۶۷۵۰۴۳
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

موبایل‌ بازیِ بیمارستانی به اتاق جراحی رفت

نمایش اتاق‌های جراحی و عکس عریان برخی بیماران و خلاصه همه‌جور تصویری در صفحات مجازی پزشکان مختلف و پرستاران و حتی انترن‌ها رونق گرفته بود که این کار معمولاً بدون اطلاع بیماران یا با اطلاع و بدون اجازه آنها انجام می‌شد. رفتار زننده برخی از این افراد باعث شد تا وزارت بهداشت با صدور مصوبه این اقدام را ممنوع کند.

روزنامه صبح نو: نمایش اتاق‌های جراحی و عکس عریان برخی بیماران و خلاصه همه‌جور تصویری در صفحات مجازی پزشکان مختلف و پرستاران و حتی انترن‌ها رونق گرفته بود که این کار معمولاً بدون اطلاع بیماران یا با اطلاع و بدون اجازه آنها انجام می‌شد. رفتار زننده برخی از این افراد باعث شد تا وزارت بهداشت با صدور مصوبه این اقدام را ممنوع کند.

عده‌ای از پزشکان در سایه غفلت و بی توجهی مسوولان دست به کارهای منفعت طلبانه ای می‌زدند که به سود خودشان و به ضرر بیماران است، با پیشرفت تکنولوژی و روی آوردن مردم به فضای مجازی به ویژه اینستاگرام عده‌ای از پزشکان هم دست به نمایش عمل‌های جراحی و تصویر بیماران با هدف کسب مخاطب و درآمد می‌زنند، این در حالی است که طبق قانون انجام این‌گونه اقدامات خلاف بوده و پیگرد قانونی به دنبال دارد.

موبایل‌ بازیِ بیمارستانی به اتاق جراحی رفت
شیر مرغ تا جان آدمیزاد
اگر سری به صفحات مختلف اینستاگرام بزنید متوجه می‌شوید که پزشکان و متخصصان عمل‌های زیبایی هم برای جا نماندن از دنیای رقابت کار دست به چه تبلیغات شیرینی می‌زنند، آنها در صفحات رنگارنگ به بازاریابی گوناگون از عمل‌های مختلف زیبایی گرفته تا درمان لاغری در یک ماه، اقدام می‌کنند.
عده‌ای از پزشکان که در شبکه‌های مختلف اجتماعی فعالیت می‌کنند بازار کسب و کاری برای خود به راه انداخته‌اند که باید دید و از خود پرسید اینها از کدام نهاد مجوز چنین کاری را دارند یا اینکه بر اساس کدام قانون آنها اقدام به نمایش جراحی‌های خود در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند. همه پزشکانی که از دایره انصاف و عدالت دور شده‌اند برای رسیدن به پول بیشتر دست به هر کاری می‌زنند، آنها دنبال جذب مخاطب و مشتری بیشترند، یکی با نمایش زنده جراحی و دیگری با نشان دادن عکس قبل و بعد جراحی بیمارش را جذب می‌کند.
در برخی از درمانگاه‌ها و مطب‌ها نیز با نصب تلویزیون بزرگ که نمایشگر عکس‌های رنگ و لعاب‌دار عمل و درمان‌های مسوولان درمانگاه است، پروسه جذب مشتری را دنبال می‌کنند. متاسفانه عده‌ای از پزشکان به دور از واقعیت به بیماران خود وعد و وعیدهایی می‌دهند که چشم هر بیماری را به روی واقعیت می‌بندند. بدون شک این اقدام در جراحی‌های زیبایی بیشتر است به‌طوری‌که بسیاری از کاندیداهای عمل جراحی برای اینکه از کیفیت و قیمت عمل‌شان آگاهی یابند دست به دامان فضای مجازی می‌شوند.

وسوسه مجازی
آقای علیرضا عسگری مدیرکل نظارت بر اعتباربخشی و امور درمان معاونت درمان وزارت بهداشت درباره دستورالعملی که اخیر از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت مبنی بر ممنوعیت استفاده از تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اجرایی شده است، می‌گوید: باید توجه کرد که متوسط سرانه مصرف ایرانیان از فضای مجازی سه‌برابر سرانه دنیاست و بر همین اساس اکثر اوقات کاری، در همه صنوف به این موضوع مشغول‌اند و مطمئناً این کار در کیفیت اقدامات و خدمات اختلا ل ایجاد کرده، دقت را کاهش می‌دهد و تمرکز زداست.
او با بیان اینکه این موضوع شامل همه صنوف و اقشار در کشور است، ادامه می‌دهد: این که وزارت بهداشت به‌عنوان پیش‌قراول اصلاح این رفتار اقدام کرد، کاری ستودنی است و همه بخش‌ها باید این الگوی رفتاری را در صنف خودشان ایجاد کنند. از طرفی این موضوع نباید به منزله فاجعه‌ای در نظام سلامت تلقی شود؛ بلکه هر جا که در حوزه ارائه خدمت متوجه ایرادی شویم، باید شهامت اصلاح آن را داشته باشیم. عسگری ادامه می‌دهد: بنابراین استفاده از تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی در بیمارستان‌ها و ارائه خدمت رفتار اشتباهی است که باید برای اصلاح آن صبور بود و در این زمینه ابتدا رویکردهای ارشادی و اصلاحی را در پیش می‌گیریم. ما از معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی و روسای بیمارستان‌ها خواسته‌ایم که ابلاغیه مربوط به استفاده از تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی را اعمال کرده و در سطح بیمارستان‌ها اجرا کنند.
استدلال‌مان این است که استفاده از تلفن همراه می‌تواند منجر به کاهش دقت عملکرد، بی‌اعتمادی بیمار و همراهان بیمار، تشدید عفونت‌های بیمارستانی، اختلال در دستگاه‌های بیمارستانی و تهدید‌کننده حریم شخصی بیمار و پزشک شود. بنابراین باید رفتارها را اصلاح کنیم.

کار درست در بیمارستان
مدیرکل نظارت بر اعتبار بخشی و امور درمان معاونت درمان وزارت بهداشت با اشاره به تجربه موفق این اقدام در دانشگاه علوم پزشکی فسا اضافه می‌کند: در یک بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی فسا توانستیم این اقدام را انجام دهیم؛ به طوری که چند ماه اول استدلال‌مان در این زمینه را با تیم‌های پزشکی، پرستاری و دانشجویی مطرح و ابتدا به صورت ارشادی عمل کردیم. بعد از مدتی هم برای افرادی که از این قانون تبعیت نمی‌کردند، تنبیهاتی در نظر گرفته شد. در نهایت نتیجه این شد که در آن بیمارستان کسی از تلفن همراه استفاده نمی‌کرد.
باید توجه کرد این اقدام وزارت بهداشت لجبازی نیست، بلکه با استدلال کار درست را انجام می‌دهیم. او با بیان اینکه به تدریج این اتفاق در بیمارستان‌های کشور رخ خواهد داد، می‌گوید: بنابراین در‌حال‌حاضر کسی نباید در اتاق عمل و بخش‌های بیمارستان از تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی استفاده کند. وقتی موضوعی به‌صورت بخشنامه از سوی وزارت بهداشت ابلاغ می‌شود، همه باید از آن تبعیت کنند و عدول از آن مصداق تخلف است. بنابراین اگر مردم با چنین تخلفی در بیمارستان‌ها مواجه شدند می‌توانند به مسوول شیفت بیمارستان یا سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند تا باخاطی برخورد شود. عسگری تصریح می‌کند: البته باید برای اصلاح رفتار صبور بود. ما این دستورالعمل را برای ایجاد جر و بحث میان ارائه‌کننده و گیرنده خدمت ابلاغ نکردیم، بلکه آن را در راستای اصلاح رفتار طرح کردیم و اگر کسی از این بخش عدول کند، تخلف کرده است.

سامانه 190
مدیرکل نظارت بر اعتبار بخشی و امور درمان معاونت درمان وزارت بهداشت درباره میزان شکایات تعرفه‌ای در چند ماه اخیر در کشور و تهران یادآور می‌شود: متاسفانه بیشترین تعداد شکایات تعرفه‌ای در حوزه سرپایی، ویزیت و خدمات مطبی است. البته راه‌اندازی سامانه ملی ۱۹۰ تأثیر زیادی در کاهش تخلفات تعرفه‌ای داشته است. امیدوارم مردم سامانه ۱۹۰ را به عنوان گوش شنوایی برای مشکلات‌شان در حوزه سلامت بدانندو شکایات، انتقادات و پیشنهادات‌شان را به این سامان انتقال بدهند واین را سامانه‌ای ملی بدانند.
او با بیان اینکه مسلماً میزان شکایت تعرفه‌ای در تهران بیشتر است، می‌افزاید: اگر بتوانیم در این حوزه تهران را به نحو مطلوب اصلاح کنیم یعنی کشور را اصلاح کرده‌ایم. از طرفی تاکید می‌کنم از وقتی که سامانه ۱۹۰ فعال شده است، روند و آهنگ تخلف‌ها و شکایات تعرفه‌ای کاهش خوبی داشته است. سوءاستفاده از وضعیت بیماران به بهانه‌های تبلیغاتی و نمایش تصاویر آنها اقدام نادرستی بود که روند رشدی را به خود گرفته بود، روندی که بدون توجه به رضایتمندی بیمار سرعت گرفت و کسی جلودارش نبود. ممنوعیت این اقدام مسلماً می‌تواند به آرامش بیشتر بیماران در مراجعه به درمانی بیشتر کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      متاسفانه مردم ما هنوز یاد نگرفته اند چطور از تکنولوژی استفاده کنند و این که چطور از آن استفاده کنند شاید ۵۰ تا ۱۰۰ سال زمان ببرد، متاسفانه ما مردم جو زده ای داریم و این شامل چه قشر تحصیلکرده و چه بی سواد هم میشه حالا میخواد آن نفر یک پزشک باشد یا یک کارگر، این فرهنگ سازی زمان می برد زمان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج