۶۷۱۱۱۲
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

مراسم افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

مراسم افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان: مراسم افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با حضور چهره های مطرح سینمایی و مسئولان فرهنگی کشور در سال همایش های برج میلاد آغاز شد. اجرای این مراسم بر عهده احسان کرمی است.

در این مراسم قرار است که آیین نکوداشتی برای زنده یاد علی معلم، منوچهر اسماعیلی، اکبر عبدی و محمد علی نجفی برگزار شود.

سیدعباس صالحی، علیرضا رضاداد، محمد مهدی حیدریان، سیدرضا صالحی امیری، احمد مسجد جامعی، بهرام قاسمی سخوی وزارت امور خارجه، علیرضا تابش، رسول صدرعاملی، سعید سعدی، سیف الله صمدیان، مهدی پاکدل، نوید محمدزاده، هومن سیدی، پیمان جعفری، نیما اقیلما، مصطفی کیایی، محسن کیایی، لیندا کیانی، پژمان بازغی، آزاده زارعی، ساسان سالور، هادی محمدیان، بهرام رادان، پوریا آذربایجانی، علیرضا زرین دست، پدرام شریفی، روح الله حجازی، مرتضی رزاق کریمی، سیدرضا منتظری، محمد نیکبخت، آذر معماریان، امین حیایی،حسن پورشیرازی، محمد علی باشه آهنگر، سید حامد حسینی، حبیب ایل بیگی، سعید راد، سید محمود رضوی، کامبیز دیرباز، محمدرضا فروتن، مسعود ده نمکی، سید غلامرضا موسوی از جمله افراد حاضر در این مراسم هستند.

مراسم با نیم ساعت تاخیر لحظاتی پیش با قرائت آیاتی از کلام الله مجید، پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و پخش یک نماهنگ به مناسبت شهادت حضرت زهرا(ع) آغاز شد.

داروغه زاده: آرمان‌های جشنواره و سینما ادای دین به انقلاب می کند

ابراهیم داروغه زاده، دبیر جشنواره در آئین افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: جشنواره هر سال باشکوه‌تر از سال گذشته برگزار می‌شود و آرمان‌های جشنواره و سینما ادای دین به انقلاب می‌کند. برنامه جشنواره را به روح پر فتوح هشت سال دفاع مقدس تقدیم می‌کنم که از ایران و آرمان‌های ملت دفاع کردند و یادشان برای ما جاودان خواهد بود.

احسان کرمی گفت: از طرف خانواده سینما با زلزله زدگان کرمانشاه و بازماندگان کشتی سانچی همدردی می کنیم. امیدوارم برای نبود کانکس زلزله زدگان تدابیری اندیشیده شود و تا عید این بساط به سروسامان برسد.

در ادامه نماهنگی از معرفی هیات انتخاب و نماهنگی از درگذشتگان سینما وهنر در سال ۹۶ پخش شد.

یادی از علی معلم در افتتاحیه جشنواره فجر/ بزرگداشت ۴ پیشکسوت سینما

پس از آن کلیپی با صدای «علی معلم» پخش شد که این مرحوم به اتحاد سینماگران و اهمیت فرهنگ ایرانی اشاره کرد.

سیدعباس صالحی، داروغه زاده، حیدریان، طائرپور، آذر معماریان و دو پسر علی معلم برای مراسم نکوداشت این مرحوم روی صحنه آمدند.

آذرمعماریان همسر مرحوم علی معلم پس از دریافت لوح تقدیر، به خواندن یک بیت شعر بسنده کرد: «تحصیل عشق و رندی آسان نمود اول، جانم بسوخت اول در کسب این فضایل».

امید معلم نیز در این مراسم بیان کرد: داشتم فکر می کردم چطور باید نبود پدر را تحمل کنم؛ اما خوشحالم که اهالی سینما پشت هم ایستادند و هیچکس در ایران نمی تواند اتحادشان را به هم بزند.

صالحی: سینما توانسته پیشتاز گفتگوی هنری ایران با جهان باشد

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: ماه بهمن برای ما یادآور دو چیز است. جشن سینمای ایران و جشن انقلاب اسلامی که من هر دوی آنها را به مردم عزیز تبریک می گویم. این سینما در سال های گذشته نام ایران را بلند آوازه کرد و با حضورهای موفق جهانی که پدید آمد، توانست سفیر فرهنگی هنری ایران در جهان باشد.

وی افزود: این سینما توانسته پیشتاز گفتگوی هنری ایران با جهان باشد و توانست نشان دهد که می‌توان سینمایی انسانی، شاعرانه، متفکرانه و قصه‌دار داشت، کما این که تاریخ فرهنگ ایران هم همه این‌ها را در کنار هم دارد.

در ادامه نماهنگ بزرگداشت، محمدعلی نجفی که به معرفی او با زبان خودش اشاره داشت پخش شد. در این بخش بزرگداشت ابراهیم حقیقی و منوچهر شاهسواری در کنار محمد علی نجفی روی صحنه قرار گرفتند.

نجفی گفت: چهل و هفت سال پیش زمانی که در محافل و خانواده های مذهبی که کمتر از سینما می شد سخن گفت، با فخرالدین انوار و همسرم با جدیت مسئله نمایش را پیش بردیم. برای اولین بار در فضایی مذهبی یعنی حسینیه ارشاد توانستیم موسیقی پخش کنیم.

پس از آن لوح تقدیر به وی تقدیم شد.

شوخی دردسرساز مجری افتتاحیه جشنواره فجر با حاتمی کیا

احسان کرمی در بخشی از این مراسم گفت: امسال «وقت ناهار» و «به وقت شام» داریم، ولی به صبحانه که وعده مهمی است توجه نشده! کرمی دقایقی بعد اعلام کرد که قصد توهین نداشته است.

در ادامه مراسم که به بزرگداشت منوچهر اسماعیلی صداپیشه باسابقه سینمای ایران اختصاص داشت، نماهنگی از زندگی هنری و اجتماعی این هنرمند پخش شد.

ابوالحسن تهامی و سعید راد به اتفاق منوچهر اسماعیلی روی صحنه آمدند.

منوچهر اسماعیلی گفت: در همه فیلم ها به شما سلام کردم؛ امشب جواب دادید. جا دارد به سهم خودم از علی معلم یاد کنم و به همسر و خانواده اش تسلیت می گویم. حال خوشی ندارم و پس از دیدن این صحنه ها توان ایستادن هم ندارم از همه شما تشکر می کنم.

تهامی در این بخش بیان کرد: استاد اسماعیلی از نوابغ هنری ایران هستند. افتخار این را دارم که 60 سال در عرصه هنر و فن دوبلاژ در کنار او بودم و کسب تجربه را از او یاد گرفتم. وی افزود:اسماعیلی به دوبله ایران رونق داد و هنرش را ارزان نمی فروخت و امثال ما آموخت که همچنان اینگونه باشیم.

سعید راد نیز اظهار داشت: وقتی به من گفتند برای بزرگداشت اسماعیلی دعوت دارید، ذوق زده شدم و به سال ها قبل برگشتم که صدا سر صحنه نبود و کارها بصورت دوبله پیش می رفت. هنری که آدم های ممتاز و با جنم در آن فعالیت داشتند. وقتی می گفتند که او بجای من قرار است دوبله کند، ذوق زده می شدم. او را با کلمه نمی توان ستود و از همه میخواهم به احترامش یک دقیقه بایستید و دست بزنید.

در ادامه برنامه نماهنگ مشهور «ای ایران» که توسط خانه سینما و با حضور بازیگران سینما ساخته شده است، پخش شد.

در ادامه کرمی، تولد مازیار میری و حبیب رضایی را تبریک گفت که هیچ‌ یک از آنها در سالن حضور نداشتند.

سپس با پخش اسامی اعضای هیأت انتخاب و داوری، نوبت به بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران و اهدای اولین سیمرغ‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر رسید.

احسان کرمی، به این نکته اشاره کرد که گروه فیلم «اتاق تاریک» و «چهارراه استانبول» به دلیل اکران فیلم‌هایشان در سینماهای مردمی جشنواره سالن را ترک کرده‌اند.

کرمی از حقیقی، مولایی و صمدیان سه تن از داوران بخش سینمای تبلیغات خواست تا روی سن بیایند. سپس کلیپ نامزدهای این بخش پخش شد.

دیپلم افتخار طراحی نام‌واره (لوگو) به محمد روح‌الامین برای «رگ خواب» و «خفگی» اهدا شد. سیمرغ بلورین «بهترین آنونس» به مسعود رفیع زاده برای فیلم «خفگی» تعلق گرفت. همچنین سیمرغ بلورین «بهترین عکس» به جواد جلالی برای فیلم «پریناز» تعلق گرفت. همچنین سیمرغ بلورین «بهترین پوستر» به بابک یادگاریان برای فیلم «هجوم» اهدا شد.

در این بخش پس از پخش موسیقی سنتی، نوبت به بخش بزرگداشت عبدی رسید که کلیپی از این هنرمند پخش شد. این در حالی است که بسیاری از بازیگران و عوامل فیلم حاضر در مراسم برای شرکت در اکران فیلمهایشان، سالن برج میلاد را ترک کرده اند!

کلیپ بزرگداشت اکبر عبدی که توسط مجید توکلی ساخته شده است برای حاضران به نمایش درآمد و به شدت مورد توجه حاضران در افتتاحیه قرار گرفت.

در این بخش بزرگداشت، متن قدردانی دبیر جشنواره توسط احسان کرمی قرائت شد و بهرام بدخشانی، مسعود ده‌نمکی، احمدرضا معتمدی و محمدرضا فروتن و رسول صدرعاملی برای اهدای لوح اکبر عبدی روی صحنه آمدند.

صدرعاملی گفت: بسیار خوشبختم که بخاطر کسی روی صحنه بودم که در طول سی و چند سال گذشته، یک پدیده و مولف بود. او هیچوقت ادا در نیاورد و آنقدر نقش هایش را باور پذیر بازی می کرد که ما چاره ای جز دوست داشتنش نداشتیم.

معتمدی بیان کرد: من با بازیگران بزرگ سه نسل کار کردم؛ اما به جرات می توانم بگویم استاد عبدی پر ظرفیت ترین و پرظرافت ترین نقاش سینمای ایران هستند. او یک نابغه است در تصویری فیزیک و میمیک و برای ما یک سرمایه و ثروت ملی است.

ده نمکی اظهار داشت: با این شرایط عبدی باید از همسر عبدی تجلیل کرد.

عبدی گفت: شانس بزرگی دارم که با اساتید بزرگی چون ناصر تقوایی و میرباقری و علی حاتمی کار کردم و شاکرم و جالب اینجاست با تنها کارگردانی که شش کار کرده ام، ده نمکی است.

ده نمکی افزود: خیلی‌ها در سینما مشهور و خیلی‌ها محبوبند، اما عبدی هردوی اینهاست.

فروتن نیز در ادامه بیان کرد: بزرگ‌ها در سینما بسیارند که به مرحوم خسرو شکیبایی و اکبر عبدی ارادت دارم. عبدی نبوغ دارد و معجزه زده است؛ همچنین وی خوش قلب و مهربان و موثر است و به انسان های زیادی کمک کرده و امیدوارم همیشه سالم و سربلند باشد.
اکبر عبدی: از مردم ممنونم که خرج سینمایی ها را می دهند

اکبر عبدی اظهار داشت: ایام فاطمیه را به شما تسلیت می گویم. با باقی مانده عزیزان حادثه های اخیر همدردی می کنم. از شما مردم عزیز که بدترین فیلم من را بدون هیچ نقدی دیدید و گلایه نکردید تشکر می کنم. از مردم تشکر می کنم که خرج ما سینمایی ها را می دهند و بدترین فیلم ها را می بینند. امیدوارم خداوند روزی آنها را بدهد.

وی در ادامه با توجه به نماهنگ پخش شده از خود در این مراسم و علاقه‌اش به نوه‌دار شدن و بچه‌دار شدن، گفت: فکر می‌کنید من شوخی می‌کنم اما بعد از جشنواره ما برای سلبریتی شدن اقدام می‌کنیم و قصد ازدواج مجدد دارم! از همسر و مادرم تشکر می‌کنم.

بازیگر مشهور سینمای ایران تاکید کرد: از خداوند ممنونم برای عزتی که به من داد و هیچکس این عزت را نمی‌تواند به آدم بدهد. من کجا و بچه‌ای که در نازی آباد و شوش بزرگ شد و امروز برای درکنار بزرگانی چون آقای اسماعیلی بزرگداشت بگیرند، کجا. هیچ هنرمندی در سینما، رزومه به لحاظ تعداد کار و هنر ندارد. آقای اسماعیلی فرشچیان سینمای ایران است. سینما پنجاه درصد صدا، و پنجاه درصد تصویر است اما ایشان با صدا جای تصویر را پر کرده است. در فیلم مادر ایشان دقیقا مثل من جای من حرف زدند. و جز من جای سه نفر دیگر هم در آن فیلم حرف زدند. آقای اسماعیلی کاستی‌های من را پر کردند و ظرفیت‌های بازی من را افزایش دادند.

عبدی در پایان گفت: نمی‌دانم ما اهالی سینما چرا داریم پول جیب‌مان را از مردم می‌گیریم. این فیلم‌هایی که در حال حاضر ساخته به نمایش در می‌آیند در شأن سینمای ایران نیستند. از خداوند می‌خواهم که ما را به مسیر اصلی سینمای ایران بازگرداند. نمی‌دانم چرا سلیقه مردم را عوض کردند. در تئاتر به من می‌گویند چرا نمایشتان بزن و برقص ندارد! با این سطح سلیقه مشخص است مردم این روزها پای شبکه‌های ماهواره ای مثل «جِم» می‌نشینند. برای استاد انتظامی، مشایخی، نصیریان، کشاورز، ناصر تقوایی که آلزایمر دارد، احمد پژمان و شهلا ریاحی آرزوی سلامتی می‌کنم.

پس از پایان تجلیل از اکبر عبدی، مراسم افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر پایان یافت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج