۶۶۵۹۱۳
۱ نظر
۵۰۲۸
۱ نظر
۵۰۲۸
پ

انیمیشن کوتاه «چتر آبی»

بهترین انیمیشن‌های کوتاه تاریخ (۹)

انیمیشن کوتاه «چتر آبی» روایتگر ماجرای دو چتر به رنگ‌های آبی و قرمز است که در شهری شلوغ و شبی بارانی به هم دل می‌بندند اما…

برترین ها - احسان درخشنده:

شناسنامه‌ی اثر

  • نام انگلیسی: The Blue Umbrella
  • کشور تولیدکننده:‌ آمریکا
  • شرکت تولیدکننده: پیکسار انیمیشن استودیوز (Pixar Animation Studios) / والت دیزنی پیکچرز (Walt Disney Pictures)
  • کارگردان: ساشکا آنسلِد (Saschka Unseld)
  • سال تولید: 2013 میلادی
  • مدت زمان: 7 دقیقه
  • ژانر: خانوادگی
بهترین انیمیشن‌های کوتاه تاریخ (۹)
خلاصه داستان
انیمیشن کوتاه «چتر آبی» روایتگر ماجرای دو چتر به رنگ‌های آبی و قرمز است که در شهری شلوغ و شبی بارانی به هم دل می‌بندند اما…

جوایز و افتخارات شاخص

- برنده‌ی جایزه‌ از «مسابقه‌ی گرافیک کامپیوتری دنیای سه‌بُعدی» (۳D World CG Awards) در بخش «بهترین انیمیشن کوتاه» / سال ۲۰۱۴ میلادی

- نامزد کسب جایزه از «جشنواره فیلم اِس‌اِکس‌اِس‌دبلیو» (SXSW Film Festival) در بخش «بهترین انیمیشن کوتاه» / سال 2013 میلادی

درباره‌ی اثر

انیمیشن کوتاه «چتر آبی» یکی از آثار مشترک دو کمپانی «پیکسار» و «دیزنی» است که نسبت به سایر آثار تولید شده توسط این دو غول انیمیشن‌سازیِ دنیا، کمتر دیده شده است. بسیاری از مخاطبان دنیای سینما و حتی عده‌ی نسبتاً زیادی از انیمیشن‌دوستان، اطلاع زیادی در مورد انیمیشن چتر آبی ندارند و آن را ندیده‌اند. این انیمیشن حتی در جشنواره‌های بین‌المللی نیز کمتر مورد توجه قرار گرفته و به نوعی مورد کم‌لطفی واقع گردیده است. با این اوصاف، آیا می‌توان چتر آبی را یک اثر ناموفق و بد از شرکت پیکسار دانست؟ پاسخ یک کلمه است: هرگز.

کسانی که انیمیشن چتر آبی را به طور کامل دیده‌اند، به خوبی می‌توانند شهادت دهند که این انیمیشن، اثری لطیف، دلنشین و سرگرم‌کننده است. درست است که سبکِ اثر، نسبت به سایر آثار پیکسار تفاوت عمده دارد، ولی به هیچ وجه نمی‌توان این مسئله را حملِ بر بد بودنِ آن کرد. نمراتِ خوب و بالای این انیمیشن در سایت‌های معتبر و پُرمخاطبِ سینمایی از جمله «آی‌اِم‌دی‌بی» (IMDb)، «راتِن تومِیتوز» (Rotten Tomatoes)، «کولایدِر» (Collider) و... حکایت از آن دارد که چتر آبی از کیفیتی بالا برخوردار بوده است.

انیمیشن کوتاه «چتر آبی» همزمان با انیمیشن سینمایی «دانشگاه‌ هیولاها» (Monsters University) اکران و منتشر گردید. شاید یکی از دلایلِ کمتر دیده شدنِ چتر آبی به همین مسئله برگردد. به هر حال، پس از موفقیت بی‌نظیر انیمیشن سینمایی «شرکت هیولاها» (.Monsters, Inc‏) در سال 2001 میلادی، خیلِ عظیمی از مشتاقان، پس از 12 سال، بی‌صبرانه در انتظار تماشای قسمتِ دوم از این انیمیشن بودند و همین امر سبب شد که در طوفان تبلیغاتی و رسانه‌ای دانشگاه هیولاها، انیمیشن چتر آبی مورد غفلت واقع شود.

برجسته‌ترین ویژگی چتر آبی، هنر والای پیکسار در خلق دنیایی است که بسیار به واقعیت شبیه و نزدیک است. واقعیت‌نمایی انیمیشن چتر آبی به قدری زیاد است که بسیاری از تماشاچیانِ آن باور نمی‌کنند که این اثر به طور کامل با تکنیک‌های انیمیشنی خلق شده است؛ آن‌ها گمان می‌کنند که اثر، ترکیبی از فیلم و انیمیشن است، ولی کارشناسانِ امر به خوبی می‌دانند که چتر آبی اثری تمام انیمیشنی است. دیگر نکته‌ی شاخص چتر آبی، موسیقی جذاب و دلنشین آن است که تا انتها مخاطب را تنها نمی‌گذارد. آوایی که به همراه موسیقی شنیده می‌شود، جنبه‌ای آرامش‌بخش و رؤیایی به اثر بخشیده است. رویِ هم رفته می‌توان گفت، موسیقیِ متنِ انیمیشنِ چترِ آبی، از آن دست موسیقی‌هاست که تا مدت‌ها در ذهن انسان باقی می‌ماند.

چتر آبی از لحاظ محتوایی نیز بسیار دوست‌داشتنی است. پردازش و به تصویر کشیدنِ روایت عشق و دلدادگی دو چتر، آن هم در دنیایی که بسیار به واقعیت نزدیک است، کار دشواری بوده که دست‌اندرکاران تولید انیمیشن چتر آبی به خوبی از پسِ آن بر آمده‌ا‌ند. در این اثر، چتری آبی رنگ به یک چتر قرمز دل می‌بازد ولی مصائب و مشکلاتِ فراوان این دو را از هم دور می‌کند. علی‌رغم دردسرهای پُرشماری که برای کاراکتر چترِ آبی پیش می‌آید، پایان خوشِ اثر، رضایتِ همه‌جانبه‌ی تماشاگران را جلب می‌کند.

و اما کلام آخر. به عنوان حُسنِ ختام، قصد داریم این مطلب را با ذکرِ شعری زیبا و معروف از حافظِ شیرین‌سخن به پایان برسانیم؛ شعری که از لحاظ محتوایی، قِرابتِ زیادی با خط داستانی انیمیشن چتر آبی دارد:

الا یا ایها الساقی أدر کأسا و ناولها *** که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها
در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.
بهترین انیمیشن‌های کوتاه تاریخ (۹)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بهارک

      خیلی بامزه بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج