adexo3
۶۶۴۴۴۵
۸ نظر
۵۰۱۷
۸ نظر
۵۰۱۷
پ

از گوسفند دزدی در خراسان تا اختلاس در تهران

روزنامه همدلی نوشت: پنجشنبه گذشته خبری روی خروجی برخی خبرگزاری ها رفت که تا حدود زیادی افکار عمومی را به سمت خود کشاند. گوسفند دزدی در خراسان به دلیل ارتکاب به همین جرم قطع دست شد.

روزنامه همدلی نوشت: پنجشنبه گذشته خبری روی خروجی برخی خبرگزاری ها رفت که تا حدود زیادی افکار عمومی را به سمت خود کشاند. گوسفند دزدی در خراسان به دلیل ارتکاب به همین جرم قطع دست شد.

روزنامه خراسان در گزارش خود آورده: «چند سال قبل وقوع سرقت های متعدد در اطراف برخی شهرهای استان خراسان رضوی و جنوبی، درحالی آغاز شد که فرد یا افراد ناشناسی با تخریب شبانه در و دیوار منازل روستایی، گوسفندان اهالی روستا را به سرقت می بردند».

دامنه این سرقت ها هر روز به اطراف شهرهای دیگر کشیده می شد و موجب نگرانی روستاییان شده بود. به همین دلیل ماموران انتظامی با صدور دستورات ویژه قضایی، تلاش گسترده ای را برای شناسایی و دستگیری عامل یا عاملان این سرقت‌ها آغاز کردند.
بررسی ماموران انتظامی همچنین براساس شکایت شاکیان، نشان می داد هر باری که دزد یا دزدان به آغل گوسفندان دستبرد می زنند تعداد زیادی از گوسفندان به سرقت می رود.
اگرچه در اثنای این سرقت ها، اموالی از قبیل سرویس طلا، موتورسیکلت و ... نیز مورد دستبرد سارق یا سارقان قرار می‌گرفت اما تحقیقات پلیس بیان‌گر آن بود که سرقت گوسفند، هدف اصلی دزدان از دستبرد به منازل روستایی و گاهی شهری است.
با جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل‌های کارشناسی، در نهایت ماموران انتظامی به سرنخ‌هایی رسیدند که نشان می داد جوان ۲۸ ساله ای، عامل اصلی این سرقت ها است بنابراین وی در یک عملیات هماهنگ و با کسب مجوزهای قضایی در سال ۱۳۹۰ دستگیر شد و مورد بازجویی قرار گرفت.
این متهم درمراحل تحقیقات به ۲۱ فقره سرقت احشام در چهار شهر استان‌های خراسان رضوی و جنوبی اعتراف کرد. با توجه به شکسته شدن حرز (در تعریف حرز گفته شده است: به مکان مغلق [قفل دار] حرز گفته می شود) و چگونگی سرقت های این جوان ۲۸ ساله که «علی - خ» نام دارد، کیفرخواست پرونده در یکی از شهرستان ها صادر شد و متهم در دادگاه مورد محاکمه قرار گرفت. قاضی دادگاه کیفری با توجه به محتویات پرونده و بررسی دقیق همه جوانب این سرقت ها، رای به «قطع ید» و همچنین رد مال داد اما این رای با اعتراض متهم، در شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی مورد رسیدگی دوباره قرار گرفت ولی قضات دادگاه تجدیدنظر نیز با توجه به اسناد ودلایل،رای این پرونده را مطابق با موازین شرعی و قانونی دانستند و حکم صادره را تایید کردند.
همچنین، رای قطعی دادگاه تجدیدنظر برای اجرای حکم به یکی از شعبات اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب مشهد ارسال شد و بدین ترتیب این حکم ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه 27 دی ماه با نظارت قضات اجرای احکام، در محل زندان مرکزی مشهد به اجرا درآمد و دست سارقی که هم اکنون ۳۴ ساله است زیر «گیوتین» قرار گرفت و قطع شد. با اجرای این حکم شرعی و قانونی، بلافاصله محکوم به مرکز درمانی انتقال یافت و مورد مداوا قرار گرفت.
از شرایط قطع ید برای سارق این امور است:
1-بلوغ، 2-عقل، 3-اختیار، 4-عدم اضطرار، 5ـ سارق، هتک حرز کند چه تنها و چه مشترک، 6-کالا را از حرز خارج کند، 7-سارق پدر صاحب مال نباشد، 8- در خفا هتک حرز و سرقت انجام شود. پس اگر در جلوت و به طور آشکار حرز را بشکند و مال را اخذ کند، دستش قطع نمی شود. بلکه اگر در خفا هتک حرز کند ولی اخذ مال در ظاهر باشد، باز هم دستش قطع نمی شود.
در تعریف حرز گفته شده است: به مکان مغلق (قفل دار) حرز گفته می شود
9- نصاب مال دزدی؛ جهت قطع ید آن است که آن مال به ربع دینار طلاى خالصى که سکه بر آن زده شده باشد یا چیزى که قیمت آن ربع دینار این چنینى است، برسد.
با توجه به مطالب بالا (به خصوص گزینه 5) به این نتیجه می رسیم که سارق باید در تمام مراحل عرفاً مشارکت کامل و عامدانه داشته باشد.اگر حرز توسط کسی (غیر از سارق یا شریکش ) شکسته شود و سارق مال را اخذ کند، موجب قطع ید نمی شود زیرا گویا وی از غیر حرز سرقت کرده است.
تحریر الوسیله، ج‏2، ص 482.

ما وراء الفقه، ج ‏۹، ص ۲۴۰.
تحریر الوسیله (ترجمه اسلامی، علی)، ج‏۴، ص ۲۲۵.

جعفرى، محمد تقی، رسائل فقهى، ص ۱۳۲

اینکه این سارق با توجه به تکرار جرم، شکستن حرز و سایر موارد که در بالا آمده مستحق چنین مجازاتی بوده بی شک در صلاحیت قضات محترم دادگستری است و حقوقدانان و فضلای محترم اگر نظری بر خلاف قضات دادگاه صالحه داشته باشند، نظر خود را اعلام خواهند
کرد.

موضوع و پرسش دیگری که از این منظر قابل طرح است در اینجاست که فرق سرقت های اینچنینی با دزدی و اختلاس از بیت المال چیست؟ سارق گوسفندان در خراسان به سزای دزدی های چندباره خود رسید اما آیا سایر مجرمان که ارقام اختلاس و سوء استفاده های مالی آنان چندین هزار برابر گوسفند دزد مذکور است با چنین شدت و حدتی از سوی مراجع مواجه می شوند؟ اختلاس گران پرونده 3 هزار میلیاردی اکنون کجا و به چه کاری مشغولند؟

این نکته قابل درک است که بحث اختلاس با دزدی های این‌چنینی فرق دارد و پرونده اختلاس ها بسیار پیچیده تر و حل آن دشوارتر است اما آنچه مسلم است طی سال های اخیر اختلاس کلانی در کشور رخ داده و بسیاری از کسانی که در آن پرونده از آنان نامی به میان آمده هنوز اسیر پنجه قانون نشده اند.
دست گوسفند دزدی در خراسان در حالی قطع و حدود الهی بر او جاری شده که چنین حدودی برای غارتگران بیت‌المال نیز وجود دارد. حدودی بسیار سخت تر و سنگین‌تر که هنوز شاهد اجرای آنها درباره یغما بران ثروت مردم نبوده ایم.
همین چند روز پیش گزارشی از شهردار جدید تهران به شورای شهر ارائه شد که ارقام تخلف آن نیز سرسام آور است. این گزارش باید توسط نهادهای قضایی مورد تفحص و بررسی قرار گیرد. اگر چنین گزارشی از بیخ و بن نادرست باشد که طبیعی است شهردار کنونی تهران "محمدعلی نجفی" باید پاسخگوی آن باشد.
شق دیگر داستان این است که گزارش نجفی درست و تخلف‌های شمرده شده در زمان ریاست "محمدباقر قالیباف" در شهرداری تهران درست باشد. آنگاه باید دید برخورد قاطع و اشد مجازات برای متخلفان در نظر گرفته می شود؟

شکی نیست که روند رسیدگی به پرونده تخلفات در شهرداری تهران طولانی خواهد شد و کارشناسان ذیربط باید از زوایای مختلف و البته کارشناسی به این پرونده رسیدگی کنند.
افکار عمومی تا انجام کلیه مراحل تحقیق، صبورانه منتظر می‌مانند تا نتیجه این تخلفات کلان بررسی و به آگاهی عمومی برسد. اگر در آن روز معلوم شود که تخلفی صورت گرفته و مالی از مردم به تاراج رفته، ترازوی عدالت نباید بین گوسفند دزدی از خراسان و مسئولی در شهرداری تهران فرقی قائل شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دزدی کردن جرم است ولی اختلاس جرم نیست، چون کلمات با هم اختلاف دارند، پس کسی پی گیر این موضوع نشود. التماس فکر

    • بدون نام

      انصاف بده کدام دزدترند - دزد گوسفند یا دزدان بیت المال؟

    • مجمد

      مملکت رو اراذل و اوباش گرفته باید پلیس بین الملل رسیدگی کند مردم کاری نمیتوانند بکنند

    • i.r

      اقا اونهایی که مال بیت المال میخورن رو همرو دست پاشون باید قطع بشه

    • بام

      تواین رشت هم چندبار دوچرخه وکفش دزدین ولی امان از گرفتن دزد وناکارش کنن حالا شمامیگی قطع ردن بعدا مداوا قرار دادن حالاچرامداوا کردن چرا مردم چه تقضیر دارن که همینطور بشنون اختلاس شده وهیچ کاری نکنن

    • بدون نام

      احسنت حرف همه مردم اینست که‌چرا اصولا رسیدگی نمیشود تا صحت وسقم قصیه روشن و بود ونبود ان شکافته و خلافکار بی توجه به وابستگی به فلا ن و‌بهمان به اشد مجازات برسد یا برایت حاصل کرده بعنوان شخص پاکدست و خدا‌ترس و متقی و مورد تقدیر قرار گیرد؟؟
      انهایی که‌مانع رسیدگی میشوند از همه در پیشگاه خدا‌مسولند؟؛:

    • بدون نام

      بە نظر بندە مقصر ،شما رسانە ها هستین،چرا کسی کە امول بیت المال یک کشور را می دزدد بهش نمیگین دزد ولی یک نفر 1000تومان بدزد میگویید دزد.از ماست کە بر ماست.

    • مریم باقری

      چرا دست اونهای که بانک خالی کردن قت نشد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج