۶۶۲۰۳۵
۳۹ نظر
۵۰۰۱
۳۹ نظر
۵۰۰۱
پ

سانچی مورد حمله آمریکایی‌ها قرار گرفته است؟!

همزمان با خبر غرق شدن نفتکش ایرانی در آب‌های دریای شرق چین، شایعه‌ای منتشر شد که روایت متفاوتی از شروع حادثه به دست می‌دهد؛ اینکه کشتی سانچی مورد حمله آمریکایی‌ها قرار گرفته است!

تابناک نوشت: همزمان با خبر غرق شدن نفتکش ایرانی در آب‌های دریای شرق چین، شایعه‌ای منتشر شد که روایت متفاوتی از شروع حادثه به دست می‌دهد؛ اینکه کشتی سانچی مورد حمله آمریکایی‌ها قرار گرفته است!

امروز در راهرو‌های مجلس، شایعه‌ای از زبان برخی نمایندگان مجلس شنیده شد که حکایت از حمله آمریکایی‌ها به نفتکش سانچی داشت. روایتی که بر پایه آن، محموله سانچی قرار بوده به کره شمالی منتقل شود، نه کره جنوبی و آمریکایی‌ها برای ممانعت از این کار، ترجیح داده‌اند به این نفتکش حمله کرده و آن را غرق کنند.

این روایت که برخی نمایندگان مجلس مدعی بودند، در بولتن‌های محرمانه نیز درج شده، ضمن رد برخورد نفتکش «سانچی» با کشتی فله‌بر «سی‌اف کریستال»، حریق نفتکش ایرانی که با پرچم پاناما محموله بیش از ۱۳۰ هزار تنی میعانات گازی را حمل می‌کرد، ناشی از اصابت موشک‌های شلیک شده از هواپیما‌های آمریکایی ذکر می‌کند.
سانچی مورد حمله آمریکایی‌ها قرار گرفته است؟!

روایتی بسیار عجیب که برخی مسائل به تقویت آن کمک کرده است. از جمله اینکه تصویر یا خبری از کشتی چینی منتشر نشده و کسی نمی‌داند آن کشتی بعد از حادثه خونباری که به غرق شدن سانچی و از دست رفتن محموله گرانبهای آن منجر شد، چه فرجامی یافته است؛ ابهامی بزرگ که می‌توان وجود و رفع نشدنش را ناشی از عملکرد ضعیف مسئولان کشورمان در این ماجرا دانست.

این در حالی است که خصومت آمریکایی‌ها با کشورمان و یادآوری رویداد شوم و به شدت دردناک حمله ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری کشورمان در گذشته و بالا گرفتن تنش میان آمریکایی‌ها و کره‌شمالی نیز از عواملی هستند که به تقویت باورپذیری این شایعه کمک می‌کنند؛ مؤلفه‌هایی که اگر نبودند هم، طرح این روایت جدید از زبان نمایندگان مجلس برای پیچیده کردن اوضاع کفایت می‌کرد.

اما واقعیت چیست؟ آیا ممکن است آمریکایی‌ها بیخ گوش چین نفتکش کشورمان را مورد حمله تمام عیار قرار دهند و این اتفاق در کشورمان به شکل دیگری روایت شود؟ روایتی تا این اندازه تغییر کرده که در آن به جای موشک‌های آمریکایی، از تصادف دو کشتی سخن به میان بیاید و هشت، نه روز این روایت جعلی مطرح شود و هیچ کس، حتی رسانه‌های خارجی واقعیت را برملا نکند؟

همین اشارات کافی است تا دریابیم که شایعه مطرح تا چه اندازه بی اساس است؛ شایعه‌ای که می‌توان با مراجعه به برخی مراجع آنلاین، رصد شناور‌ها در سراسر جهان نیز آن را صحت سنجی کرد. از جمله پایگاه آنلاین «مارین ترافیک» که نشان می‌دهد، کشتی فله‌بر چینی بعد از آن حادثه شوم به مسیرش ادامه داده و در بندری در یکی از جزایر مجاور استان چجیانگ لنگر انداخته و دو شناور گارد ساحلی به آن پهلو گرفته‌اند.

اطلاعاتی که نشان می‌دهد، این شناور چینی ساخته شده در سال ۲۰۱۱ میلادی، از مبدأ آمریکا به مقصد جزیره چوشان در شرق چین در حرکت بوده که در مسیرش آن رویداد رخ داده است؛ رویدادی که احتمالا به دلیل برخورد این کشتی از قسمت سخت‌تر دماغه به پهلوی نفتکش ایرانی، به وارد آمدن خسارت خاصی به کشتی چینی منجر نشده، اما توانسته آسیب شدید یکی از مخزن‌های حاوی سوخت قابل اشتعال سانچی را به دنبال داشته باشد.

رویدادی که در رسانه‌های جهان، به ویژه رسانه‌هایی که در عرصه علوم دریایی به فعالیت مشغولند نیز بازتاب یافته و به رصد مدام وضعیت سانچی و انتشار اخبار مرتبط با آن منجر شده است. این در حالی است که علاوه بر این شواهد، راه‌های دیگری نیز برای رد آن شایعه عجیب و اثبات حقیقت ماجرا وجود دارد که از جمله آنها، مراجعه به شرکت‌های بیمه است.

نکته‌ای که یک مقام آگاه در گفت‌وگو با «تابناک» در خصوص آن می‌گوید: «چون محموله‌ها و کشتی‌ها بیمه هستند، با بروز حوادث، کارشناسان و وکلای شرکت‌های بیمه‌ای برای کنکاش در خصوص ماجرا به سرعت در محل حادثه حاضر می‌شوند و تحقیقات خود را آغاز می‌کنند و در این حادثه نیز این روند آغاز شده است و اگر چیزی غیر از حادثه یاد شده در میان بود، قطعا قابل پنهان کردن نبود.»

وی در ادامه در پاسخ به این که آیا مقصر این تصادف مشخص شده یا خیر می‌گوید: «در این موارد نمی‌توان به سرعت نتیجه را اعلام کرد و اعلام نتیجه کارشناسی مستلزم زمان زیادی است، به ویژه اینکه ابعاد خسارت‌های این حادثه بسیار وسیع است و احتمالا نتیجه کارشناسی و اعلام مقصر نیازمند بررسی حادثه در دادگاه باشد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بیخیال

      مسئولین توهم زده‌ای هستن.
      به جای عیب کار دنبال ماست مالی کردن هستن

      پاسخ ها

      • سعید اسماعیلی

        مطمئن‌ باشید اگه
        آمریکایی ها میزدن
        ایران قطعا ناوآمریکا رو بمب بارون میکرد

        این فرضیه رد میشه صد در صد

      • بدون نام

        طبق آخرین خبرها آمریکا سانچی رو نزده، بلکه پدافند چین به سانچی حمله کرده چون سانچی بصورت قاچاقی در حال حرکت به سمت کره شمالی و انتقال نفت بوده و برای عدم شناسایی خودش در شب رادارها را خاموش کرده ولی پدافند چین متوجه حضورش شده و اخطار داده ولی توجه نکرده و مورد حمله قرار گرفته. ضمن اینکه هیچ عکس و خبری از کشتی چینی که ادعا میشه باعث تصادف بوده وجود نداره.
        سانچی در آبهای چین بوده و امکان نداره آمریکا در آبهای چین اقدام به حمله کنه. اینها دست پیش گرفتند که پس نیفتند!!

      • بدون نام

        مسئولین گندکاریشون رو لاپوشونی می کنند !

    • amir sinaky

      شایعه زیاده اونام میگن رادار خاموش داشته میرفته کره شمالی چینی ها زدن ..مهم در حال حاضر 32 هموطنمون آتش به قلبمون زده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این شایعه بیشتر با عقل جور در می یاد

      • بدون نام

        يه عده قابل توجهي انگار سرشون براي جنگ و بهم ريختگي و هر کي هر کي شدن درد ميکنه .از صبح تا شب نشستند تو اينترنت و جو ميدن . خدا به ما مردم رحم کنه .ولي به اين جماعتي که دچار توهم هستند و فکر مي کنند الان قراره چه تغييرات مثبتي رخ بده خاطرنشان مي کنم که تا وقتي بازيگرهاي قدرتمند و خفني مثل داعش و گروههاي افراطي و سر بُر وجود داره و تا وقتي عربستان و اسرائيل و اذربايجان و بقيه بر و بچز دست به يکي کردند شما عزيزان متوهم هيچ کاري از پيش نخواهيد برد و در بهترين شرايط تنها مي توانيد خانواده تون رو از بلبشو نجات دهيد . ديگه ايراني هم بر روي نقشه وجود نخواهد داشت اي مردم جوگير که پايين ترين هوش هيجاني از آن شماست!

    • بدون نام

      زورتون به چینی ها نمیرسه و نمیخواین ک بندازین گردن چینی ها
      الکی واسه هر چیزی پای امریکا رو وسط نکشین .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاری به امریکا ندارم

        ولی کشتی که باعث انفجار نفت کش ایراین شده، خودش سالمه؟؟؟
        خو اینم با عقل جور درنمی آد؟

      • بدون نام

        اصلا کشتی دومی در کار نبوده. شما خبری یا عکسی در مورد کشتی چینی دیدید؟؟!!!
        قضیه بشدت بو داره...

    • ناشناس

      واقعا خجالت آوره. نمایندگان مجلسمون هم جز شایعه سازی در راهروها کار دیگه ای ندارن

    • بدون نام

      اخه کشتی به این بزرگی ناخدا یه چشم اگر اونجا بود میدیدش ربطی به رادار نداره یعنی همه گرفتن خوابیدن روی کشتی به این بزرگی یه کاسه زیر نیم کاسس

    • بدون نام

      دقیقا همینجوری هست واقعااگه کشتی برخوردکرده چراکشتی چینی راصداوسیمای عزیز نشون نمیداد اینم ازافتخارات بعدی دولت هست تشکر آقای روحانی لطفاچاپ کنید

    • بدون نام

      این بیشتر با عقل جور در میاد

    • بدون نام

      خدا میدونه چه بلای سرشون اوردن آخرش میزارن تا بخوابه بعد خودشون گندشونو بالا میارن این بنده خداها زجرشونو کشیدن

    • بینام

      تصادفی در کار نبوده موضوع خیلی مشکوک و سیکرت هست!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        رادار و چراغهای کشتی خاموش بوده بخاطر همین دیده نشده. اصلا تصادفی در کار نبوده.شما تا حالا یک عکس هم کشتی چینی دیدید؟

      • jon

        خب اگه مسله مشکوک وسیکرت هست جناب غیبگو شما بیا بای ملت روشن کن که چی بوده

    • بدون نام

      تصادم دوکشتی انهم به ان بزرگی علرغم داشتن تجهیزات مدرن روز راداری ،بنظرخیلی مشکوک می زند و از همه مهمتر ناپدید شدن کشتی چینی ،عدم مهار اتش توسط چینی ها خصوصا تعطیل کردن امداد ونجات ومهار اتش از غروب تا روز بعد،باور بفرمائید کار خودچینی ها هستش که نمی خواستند این محموله به کره برسد،واحتمال داردکه امریکاه هم دران نقش داشته باشد،باز خدا را شکر به گفته مسئولین ما کشتی بیمه بوده زیاد مهم نیست که چندین نفر به همراه کشتی ومحوله ازبین رفته اندبه هرحال خسارت جبران می شود پس زیاد نگران نباشید وپیگیری هم نمی خواهد.

      پاسخ ها

      • حسن

        چراکشتی چینی دران جانبوده

    • بدون نام

      سانچی در حال حمل نفت به کره شمالی بوده و مورد حمله قرار گرفته ! واقعیت که نمی توانید بگوییدو

    • بدون نام

      ببخشید.چرامردم گول میزنید.مگه شهرهرته.تصادف.کو.اون کشتی.دیگه که تصادف کرده.چرا اون کشتی دیگه را هیچ کشوری.نشون نمیده.چرا صداسیمای عزیز که اینقدر راستگوه نشان نمده.چرا بمردم راست نمیگوید.

    • کارشناس ارشد روابط بین الملل

      واقعیت هر چی بوده که تا حدی میدونم ولی واقعیت اصلی قربانی شدن مفت و مسلم ملت ایران و خاکستر شدن 32 جوان ایرانی و نگاه کردن همه مسئولین و وزیر نفت!! بدون یک تسلیت رسمی .

    • ..

      هر اتفاقی ک تو این کشور افتاد مسولین شونه خالی کردن و همیشه تخصیر میخواند گردن امریکا بندازن مثل زلزله کرمانشاه، مثل اغتشاشات اخیر حالا نفت کش

    • بدون نام

      اصلا گیریم که نفت به کره شمالی میبرده. باید موشک زد؟ این مصداق وحشی بازیه!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این رو از کشور دوست و رفیق چین باید پرسید

    • مریم

      بیچاره اون ۳۲ نفر که خام حرفای شما شدن و رفتن

    • بدون نام

      حرف چرت نزن هر چی میشه بندازید گردن آمریکا ای کاش دستم ب همین ک اینو نوشته می رسید

    • بدون نام

      خب این کشتی چینی چرا حتی یک بار هم دیده نشده؟؟؟؟؟
      واقعا جای سواله...

    • مریم

      سانسورچی چرا کلا متن من رو سانسور کردی و فقط یه تیکشو گذاشتی از همه بدتری تو مرگ بر بی عدالتی و سانسور و تحریم

    • بدون نام

      این داستان پرچم پاناما رو هم یکی توضیح بده خیلی خوبه
      "حریق نفتکش ایرانی که با پرچم پاناما محموله بیش از ۱۳۰ هزار تنی میعانات گازی را حمل می‌کرد"!!!!!

      پاسخ ها

      • Mزهرا

        چون پانامای ها تو کار دور زدن تحریما هستن با قرارداد،
        شرکتها و ... صوری

    • بدون نام

      چرا اینقدر چرت و پرت بعضیا میگن؟ایران تخلف کرده با موشک زدن کشتی شونا،از اول هم گاگول بودیم که حرف اینا را اصلامیشنویم

    • مریم

      اگه کار امریکا باشه تو بوق و کرنا میکردن.. کار این چینی های کثیف هست که ایران نمیتونه حرف بزنن...

    • ناشناس

      تعجب و ابهام ملت از سکوت وزیر نفته !!!!! چطوره که تا حالا یه پیام تسلیت هم نداده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • سودابه

      از همه بودار تر جعبه سیاهه که معلوم نیست چگونه به مردم اطلاع رسانی کنند.

    • بدون نام

      يعني زده در رفته،،،،مثلا اكر دو تا ماشين تو خيابون. بزنن به هم اون يكي كه سالم تَر بايد فرار كنه ،،،،اكر كشتي بوده بايد إعلام برخورد را ميفرستاده و قوانين در اين مورد سازمان كشتيراني بازرساني دارد كه قابل بررسي است

    • بدون نام

      من از یکی شنیدم .اینا 33نفر بودن .ملوان زبل با اینا بوده .

    • بدون نام

      حالا همه شدن کارشناس بیخیال بابا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج