جاباما
۶۶۸۹۱۵
۵۰۷۱
۵۰۷۱
پ

خوراکی‌هایی که به اندازه شوفاژ گرمتان می‌کنند

در آب و هوای سرد باید بتوانیم بدن خود را قوی نگه داریم بنابراین می توانیم با مصرف خوراکی های مفید که برای زمستان مناسب هستند بدن خود را تقویت کنیم.

وب‌سایت باشگاه خبرنگاران جوان: در روزهای برفی و آب و هوای سرد، سالم و قوی نگه داشتن بدن خودتان می تواند دشوار باشد. علاوه بر این، زمستان به خصوص می تواند پوست را خشک کند، و ممکن است در نهایت مجبور شوید برای مبارزه با خشکی پوست از مقدار زیادی مرطوب کننده استفاده کنید اما افاقه نکند.
خوراکی‌هایی که به اندازه شوفاژ گرمتان می‌کنند

از خوردن عسل و دارچین غافل نشوید!

با کمی برنامه ریزی، می توانید غذاهای سالمی بخورید تا هم مقدار زیادی از مواد مغذی به بدن تان برسانید و هم بشقاب خود را در طول زمستان پر از طعم و مزه کنید. همچنین، خوردن غذاهای سالم می تواند از پوست شما با وجود کم شدن تدریجی دما محافظت کند شما را گرم و پر انرژی نگه دارند.

بررسی ها نشان می دهنداگر فردی سرمایی هستید بیشتر سراغ غذاهایی مانند "عسل" و چای "دارچین" و ارده بروید و این غذاها را حتما در این فصول در "رژیم غذایی" خود جای دهید زیرا مصرف این خوراکی ها مانع از بروز بیماری هایی مانند "استرس" و "اضطراب" در شما می شود و احساس سرما را در بدن شما از بین می برد.

همچنین مطالعات نشان می دهند خوردن یک لیوان آب جوش همراه با عسل در صبح ها باعث می شود همواره دست و پاهایتان گرم باشد و احساس سرما و بی حالی در ساعات سرد روز در بدن خود نداشته باشید.

10 ابرخوراکی برتر برای زمستان

1. پرتقال

پرتقال یکی از بهترین میوه های خانواده ی مرکبات و یک خوراکی مفید برای زمستان است. این میوه حاوی سطوح بالایی از ویتامین C است، آنتی اکسیدانی که سلول های سیستم ایمنی بدن، به خصوص بیگانه خوارها و لنفوسیت های تی، برای انجام وظایف خود به آنها نیاز دارند.

خوردن یک پرتقال در روز خطر ابتلا به کمبود ویتامین C را که ممکن است به کاهش مقاومت در برابر پاتوژن های (بیماری زا) خاص منجر شود، کاهش می دهد.

پتاسیم موجود در پرتقال کمک می کند تا از پوست خود در برابر اشعه ی مضر ماوراء بنفش (UV) محافظت کنید. اسیدهای آمینه ی موجود در این میوه نیز فوایدی برای پوست تان دارد.این میوه ی آبدار کالری بسیار کمی نیز دارد.

2. هویج

خوردن یک هویج شیرین یا یک کاسه سوپ هویج داغ، در حالی که زیر پتو نشسته اید، چیزی است که بسیاری از آدم ها دوست دارند.در واقع، هویج یکی از ابرخوراکی های اجتناب ناپذیر در فصل زمستان و درواقع یک خوراکی مفید و گرم کننده بدن برای زمستان است.

این ریشه حاوی مقادیر بالایی از بتاکاروتن است که بدن آنها را تبدیل به ویتامین A می کند. ویتامین AA سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، و به محافظت از بدن در برابر عفونت کمک می کند و خطر ابتلا و مدت زمان مشکلات تنفسی را با سالم نگه داشتن ریه کاهش می دهد.

به علاوه، هویج پوست را در طول ماه های زمستانی سالم، درخشان و زنده نگه می دارد. ویتامین A و آنتی اکسیدان های متفاوت دیگر موجود در این گیاه به ترمیم بافت پوست آسیب دیده کمک می کند. همچنین به مرطوب ماندن پوست کمک می کند و از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست جلوگیری می کند.

3. چغندر

چغندر با آن رنگ قرمز روشن و برگ های سبزی که دارد، نه تنها به سالاد یا ظرف سوپ زمستانی تان رنگ می دهند، بلکه به شما کمک می کنند سالم بمانید و در زمستان احساس سرمای کمتری داشته باشید.

چغندر سرشار است از مواد شیمیایی گیاهی مفید و آنتی اکسیدان هایی که با رادیکال های آزاد که به سلول های سالم و دی اِن ایِ (DNA) آنها آسیب می رسانند، مبارزه می کنند و به این ترتیب از سیستم ایمنی بدن محافظت می کنند و یک خوراکی مفید برای زمستان است.

این ریشه ی خوراکی همچنین به گلبول های سفید خون سوخت می رسانند، به این ترتیب آنها می توانند به میکروب های موجود در روده حمله کنند و به رشد باکتری های خوب در بدن شما کمک کنند.

حتی برگ های سبز چغندر سرشار از ویتامین C، بتاکاروتن، کلسیم، آهن و منیزیم هستند.

۴. تخم مرغ

خوردن تخم مرغ کامل در طول ماه های زمستان بسیار حیاتی است. زرده بیش از ۹۰ درصد کلسیم و آهنِ موجود در تخم مرغ را دارد و سفیده تقریبا نیمی از پروتئین تخم مرغ را در خود دارد. در واقع، تخم مرغ حاوی میزان مناسبی از تمام نُه اسید آمینه ی ضروری مورد نیاز بدن است.

بدن پروتئین را به عنوان سوخت برای ساختن آنتی بادی هایی استفاده می کند که به مهاجمان خارجی حمله و از عفونت جلوگیری می کنند.

به علاوه، خوردن تخم مرغ برای صبحانه به شما کمک خواهد کرد وزن مناسب بدن تان را حفظ کنید زیرا این ماده ی غذایی علاوه بر تامین انرژی، به شما احساس سیری نیز می دهد. پروتئین موجود در تخم مرغ انرژی پایداری فراهم می کند، زیرا به سادگی باعث افزایش سطح قند خون تان که بعدا پایین می آید، می شود.

یک تخم مرغ کوچک همچنین سرشار است از چند ویتامینی که برای سلامت شما ضروری هستند مانند ویتامین B۲، B۱۲، A و E. تخم مرغ سرشار از آهن، روی و فسفر است:سه مواد معدنی مهم که برای بدن شما بسیار حیاتی هستند.

قدرت آنتی اکسیدانی تخم مرغ با رادیکال های آزاد مبارزه می کند، و همین به نوبه ی خود از بدن تان در برابر بیماری های مختلف محافظت می کند و همواره شما را گرم نگه می دارد.

تخم مرغ را خواه آب پز کنید، بدون پوست در آب بپزید، با آن نیمرو درست کنید یا در پخت املت از آن استفاده کنید، می تواند یک صبحانه ی عالی برای شروع صبح زمستانی شما باشد. فقط اصلا تخم مرغ خام یا نیمه پخته نخورید چون ممکن است حاوی نوعی باکتری باشد که به سلامت شما آسیب می رساند.

۵. زنجبیل

وقتی نوبت به نوشیدنی های گرم در طول فصل زمستان برسد، اصلا نمی توانید چای زنجبیل تسکین دهنده را نادیده بگیرید.
خوراکی‌هایی که به اندازه شوفاژ گرمتان می‌کنند

زنجبیل که سرشار از آنتی اکسیدان است یک راه عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن تان است به این ترتیب که رادیکال های آزاد را در بدن شما کاهش می دهد. زنجبیل همچنین گردش خون را در بدن افزایش می دهد که برای سلامت بهینه بسیار مهم است.

در آغاز سرماخوردگی یا آنفلوآنزا، زنجبیل به عنوان یک آنتی بیوتیک موثر عمل می کند. این ریشه ی خوراکی همچنین در کاهش علائم التهاب و ورم مفاصل که در طول ماه های زمستانی بدتر می شود، موثر است.زنجبیل به بهبود فرآیند هضم نیز کمک می کند و از پوست صاف و بی عیب و نقص محافظت می کند.

علاوه بر این، زنجبیل به نرمال شدن سطح قند خون کمک می کند؛ طبیعی نبودن قند خون ممکن است توانایی شما را برای از دست دادن وزن یا خوردن مواد غذایی سالم تحت تاثیر قرار دهد.

2 یا 3 فنجان دمنوش زنجبیل در روز بنوشید تا در روزهای برفی به هیچ وجه احساس سرما نکنید.

  1. یک قاشق غذا خوری از برش های زنجبیل و 2 فنجان آب را در یک قوری کوچک بریزید.
  2. حرارت را زیاد کنید تا آب داخل قوری بجوشد.
  3. حرارت را کم کنید، در قوری را بگذارید و اجازه بدهید به مدت 10 دقیقه با حرارت ملایم بجوشد.
  4. ترکیب را صاف کنید و کمی به آن عسل بیفزائید. برای بهبود طعم و مزه، همچنین می توانید 1 قاشق چایخوری آب لیمو تازه به آن اضافه کنید.

۶. زردچوبه

زردچوبه یکی از بالاترین سطوح آنتی اکسیدان را در میان مواد خوراکی دارد و باید یکی از ضروریات در طول ماه های زمستان باشد که باعث افزایش دمای بدن می شود. این ادویه می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند اگر به طور مرتب مصرف شود.

زردچوبه با توجه به خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی اش، مزایای فراوانی نیز برای افراد مبتلا به درد مفاصل در طول روزهای زمستان دارد.

به علاوه، این ماده ی خوراکی به مبارزه با رادیکال های آزاد که به پوست آسیب می زنند و درخشش و کشسانی آن را از بین می برند، کمک می کند.

با اضافه کردن زردچوبه به یک لیوان شیر می توانید یک نوشیدنی سالم تهیه کنید. در واقع، شیر زردچوبه ی گرم یک درمان خانگی محبوب برای سرفه، احتقان، سرماخوردگی و آنفولانزا است. این نوشیدنی به ویژه در برابر سرفه ی خشک موثر است.

تهیه ی شیر زردچوبه:

  1. 1 فنجان شیر را روی اجاق گاز گرم کنید.
  2. وقتی شیر گرم شد، ½ قاشق چای خوری پودر زردچوبه به آن اضافه کنید. هم بزنید تا زردچوبه کامل حل شود.
  3. 1 تا 2 قاشق چای خوری ریشه ی زنجبیل، 2 حبه، و 1 هل اضافه کنید.
  4. اجازه بدهید که این محلول چند دقیقه بجوشد.
  5. شیر را از یک صافی ریز رد کنید و در حالی که هنوز گرم است، آن را بنوشید و لذت ببرید.

۷. بادام

خوردن یک کاسه آجیل، به خصوص بادام بوداده، در یک بعد از ظهر سرد زمستانی برای خیلی ها خوشایند است.

بادام یکی از بهترین مواد غذایی برای حفظ سلامت شما در طول زمستان است. این مغز کوچک سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که می توانند با مبارزه علیه رادیکال های آزاد که سیستم ایمنی شما را ضعیف می کنند، تاثیر شگفت انگیزی روی سلامت شما بگذارند.

آن ها همچنین غنی از نوع بسیار خوبی از پروتئین، منیزیم، فیبر، ویتامین B، کلسیم، پتاسیم، فسفر، روی، آهن و چربی های سالم هستند. بادام می تواند میل به خوردن قند را در شما متوقف کنند و احساس سیری را در شما افزایش دهد و به این ترتیب از افزایش وزن جلوگیری کند.

ویتامین ای موجود در بادام به تغذیه ی پوست شما کمک می کند و از آن در مقابل اشعه ی UV خورشید که بسیار مضر است، محافظت می کند. به علاوه، بادام با داشتن خواص ضد پیری زیاد، به کاهش چین و چروک، خطوط ریز و نشانه های دیگر پیری کمک می کند و از خشکی پوست به واسطه هوای خشک زمستان جلوگیری می کند.

  • شما می توانید روزانه ۱۵ تا ۲۰ بادام به عنوان یک میان وعده ی سالم و خوشمزه بخورید. با این حال، از آن جایی که بادام سرشار از چربی های اشباع نشده و کالری است، نباید در خوردن آن زیاده روی کنید.
  • قبل از حمام رفتن، بدن خود را با روغن بادام ماساژ بدهید تا پوست تان به طور قابل ملاحظه ای درخشان و زنده شود.

8. انار

انار، یکی از قدیمی ترین میوه های جهان، سرشار از آنتی اکسیدان هایی، مانند پلی فنل، تانن،فلاونوئیدها و آنتوسیانین ها، است که کمک خواهند کرد در طول زمستان سالم وپر انرژی بمانید .

این میوه همچنین دارای خواص ضد التهابی است که گفته می شود مانع آنزیم هایی می شوند که به مفاصل آسیب می رسانند و باعث درد و سفتی می شوند. این خاصیت به ویژه برای افراد مبتلا به آرتریت مفید است.

انار همچنین دارای مزایای ضد پیری برای پوست است و آن را انعطاف پذیر، صاف و جوان تر نگه می دارد. انار با توجه به میزان بالای ویتامین C که دارد، تشکیل کلاژن را افزایش می دهد، و کمک می کند که افتادگی پوست و چین و چروک دیرتر پدیدار شوند.

به علاوه، به دلیل کالری نسبتا کمی که دارد، به درد کسانی که مراقب وزن شان هستند، می خورد.

شما می توانید این میوه ی ترش را به کوکتل، آب میوه، اسموتی و سالادتان اضافه کنید. حتی می توانید آن را به عنوان میان وعده بخورید.

9. آووکادو

روزهای سرد زمستان بهترین فرصت برای لذت بردن از میوه ی خامه ای آواکادو است. آواکادو یک خوراکی مفید برای زمستان است که از بروز سرماخوردگی در روزهای سرد جلوگیری می کند.

آوکادو بدن را گرم نگه می دارد - ویتامین های A، C و E و همچنین اسید فولیک، منیزیم و پتاسیم. در واقع، چربی های تک اشباع نشده ی موجود در آن که برای قلب مفید هستند، اجازه می دهند تا شما مواد مغذی بیش تری از سایر مواد خوراکی جذب کنید.

چربی های تک اشباع نشده همچنین کمک می کنند لایه ی اپیدرمی پوست تان رطوبت را حفظ کند، و در نتیجه از خشکی پوست جلوگیری می کند. خوردن این میوه باعث کاهش پیدایش خطوط ریز و چین و چروک و همین طور بهبود رنگ پوست شما می شود. آووکادو همچنین باعث تولید کلاژن می شود، ماده ای که قابلیت ارتجاعی و استحکام پوست تان را حفظ می کند.

به جای پنیر و مایونز در ساندویچ تان از برش های آووکادو استفاده کنید.

شما همچنین می توانید روغن آووکادو را برای ماساژ دادن بدن تان قبل از رفتن به حمام استفاده کنید. این کار پوست بی حال، خشک و خارش دارتان را مرطوب خواهد کرد.

10. کلم بروکلی
خوراکی‌هایی که به اندازه شوفاژ گرمتان می‌کنند

این سبزی زیبا حاوی میزان بسیار زیادی آنتی اکسیدان و همچنین تعدادی ویتامین و مواد معدنی است.

کلم بروکلی به ویژه ویتامین C، فیبر، بتا کاروتن، فولات و پتاسیم زیادی دارد.

این سبزی همچنین فوایدی برای پوست خشک و پوسته پوسته شده ی شما در زمستان دارد. ویتامین C تولید کلاژن را برای سالم نگه داشتن پوست تحریک می کند، در حالی که ویتامین A از غشاء سلول پوست محافظت می کند و مانع از آسیب پوست در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید می شود.

به علاوه، این ماده ی خوراکی تنها ۱۵ تا ۲۵ کالری در هر وعده دارد، بنابراین لازم نیست در مورد افزایش سایز کمرتان در طول ماه های زمستان نگران باشید.

کلم بروکلی را به غذاهای گیاهی اضافه کنید یا به روش تفت روغن داغ آنها را بپزید. برای داشتن عطر و طعم بیش تر، بروکلی ها را بخار پز کنید یا آنها را در فر بپزید. سوپ کلم بروکلی نیز طرفداران زیادی دارد.

در کنار این ۱۰ خوراکی مفید برای زمستان باید شکلات تلخ، چای سبز، سیب زمینی شیرین، دانه ی چیا، شکر زرد، کدو تنبل، تخمه کدو، عسل، بلغور جو دوسر و گریپ فروت را نیز برای افزایش دمای بدن تان در رژیم غذایی خود بگنجانید.

بخور نخورهای طب سنتی در روزهای برفی

علی حسینی متخصص طب سنتی گفت:در فصل زمستان به هنگام ابتلا به سرماخوردگی می توان به جای مصرف آنتی بیوتیک‌های شیمیایی از گیاهان دارویی استفاده کرد.

وی ادامه داد: برای این موضوع توصیه شده که روغن مرزنگوش استفاده شود، این روغن تا حد زیادی باکتری ها را از بین می برد و از ابتلا به مننژیت، عفونت روده‌ای، مسمومیت های غذایی، گلودرد، مخملک، تب روماتیسمی و عفونت ادراری جلوگیری می‌کند.

این متخصص طب سنتی گفت: عصاره برگ زیتون نیز علاوه بر آنتی بیوتیک، ضدویروس خوبی است و عصاره این برگ، مانع از پیری می شود.

حسینی ادامه داد: خوراکی دیگر سیر است که آنتی بیوتیک طبیعی و عامل ضدقارچی و ضدویروسی محسوب می‌شود این گیاه حاوی 2 ماده معدنی لازم به نام پتاسیم و ژرمانیوم است که سیستم ایمنی را تقویت می کند.

وی تصریح کرد: چای سبز نیز حاوی ماده ای است که مانع از رشد میکروب ها در دهان می‌شود و مصرف آن بسیار توصیه می‌شود چراکه چربی اضافه در بدن را کاهش می دهد.

این متخصص طب سنتی گفت:در فصل زمستان،افراد دارای مزاج سرد باید در زمستان و شب‌ها در مصرف غذاهای سردی‌بخش احتیاط کنند و از غذاهای گرمی‌بخش مانند کره، عسل، بادام و فندق به همراه غذاهای اصلی استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه میزان مصرف این غذاها متناسب با مزاج هر فرد باید باشد، گفت: در فصل زمستان بدن نیاز به غذای بیشتر و انرژی بیشتری مانند مصرف گوشت دارد.

این متخصص طب سنتی افزود: در زمستان، نوشیدنی‌ها و غذاها را باید گرم مصرف کرد و بهتر است که مصرف میوه‌های سرد و مرطوب مانند هندوانه، خیار، نارنگی و غیره کم شود و بیشتر از میوه‌های گرم و میوه‌های خشک و خشکبار استفاده شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج