف گوشت پرندگان و انواع ماهی بین سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۵ به طور متوسط به ترتیب حدود ۱۶ کیلوگرم و ۹ کیلوگرم کاهش یافته است.

کاهش مصرف اقلام خوراکی در طی یک دهه

در نمودار 2 میزان مصرف 5 قلم کالای دیگر طی دهه اخیر توسط خانوارهای شهری نشان داده شده است. همان گونه که ملاحظه می گردد مصرف شیر توسط خانوارها بین سال های 1386 تا 1389 افزایش یافته و از 206 کیلوگرم به 234 کیلوگرم رسیده است اما بعد از آن میزان مصرف شیر توسط خانوارها روندی نزولی به خود گرفته، به طوری که میزان مصرف آن در سال 1395 به سالیانه 120 کیلوگرم کاهش یافته است. میزان مصرف تخم مرغ نیز از 39 کیلوگرم در سال 88 به 37 کیلوگرم در سال 95 کاهش یافته است. همچنین میزان مصرف روغن های نباتی توسط خانوارهای شهری با کاهشی 13 کیلوگرمی طی دهه اخیر از 47 کیلوگرم در سال 1386 به 34 کیلوگرم در سال 1395 رسیده است. در این مدت میزان مصرف قند و چای نیز کاهش یافته است. به طور متوسط هر خانوار شهری در سال 1386 در طی یک سال 29 کیلوگرم قند مصرف می کرده است که این میزان در سال 1395 به 16 کیلوگرم کاهش یافته است. در این مدت میزان مصرف چای نیز با کاهشی 3 کیلوگرمی رو به رو بوده است.

کاهش مصرف اقلام خوراکی در طی یک دهه

تمام آمارها نشان از کاهش میزان مصرف انواع اقلام خوراکی در طی یک دهه اخیر توسط خانوارها دارد و این نشان می دهد که قدرت خرید خانوارها کاهش یافته است. حتی در این سال ها که دولت تدبیر و امید از کاهش رشد قیمت ها در طی دوران خود می گوید باز هم قدرت خرید مردم تغییر آنچنانی نکرده است و این نمودار مصرف اقلام نشان می دهد که مصرف مردم همچنان بر مدار سقوط استوار است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      روسیه مگه میزاره برای ملت چیزی بمونه کشتی کشتی صادر میشه براشون با پول بیت المال کارخونه زدند برای ملت هیچ سودی نداره خودشون دارند خوشگذرانی میکنند

    • ارین

      اونوقت بفرماعید عامل اغتشاشات امریکاهست

    • بدون نام

      نوش جون مسولین.
      اونا بخورن ما بمیریم مشکلی نیست

    • بدون نام

      برای مسئولان متاسفم

    • i.r

      بله مردم ندارن بخورن پول نیست کار نیست گرونی کمر مردمو شکسته

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج