۶۶۵۳۹۴
۷ نظر
۵۰۰۷
۷ نظر
۵۰۰۷
پ

ادعای تمایل بانک مرکزی به افزایش قیمت ارز

استاد اقتصاد دانشگاه تهران معتقد است نه تنها بانک مرکز سیاستی برای مدیریت نرخ ارز ندارد بلکه خودش عامل افزایش قیمت شده و می گوید: وعدهایی می‌دهند که مشاهده نکردیم عملی شود، مانند سکه که حراج کردند و فروختند، اما چه اتفاقی افتاد و باید در مورد افزایش قیمت دلار پاسخگو باشند.

پایگاه خبری الف: استاد اقتصاد دانشگاه تهران معتقد است نه تنها بانک مرکز سیاستی برای مدیریت نرخ ارز ندارد بلکه خودش عامل افزایش قیمت شده و می گوید: وعدهایی می‌دهند که مشاهده نکردیم عملی شود، مانند سکه که حراج کردند و فروختند، اما چه اتفاقی افتاد و باید در مورد افزایش قیمت دلار پاسخگو باشند.

دلار و سکه روند صعودی قیمتی هفته قبل را ادامه داد به‌طوری‌که نرخ دلار در نخستین روز هفته جاری (دیروز) از ۴۵۵۰ تومان و امروز از ۴۶۵۰ تومان عبور کرد؛ سکه با یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گذشت.

دلار از اواخر مهرماه امسال روند آرام رشد قیمتی خود را آغاز کرد و در پی رکورد زدن‌های روزهای گذشته، بازهم رکورد شکست و نشان داد، دلار ۵ هزارتومانی رویا نیست و چندی دیگر بازار آن را تجربه خواهد کرد؛ اما چرا نرخ ارز و سکه برخلاف گفته‌های سیف عمل کرد و شاهد افزایش قیمت بودیم.

همین چندی پیش بود که نوبخت بااینکه رئیس‌جمهور از افزایش نرخ دلار ناراحت هستند، گفت: دلار به ۵ هزار تومان نمی‌رسد و ای کاهش آقای نوبخت و رئیس‌کل بانک مرکزی به بازار بروند و ببینند چه شده است.

آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی الف؛ در مورد افزایش و رکود شکنی نرخ ارز و سکه گفت: معتقدم بانک مرکزی هیچ‌گونه سیاستی برای آن ندارد و اگر داشت، اعلام می‌کرد که می‌خواهم در بازار ارز نرخ شناور تثبیت کند یا نرخ کنترل‌شده و مدیریت‌شده را.

وی با بیان اینکه ابزار بانک مرکزی برای کنترل و نظارت بازار می‌تواند با تزریق دلار، چند نرخی یا تک‌نرخی کردن قیمت ارز و یا توزیع و تزریق دلار با نرخ مشخص به صرافی‌ها است، افزود: بانک مرکزی در قبال بازار ارز هیچ‌گونه سیاست و ابزاری مشخص نکرده و به نظر می‌رسد که سیاستی ندارد؛ مثلاً از طریق اتاق مبادله ارزی موردنیاز واردکننده را تامین با همان نرخ قبلی تامین می‌کند؛ البته این موارد مشخص نیست.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه بانک مرکزی نظارت خود را از بازار برداشته و خود را هم تابعی از نرخ آزاد قرار داده است، ادامه داد: بانک مرکزی راغب به این تغییرات و نوسانات قیمت در بازار است و در این چند روز به دلیل ندادن دلار به صرافی‌ها باعث شد انتظاری ایجاد شود و شاهدِ افزایش نرخ ارز باشیم.

آلبرت بغزیان بیان کرد: بانک مرکزی هر چه دیرتر برای بازار ارز اقدام کند؛ نرخی که تثبیت خواهد شد را در وسط خواهد بود، یعنی این کماکان قیمت دلار از ابتدایی آبان ماه امسال بالاتر خواهد بود؛ سیاست ارزی ما در بازار ارز شناور مدیریت‌شده است، اما بانک مرکزی شناور شده آن را اجرایی کرده ولی مدیریت‌شده هدف این بانک نیست و ابزار آن را هم ندارد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران ادامه داد: آیا ابتدا نرخ ارز بالا رفت و بعد بانک مرکزی فروش ارز به صرافی‌ها را متوقف کرد یا اینکه برعکس بوده یعنی چون فروش و تزریق ارز را متوقف کردند، چنین اتفاقی در بازار افتاده است؛ که دومی را بیشتر معقولانه می ببینیم و یا چرا این اتفاق رخ‌داده است؛ زیرا سخنان ترامپ و مناسبت‌ها مانند اربعین و کریسمس گذشت، اما چرا کاهش نرخ دلار که گفته بودند رخ نداد.

وی با اشاره به دلیل افزایش نرخ ارز تاکید کرد: فقط دنبال یک سری مناسبت‌ها هستیم که دلایلی برای افزایش قیمت عنوان کنیم درحالی‌که پشت پرده بانک مرکزی مشخص نیست.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه افزایش قیمت دلار به سیاست‌های دولت لطمه وارد می‌کند، گفت: افزایش و تغییر و نرخ ارز اقدامات دولت را تخریب می‌کند؛ درست است که می‌تواند کسری بودجه و پرداخت یارانه را توجیه افزایش ارز عنوان کرد اما این افزایش، هزینه‌های دولت و نرخ تورم را بالا می‌برد؛ هرچند موضوع صادرات مطرح است تا بورسی‌های خوشحال شوند؛ این نرخ، نرخی نیست که بخواهیم با آن بازی کنیم.

آلبرت بغزیان با تاکید بر اینکه تعجب می‌کنم چرا بانک مرکزی چنین مدیریت ضعیفی در بازار ارز دارد، در مورد کاهش ارزش جهانی دلار بیان کرد: همه می‌گویند دلار در دنیا ارزان شده، چرا در ایران افزایش‌یافته است، درحالی‌که دلار نسبت به یورو ارزان شده است و این موضوع باعث رشد و بهتر شدن صادرات امریکا به اروپا می‌شود؛ ولی هر میزان تغییر کند، باید شاهد افزایش نرخ ارز باشیم و به این دلیل فردا هم قیمت تخم‌مرغ و... تا سبزی ورامین هم گران خواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: با سخنرانی‌های خیلی ساده‌لوحانه وعدهایی می‌دهند که مشاهده نکردیم و ندیدیم این وعده‌ها عملی شود؛ عملی شدن یعنی به نتیجه برسد؛ مانند سکه که به‌صورت حراج به بازار تزریق کردند و فروختند، اما چه اتفاقی افتاد، آیا قیمت بالاتر نرفت؟؛ بانک مرکزی باید در مورد این نوسانات پاسخگو بوده و پاسخ دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دولت فدای ملت

    • مجید

      اقای صیف باکمک دولت روحانی از ابتدا دروغ تحویل مردم دادند .

    • بدون نام

      خب خودش داره سود میبره

      پاسخ ها

      • ارش

        وقتی دولت بی لیاقت نفت مملکت رو با تبدیل به ریال ردیف بودجه بدونه. ‌ اون وقت تقاضا برا گرانی ارز براش حکم کیمیا پیدا میکنه.. مقلا تا حالا کسی سوال کرده این همه کارگر خارجی افغانی تو ایران چی میخوان ؟؟؟ اینها باید باشن تا دستمزدشونو تبدیل به دلار کنن و دولت هم به این بازار تقاضا نیاز داره تا پول بیشتری به جیب بزنه به قیمت بیکاری ملیون ها کارگر بیکار ایرانی و خروج هزاران ملیارد پول و ثروت این مملکت از سفره مردم.. نتیجه اینکه دولت در مسیر زندگی مردم نیست که درست مقابل اون قرار داره و داره با هستی یه ملت و معیشت و روح و روان ماها معامله میکنه.. پارسال نفت سی دلار فروش میرفت و پولش بزحمت بر میگشت و 3400 بود در بازار ازاد و الان حدود هفتاد دلار میفروشه و پولش هم بر میگرده و دلار شده 4650 تومان !!!! یارانه ها هم شده بهترین دلیل گرانی چرا بهمش بزنه.. یارانه یا همون قبض نامه تنها ده درصد درامد نفت رو بخودش اختصاص میده پس تاثیری نداره درحالی که اگه برداشته بشه دولت نمیتونه به بهانه ماهی چهل و پنج تومن یا 9 دلار پرداختی ده برابر جیب مردم رو خالی کنه!!! ایا متوجه هستید که ما با پدیده دولت غیر ملی و مغایر منافع مردم طرفیم ؟؟؟؟

    • بدون نام

      هیجکس پاسخگو نبست مردم حق ندارن اعتراض کنن دلشون میخاد هر غلطی بکنن مردم بمیرن از فقر مگه مهمه اصل خودشون و اون نسل نکبتشونن

    • بهزاد

      خخخخ فقط بخندید.....

    • بدون نام

      هدف سیف و کرباسیان ساقط کردن نظام هست .ببینید در رابطه با موسسات مالی کار را به تظاهرات کشاندن حالا نوبت ارز شده تا اعتراضات دوباره شروع بشه ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج