جاباما
۶۶۴۰۸۹
۳۶ نظر
۵۰۰۹
۳۶ نظر
۵۰۰۹
پ

آمار خشونت فیزیکی و عاطفی علیه زنان در ایران

رئیس انجمن روانپزشکان ایران با اشاره به آمار شیوع همسرآزاری در ایران گفت: آمارهای همسرآزاری در ایران، متفاوت است اما تقریبا ۲۰ درصد زنان در طول زندگی خود تجربه خشونت فیزیکی و حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد نیز تجربه خشونت عاطفی دارند.

خبرگزاری ایرنا: رئیس انجمن روانپزشکان ایران با اشاره به آمار شیوع همسرآزاری در ایران گفت: آمارهای همسرآزاری در ایران، متفاوت است اما تقریبا ۲۰ درصد زنان در طول زندگی خود تجربه خشونت فیزیکی و حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد نیز تجربه خشونت عاطفی دارند.

مریم رسولیان همسر آزاری جسمی ، عاطفی و جنسی را از انواع مصادیق همسرآزاری نام برد و افزود: بخش زیادی از خشونت عاطفی مبتنی بر این موضوع است که در زندگی بین دو فرد روابط منطقی و درستی وجود ندارد و اگر مهارت های ارتباطی بین زوج ها بیشتر شود خودبخود این نوع از خشونت کاهش می یابد و اصلاح می شود.

وی خاطرنشان کرد: همسرآزاری عاطفی شامل رفتار بین فردی، رفتار کلامی، عدم توجه و قهر کردن است. همچنین بی توجهی به اینکه فرد به خواسته هایش مانند ارتباط با خانواده اش ، دکتر رفتن و ادامه تحصیل برسد، نیز از مصادیق همسرآزاری عاطفی به شمار می رود.

وی اضافه کرد: همسرآزاری فیزیکی نیز شامل صدمه زدن است؛ این صدمه زدن به هر طریقی مانند پرت کردن شیء ، هل دادن تا تهدید با ابزار خطرناک مانند چاقو می تواند اتفاق بیفتد.
رئیس انجمن روانپزشکان ایران درباره همسرآزاری جنسی نیز گفت: برخی مردان طبق فرهنگ شکل گرفته در گذشته ، تمتع جنسی حتی به زور را حق خود می دانند و نسبت به همسر خود نگاه ابزاری دارند، این مساله نیز از مصادیق همسرآزاری است که افزایش آگاهی در این زمینه می تواند تاحدی کمک کننده و پیشگیرانه باشد. به آن معنا که اگر فرد بداند این رفتارش چه آسیبی می زند و چه عوارضی دارد دیگر آن کارها را نمی کند.
رسولیان خاطرنشان کرد: همسرآزاری بطورقطع منجر به بروز آسیب های اجتماعی دیگر می شود و نخستین تاثیر آن روی کودکان است و کودکان آن خانواده ، آسیب می بینند.
وی ادامه داد: خود این کودکان بعدا یا قربانی خشونت یا مرتکب خشونت می شوند و این آسیب به همین شکل ادامه پیدا می کند تا اینکه به دنبال آن طلاق ایجاد می شود. همچنین همسرآزاری منجر به عدم وفاداری زن نسبت به زندگی می شود.
رئیس انجمن روانپزشکان ایران اظهار داشت: هنگامی که راجع به خشونت خانگی صحبت می کنیم علاوه بر همسرآزاری، سالمندآزاری و کودک آزاری نیز زیرمجموعه آن قرار می گیرد. اما براساس آمار، همسرآزاری در جامعه ما بیشتر از حد سالمندآزاری یا کودک آزاری است و تقریبا همه جای دنیا هم همینطور است.

رسولیان یادآور شد: درباره آمار همسرآزاری تقریبا در دنیا در حد متوسط قرار داریم اما سالمندآزاری و کودک آزاری در ایران نسبت به کشورهای دیگر کمتر است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این جمله رو باید با طلا نوشت که اگر رسیدگی نکنن خود این کودکان قربانی خشونت یا مرتکب خشونت میشوند و این چرخه دوباره تکرار میشه

    • بدون نام

      در ضمن وقتی هیچ امکاناتی برای برای کودکان قربانی خشونت دختران مجردی که به زور ازدواج میکنن یا شرایط طوریه که فقط راه چاره فرار از خونست یا زنان مطلقه یا بیوه وجود نداره چه چیزی تاسف باره؟زیر ساخت هارو درست کنین تا چیزای دیگه خود به خود درست بشه

    • بدون نام

      چشم دیگه میزارن رو سرشون حلوا حلوا میکنند فقط

    • بدون نام

      برادرزن صدام همسر ازار بود

    • Tohid

      بیشترین آسیب رو اول بچه ها میخورن بعد خانوما کاش تا زمانی که خودمونو نشناختیم و اینگونه ضعفامون رو برطرف نکردیم ازدواج نکنیم.

    • رخساره

      درسته

    • بهزاد

      خدا به مردها کمی انصاف و بصیرت بده.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا مردها اینجوری آفریده شدن؟

        انگار ژن ظالم بودن دارن

      • بدون نام

        متاسفانه ما زن ها ژن احمق بودن داريم ياد گرفتيم بايد ببخشيم كوتاه بيايم _ اگر غير از اين هم باشه در طلاق بيشترين آسيب را زن و بچه ميبينه مرده هم كه از فردا با يكي ديگه است _ پس يا بايد احمق باشيم يا بدترش را ببينيم_ البته عمده حماقتمون آگاهانه است.

    • 0912RAHMATI

      زن ، خیلی عزیزه /
      هر کی بزنش مریضه.

    • محمد

      اتفاقا در ایران ازارو اذیت بیشتر است همش هم بخاطر اینه که ایران کشور ثروتمندی است و امار فقرش زیاده.

    • بدون نام

      همین مونده که زنها روبزاریم روسرمون .اگه یه کم ازادی بهشون بدی ببین چکارمیکنن

      پاسخ ها

      • رضا

        تقصیروعیب جای دیگه است مادران به جای اینکه دختران خودراآماده زندگئ کنندحرفهای پوچ وبی ارزش درگوش دختران نجوامیکنندمانندروبه شوهروخانوداش نده نگذارسوارت شودچهارچشمی مراقبش باش والاماشاالله همینهاتوقع رازیادکرده وزندگی به کام همدیگرتلخ مکنندسرکاره رئیس نمدانم چی کمی ازقانونی که خدابرگردن زن ؤمردگذاشته روشنگری بفرمائیدکه اگر این قانؤن الهی درزندگیها مستقرگرددمشکلآت بالای نوددرصدمانندزندگی پدرومادرانمان حل میشودسپاسگذارم

      • بدون نام

        همه این خوشنتها از بی پولی فقر اقتصادی است

      • بدون نام

        لازم نیست امثال تو به زن آزادی بدن

        زنها خودشون آگاه شدن

        ازادی گرفته شدشونو پس میگیرن

      • به کاربر رضا

        مادرا خوب کاری میکنن

        میخوان نسل زنهای توسری خور، ادامه پیدا نکنه

        ولی مردای ایرانی اکثرشون ،ضعف فرهنگی دارن

        باید مجبورشون کنن که اصلاح بشن

    • سید جواد

      سلام
      تحلیل خوبی بود ولی دو نکته مهم در ان هست. همسر آزاری با زن آزاری فرق دارد. همسر آزاری مرد هم داریم یعنی زنانی که شوهر خود یا خانواده او را آزار میدهند.
      نیز این قسمت که همسر آزاری باعث عدم وفاداری زن میشود نکته ای است کاملا غیر علمی و توجیه کننده عدم وفاداری برخی زنان.
      اما درادامه بحث باید گفت برخی رفتارهای برخی زنان موجب ایجاد تنش در زندگی زن دیگری میشود. برتی نمونه ارتباط گیری برخلاف عرف وشرع زنی با مردی دیگر که میداند او متاهل است وخود زن وفرزند دارد و...
      البته این نکته نباید توجیه کننده رفتار اشتباه برخی مردان نیز باشد.

    • امیر حسین

      شما یک طرفه به قاضی نرین
      زن های ما واقعا توقعشون بالاست....

    • الینا

      واقعا؛در جامعه ما به زنان اهمیت نمی‌دهند.مردسالاری است

    • آوا

      این آمار خیلی خوشبینانه س
      اوضاع بدتره...
      با نظر دوست 11:43 موافقم که فرمودن زیرساختها باید درست بشه... که شامل آموزش، بحث فرهنگ، اقتصاد، مدیریت کلان و بهبود در بخش بهزیستی و تانین اجتماعی و مددکاری اجتماعی و.... هست
      اما با یه نگاه کلی باید گفت

      همه چی مون به همه چی مون میاد ....

    • بدون نام

      شوهر آزاری شاید یک هزارم زن آزاری باشه.در ضمن دوران قدیم نیست که مردا هر بلایی که بتونن سر زنا و دختراشون بیارن.اکثر طلاق های جامعه امروزی هنوز هم به دلایل مشابه طلاق های دیروزیه مردا باید سعی کنن خودشون رو اصلاح کنن مخصوصا بعضی از باور های بی ارزششون رو

    • بدون نام

      توحید بیشترین آسیب رو زن ها میبرن کی گفته بچه ها اولین قربانین!

    • محبت

      مردی که دستش خالیست.کار نداره بعضا خانمها هم چشم هم چشمی میکنند و متوقع هستند هزاران آزار مثل اوار بین انها وارد میشود که یقینا مرد ازاری هم وجود دارد

    • بدون نام

      واقعا لذت بردم. این یعنی تغییر، یعنی پیشرفت. اصلا از این رسانه انتظار نداشتم مطلب به این خوبی بخونم

    • ضد

      حقشونه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سادیسمی

    • بدون نام

      ضد
      تو حتما از اونایی هستی که تو بچگی خیلی از پدرت کتک خوردی و تحقیر شدی هم خودت و شاید حتما مادر و خواهرات

    • نانازی

      وقعا برای همه ی اونایی که تنها زن رو مقصر میدونن متاسفم . همه چیز از قانون و فرهنگ غلط خود ما شروع میشه وقتی که در خانواده به یه دختر اجازه داداه نمیشه مو های صورتش رو اصلاح کنه ولی پسر ها اگر ابرو هاسون رو هم میتونن بردارن دیگه چه انتظاری میتونین از این دخترا داشته باشین
      بعدش هم که دختر ها وقتی چنین وضعیتی رو تو خانوادشون حس میکنن مجبور میشن بخاطر یکم استقلال تن به ازدواج بی عشق بدن .مشکل از خودمون و باور های عهد بوقی مونه نه از زن ها و دختر ها

    • بدون نام

      خيانت بدترين نوع آزار و شكنجه عاطفي زنه. من حاضر بودم كتك بخورم خيانت نبينم. هرچند به خاطر خيانت شوهرم و شكايت بهش كتك هم خوردم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حتما پيش مشاور برو زندگي دوست منم همين طور بود به خاطر بچه مرده را بخشيد تازه شوهره ميگفت بين تو و عشق جديدم هر كدام بيشتر محبت كنيد انتخاب ميكنم

    • حاکم

      الان دیگه مرد ازاری,یا زن سالاری,یا قهر میکنند,یا ابغوره میگیرند,یا طلاق

    • بدون نام

      مردا تقصیری ندارن اونا خودشون هم قربانی خشونت نفر دیگه ای بودن در کودکی و الان که بزرگ شدن یاد نگرفتن که چه طور مرد خوب همسر خوب یا پدر خوب باشن تا حد اقل این چرخه رو تموم کننش.

    • بدون نام

      کی گفته پدر ومادرهای ما زندگی خوبی داشتن ؟!!! مادرهای بدبخت ما تمام حرفشون اینه که به خاطر بچه ها شون و اینکه منبع درآمدی نداشتن مجبور شدن یه عمر سکوت کنن .زنها اولین قربانی خشونت هستن ،نه فقط توسط همسر و خانواده که توی کوچه وخیابون هم امنیت ندارن.فقط وفقط با اصلاح قوانین خانواده میتوان از این امر جلوگیری کرد.تا وقتی تمام قوانین به نفع مردهاست که حتی میتونه همسرشو از باز کردن درب منزل هم منع بکنه،هیچ چیزی تغییر نمی کنه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مادر من بخاطر اینکه پدرم و پدرش تک فرزند خانواده محسوب می شدند و به بچه های زیاد علاقه مند بود ماشین جوجه کشی پدرم شد و الان سالهاست انواع امراض رو داره.بچه هایی هم که درست کرد همه بدون شغل بدون امید و بدون آینده ور دلش دارند پیر میشن.مردسالاری یعنی بیشعور سالاری !

    • نانازی

      من به شخصه خیلی باهات موافقم

    • به کاربر 08:09

      خب سکوت کردن زن همیشه به ضررش بوده

      وقتی زن سکوت کنه،مرد هم که ذاتی خودخواهی داره
      هیچ وقت نمیاد به این فکر کنه که هفت هشت تا بچه
      زاییدن ،چه آسیبی به بدن زن میزنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج