۶۶۵۵۸۳
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

ناامنی؛ نتيجه شفافيت بدون ضابطه‌ مندی است

عليرضا رحيمي، عضو هيات رييسه فراكسيون اميد با تاكيد بر اينكه عملكرد ژنرال‌هاي دولت در حوزه خود مثبت بوده، معتقد است اين وزرا نتوانستند باوجود عملكرد مثبت فردي، گفتماني واحد ارايه كنند و با انتقاد نسبت به عدم جامعيت در رويكرد رسانه‌اي دولت، تاكيد دارد اعضاي دولت باوجود آنكه رابطه‌اي دوستانه دارند از فقدان همدلي رنج مي‌برند.

روزنامه اعتماد نوشت: عليرضا رحيمي، عضو هيات رييسه فراكسيون اميد با تاكيد بر اينكه عملكرد ژنرال‌هاي دولت در حوزه خود مثبت بوده، معتقد است اين وزرا نتوانستند باوجود عملكرد مثبت فردي، گفتماني واحد ارايه كنند و با انتقاد نسبت به عدم جامعيت در رويكرد رسانه‌اي دولت، تاكيد دارد اعضاي دولت باوجود آنكه رابطه‌اي دوستانه دارند از فقدان همدلي رنج مي‌برند.

آيا در عملكرد ژنرال‌هاي دولت دوازدهم نشانه‌هايي از بي‌انگيزگي ديده مي‌شود؟

نشانه‌هاي اين مساله در عملكرد دولت مشهود است و ژنرال واقعي و مديري كه توانمندي بالايي دارد، هرگز انگيزه‌اش را از دست نمي‌دهد. آنچنان كه مي‌بينيم دكتر ظريف و مهندس زنگنه با وجود تمام فشارها كار خود را به‌خوبي ادامه مي‌دهند. با اين حال شايد علت برخي نواقص، موازي‌كاري‌هايي است كه بعضا خارج از دولت انجام مي‌شود. اگر سياست خارجي ما در وزارت خارجه متمركز باشد، وزير خارجه هم با دست بازتر كار را پيش مي‌برد.

بعضا فقدان منابع به عنوان دليل ناكامي‌ها عنوان مي‌شود. آيا مسوولان نسبت به اين وضعيت بي‌اطلاع بودند؟

معتقدم روحاني نتوانست وقتي موانع جدي در مسير برخي وزارتخانه‌ها ايجاد شد، دفاع خوبي از كابينه داشته باشد و درنتيجه اثر منفي در عملكرد آن وزرا ديده شد. اگر آقاي روحاني درخصوص مشكلاتي كه خارج از دولت براي وزرا و وزارتخانه‌ها ايجاد مي‌شود، شخصا ورود كند، حتما بخشي از مشكلات حل خواهد شد و انگيزه‌ها تقويت خواهد شد.

اين مشكل بي‌انگيزگي به چه بخشي برمي‌گردد؟

تاكيدم بر بحث انگيزه نيست. اما به هر حال رييس‌جمهور بايد نگاهي ملي هم به كل كشور و هم به خاستگاه راي خود داشته باشد كه احيانا عملكرد رييس‌جمهور و كم‌انگيزگي ايشان مي‌تواند موجب كم‌انگيزگي يك جريان يا زمينگير شدن يك خاستگاه راي نشود.

دولت در بحث شفاف‌سازي بودجه كاري بزرگ انجام داد اما خروجي آن در اختيار مردم و افكار عمومي قرار نگرفت و جامعه بيشتر انتقاد كرد؛ چه اتفاقي افتاد.

به نظر مي‌رسد دولت دوازدهم نياز دارد حداقل به نسبت دولت يازدهم در رفتار خود تجديدنظر كرده و خود را تقويت كند. واقعيت اين است كه رويكرد رسانه‌اي دولت فاقد جامعيت است. دولت رويكرد رسانه‌اي دارد اما جامعيت ندارد. جامعيت رسانه‌اي منجر به آن مي‌شود كه وقتي دولت لايحه بودجه به مجلس مي‌دهد، پيوست رسانه‌اي آن را نيز در اختيار افكار عمومي قرار دهد اما ما چيزي به عنوان پيوست رسانه‌اي نديديم و بخشي از اعتراض‌هايي كه در سراسر كشور ديديم، ناشي از همين التهاب‌هايي بود كه درپي انتشار شايعاتي درباره بخش‌ها و رديف‌هاي مختلف بودجه در فضاي جامعه به وجود آمد. همين نشان‌دهنده آشفتگي دولت در بحث بودجه بود. قطعا شفافيت امري مثبت است اما شفافيت بدون ضابطه‌مندي و بدون داشتن برنامه عملي نتيجه‌اي جز دامن زدن به شايعات، نااميدي مردم و ايجاد ناامني دربرنخواهد داشت.

ضعف تيم رسانه‌اي دولت در دوره اول هم بارها مطرح شده. قرار بود معاونتي در رياست‌جمهوري به اين منظور تشكيل شود و گزينه‌هايي نيز مطرح شد. ما شاهد بوديم سخنگوي دولت در جلسه هفتگي با خبرنگاران خداحافظي كرد اما هفته بعد دوباره سلام كرد و كار خود را ادامه داد. چه اتفاقي افتاد؟

رييس‌جمهور بايد از هرگونه تنگ‌نظري در انتخاب افراد توانمند خودداري كند و فضا را براي نيروهاي توانمند ولو اينكه در حلقه فكري ما نباشند، باز كند. مهم اين است كه اثربخشي كار دولت به مردم منتقل شود. علاوه بر آن لازم است رابطه مردم و دولت يك‌طرفه نباشد. روابط‌عمومي‌ها در گذر زمان به تريبون‌هاي يك‌طرفه تبديل شده‌اند و دولت بايد تحولي در اين امر ايجاد كند كه اين مسير، دوطرفه باشد و معاونت اطلاع‌رساني دولت مي‌توانست اثربخش باشد.

شايد اين بحث بطور كلي در شاخه روانشناسي سياسي باشد. بعضا نسبت به فضاي غيردوستانه و خشك در دولت انتقاد مي‌شود. آيا اين مشكل مربوط به شخص رييس‌جمهور است يا تيم دولت؟

به نظر مي‌رسد باوجود رفاقتي كه در كابينه وجود دارد، هنوز همدلي شكل نگرفته است. همدلي نكته‌اي مهم و فراتر از رفاقت و دوستي معمولي است. لازم است رييس دولت ارتباطي دوستانه فراتر از پروتكل‌ها با اعضاي دولتش داشته باشد و حتي مي‌تواند جلساتي به‌جز جلسات رسمي برگزار كند. اين رويه، همدلي در دولت را تقويت مي‌كند و طبيعتا منجر به انسجام بيشتر در دولت مي‌شود. ازطرفي هرچقدر صرفا در چارچوب پروتكل‌ها حركت كنيم و نسبت به مسائل روانشناسي و انساني دولت بي‌توجه باشيم، قاعدتا تحقق اهداف سخت‌تر خواهد بود. بنابراين نياز به وجود همدلي صادقانه در كار دولت احساس مي‌شود كه اين مساله مستقيما به شخصيت رهبر تيم وابسته است.

و البته اعضاي تيم دولت؟

عمده تاثير را رهبر تيم دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج