۶۷۰۹۴۸
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

ماشین جشنواره کن به حرکت درآمد!

نخل گرفتگان در راه فستیوال ۲۰۱۸

به تازگی دفتر جشنواره کن ازخیابان آملی در پاریس هفتم به خیابان شارلو در منطقه پاریس ۴ تغییر مکان داده و به همین مناسبت از دوستان کن دعوت کردند تا ازدفتر جدید بازدید کنیم. دفتری است بسیاروسیع درساختمانی مدرن وتازه سازکه دوطبقه آخرآن به جشنواره کن اختصاص داده شده.

بانی فیلم- محمد حقیقت: به تازگی دفتر جشنواره کن ازخیابان آملی در پاریس هفتم به خیابان شارلو در منطقه پاریس ۴ تغییر مکان داده و به همین مناسبت از دوستان کن دعوت کردند تا ازدفتر جدید بازدید کنیم. دفتری است بسیاروسیع درساختمانی مدرن وتازه سازکه دوطبقه آخرآن به جشنواره کن اختصاص داده شده.

نخل گرفتگان در راه فستیوال ۲۰۱۸

برای ورود به ساختمان ازدومرحله حفاظتی باید گذشت مگر اینکه یک «رمز عبور» مخصوص اعضای ورود به این مجموعه را داشته باشی وگرنه باید درطبقه همکف از بخش پذیرش درخواست کنی تا با آدمهای مربوطه درهرکدام از بخش های جشنواره که با آنها قرار داری تماس بگیرند و بعد بتوانی از محدوده حفاظتی را عبور کرده و وارد آسانسورشوی.

در طبقه پنجم، خانم کریستین امه، رئیس بخش مطبوعاتی کن با خوشرویی به استقبال می آید وخوش آمد می گوید. بلافاصله یادم می آید که دسته گل نخریده ام، ازاین بابت ازاومعذرت می خواهم. وی می گوید معمولا درفرانسه وقتی برای نخستین بار به خانه جدید دوستان می رویم، دسته گل لازم نیست، باشد برای بعد!

وی با محبت اتاق های مجزائی را که هرمسئولی در آن مستقر شده وتعداد آن زیاد است نشان می دهد. دفتر آقای ژیل ژاکوب، رئیس سابق کن و امپراتور این جشنواره بزرگ که حالا ریاست بخش «سینه فوندانسیون» را به عهده دارد، همان نزدیک آسانسور است. دفتر آقای تیری فرمو دبیرکل و پییر لسکور رئیس جدید، درطبقه بالاست . دفتر بخش «نوعی نگاه» کنار دفتر« بازار فیلم» است والی آخر.

سرانجام خانم کریستین آمه ما را به دفتر ویژه مطبوعات بین المللی که درانتهای راهرو قراردارد می برد. وی همین چند ماه پیش به عنوان گردشگر برای یک سفر ۱۵ روزه به ایران رفته بود، یکی دوسالی بود که علاقه شدید خود را برای رفتن به ایران مطرح می کرد وگاه اصرار داشت با هم به آنجا برویم. خانم آمه با شوق واشتیاق بسیارازایران تعریف می کند و می گوید که هفت شهر ایران را گشته وصدها عکس با خود آورده که تعدادی از آنها را نشان می داد از جمله عکس هایی از دیدارش از شهرهای شیراز، اصفهان و…

هرچه من می خواستم درباره جشنواره کن ۲۰۱۸ صحبت کنم و اطلاعاتی به دست آورم، اواز ایران ومردمش و فرهنگ مهمان نوازی ایرانیان تعریف می کرد که چقدر به او خوش گذشته و اینکه دوست دارم بازهم به آنجا سفر کند.

ازاو که از همه چیز کن خبردارد از روی کنجکاوی می پرسم: «خب چه خبراز کن ۲۰۱۸؟ »
با لبخند محبت آمیزی می گوید: «تازه شروع کار است، اما دوست عزیز میدانی که نمی توانم خبری فعلا در اختیارکسی بگذارم، نگران نباش، بزودی خبردار خواهی شد. اما می توانی با …» در این لحظه چند نفری به دیداراو می آیند و حرفها می ماند برای بعد.

از دفترکن که بیرون می آیم همچنان ازروی کنجکاوی به شخصی که نامش را برده بود زنگ می زنم. می گوید بیا در کافه باستیل تا با هم قهوه ای بخوریم.

محل کافه چندان از دفتر جدید جشنواره دور نیست؛ به آنجا می روم. شخص مورد نظر که نباید فعلا نامی از او برد در واقع مرکز خبررسانی است!

ازاو می پرسم آیا ازاین فیلمها که می توانند در فستیوال امسال باشند و در حال حاضردارند در دفتر کن جمع می شوند ویا جمع خواهند شد خبر دارد؟

او در پاسخ نام این فیلم ها را می گوید:

«برادران سیستر» اثر جدید ژاک اودیارد که وسترنی از این کارگردان فرانسوی است به زبان انگلیسی در رومانی واسپانیا ساخته با بازیگری جوآکین فونیکس.

«یک ملت وپادشاهش» از پیر شولر که پیش از این در بخش نوعی نگاه فیلم داشته. این فیلم روی انقلاب فرانسه است.

-فیلم جدید ژان لوک گدار که چندسالی است مشغول تمام کردن آن است و اسم موقت آن «کتاب تصویر» است.

«دنیای دیگر» از استفان بریزه. فیلم قبلی او جایزه بهترین بازیگر مرد را برای ونسان لاندون به ارمغان آورد.

همچنین فیلم جدید لئو کاراکس به نام «آنت» که مدت هاست کارجدیدی نکرده بود
فیلم جدید اولیویه آسایاس که مشتری دائم جشنواره کن است و در آن ژولیت بینوش بازی می کند.

دیگر کارگردان فرانسوی خانم والریا برونی تدشی با فیلم «تعطیلات تابستانی» که گفته می شود امید بسیاری به دارد وبا الهام گرفتن از یکی از نمایشنامه های انتوان چخوف ساخته شده.

همچنین خانم کلردنی با یک فیلم علمی تخیلی.

خانم میا هانست لاو، به نام «مایا».

خانم کلربورژه که قبلا دوربین طلائی کن را برده بود فیلم جدیدی با بازی کاترین دونو دارد.

از فرانسه قرار است کمیته انتخاب حدود هفتاد فیلم جدید را ببیند!

از بقیه کشورها تاکنون آثار فیلمسازانی از ایتالیا حضوربسیار قوی خواهند داشته با آثارکارگردانانی مثل کاترین کورزینی با فیلمی به نام «عشق ناممکن» و فیلم هایی نانی مورتی، پائولوسورنتینو وهمچنین آلیس روشواشر کارگردان زن ایتالیایی که شانس خوبی خواهد داشت.

جدا ازاین فیلم تازه اگزاویه دولان فیلمساز کانادایی با نام «زندگی من با جان دونان» وی برای کسب نخل طلا دورخیز کرده است.

از اصغر فرهادی، فیلمساز بسیار مطرح ایرانی درسطح بین المللی با فیلم اسپانیائی اش که به همین زبان ساخته شده، به نام «همه می دونند» با شرکت خاویر باردم و پنه لوپه کروز.

از ژاپن فیلم جدید خانم فیلمسازنوئمی کاوازه است که هرساله فیلم در کن دارد! در فیلم او ژولیت بینوش بازی دارد.

از ترکیه سینماگرنامدار نوری بیلگه جیلان برنده نخل طلا برای «خواب زمستانی» با اثر جدیدش «درخت گلابی وحشی» خواهد آمد، جشنواره کن بسیار روی این فیلم حساب بازکرده است.

اما کارگردان بزرگ آمریکایی ترنس مالیک با فیلم جدیدش خواهد آمد، وی قبلا نخل طلا را برای «درخت زندگی» به دست آورده بود.

از چین هم فیلمسازی به نام جیا زانگه با با فیلم «خاکسترها آبی وناب هستند» در کن ۲۰۱۸ حاضر خواهد بود که بر اساس شنیده ها از کاندیداهای جدی کن امسال است.

از مجارستان فیلمی به نام «غروب» حضور دارد. از امریکا فیلم جدید نابغه جوان هالیوود «دامین شازل» به نام «مرد اول». از لهستان، پاول پاولیکوفسکی با «جنگ سرد» این کارگردان چند سال پیش با آخرین فیلمش جایزه های بسیار درسراسر جهان برد.

از دیگر فیلم ها می توان از این آثار سینمایی نام برد: فیلم جدید فیلمساز یونانی یورگوس لانتیموس همچنین ساخته جدید برادران کوهن. از مکزیک کارگردان به نام کارلوس ریداگاس با فیلم «آنجائی که زندگی به دنیا امد» وی نیز از مشتریان دائم کن است. از تیری گیلیام فیلم «مردی که دون کیشوت را کشت». از استیومک کوئین کارگردان سیاهپوست انگلیسی که با فیلم اولش «گرسنگی» دوربین طلائی برده بود حالا با فیلم «باکره ها» قرار است بار دیگربه کن بیاید.

همچنین کارگردان مشهورامریکایی، برایان دپالما با فیلم «دومینو» در مسیر کن حرکت می کند.از اسرائیل آری فولمن فیلم جدیدی به کن می دهد.

کارگردان بزرگ دانمارکی لارس فون تریر قرار است دوباره به کن برگردد. وی بسیاری از جایزه های کن از جمله نخل طلا را با «رقصنده در تاریکی» به دست اورده بود، شاید بتواند دومین نخل طلا را بگیرد. فون تریر از همان اولین شاهکارش، «عنصرجنایت» از کشف های فستیوال کن است. جالب است که این فیلمساز شورشی درست هفت سال پیش به دلیل دیدگاه های سیاسی اش به عنوان «عنصر نامطلوب» مورد غضب جشنواره کن و به ویژه ژیل ژاکوب قرار گرفته بود. او درمصاحبه مطبوعاتی اش، با زبانی طنزآمیز از افکار هیتلر دفاع کرده بود.

دیگر کارگردان مطرح جهانی وودی آلن است با فیلم «روز بارانی در نیویورک» که می تواند افتتاحیه یا در سانس ویژه قرار داده شود.

همینطور که مشاهده می شود بسیاری ازدارندگان نخل طلا، دوباره به کن خواهند رفت اما اینکه نخل طلا در دستان کدام یک ازآنها خواهد نشست پرسشی است که پاسخ آن را باید پس از اعلام نام برگزیدگان کن ۲۰۱۸ شنید.

جدا از اینها کارگردانان ناشناخته بسیاری در راهند و احتمال کشف کارگردانان ناشناس هم وجود دارد.

اما سینمای ایران

سینمای ایران که در طول سالهای بسیار در بخش های مختلف کن ازجمله مسابقه حضورداشته و توانسته بود جوایزبسیاری به دست آورد وباعث افتخارایرانیان درصحنه بین الملل شود ازجمله در بیست ویک سال پیش (۱۹۹۷) با فیلم «طعم گیلاس» اثردرخشان زنده یاد عباس کیارستمی، برنده نخل طلا شده بود، حال باید منتظرشد ودید نخل طلای دیگری چه موقع به یک فیلم کاملا ایرانی از راه می رسد؟

نکته دیگر اینکه آیا امسال ازسینمای ایران، فیلم یا فیلم هائی شانس رفتن به کن ۲۰۱۸ دربخش های اصلی وجنبی را دارند؟

ما درپاریس منتظردیدن آثار جدید سینمای ایران هستیم.

جشنواره کن ازامسال تاریخ برگزاری خودرا یک روز زودتر، یعنی از روز سه شنبه شروع می کند و در دومین شنبه بعدش مراسم اختتامیه خواهد داشت. در حالیکه در طول هفتاد سال گذشته همیشه از روزچهارشنبه شروع می شده و یکشنبه شب مراسم اختتامه را برپا میکردند.

جشنواره کن امسال از روز هشتم تا نوزدهم ماه مه با ریاست کیت بلانشت در هیات برپا خواهد شد. امسال گویا قرار است فستیوال کن توجه ویژه ای به سینماگران زن داشته باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج