۶۶۴۶۹۹
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

چشم اندازی به سینمای جهان در سال ۲۰۱۸

چشم امید استودیوهای بزرگ به «فرانچیز»های آشنا

در پایان سال ۲۰۱۷ و در حالی که سه هفته از شروع سال ۲۰۱۸ می‌گذرد، بهتر می‌توان دورخیز استودیوهای کوچک و بزرگ غربی و منجمله کمپانی‌های هالیوودی را به سوی اهداف اصلی و دستاوردهای مورد نظرشان مشاهده واحساس کرد.

روزنامه ایران: در پایان سال ۲۰۱۷ و در حالی که سه هفته از شروع سال ۲۰۱۸ می‌گذرد، بهتر می‌توان دورخیز استودیوهای کوچک و بزرگ غربی و منجمله کمپانی‌های هالیوودی را به سوی اهداف اصلی و دستاوردهای مورد نظرشان مشاهده واحساس کرد. اسامی و وضع فیلم‌های در راه و آنچه در ادامه سال طولانی ۲۰۱۸ اکران می‌شود، آن‌قدر از نظر مردم در غرب مثبت محسوب می‌شود که می‌توان در سایه آن به فروشی بیش از سال قدری متوسط ۲۰۱۷ امید بست و حتی خوشبین بود که ماه آگوست که در سال ۲۰۱۷ ماهی نفرین شده و بسیار کم فروش از آب درآمد، رویکرد وسیع مردم را به تالارهای سینمایی شاهد باشد.
چشم امید استودیوهای بزرگ به «فرانچیز»های آشنا
قسمت قابل توجه و شمار زیادی از فیلم‌های 2018 و لااقل ماه‌های مه و ژوئن این سال، متمرکز بر اکران شدن قسمت‌های تازه‌ای از فیلم‌های 4 فرانچیز عمده سینمایی است. یکی از آنها بخش جدیدی از فیلم‌های کمیک استریپی «انتقامجویان» با نام جنبی «Infinity war» است و دیگری فیلم جنگ ستارگانی «سولو: یک داستان استاروارزی» که درباره کاراکتر معروف و پرطرفدار هان سولو و توأم با بازگشت سازندگان فیلم به ایام جوانی وی است و این البته شخصیتی است که در چهار قسمت از 8 قسمت اکران شده حضور داشته و در هر چهار مورد هریسون فورد سرشناس نقش سولو را ایفا کرده ولی چون فیلم جدید به جوانی‌های سولو رجعت می‌کند، طبعاً نه فورد 76 ساله بلکه الدن‌ارن ریچ جوان در قالب او ظاهر می‌شود.

از شگفت‌انگیز‌ها تا هیولاها

یکی از فیلم های فرانچیزی که در دو ماه مه و ژوئن 2018 (اردیبهشت و خرداد 1397) به نمایش در می‌آید، قسمت سوم «دنیای ژوراسیک» با نام جنبی «حکومت سرنگون شده» است و چون دنیای ژوراسیک خود دنباله‌ای بر تریلوژی «پارک ژوراسیک» ساخته استیون اسپیلبرگ است، این فیلم جدید قسمت ششم از این فرانچیز به حساب می‌آید. قسمت دوم فیلم‌های کمیک بوکی «ددپول» نیز در همین ماه به نمایش درمی‌آید ولی در ماه‌های بعدی سال 2018 هم این گونه فیلم‌های دنباله‌ای و قسمت‌های جدید فرانچیزهای آشنا به وفور بر پرده‌های نقره‌ای می‌نشینند. در این ارتباط می‌توان «50 سایه آزاد شده» (قسمت دوم «50سایه خاکستری»)، «شگفت‌انگیزهای 2» و «مأموریت غیرممکن 6» را مثال زد و همین‌طور قسمت دوم «هیولاهای فوق‌العاده» با نام جنبی «جنایت‌های گیندل والد» را که بخش اولش از شگفتی‌سازان سال 2016 بود و چنان فروش هنگفتی داشت که سازندگان سری آثار هری پاتر که این یکی هم از درون آن دنیا می‌آید، طبعاً به ساخت قسمت دوم آن نیز همت گماشتند و جالب‌تر اینکه خبری از شخصیت‌های اصلی فیلم‌های هشتگانه هری‌پاتر در ماجراهای «هیولاهای فوق‌العاده» نیست و فقط کاراکترهای درجه دوم هری پاتر مانند نیوت اسکاماندر در این فیلم حضور دارند.

تکرار وقایع سال 2015

این بدان معنا نیست که سال ۲۰۱۸ که هنوز ۱۱ ماه و یک هفته آن باقی مانده، خالی از فیلم‌های جدید و آثار اوری‌ژینال‌است زیرا طی این سال امثال فیلم‌های «ببرسیاه»، «Red Sparrow»، «چروک در زمان»، «Venom» و «مرد دریایی» نیز بر پرده‌های نقره‌ای می‌نشینند ولی بعضی از آنها هم کارهایی کمیک استریپی هستند و شروع‌کننده فرانچیزهای بعدی به‌شمار می‌آیند. پل درگارابدیان، تحلیلگر فروش فیلم‌های سینمایی در سطح جهان می‌گوید مقطع زمانی مه و ژوئن سال ۲۰۱۸ می‌تواند همان حالت و منزلتی را داشته باشد که ماه‌های مه و ژوئن سال ۲۰۱۵ برای هنر و صنعت سینما داشتند. در چنان روزهایی فیلم‌های دنباله‌ای یا انیمیشنی مانند «انتقامجویان: عصر اولترون»، «دنیای ژوراسیک» و «درون» به نمایش درآمدند و جملگی تبدیل به کارهایی بسیار پرفروش و «Blockbuster» شدند و درگارابدیان با نگاهی به این نکته و جمع‌بندی تمامی مسائل می‌گوید: اواخر بهار و ابتدای تابستان سرشار از فرانچیزهای پرسود و فیلم‌هایی است که نسخه‌های قبلی‌شان بسیار خوب فروخته‌اند. در هر حال و با هر نگاهی وقایع سال‌های اخیر و بخصوص سال ۲۰۱۷ هشداری به همگان است تا در فکر اهداف و مأموریت‌هایی تازه باشند، زیرا زمانه تغییر یافته است و اینک دوستداران سینما می‌توانند حتی در منزل‌های خود و با رجوع به بازار فیلم‌های شبکه خانگی یا کانال‌های متعدد ماهواره‌ای و کابلی هرچه می‌خواهند، ببینند و اگر متاعی رو نکنید که تماشای آن به بیرون رفتن از خانه و رویکرد به سالن‌های سینما می‌ارزد، خلوت و راحتی زندگی در خانه را رها نخواهند کرد و حتی نسخه‌های تازه فرانچیزهای پرسود هم دیر یا زود برای مردم کارهایی تکراری جلوه خواهند کرد.

تام کروز هم نجات‌بخش نبود

قدر مسلم اینکه آمار و دستاوردهای مالی سال 2017 سینماهای جهان و بویژه امریکا که مهد هالیوود است، باوجود رکوردهای عالی به ثبت رسیده توسط استودیوی قدیمی والت‌دیسنی زمانه‌ای بسیار کم سود در قیاس با سال بسیار پرمنفعت 2015 بود که در آن یونیورسال بسیاری از حدنصاب‌های قبلی فروش را شکست. استودیوها به فیلم‌هایی بالقوه پرطرفدار مثل «برج تاریک»، «اتحادیه عدالت»، «والریان و شهر هزار سیاره» و نسخه تازه «مومیایی» بسیار چشم‌ امید داشتند اما هیچ یک به حدی نفروختند که بدان امید می‌رفت و نه اضافه شدن تام کروز معروف به «مومیایی» سازندگان این فیلم را خوشبخت کرد و نه «اتحادیه عدالت» با انباشت کاراکترهای کمیک استریپی‌اش کاری را در گیشه‌ها انجام داد که برایش آسان و قطعی به‌نظر می‌رسید. تابستان گذشته برای هالیوود بدترین دوران ممکن و در بردارنده پایین‌ترین بیلان فروش در 10 سال اخیر بود و سودسازی در گیشه‌ها نسبت به سال قبلی 35 درصد پایین آمد.

موضوع دانلودهای قانونی

بدتر از همه شبکه‌هایی مثل Netflix هستند که امکان دیدن برخی فیلم‌های سینمایی روز را برای مشتریان خود از طریق دانلود آن آثار و با اجرای آنچه Streaming نامیده می‌شود به شکل رسمی و قانونی و بدون رجوع به سالن‌های سینما فراهم آورده‌اند و در سال ۲۰۱۶ فیلم‌هایی مثل «چیزهای عجیب تر» و «تاج سلطنت» از همین طریق و همزمان با اکران عمومی این فیلم‌ها در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفتند و این امر با این پشتوانه و سبب انجام شد که نت فلیکس سهامدار اصلی در تولید این فیلم‌ها و بواقع مالک این آثار سینمایی بود و آمازون هم در این زمینه خاص فعال بوده است.

چرا ناامیدی؟

هستند کسانی که می‌گویند نزول سنگین سال 2017 یک فرآیند موقتی بوده و استودیوهای کاربلد غربی می‌دانند برای جبران آنچه باید بکنند و برنامه پر و پیمان سال 2018 آنها نشانه‌ای از همین امر است. یکی از آنها پیتر کورکوران سخنگوی اتحادیه سینما داران امریکاست که در اواخر ماه ژانویه 2018 اظهار می‌دارد: به‌نظر من سال 2017 بجز فصل تابستان آن قدرها هم که می‌گویند بد نبوده و استودیوهای بزرگ با برنامه‌ریزی دقیق‌شان مصمم به جبران آن نزول هستند و اسامی و آماری که من می‌بینم، حرف ندارند و سند موفقیت‌های پیش رو هستند.
چگونه می‌توانید دنباله‌ای از فیلم بسیار پرسود و خیالی- حادثه‌ای «حاشیه‌های پاسیفیک» و «جنگاوران تازه» یازدهمین فیلم مشتق شده از «مردان ایکس» را ارائه کنید و «Rampage» را وارد بازار کنید که دوواین جانسون طلایی در آن بازی می‌کند و براساس یک بازی ویدئویی و پیرامون رها شدن موجودات عظیم ویرانگر در جامعه و تبعات آن است و آنگاه به حاصل اقتصادی آنها بدبین باشید. چرا ناامید باشیم؟


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج