جاباما
۶۶۴۵۶۷
۵۰۹۱
۵۰۹۱
پ

راه‌های درمان وسواس قهری

شستن دست ها، بررسی لوازم یا تمیز کردن وسواس گونه می‌تواند به طور قابل توجهی با فعالیت‌های روزمره فرد و تعاملات اجتماعی تداخل داشته باشد و فرد مبتلا به این رفتار‌های تکراری به نوعی دچار وسواس قهری است.

وب سایت نبض ما - ترجمه از مهناز ضحاکی: اختلال وسواس قهری ، نوعی اختلال اضطرابی است که درپی آن ،افکار ورفتارهای تکرار شونده ناخوشایند و ایده ها و احساسات ( شدیدا وسواس گونه) به وجود آمده و باعث می شود تا فرد ی که دچار این اختلال است، اعمالی را به طور تکراری (اجباری)، انجام دهد.

اختلال وسواس قهری یا اجباری، شامل افکار، تصاویر و یا آرزوهای ناخواسته و ناراحت کننده ای می شود که ذهن کودک ، نوجوان یا بزرگسال را تحریک کرده و موجب اضطراب یا ناراحتی زیادی می شود که در پی آن فرد، تلاش می کند رفتارها یا اعمال ذهنی خود را به صورت اجباری، انجام دهد.

راه‌های درمان وسواس قهری

هراس و یا ناراحتی در مورد تماس با خاک، آلودگی، میکروب ها، مواد چسبنده یا مواد شیمیایی (به عنوان مثال، پاک کننده های خانگی)، یا حس بیمار شدن پس از دست زدن به مواد "کثیف" یا "آلوده" و یا ترس از آسیب رساندن به خود یا دیگران، ذهن این گونه افراد را مشغول می کند.

به عنوان مثال، این افراد هنگام تمیز کردن اشیاء، با فکر تمیز نشدن آن، تصور می کنند که هنوز بر روی آن میکروب هایی وجود داشته وسبب بیماری خود و یا اطرافیان می شود. مسیر رفتاری این افراد ، تکرار و تمرکز بر آن است. اما باید اضافه کرد که این کار، زندگی روزمره را مختل نمی کند و ممکن است خسته کننده و چرخه ای باشد.

افکار افرادی که مبتلا به وسواس قهری هستند، بر روشی مداوم و ناخواسته متمرکز بوده و رفتارشان تهاجمی نبوده و ممکن است حتی در برخی نیز، سبب آزار دیگران نشود.

بسیاری از افراد مبتلا به وسواس قهری، می دانند یا معتقدند که رفتار وسواس گونه آنها درست نیست؛ اما ممکن است دیگران تصور درستی از آن ها نداشته باشند. حتی اگر آنها بدانند که رفتارشان درست نیست، باز هم زمان زیادی را صرف تمرکز بر رفع وسواس فکری یا توقف فعالیت های اجباری خود می کنند.

تشخیص وسواس قهری

نیاز به آزمایش فرد و مشاهده وسواس یا اجبار او دارد که ممکن است زمان زیادی به طول انجامد.( بیش از یک ساعت در روز) همین موضوع ،باعث ناراحتی شدید و کاهش فعالیت اجتماعی یا عملکرد های دیگر می شود.

علائم وسواس فکری،در دوران کودکی، نوجوانی و معمولا به طور زود رس آغاز می شود؛ متوسط ​​سن شروع علائم ۱۹ سالگی است.

البته می توان گفت که رفتارهای تکراری؛ همان اعمال ذهنی فرد است که وی، در پاسخ به وسواس انجام می دهد. در موارد شدیدتر، تکرار بیش از اندازه و مداوم کار ها، ممکن است در تمام طول روز صورت گیرد ودر این گونه مواقع، روال عادی زندگی، مختل می شود.

راه‌های درمان وسواس قهری

عواقب ناخوشایندی که در این رفتار وجود دارد، شامل محکومیت اجباری و غیر منطقی است. اگر چه رفتار اجباری، ممکن است کمی از نگرانی های فرد را کاهش دهد، اما این چرخه ،دوباره و دوباره تکرار شده و مشکل ایجاد می کند.

علائم وسواس فکری در کودکان

احساسات جسمی: ​​بیماری های معده ، سرگیجه، ناراحتی قلبی، تنفس کند، سر درد، تنش های عضلانی، احساس جدا شدن از بدن.

احساسات: اضطراب، نگرانی، ترس، غم و اندوه، خشم، شرم، گناه

رفتار: از پدر و مادر می خواهند تا کاغذ توالت بسیار مرغوبی تهیه کرده و یا دست ها و پاها را بشویند. تکرار عبارات خاص
مشکوک شدن به اینکه چیزی به درستی انجام شده است. اجتناب از دست زدن به دستگیره ها، دسته ها و غیره .

نمونه هایی از وسواس قهری ( اجباری)

تمیز کردن بیش از اندازه به منظور کاهش ترس از سرایت میکروب ها، خاک و دیگر مواد: در این مورد ، حتی برخی از آنها چندین ساعت را صرف شستشو می کنند و یا محیط اطراف خود را تمیز می کنند.

تکرار کارها به منظور از بین بردن اضطراب

بعضی از این افراد، نام یا عبارتی را چندین بار تکرار می کنند. آنها می دانند که این گونه تکرارها در حقیقت ، آن ها را در برابر آسیب های احتمالی محافظت نمی کنند، اما تصور آن ها بر این است که در صورت تکرار نکردن، خطر ترس وجود خواهد داشت.

ترس از آسیب رساندن به خود یا دیگران

به عنوان مثال، فراموش کردن قفل کردن درب یا خاموش کردن اجاق گاز، برخی از این افراد، بارها و بارها منزل و قفل ها و دیگر موارد را بررسی می کنند.
راه‌های درمان وسواس قهری

نظم خاص به منظور کاهش ناراحتی

بعضی از این افراد دوست دارند اشیاء ای مانند کتاب ها را در یک نظم خاص قرار دهند یا اقلام خانگی را به ترتیب و یا به روشی متقارن مرتب کنند.
مجازات های روحی برای پاسخ به افکاروسواسی مزاحم

  • شست و شوی توالت (به عنوان مثال، پاک کردن بیش از حد)
  • مسواک زدن دندان (به عنوان مثال، مسواک زدن هر دندان در یک نظم خاص)
  • حمام وسواس گونه به عنوان مثال، شستن هر قسمت از بدن به صورت جداگانه ( تمیز کردن اجباری)
تکرار این نوع اعمال تا جایی پیش می رود که اطمینان حاصل شود، همه چیز امن است. تنظیم اجباری که شامل تنظیم اقلام در روش هایی خاص است. مانند قفسه مخصوص مدرسه یا کیسه کتاب. به عنوان مثال، یک کودک مبتلا به وسواس قهری ، ممکن است تمام کفش ها را در گنجه طوری قرار دهد که همه آنها رو به جلو بوده و هماهنگی رنگ نیز داشته باشد.

انواع افکار وسواسی

در بعضی موارد، عواملی سبب بروز یا تشدید اختلال وسواس قهری می شود. مواردی مانند: اختلال در بدن (تصورزشت بودن)، هیپوخاندریازی (مشکوک شدن به بیماری های جسمی)، تریچتیلومیا (کشیدن مو)، برخی از اختلالات غذا خوردن اختلالات مبتنی بر بیماری های عصبی مانند سندرم تورات، اختلال دیسمورفیک بدن - اختلال هارینگ و اختلال پوستی.

تقارن لوازم و روش خاص رفتاری، از ویژگی های خاص این گونه افراد است. به عنوان مثال، توجه به رنگ، اندازه یا شکل خاص. کودکان و نوجوانانی که دچار این نوع وسواس قهری هستند، یا مضطرب می شوند، زیرا «تنها در تصورات خود دچار وسواس هستند »، یا با نوعی اعتقاد خرافات گونه تصور می کنند اتفاق بدی رخ می دهد (به عنوان مثال، اگر کفش های من به درستی مرتب نشده باشند، مادر من خواهد مرد!).

راه‌های درمان وسواس قهری

اغلب، محتوای وسوسه های فکری بسیار عجیب و غریب است. به عنوان مثال، یک کودک مبتلا به وسواس فکری، ممکن است تمام اسباب بازی های خود را به ترتیب و از کوچکترین تا بزرگترین مرتب کند، در غیر این صورت اتفاق بدی برای اعضای خانواده اش می افتد.

اکثر کودکان و نوجوانان آگاه هستند که این افکار، عجیب هستند؛ با این حال، اگر فرزند شما چنین تصوری ندارد،تعجب نکنید. اکثر کودکان فکر نمی کنند که اعمال آن ها غیر طبیعی و نادرست است.

نیاز به کمال برای اکثر کودکان مهم است ؛اما در برخی کودکان مبتلا به وسواس قهری ، قدرت واقعی مشاهده نمی شود.

به عنوان مثال، فرزند شما ممکن است قادر به انجام تکالیف خود نباشد یا اینکه قادر به مرتب کردن کتابهایش نباشد. اما کودکان سالم ، زمانی که کاری ، به درستی انجام نمی شود ، تلاش می کنند تا آن کار را به روشی صحیح انجام دهند.

افکار ممنوعه در هنگام ورود به نوجوانی و بلوغ جنسی ایجاد می شود. اکثر نوجوانان مبتلا به وسواس قهری، در این زمان در مورد جنسیت و هویت جنسی خود فکر می کنند.

در برخی موارد، این افراد به طور ناخواسته و با تصاویر ذهنی بی دلیل ، تصور می کنند که درگیر شدن در رفتار جنسی، سبب بروز ناراحتی و حتی اضطراب در آنها می شود. به همین دلیل سعی می کنند تا از این شرایط دور شوند.

سن بروز وسواس قهری

گاهی اوقات می توان گفت که بروز وسواس قهری می تواند زودتر باشد. مثلا بین سنین هفت تا سالگی۱۲ در واقع نیمی از بزرگسالان مبتلا به وسواس قهری می گویند، که علائم آن ها از زمان کودکی، آغاز شده است.

بیماری وسواس قهری ، در مورد پسر بچه ها رایج تر از دخترها است. اما به طور معکوس، در بزرگسالی، ایجاد اختلال وسواس فکری، در زنان به مراتب بیشتر از مردان است.

علائم وسواس فکری در طول زمان می تواند تغییر کند. به عنوان مثال، یک کودک مبتلا به وسواس ، ممکن است در آغاز، از شستشوی بیش از اندازه ، اجتناب کند؛ اما در طول زمان، این رفتار به طور اجباری تغییر کرده و میل او به این کار رفته رفته بیشتر می شود. درمورد کودکان و بهبود وضعیت آن ها، والدین می توانند ، به آن ها اطمینان دهند که تمام کارها به خوبی انجام گرفته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج