۶۶۳۶۳۷
۶۱ نظر
۵۰۱۵
۶۱ نظر
۵۰۱۵
پ

یک هفته و چند چهره؛ زیرکی روحانی و توهمات سانچی

اعتراضاتی که قائله اش تمام شد، برای حسن روحانی تهدیدی بود که تبدیل به فرصت شد.

برترین ها - ایمان عبدلی:
حسن روحانی یا (سیاستمدار هفته)
اعتراضاتی که قائله اش تمام شد، برای حسن روحانی تهدیدی بود که تبدیل به فرصت شد. گو این که او پیش از این هم نشان داده بود که چگونه میتواند سر بزنگاه ورق را برگرداند و از مس طلا بسازد. مثل انتخابات ۹۲ و آن چهارشنبه ای که کلید پیروزی حسن روحانی شد. نظرسنجی ‍‌ها اختلاف معناداری میان عارف و روحانی نشان نمی داد، اما روحانی به فراست دریافته بود که اگر بماند و عارف کنار بکشد، می تواند یک هیمنه نسبی با کمک جریان های معتدل اصولگرا ایجاد کند و در نهایت برنده انتخابات باشد.

او جایی که به نظر می رسید باید به دامان تقابل با جلیلی و بازمانده های احمدی نژادیسم بیفتد، اتفاقا لابی ها را فعال تر کرد. دقیقا رفتاری عکس آن چه که در انتخابات 96 داشت. او این بار اتفاقا باز هم با زیرکی دریافته بود که جامعه ناراضی و نامطمئن از او باید با تحریک و تهییج همراه شود. عامل اطمینان بخش می توانست در یک تقابل، فرصت ظهور و بروز پیدا کند. تقابل با رئیسی برگ برنده ای بود که روحانی به درستی و به واقع سیاست مدارانه به آن دامن می زد و دو قطبی «آزادی و انسداد» آن قدر بسط داده شد که در هفته‌ی منتهی به انتخابات، میشد پیش بینی پیروزی قاطع روحانی را داشت.

حالا با گذر از اتفاقات و نا آرامی‌های این چند وقت اخیر، روحانی یک بار دیگر فرصت شناسی اش را نشان داد و توانست نام خودش را احیا کند. اعتراضاتی که شاید در ابتدا قرار بود پاشنه آشیل دولت روحانی را تبدیل به تیر خلاصی بر پیکر اعتدال گرایان ایرانی کند، اما از قضا اعتراضات نام اعتدالیون را زنده کرد. روحانی با فاصله گیری و سکوت آن قدر عقب نشست که در نهایت، بازی را مال خودش کرد. او نه در میانه ی بحران و بلکه در شرایطی که افکار عمومی نگران آسیب دیدگان این وقایع بود، باز هم نقش یک مصلح و جایی میانه‌ی در قدرت و بر قدرت بودن را اتخاذ کرد.
یک هفته و چند چهره؛ زیرکی روحانی و توهمات سانچی

روزی که او موضع گیری کرد، دغدغه ها فقط تورم و گرانی نبود، حداقل بخش های زیادی از طبقه متوسط نگران بازتولید اتفاقات پسا ۸۸ بودند و نگران دانشجویان و بازداشتی ها البته. اصلاحات اقتصادی در آن مدلی که روحانی و تیمش مد نظر دارند حداقل در کوتاه مدت با خواست مردم مطابقت ندارد، قامت مصلح داشتن و قدرت لابی گری یک رئیس جمهور برای کم کردن از انسداد نقطه ی اشتراک مردم و رئیس جمهوری است که می خواست از این تهدید فرصت بسازد.

پس وقتش شده بود؛ دغدغه‌های جمعیت در روزهای پس از اعتراض فرق کرده بود؛ رفع فیلتر شبکه های اجتماعی و آزادی بازداشتی‌ها حالا بر هر چیزی اولویت داشت. وقتش هم همان ساعات انتهایی شب بود. انگار قرار بود دستی بیاید مجسمه‌ی فرو ریخته ی خودش را بازسازی کند. در ابتدا اینستاگرام و بعد تلگرام و البته آن هم قید «با دستور رئیس جمهوری». رئیس جمهوری که دوباره مثل روزهای انتخابات تند و صریح صحبت می کرد.

روحانی حالا ثابت کرده است که دقیقا می داند که چه زمانی چه حرفی را در کجا بزند. او قواعد ابتدایی سیاست ورزی را به خوبی رعایت می کند. این برای جامعه ای که از رئیس جمهوری ساده اندیشی چون احمدی نژاد جدا شده، موفقیت کمی نیست. روحانی البته از پس و پیش این تحولات شمایل خودش را ثابت کرده. او نه قرار است مجری خواسته های اصلاح طلبان و چیزی شبیه به خاتمی و نه قرار است هاشمی باشد. نه راست راست و نزدیک به خاستگاه اولیه اش و نه حتی چپ معتدل، چیزی شبیه کارگزاران و تکنوکرات ها. او همه ی این هاست؛ با سید جواد طباطبایی در یک قاب قرار می گیرد و با سردار سلیمانی هم. این که این ترکیب و این نسخه جدید از سیاست ورزی تا چه اندازه می تواند کارساز باشد، پرسشی است که گذر زمان مشخص خواهد کرد. نکته پایانی این که از پس اعتراضات به سخنان روحانی درباره امام زمان (عج) دوباره فرصتی تولید می شود، این را رفتار روحانی ثابت کرده است.

مهران مدیری یا (سیبل هفته)

این همه انتقاد از یک برنامه طنز تلویزیونی در یک هفته گذشته خیلی راحت نشانمان می دهد که سطح تحمل پذیری پایین آمده. همه در تحمل نقد و کنایه و حتی مطایبه، ظرفیتی کمتر از گذشته داریم. مهران مدیری و دورهمی برای انتقاد از حافظ ناظری هدف برخی از کردها شدند و بعدتر به خاطر شوخی با معلمان، هدف آموزش پرورش قرار گرفته اند.

یکم؛ شادی کجایی؟

وقتی از کمبود تحمل پذیری یا از ظرفیت پایین یا اصلا از چیزهایی شبیه این حرف می زنیم، از چه حرف می زنیم؟ ساختن آثار طنز قرار است نقدهایی باشد که شادی هم ایجاد می کند اما مگر ما شادی کردن را بلدیم؟ عرصه های اجتماعی و اصلا کلیت تقویم یک ایرانی چقدر جایگاه برای شاد بودن دارد؟ چند جشن و کارناوال جمعی داریم؟ از آن طرف چند کارناوال محزون داریم؟ مگر ما آهنگ شاد را جلف نمی دانیم؟ مگر وزن هر نوع اثر هنری نسبت مستقیم با حزنی که ایجاد می کند، ندارد؟ طبیعتا وقتی در جامعه ای بستر شادی کمتر مهیا باشد و نظام های تربیتی و در راس آن آموزش و پرورش نقشه ای برای آموزش شادی کردن یادمان نداده باشند، تماشاجی تیم برنده هم دست به تخریب اتوبوس شرکت واحد می زند. جامعه ایران آن قدر که خمار بوده از پس هر شادی بد مستی می کند! حتی اگر این شادی قد یک طنز تلویزیونی یکی دو ساعته باشد. مدیری یا هر کس دیگری که کمی هضم روزمره را راحت کند را قطعا با یک لگد پس می زنیم. ما یک ساعت شاد بودیم و این غیر طبیعی است، پس آن را از خودمان می رانیم، این ریشه کلی ماجراست! اما مدیری هم بی تقصیر نیست.
یک هفته و چند چهره؛ زیرکی روحانی و توهمات سانچی

دوم؛ فرم در آثار مدیری

تقصیر مدیری آن جایی است که در جامعه ای که مرزهای ظریف مسخره کردن و با هم و به هم خندیدن را نمی داند، طنزی چند وجهی ارائه می کند. کمی که برگردیم عقب تر و آثار تلویزیونی مدیری را مرور کنیم، بهتر متوجه خواهیم شد که او در تمام برنامه های پلاتویی و نمایشی یک شخصیت سرکوب شونده دارد که دائما توسط دیگران دست انداخته می شود. در آثار نمایشی او دانایی وجود دارد که در جایگاه سرکوب شونده قرار گرفته و کلی نادان داریم که در نقش سرکوب کننده قرار گرفته اند. این نسبت همیشگی نیست گاه دیالکتیکی از بلاهت وجود دارد، مثل: مرد هزار چهره که هم شصت چی ابله بود و هم جمعی که او را احاطه کرده بودند. اما مثلا در شب های برره یک کیانوش بود که ژورنالیست بود و نماد آگاهی، اما دائما سرکوب میشد، یا در قهوه تلخ باز هم سیامک انصاری بود و کلی جاهل مطمئن. در آثار پلاتو محور هم مدیری خودش در قالب دانای کلی قرار می گیرد که نطق پر از طعن و کنایه داردو با معکوس سازی و مکث و لبخند و تضرع به گمان خودش نقد می کند. این شکل کلی آثار مدیری است. ملاحظه می کنید که چنین فرمی در خودش بستری سو تفاهم ساز دارد. مرز در چنین فرمی باریک است. او مسخره می کند یا نقد؟ همین عامل نقد های بسیار نسبت به آثار اوست.

سوم؛ سوژه

برسیم به اصل مطلب. مدیری از حضور شوآف گونه کسانی مثل حافظ ناظری انتقاد کرده بود که انصافا نقد درست و واردی هم هست و تعمیم آن به مسائل قومیتی یک مغلطه است. اصل حرف مدیری پیچ و تاب خاصی نداشت. آخر کدام آدم دردمندی برای لحظات همدردی اش دکوپاژ و میزانسن می چیند؟ حافظ ناظری نه، اصلا فرض کنید استاد شجریان، در هر صورت همدردی هنگامی خالصانه به نظر می رسد و باورکردنی است که تنظیم شده نباشد، وقتی نقشه ای برای همدردی می چینیم، یعنی چیزهایی در اولویت هست که فراتر از همدردی، در ذهن مرتکب ماجرا قرار دارد. چیزهایی مثل: شهرت و رسانه ای شدن و...

مورد دوم اما شوخی های مدیریتی با اوضاع معیشتی معلمان بود. گفته اند تحقیر آمیز بوده که والا نبود. آن چه که تحقیر آمیز است باوری است که اتفاقا از سمت قاطبه معلمان شکل گرفته و دائما در هر فرصتی به این باور دامن می زنند. معلمانی که توقع دارند همپای کارمندهای نهادهای پولساز و قدرتمند دریافتی داشته باشند و ندارند. آن ها با استفاده از مباحث توسعه محور و لزوم توجه به امر آموزش دائما از وضع معیشتی خود می نالند. حق دارند و ندارند را نمی دانیم، اما این واضح است که این باور دست پایین بودن معلمان را خودشان زاییده اند و به بلوغ رسانده اند، کار مدیری و هم قطارانش در نهایت حاشیه ای بر چنین بسترهایی است.

حادثه دیدگان سانچی یا (داستان سرایی هفته)

اظهار نظر درباره کم و کیف اتفاقی که افتاد دشوار است. به هر حال روند اتفاقاتی که برای نفتکش ایرانی افتاده را به طور شفاف در جریان نبوده ایم و نبوده اید البته. همین سبب ساز حرف و حدیث هایی شده است شایعاتی مثل ارسال نفت برای کره شمالی و حمله موشکی نقل محافل بوده است و هر ایرانی به مثابه یک پوارو عصای بدبینی هایش را دست گرفته و دنبال دست های مافیایی می گردد که نفتکش ایرانی را غرق کرده است.

این جنس واکنش ها و این بدبینی مضاعف البته اصلا غیر طبیعی نیست گو این که برای شهروند ایرانی حافظه تاریخی ایجاد نشده است. او حافظه ی بلند مدتی ندارد و تمام حوادث در چنین شرایطی حالتی کوتاه مدت دارد و مصرف می شود. وقتی مردمی در روند تاریخ سازی قرار نگیرند و آرشیو ذهنی نداشته باشند، نمی توانند با «تطبیق و قیاس» قدرت شهود پیدا کنند. همین یک سال گذشته را به عقب برگردید با یک مرور سریع ذهنی با انبوهی از وقایع مواجهیم که در مورد آن ها اطلاعات کاملی نداشته ایم در چنین شرایطی بدبینی ها داستان های زیادی ساختند.

همین زلزله های متراکم این چند وقت اخیر را خیلی ها به هارپ و آزمایش اتمی و ... ربط داده اند. فعالیت گسل های زیر زمینی در سراسر ایران و حجم خبر سرانی که پیش از این سابقه نداشته ( به خاطر وجود تلگرام) مردم را به شک انداخته که این اتفاقات طبیعی نیست. این را بگذارید در کنار شایعه تاثیر پارازیت ها در کم بارشی آسمان تهران! مثال ها زیاد است و این که چرا همیشه اجازه رشد و تکثیر دارند از بی اعتمادی مردم نسبت به نهادهای قدرت شکل می گیرد.
یک هفته و چند چهره؛ زیرکی روحانی و توهمات سانچی

دو گانه بی اعتمادی و کوتاه مدت نگری، عامل ظهور و بسط افکار خاله زنکی در سطحی گسترده است. جامعه پر از حرف های غیر علمی و نسجنیده می شود. این حرف ها شاید حس همه چیز دانی ما را در تاکسی و محل کار و ... ارضا کند، اما در نهایت یک نا امنی گسترده با خودش می آورد که کل جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. افراد در چنین شرایطی نسبت به کنار دستی خودشان هم بی اعتماد می شوند و پیچ روابط اجتماعی شل می شود و در نهایت با یک فروپاشی اجتماعی مواجه می شویم که با هر تکانی آمادگی تخریب دارد.

فقط کاش در عرصه های فرهنگ ساز، مثل: رسانه و آموزش و پرورش دائما در پی آرشیو سازی باشیم، که جامعه بتواند با کنار هم قرار دادن وقایع در ادوار مختلف، مجهز به نوعی شهود شود و امنیت فکری اش افزایش پیدا کند. اگر در هالیوود، اسپیلبرگ مونیخ را می سازد و یا نولان دانکرک را، فقط مساله فیلم و سینما نیست، آن ها در واقع به مدد تاریخ، به مردمشان داده هایی از عقلانیت می دهند، مردمی که بی واسطه به دامان غم و اندوه فجایعی چون سانچی می افتند، در ابتدا آن را باور نمی کنند و بعد در پی ناباوری از آن داستان ها می سازند. تجربه ای ذهنی و مدون از اتفاقات تاریخی می تواند سدی در برابر ذهنی گسسته و پراکنده، باشد.

دانش اموز جیرفتی یا (خشونت زده هفته)

ضرب و شتم دانش آموز جیرفتی توسط مدیر مدرسه و باقی قضایا...

واضح و مسلم است در نظام آموزش و پرورشی که هنوز در احوالات سیستم گرمایش و سرمایش درمانده و عاجز است صحبت از شناسنامه دار کردن دانش آموزان کمی ایده آلیستی و آرمانی به نظر بیاید، اما خب این یک واقعیت است.

مدارس وقت زیادی از کودکان و نوجوانان را اشغال می کند، این صرف زمان زیاد در کنار ضعیف شدن ارتباطات خانوادگی از این مکان ها پایگاههایی فراتر از یک فضای منحصرا آموزشی می سازد. یعنی مدرسه برای کودک و نوجوان پایگاه عاطفی می شود؛ او با درد و دل کردن و با پناه بردن به مدرسه اصلا برای خودش چیزی فراتر از یک کلاس درس می سازد.

حالا با چنین وصفی دانش آموزان هر کلاس درسی باید شرایطی روشن و کارنامه ای دقیق از گذشته و پیشینه خودشان داشته باشند و در حالت آرمانی معلمی یا مدیری داشته باشند که فارغ ازتمام معضلات روزمره (حداقل تا حد قابل قبولی از فراغت) بالای سر آن ها باشد، گذشته ی آن ها را بداند و بداند از کدام فرهنگ آمده اند؟ در چه خانواده ای زیست می کنند؟ و فرزند چندم خانواده اند و به طور کلی آشنایی دقیق با جزئیات شخصیتی هر دانش آموز برای تمامی اولیای مدرسه واجب است. علاوه بر آن شناخت و تسلط معلم بر ضعف ها و حفره های شخصیتی خودش تا حدی که غرض ها و بی عدالتی های موجود در رفتارش را هم تحلیل کند و میانگین رفتارهای غیرمنطقی را به سطح قابل قبولی برساند.
یک هفته و چند چهره؛ زیرکی روحانی و توهمات سانچی

ما با بی شمار معلم های موفق در انتقال مفاهیمی مواجهیم که کمی فروید و یونگ نخوانده اند و نمی دانند هرگونه اعمال خشونتی منجر به بازتولید خشونت می شود. خشنوت آن هم در محیطی هنجار ساز مثل مدرسه اصلا زمینه ساز وندالیسم است. فرد پس از تحمل خشونت به مرور با درونی کردن خشم در بهترین حالت این خشم را به شکل افسردگی پنهان نشان می دهد، خشم ناشی از تحمل خشونت گم و نیست نمی شود، با فرد می ماند و نوجوان و یا کودکی که نسبت به افراد بزرگسال از مهارت کلامی کمتری برخوردار است به شکلی الکن خشم اش را بازتولید می کند، گویی یک وجود ناقص راهی جامعه می شود که در تمامی ارتباطات پیش رو می تواند مریض و نابهنجار رفتار کند.

البته دراین میان ماجرای ارتباط صحیح و ساختاری میان اولیای مدرسه و اولیای خانه هم در میان است که می توانند بسیار موثر و پیشگیرانه عمل کنند ارتباطی که در ایران در شکل مضحک فقط بوی تامین هزینه می دهد و به قولی آن چه که تصمیم گیرندگان مدارس و اولیای خانواده را به هم نزدیک می کند، کاستی های بی شمار آموزش و پرورش در تامین هزینه های مدارس است. ابتدای نوشته هم ذکر کردیم شاید صحبت از چنین ایده آل های در اوضاع فعلی جایی نداشته باشد اما واقعیت چیزی غیر این نیست. این که در خلا ساختارهای محکم و ضوابط روشن آدم ها قربانی می شوند، همان آدم هایی که باید آینده را شکل بدهند. لبی که از دانش آموز جیرفتی پاره شد و یا استخوان بینی ای که از او شکست، استخوان یک آینده بود نه یک نفر.

پی نوشت: یادداشت دانش آموز جیرفتی با درصدی از تقاوت، پیش تر در همین ستون منتشر شده بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      اولین بار بعد از خواندن مطالب اقای عبدی
      انرا تایید کردم
      ممنون که حقیقت را بدون جناح بندی گفتید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا حسن روحانی به معنی واقعی کلمه سیاستمداره

      • بدون نام

        مشکل مهران مدیری نقد کردن نیست بلکه اون جایی که داره نقد می کنه هست! هر وقت از سازمان خودش و از نهادهای دیگری بجز رئیس جمهور انتقاد کرد و به ریششون خندید من باورش می کنم

    • بدون نام

      فقط تيترا رو خوندم

    • بدون نام

      طالبت خوب بود.حرفی ندارم

    • مشتی

      سلام. میدانم که طبق رسم قبلی تان مطالب مرا چاپ نمیکنید. اما آرامم نمیگیرد و میگویم
      معلم ها حداقل یک سوم سال را تعطیل هستند و از حداکثر دریافتی من ه کارگر با روزی حداقل 8 ساعت کار بیشتر حقوق می گیرند. و چون دارای صنف مشخص هستند و وقت آزاد زیادی دارند می توانند اعتراض کنند. اما من ه کارگر که گاها شیفت کاری 12 ساعت ه دارم وقتی برای اعتراض و نگاه به تبعیض ندارم.

    • مهتاب

      زیرکی روحانی؟؟!! اره حق دارین خب،روحانی زیرکه که باوعده سود سهام رای جمع کرد تهش با 26هزارتومن به شعورمردم توهین کرد! روحانی زیرکه که با وعده ارزونی اومد،تهش باگرون ترشدن اجناس،زندگی مردم سخت ترازقبل شد. قطعا روحانی زیرکه که باوعده ایجاد شغل گولمون زد اما تهش هیچ تغییری بوجود نیومد،عزت به پاسپورتمون برنگشت!مشکلات اقتصادی حل نشد!فاصله بین دارا و ندار کم نشد! یجاخوندم یکی از دولتی هاگفته بود،سود سهام برای گداهاست! کاش یکم منصف تربنویسین

    • سراب

      سلام
      آقای روحانی به مانند سلف خود در دوره دوم ریاست جمهوری با خیال راحت در جهت تامین منافع حامیان خود در دوره دوم ( و نه مردم طرفدارش) برآمده است. 4 سال دیگه رییس جمهور بعدی این را به شما ثابت خواهد کرد. اصلاحات اقتصادی بودجه و اصرار بر ایجاد گرانی حافظه ی تاریخی نمیخواهد. اوایل دهه ی 90 هم این اتفاق در دولت سابق افتاد. دقیقا با همین منطق که این اصلاحات تورم زا نخواهد بود. اما هدف نه قشر محرومند ( که هیچ وقت وضعشان تغییر نخواهد کرد) نه مرفهین جامعه. هدف پایین کشاندن قشر متوسط کارمند و کارگرهای بدون امنیت شغلی ست تا آنها را فقیر کنند و سالیان بعد دست امسال زنجانی رو شود.
      ضمنا دقت کردید کتک زدن بچه ها بیشتر در مناطق فقیر و ضعیف است! چرا در بالا شهر تهران بچه ها را کتک نمی زنند؟؟

    • بدون نام

      مشکل اینه که شماها نمیخواید قبول کنید که مدیری با مالیات بر چندرغاز حقوق معلمان میلیاردر شده و حالا به جایی رسیده که با مدرک دیپلم ردی ،یقه سفید که دکمه ها تا رو نافش بازه وبا چندتا قلچماق که به سبک جاهلهای قدیم هم همراهشن اینجا واونجا میره واز تریبون عمومی قشر فرهنگی جامعه رو که نزدیک هفتاددرصدشون مدارک معتبرترین دانشگاههای ایران رو دارن به سخره میگیره به روش جاهلی خودش.معلمها شان خودشون رو پایین نیاوردن دلقکهای پولدار و پر زور و جاهل منش مثل مدیری اینکارو کردن وافرادی مثل تو هم براشون کف وسوت میزنن چون هرچی باشه جاهل پولداره ومعلم دانای بی پول وزور.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دروغ که کنتر نداره بگو
        من موندم مجبورب خودتو مدیون مدیری کنی؟
        آخه آدم کمه حسودی کنی به مدیری حسودی میکنی؟

    • یلدا

      نمیدونم چرا حرف روحانی انقدددررر به بعضی ها بر خورد...یه چیز میخوام بگم امیدوارم برترینها سانسور نکنه خواهش میکنم بزارین حق آزادی بیان داشته باشیم....به نظر من حرف روحانی در مورد با معصومین اصلا حرف بدی نبوده....طرفدار روحانی نیستم و نبودم ولی از جسارتش تو گفتن این حرف خوشم اومد...برای پیشرفت بااید تعصبات رو کنار بزاریم...معصومین خیلی پاک بودن ولی بالاخره انسان بودن و انسان جایز الخطاست...لطفا جبهه نگیرید

    • فریاد

      فعلا فقط قسمت اول رو خوندم و باهاتون موافقم. توان و قدرت واقعی یک رئیس جمهور در ایران هیچ وقت اون قدر نیست که ما انتظار داشته باشیم که کسی در این لباس بتونه تحولی ایجاد کنه. بیشترمون بر این مساله واقف هستیم ولی بزرگترین مشکل کاندیداهای ریاست جمهوری این هست که گرچه بهتر از هر کس میدونن وعده هایی میدن که به هیچ وجه انجامش در حیطه اختیارات اونها نیست باز هم وعده میدن و به نوعی عوام فریبی میکنن. البته مقصر همه اینها خود ما مردم هستیم که با هر وعده ای امیدوار میشیم که شاید یه فرجی بشه. روحانی با توجه به میزان قدرتی که در اختیارش هست کارنامه قابل قبولی داره. مشکلش این هست که هنوز هم سعی میکنه نشون بده که کاری بزرگ از دستش ساخته است. به نظر من مهمترین وظیفه و شاید بهتره بگم بزرگترین حسنی که یک رئیس جمهور در ایران داره خوب صحبت کردن هست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه اینطور نگه ملت غرغرو بهش رای نمیدن. و اگه رای نداده بودند الان همین اینترنت هم جمع شده بود و کسی در مورد بودجه روشنگری نمی کرد

    • بدون نام

      سلام. خسته نباشید. خیلی خوب بود.

    • فرشاد

      امروز یک روز تاریخی واسه برترین ها بود . آفرین به این نقد های سازنده

    • بدون نام

      روحاني زيرك نيست مردم ايران بيش از حد بدبختند يكي دو تا وكيل و وصي ندارند

    • بدون نام

      یعنی روحانی خودشم فکر نمیکرد انفعالش اینجور تحسین بشه که شما گفتی
      روحانی چیزی برای از دست دادن ندارد و حوصله انجام هیچ کاری را هم ندارد

    • پاسخ به مشتی

      مشتی تو سواد نداری که کارگری.بیشتر معلمها مدرک فوق لیسانس دارن اگه تا حالا معلمی کرده بودی نمیگفتی کارشون اسونه حقوقشون زیاد. تو شرکت نفت کارگرایی هستن که چند برابر یه معلم تحصیل کرده حقوق ومزایا دارن خودتو با اونا مقایسه کن.بعد کجای دنیا معلم تابستون کار میکنه که ایران دومیش باشه.محض اطلاعت مشتی تمامی معلمین در ایران بنا به آمار موثق سازمان آمار ایران زیر خط فقر!!! متوجه شدی زیر خط فقر هستن.پس اگه میخوای حسودی کنی به کارگرای شرکت نفت یا مستخدمین محترم شهرداری حسودی کن که املاک نجومی!!!بهشون دادن نه به معلم زیر خط فقر.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منم با اون دوستمون موافقم
        تمام معلما زیر خط فقرن؟
        پس چرا تو منطقه ما معلم ها وضعیتشون از همه بیشتره؟
        چرا اکثرا بچه های شهید و امتیازدارها معلم شدن جای ما(اینو گفتم نگی لیاقت داشتن)
        اگه نگا کنی نسبت دریافتی معلم ها به کارگرها درایران خیلی بیشتراز کشورهای دیگست
        ازهمه گذشته شما ازراه تدریس خصوصی و هزار چیز دیگه خیلی درآمد دارین یعنی کف درآمدتون اونه که دولت میده

    • بدون نام

      من یک حق التدریسی هستم با ماهی ۸۰۰ تومن پول که تا الان من چیزی از پول حقوقم به دستم نرسیده و اینو میگم برای اونایی که میگن معلم ها تابستان ها تعطیل هستن بعله ما حتی برای پنج شنبه و جمعه ها که کلاس نمیریم حقوق و بیمه دریافت نمیکنیم و همینطور تابستان ها. اون اعتراضی هم که آموزش و پرورش برای دورهمی فرستاد کاملا از جانب خودشون بوده وگرنه همه معلم هایی که در اطرافم می بینم از گفته های مهران مدیری خوششون اومده بود ... در مورد دانش آموز جیرفتی باید بگم اموزش و پرورش ما خیلی کمبود داره یا مدارس بدنبتل اینن که مدارسشون رو هیئت امنایی کنن که راحتتر پول بگیرن از دانش آموز یا کلا پول بگیرن قبض اب و برق و گاز رو بدن... دانش آموزان مدارس حاشیه نشین هم پر از مشکلات روحی جسمی و خانوادگی هستن معلم ها هم چندان به روانشناسی اهمیت نمیدن و کلا در مقطع ابتدایی اصلا روانشناس نداریم و بهتر بود یک روانشناس هرروز هفته در مدارس میبود ولی نیست اگرم باشه خیلی بیخیال و سرسری هستش . کودکان بیش فعال ما واقعا دوران مدرسه براشون بدترین دوران خواهد بود. خواهش میکنم هنه چیز رو با پول نسنجید چه معلم چه غیر معلم چون اموزش و پرورش آینده یک مملکت رو میسازه و من بشخصه خیلی تلاش میکنم برای ارتباط برقرار کردن درست با دانش آموزان پرخاشگر ولی جای متخصص روانشناس ماهر در مدارس بخصوص مقاطع ابتدایی خالیه

    • بدون نام

      انشالله دست اون معلم بشکنه چجوری صورت اون بچه رو داغون کرده.

    • بدون نام

      "مشکل اینه که شماها نمیخواید قبول کنید که مدیری با مالیات بر چندرغاز حقوق معلمان میلیاردر ً"

      اكثر اين معلماي عزيز با سهميه رفتن دانشكاه و بعد هم با بي ربط ترين مدرك ، استخدام شدند خودتون رو فريب ندين

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اشتباه منفی دادم معذرت

    • N

      تو یک کلمه که میخونی و مینویسی مدیون معلمتی پس حق نداری در مورد معلمها این جوری حرف بزنی احمق

      پاسخ ها

      • بدون نام

        والا نوشتنو خواهرم یادم داد
        و میتونم بگم تو دوران تحصیل حداقل من به کسی مدیون نیستم.
        البته من اون شخصی که خطاب قرار دادی نیستم ولی مثل اون فکر میکنم

      • بدون نام

        مدیون؟پول میگیره چکارکنه پس؟
        پس توهم تو اون خونه نشستی مدیون بنایی هستی که ساختش؟

      • بدون نام

        در ایران داشتن صنف رو با داشتن مافیا اشتباه گرفتیم یا حمایت از حقوق رو با مقدس نمایی اشتباه گرفتیم! هیچ چیز ما به آدمیزاد نرفته .بعد از عصبیتهای صنف پزشکان حالا چشممان به جمال معلمان روشن شد . خانواده مادری من همگی معلم هستند ومن هیچ وقت از نقد درست ناراحت نمیشم.تعصب ویژگی انسانهای بدوی و رشد نیافته ست

    • بدون نام

      عبدلی در مورد معلما خیلی بی انصافی کردی خدا ازت نگذره دوم کاربر 13:52 دقیقه لطفا دهنت ببند اکثر معلما بازحمت خوندن رفتن دانشگاه و مدرک مربوطه رو گرفتن تو هوا حرف نزن البته معلومه که خیلی بی شعوری وگرنه اگر لا اقل دیپلم داشتی تو این دوازده سال درس خوندنت یه چیز درستی از معلمات یاد می گرفتی مطمئنا همه اونا که بد نبودن تو دانش آموز بدی بودی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همش پارتی و سهمیه ست

    • بدون نام

      کاربر 13:38 دقیقه دعا کن هر دست و زبانی که ناحق میگه از کار بیفته نه این که شما فقط اسم معلم رو بیاری تو الان هر جا پابذاری حق می بینی که فقط کار معلما به چشمتون میاد ؟چرا وقتی با به سختی با بچه های شما سرو کله می زنن چیزی نمی گید و ازشون تشکر نمی کنید؟

    • بام

      سلام راجب اموزش وپرورش نمونهش همون کاربری که گفت 800هزارتومان داره وگله منده وحقداره بعدا اموزش وپرورش ابتدای هفته گفت نگران نباشن حق التدریس ها چون غمی ندارن یکی الن 12 ساله حق التدرسی ولی اینا تابیان استخدام کنن طرف تموم کرده رفته اخه دیگه کی بعدا درمورد روحانی هیچ کدام شبیه هم نیستن شماخودتان تیتر زدید گفتید کسری اورده درعوض اینکه قبل از سال92 بیاد داشت ولی کمتر داشت ولی دراین 4 سال پشت سر هم کسری اورده وماحلالش نمیکنیم که جای اگر شرکتی بدهی داشته باشه جیب مارابزنن الان وزارت خارجه مبادلات اقتصادی رابه عهده گرفته خدابه خیر کنه

    • مشتی

      پاسخ مشتی
      داداش چند تا رفتگر لیسانس و آبدارچی فوق لیسانس میخای برات اسم بدم؟؟ من حاضرم با دو تا لیسانس سرایدار مدرسه ی تو بشم. چند درصد مردم کارمند شرکت نفت ند که حسرت شون رو میخوری؟ماهی 60 ساعت اضافه کاری مو کارفرما میخوره و هر لحظه تهدید به اخراجم. تو دنبال خط فقر بگرد جون من از ترس اخراج جرات ندارم. ضمنا کی گفته شغل معلمی شریف ه و بقیه مشاغل شرف ندارند؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دانشگاه رفتن در ایران فضیلت محسوب نمیشه چون حتی سطح دانشگاههای دولتی ایران هم پایینه چه برسه به آزاد و غیرانتفاعی!

    • شهرام

      نمی دونم ما معلم ها چه هیزم تری به شما به درد نخور ها فروختیم که شما عقب مانده ها حقوق اولیه خودتون از ما میخواهید . داداش کارگر مشتی مگه ما روحانی هستیم یا قوه مقننه . چرا خودت با پزشکان یا کارمندان مخابرات یا شرکت نفت مقایسه نمی کنی ؟دیوار کوتاه تر از ما پیدا نمی کنید شماها؟ در ضمن من با 12 سال خدمت معلمی الان دانشجو دکترا هستم تو هم عرضه داشتی کارگر نمی شدی ! و معلم می شدی تا یک سوم سال و تعطیل می شدی لطفا چاپ کن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به عرضه نیست
        به پارتی و سهمیست

    • بدون نام

      واقعا جالبه که این همه حقوق کارکنان صنعت نفت تو چشم معلمان است.اخه عزیزم تو که صبح تا ظهر سر کلاسی اونم اعصاب نداری با بچه ها حتی درست حرف بزنی.گواهش همین خبرایی که این روزا میاد.بعد خودتو با کار توی صنعت نفت مقایسه میکنی که توی بدترین مناطق وبی امکانات ترین شهر ها شش صبح تا شش عصر دارن کار میکنن.بخدا اگه بتونی یک هفته مثل اونا کار کنی.مدرک دانشگاه رو که خدا رو شکر همه دارن

    • سارا

      خطاب به یلدا
      خودت متوجه شدی چی گفتی ؟؟؟؟ امامان معصومند یعنی عاری از هر گناه و خطا بعدمیگی انسان جایزالخطاست!!!!!!

    • سارا

      خطاب به کار بر N
      اگر معلم ها به ما خواندن و نوشتن یاد دادند پولشو گرفتند همین معلم ها که بعضیا ازشون بت ساختند حتی حاضر نیستند یک روز رو بدون دریافت حقوق کار کنند حقوق میگیرند باید هم وظیفه شونو انجام بدند

    • بدون نام

      @N
      ما روي صحبتمون معلماي فعلي هستند كه با رابطه و سهميه استخدام ميشن ! حق ما و فرزنداي ما معلمين بهتري هستند در جامعه هم آدماي شايسته ي زيادي وجود دارند ولي متاسفانه استخدام نميشن و به جاش ...اين معلم هايي كه به ناحق جاي يه آدم شايسته تر از خودشون رو اشغال كردند فردا مي خوان جواب مارو چي بدن؟
      بعدم الان بيشتر بار آموزش رو دوش خونواده هاست و معلما زحمت چنداني نمي كشند فقط كاغذ بازي و ظاهرسازي

    • بدون نام

      تازه فوق ليسانس معلما رو به رخ ما نكش كه معلمين عزيز در كنكور فوق ليسانس سهميه دارند ولي با اين حال خيلي هاشون مدرك فوق ليسانسشون رو از دانشگاه آزاد مي گيرند

    • بدون نام

      معلم ها یه مشت بی سواد اند ،با ارفاق شش ماه بیشتر سر کار نیستن ،اونم خودمون به بچه هامون درس میدیم تو خونه ،کم کاری می کنن ،انرژی نمیذارند ،خودشونو خسته نمی کنند ،مگه کارشون از پرستاری که دو نصف شب براش بیمار سوختگی میارن بدتره ،دکتر فقط دارو می نویسه ،تمام زحمتش مال پرستار و بهیاره پولش مال دکتر .


      کارمند هم 5صبح از خونه میزنه بیرون هفت شب میاد ، با معلم ها فرق چندانی نداریم ،تا 4 کار رسمی ست ،

      معلم ها هشت شروع می کنن چند تا هم زنگ تفریح دارن ،سوالای امتحانی ده سال پیش چاپ می کنن میدن به بچه های امسال .


      بازم به معلم های مرد ،زن ها که همه ش مرخصی اند .


      معلم های بیسواد نهضت که همه دیپلم ردی اند دارن میشن معلم ابتدایی که آنقدر مهم و پایه ست ،بعد میگن چرا خروجی دانشگاهها بی سوادند چون پایه شون ضعیف .



      اگه معلم دلسوز و با سواد دیدید از طرف من دستش رو ببوسید .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کلا ایرانی جماعت نقد شدن و نقد کردن رو نمی فهمه . وقتی نقد میشه به تریج قباش بر می خوره وقتی میخواد نقد کنه دیگه تا طرف رو به خاک و خون نکشه ول کن نیست .ضمنا بعضی ها بهتره به جای کامنت پرانی به روانشناس مراجعه کنند!

    • بدون نام

      هرچی مینویسی دیگه به دل من یکی عمرا نمیشینه ایمان خان، بخاطر همون مطالبی که اواسط دیماه نوشتی...از چشمم افتادی. ازت توقع نداشتم

    • بدون نام

      درمورد روحانی کاملا با مهتاب موافقم
      شوهرم مهندس برق با 20سال سابقه کار دریک شرکت نیمه خصوصی،کارش شیفتیه؛درهفته 56ساعت موظفی کارمیکنه؛نه عیدداریم نه عزا نه تعطیلات تابستان؛حقوقش باحقوق دوستش که معلمه ودر هفته 24ساعت تدریس داره برابره،درضمن اون آقا معلم بعداز ظهرهاتومغازه مشغول شغل دومشه
      درمورد ساتچی واینکه همه ملت توهم توطعه گرفتن دلیل داره
      دلیلش هم اینکه سالهاست هراتفاقی افتاده دولتمردان انداختن گردن اسراییل آمریکاوجدیدا عربستان،جز این یک مورد!!!! که جای بسی تعجب است که دراین قضیه دشمن فرضی دخیل نبوده
      ازدیدن عکس دانش آموزان جگرم آتش گرفت،من جای والدینش باشم از راه درست وقانونی حق ضارب رو میزارم کف دستش
      چنین معلمینی باعث بدنامی همقطاران خود میشن

    • maha

      خدارحمت کنه شهدای سانچی رو.ن ب شایعات کاری دارم ن اطلاعاتی دارم..ب هرحال خیلی مرگ تلخی داشتن و این تو ذهن ماثبت شد.فقط خداب خانواده هاشون صبربده.‌

    • بدون نام

      شما كه شعور از تك تك كلماتت مي باره:)))
      مادر خودم معلمه البته ايشون اصولي و قبل از انقلاب استخدام شده بودن خودمم هميشه جزء بهترين ها بودم ولي الان شاگرد آخراي كلاسمون با سهميه و يا رابطه به شغل شريف معلمي مشغولند جايگاهي كه واقعا در حد و اندازه ش نيستند! ما هم هميشه براي هر شغلي از جمله معلمي امتحان داديم در مرحله ي مصاحبه به نفع رابطه دارا و سهميه دارا كنار گذاشته شديم! مشكلي نيست خدا خودش اون دنيا جوابشون رو ميده اين دنيا هم مطمءنا اين حق كشيا بي جواب نمي مونه

    • بدون نام

      خوب بود

    • حامد

      آقای روحانی زیرکن بله چون تلگرام رو فیلتر کردن بعد رفعش کردن و از رفع کردنش سواستفاده کردن اگر هم که فیلتر کردنش کار ایشون نبوده رفعش هم نبوده

    • معلم بازنشسته

      نمیدونستیم از بنگاه دار وبقال و دکتر ومهندس و پرستار آرزوی معلمی رو دارن!!!اونم به قول دوستمون معلم زیر خط فقر.خدا ازتون نگذره که تمام سی سال خدمت معلمی رو ذره ای کم کاری نکردم دانش آموزا رو عین بچه های خودم دیدم،بهشون میگفتم فکر میکنم به جای دو تا بچه،خدا بهم ۱۵۰ تا بچه داده.دانش آموزان هم همیشه بهم احترام میذاشتن.حتی یکبار در طول این همه سال پولی به دانش آموزام درس ندادم.همه رو به یه چشم نگاه نکنید خیلی ها مثل من سلامتیشونو از دست دادن .من که پیش وجدان و خدای خودم روسفید هستم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بهت مثبت دادم ولی مثل تو انگشت شمارن
        یک در ملیون

    • بدون نام

      يه نگاه به حرف زدن شهرام بندازين! اين مثلا معلميه كه داره دكترا مي خونه:)))))

    • بدون نام

      وای خدا دلم میخواد فقط یک هفته در یک مدرسه بعنوان معلم برید سرکلاس اونم مدرسه روستایی یا حاشیه نشین یا مدارس تبعیدی اونوقت ببینم میتونید بخوبی تدریس کنید! بعله خیلی مشاغل سختی کار دارن و بخاطر همینم بعد از پانزده سال بازنشسته میشن . خیلی از مشاغل فقط به بردگی گرفتن آدم رو و حق هم دارند ناله کنند اما سوالم اینه که موضوع بحث چه ربطی داشت به گفته اموزش پروش یا مهران مدیری یا آقای عبدلی! مثل این میمونه که یکی بگه پام شکست وای مردم از پا درد یکی بیاد با تحقیر یه نگاهی بهش بنداره که من دوتا پام شکسته مثل تو دادوبیداد نکردم ای تو چقدر سوسول و بچه ننری مامان و بابات خوب تربیتت نکردن تو پارتی داشتی اصلا یک پات شکسته . پس مشکلات هر شغلی برای کارکنان همون شغل اهمیت داره و اینکه ما تا اون شغل رو نداشته باشیم نمیتونیم قضاوت کنیم .بعد هم تو این دوره زمونه همه حداقل لیسانس رو دارن پس فرقی نیست تو مدرک و مدارکی که داریم . معلمی که خوب باشه خود بخود مشخص میشه چه در مدرسه چه در جمع خانوادگی . تازه واقعا بی انصافی میکنند یک عده من شاگرد دارم پدر و مادرش دو خط سواد هم ندارن چجوری بعضیا که حتما کم کم مال بیست بیست و پنج سال پیش هستن سواد رو از معلم یاد نگرفتن! حتی اونایی که پدر و مادر شاغل و تحصیل کرده هم دارن وقت نمیکنن چندان به درس و مشق بچه برسند لطفا اینجوری نقد و قضاوت نکنید واقعا دل آدم میشکنه .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میدونی مشکل چیه ؟
        مثال رو باید اینجوری میگفتی
        معلما مثل کسین که یه جا بدنشون خارش گرفته بقیه مثل کسین که دشت و پاشون قطع شده
        و جالب اینه که اون میگه وای من فلانم من ارزشم بیشتره بیاید منو بخارونین
        شما اوضاعتون تو ایران بهتر از اونه که حتی فکرشو میکنین
        درضمناینم درنظر بگیر سهمیه و پارتی
        یعنی اصا شایسته سالاری هم نبوده

    • بدون نام

      همه قشرها حق دارن گله مندباشن ولی یه بار آقای عبدلی صحبت میکنن من الان این صحبتهای معلمین وحق التدرسی راخوندم حق میدم بهشون که ناراحت باشن چرافقط ازمعملها صحبت میشود دوستان گرامی به نوبت موقع صحبتهای آقای عبدلی را درقشر مختلف میشنویم وامیدوارم که اقای عبدلی درکارشون موفق باشن میدونم همه گله مندن بااین وصعیت

    • بدون نام

      دوست عزيز شما هم بابت سواد داشتن سر ما منت نذار معلم هم مثل ساير مشاغل حقوقش رو گرفته!
      البته من به معلم هايي كه با زحمت استخدام شدن حق ميدم بعضيا ساليان سال توو گرما و سرما به مناطق دورافتاده رفتند تا درنهايت استخدام شدن خيلياشون حقوقشون رو هم درست دريافت نكردند سنواتشون درست حساب نشده و... ولي از اون طرف هم داشتيم كسايي كه خيلي مفت و راحت استخدام شدند .

    • بدون نام

      @معلم بازنشسته
      طرف صحبت ما قطعا امثال شما نبود بخصوص اينكه شما بازنشسته هم هستيد و معلومه جزء معلم هايي نيستين كه در طي ساليان گذشته با رابطه و سهميه استخدام شدند! معلم ها در قديم زحمت زيادي مي كشيدند ولي الان شرايط خيلي فرق كرده

    • بدون نام

      لايك به مهتاب!
      روحاني عزت رو به پاسپورت ايراني برنگردوند ولي به جاش كاري كرد مردم امكان سفر خارجي نداشته باشند

    • بدون نام

      جالبه که کامنت منو نذاشتین. چرا تحمل انتقاد رو ندارین برترینها؟متاسفم براتون. محترماته تر از این نمیشد انتقاد کرد

    • بدون نام

      معلم بازنشسته شما جز اون اندک معلمانی هستی که باید دستش رو بوسید ،تازه از قدیمی هایی. جدیدا کی مثل شما حوصله دارند؟

    • بدون نام

      از اینکه به ایشان رای دادم پشیمانم

    • بدون نام

      اونایی که گفتن معلم حقوقشو گرفته باید عرض کنم به خدمتشون که همه جای دنیا به معلم ها حقوق میدن الان بحثتون سر چیه ! من متوجه نمیشم اگه بحث معلم نبود بحث پزشکا بود باز یه عده میومدن اینجا از همین حرفا البته در حق پزشکا میزدن اگه مهندسین بودن بازم همین داستان بود چرا آخه ما تر و خششک رو باهم میسوزونیم! والا اونایی که سهمیه دارن باز تا درسش رو نخونده باشه مدرکش رو نگرفته باشه جایی نمیره سرکار . بعدش هم بیکار بیکاره چه فرقی میکنه هر خانواده حداقل ده دوازده تا بیکار تحصیل کرده از دانشگاه دولتی و آزاد و پیام نور داره همه هم سپردن یکی براشون کار پیدا کنه یا خودشون دنبالشن اساسی. تو فیلم آشوب دیالوگ های خوبی داره بهتره تماشاش کنین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج