۶۶۳۲۸۶
۱ نظر
۵۰۱۳
۱ نظر
۵۰۱۳
پ

خواص کیوی برای سلامتی

کیوی جدای از زیبایی و طعم منحصر بفردش، فواید زیادی برای سلامتی دارد؛ منبع خوبی از ویتامین C (اسید اسکوربیک) بوده و مقادیر قابل توجهی ویتامین A، E و K دارد. محتوای معدنی کیوی شامل پتاسیم، کلسیم، منیزیم و فسفر می‌‌شود.

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی: کیوی میوه‌ی زیبایی است که از نظر اندازه، تقریبا قد یک تخم مرغ است! پوست کُرکدار کیوی دور ِ میوه‌ی سبز رنگ و با دانه‌های سیاه رنگش را گرفته و مرکزی نرم و سفید رنگ دارد.
وقتی کیوی را پوست می‌گیرید، خیلی دوست داشتنی‌تر به نظر می‌رسد! این میوه طعمی ترش و شیرین دارد که خیلی‌ها عاشقش هستند. کیوی جدای از زیبایی و طعم منحصر بفردش، فواید زیادی برای سلامتی دارد؛ منبع خوبی از ویتامین C (اسید اسکوربیک) بوده و مقادیر قابل توجهی ویتامین A، E و K دارد. محتوای معدنی کیوی شامل پتاسیم، کلسیم، منیزیم و فسفر می‌‌شود.
تمام این مواد مغذی مهم در کیوی را به فیبری که دارد اضافه کنید! کیوی هم کم کربوهیدرات است و هم کم کالری. کیوی در همه جای دنیا وجود دارد و شما می‌توانید آن را به تنهایی یا در اسموتی مصرف کنید. حتی می‌توانید کیوی را به سالادتان اضافه کنید. این روزها کیوی به صورت مکمل‌های پودری شکل، قرص یا کپسول هم موجود است.
خواص کیوی برای سلامتی

۱. کمک به تسکین علائم آسم

کیوی می‌تواند به تسکین علائم آسم کمک کند، علائمی مانند سرفه و خس خس سینه. ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های کیوی به درمان آسم کمک می‌کنند. ویتامین C در متابولیسم هیستامین و پروستاگلاندین‌هایی که در انقباضات برونش نقش دارند دخیلند. در نتیجه از حملات آسم پیشگیری می‌کنند. مطالعه‌ای تاثیرات مرکبات و کیوی را روی 18000 کودک 6 تا 7 ساله مورد بررسی قرار داد. محققان نتیجه گرفتند آنهایی که بیشتر مرکبات و کیوی می‌خوردند (5 تا 7 وعده در هفته)، احتمال سرفه و خس خس سینه‌شان 40 درصد کمتر بوده است. همچنین در تنگی نفس، سرفه‌های شبانه، سرفه‌های مزمن و آبریزش بینی نیز کاهش و تسکین چشمگیری داشتند.

۲. کمک به گوارش

افرادی که مشکلات گوارشی دارند باید بیشتر کیوی بخورند. این میوه حاوی مقدار زیادی فیبر غذایی است که برای گوارش مفید است. ضمنا آنزیم پروتئولیتیک آن که اکتینیدین نام دارد، به تجزیه‌ی پروتئین کمک می‌کند که در نتیجه برای پروسه‌ی گوارش سودمند است. مطالعات انجام شده گزارش کرده‌اند که در شرایط شبیه سازی شده‌ی معده، عصاره‌ي کیوی که حاوی اکتینیدین است، توانسته بود گوارش بعضی از پروتئین‌های غذایی را تقویت کند. عصاره‌ی کیوی به تنهایی می‌تواند تجزیه‌ی پروتئین‌های غذاهایی چون ماست، پنیر، ماهی و تخم مرغ خام را افزایش بدهد. علاوه بر کمک به گوارش پروتئین، کیوی به پیشگیری از یبوست کمک کرده و سیستم هاضمه را سالم نگه می‌دارد چون پروبیوتیک و فیبر دارد.

۳. کنترل قند خون

افرادی که دیابت نوع اول یا دوم دارند هم می‌توانند کیوی بخورند. شاخص گلیسمی کیوی از 47 تا 58 است، بنابراین قند خون‌تان را چندان بالا نمی‌برد.

کیوی سرشار از فیبر بوده و کم کربوهیدرات است و برای همین، سطح قند خون را کنترل کرده و کلسترول را پایین می‌آورد. همچنین کیوی کمک می‌کند عوارض دیابت چون زخم پای دیابتی درمان شود. مطالعه‌ای گزارش می‌کند ترکیبات طبیعی کیوی مانند آنزیم‌های حلال پروتئین، در بهبود جنبه‌های مختلف پروسه‌ی التیام زخم سودمند هستند. طبق این فواید دانشمندان نتیجه گرفته‌اند که کیوی به درمان زخم پای دیابتی کمک می‌کند. افراد دیابتی باید هر روز یک عدد کیوی بخورند تا سطح قند خون‌شان کنترل شده و جایگزین مناسبی برای اسنک‌های پرچرب و شیرین باشد.

4. کمک به خواب بهتر

آنهایی که نمی‌توانند از یک خواب عمیق و با کیفیت بهره ببرند، می‌توانند با خوردن کیوی این مشکل را حل کنند. این میوه‌ی خوشمزه دارای ترکیبات مفیدی چون آنتی اکسیدان‌ها و سروتونین است که می‌تواند در درمان ناهنجاری‌های خواب سودمند باشد. دانشمندان، تاثیرات مصرف کیوی را بر کیفیت خواب در بزرگسالان دچار مشکلات خواب بررسی کردند و دریافتند مصرف کیوی می‌تواند به خواب رفتن، طول مدت خواب و کیفیت آن را بهبود ببخشد. برای اینکه از بهتر بخوابید فقط کافیست یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب، دو عدد کیوی بخورید.

5. تقویت سلامت قلب و عروق

کیوی سرشار از ویتامین C و E، پلی فنول‌ها و پتاسیم است. آنتی اکسیدان‌هایی چون ویتامین C‌ و E در دفع رادیکال‌های آزاد از خون مفید بوده و از آسیب سلولی که منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی چون تصلب شرایین می‌شوند پیشگیری می‌کنند. ضمنا کیوی به کاهش ریسک لخته شدن خون کمک می‌کند، بدون آنکه عوارض داروهایی چون آسپرین را داشته باشد. فیبر و پتاسیم موجود در کیوی، با کاهش ریسک مرگ ناشی از بیماری‌های ایسکمیک قلب، از سلامت آن محافظت می‌کنند.

6. تقویت سیستم ایمنی

ویتامین C فراوان موجود در کیوی می‌تواند سیستم ایمنی‌تان را تقویت کند. این آنتی اکسیدان با خنثی کردن بیماری‌ها و محافظت از بدن در برابر پاتوژن‌های مضر، به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. طبق پژوهش‌های صورت گرفته، بدن، آنتی اکسیدان‌های کیوی را بهتر از آنتی اکسیدان‌های سایر میوه‌های آنتی اکسیدان داری چون بری‌ها و انار جذب می‌کند.
تحقیقات نشان می‌دهد کیوی به عنوان منبعی غنی از آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو درون یاخته‌ای محافظت کرده، از عملکرد سیستم ایمنی حمایت کرده و احتمال تشدید سرماخوردگی یا آنفلوآنزا یا بیماری‌های مشابه را در گروه‌های حساسی چون سالمندان و کودکان کاهش بدهد. کیوی دارای ویتامین E نیز هست که برای افزایش تعداد سلول‌های نابودگر مفید بوده و منجر به تقویت سیستم دفاعی بدن می‌شود.

7. تقویت بینایی

کیوی برای بینایی نیز مفید است زیرا دارای ترکیباتی به نام لوتئین و زیاکسانتین است که برای بینایی سودمندند. لوتئین به افزایش چگالی رنگدانه‌های ماکولا کمک می‌کند و در نتیجه از شبکیه محافظت کرده و ریسک تباهی لکه زرد را کاهش می‌دهد. از سویی دیگر، زیاکسانتین از ماکولای چشم در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید که می‌توانند موجب مشکلات بینایی شوند محافظت می‌کند. همچنین کیوی سرشار از ویتامین C بوده که برای جلوگیری از آب مروارید مفید است. ویتامین A فراوان موجود در کیوی از قرنیه‌ی چشم نیز محافظت می‌کند.

8. مبارزه با آکنه

کیوی به دلیل ویژگی‌های ضد التهابی که دارد برای مبارزه با آکنه مفید است و علائمی چون درد و التهاب آکنه را تسکین می‌دهد. همچنین حفره‌های پوستی را پاکسازی کرده و از آکنه‌های بعدی پیشگیری می‌کند. ضمنا، ویتامین E موجود در کیوی، اسکار به جا مانده از آکنه را برطرف می‌کند. کیوی پوره شده را روی پوست‌تان بزنید و بگذارید خودش خشک شود.
این کار را روزی یک بار انجام دهید تا آکنه کاملا برطرف شود. می‌توانید پالپ یک عدد کیوی را با یک قاشق غذاخوری آبلیمو و یک قاشق غذا خوری عسل ترکیب کرده و آن را روی پوست بزنید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند. سپس با آب سرد آبکشی کنید. از این ماسک هفته‌ای یک بار استفاده کنید.
خواص کیوی برای سلامتی

۹. جوانسازی پوست

کیوی به این دلیل که سرشار از ویتامین C است، برای پوست بسیار عالی است. ویتامین C به سلول‌های پوست کمک می‌کند بازسازی شده و کلاژن تولید کنند. در نتیجه پوست شما سفت و انعطاف پذیر می‌ماند.
این میوه پوست‌تان را مرطوب نگه داشته و آن را روشن و شفاف می‌کند. پالپ یک کیوی را با یک موز رسیده در کاسه‌ای بگذارید و با چنگال کاملا له و مخلوط کنید. یک قاشق غذاخوری ماست ساده هم به آن اضافه کرده و این ماسک را روی صورت تمیزتان بگذارید.
اجازه دهید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند و خشک شود. با استفاده از یک پارچه‌ی نرم و نخی که آن را به آب گرم زده‌اید، ماسک را به آرامی از صورت‌تان پاک کنید. صورت‌تان را با آب ولرم آبکشی کرده و خشک کنید. این ماسک را هفته‌ای یک بار به کار ببرید.

۱۰. درمان ترک لب‌ها

کیوی می‌تواند لب‌های خشک و ترک خورده را به خوبی لایه برداری کند و سلول‌های مرده‌ی پوست را از آن بردارد. ضمنا ویتامین C و پلی فنول‌های کیوی، لب‌های شما را تغذیه کرده و لب‌های تیره را روشن می‌کنند. یک قاشق غذا خوری کیوی پوره شده را در کاسه‌ای بریزید، یک قاشق چایخوری شکر و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید و به لب‌های‌تان بزنید. با انگشت این ترکیب را به آرامی به لب‌های‌تان بکشید تا لایه برداری شود. لب‌ها را با آب ولرم آبکشی کنید و خشک کنید و مرطوب کننده بزنید. این اسکراب را هفته‌ای یک یا دو بار استفاده کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • زهرا

      ممنون.خوب بود.لطفاازاین مطالب بیشتربذارین.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج