جاباما
۶۷۶۵۴۴
۳ نظر
۵۰۲۴
۳ نظر
۵۰۲۴
پ

مدیرعامل یوتیوب: دوست دارم مادر فناوری صدایم کنند

یوتیوب دومین وب گاه پرطرفدار دنیاست، پس از گوگل و پیش از فیسبوک؛ همچنین بزرگ ترین شاخه گوگل است و در نوار ابزار این وب گاه دیده می شود. یوتیوب معروف ترین وب گاه بارگذاری و تماشای ویدئو است که سه کارمند سابق «پی پل» در فوریه سال ۲۰۰۵ آن را ایجاد کردند؛ چاد هرلی و استیو چن و جاوید کریم، پس از موفقیت های وب گاه فلیکر، تصمیم گرفتند یوتیوب را ایجاد کنند.

ماهنامه آینده روشن - ترجمه روزبه آرش: یوتیوب دومین وب گاه پرطرفدار دنیاست، پس از گوگل و پیش از فیسبوک؛ همچنین بزرگ ترین شاخه گوگل است و در نوار ابزار این وب گاه دیده می شود. یوتیوب معروف ترین وب گاه بارگذاری و تماشای ویدئو است که سه کارمند سابق «پی پل» در فوریه سال ۲۰۰۵ آن را ایجاد کردند؛ چاد هرلی و استیو چن و جاوید کریم، پس از موفقیت های وب گاه فلیکر، تصمیم گرفتند یوتیوب را ایجاد کنند. مقر این شرکت در سان برونو در ایالت کالیفرنیاست. در نوامبر ۲۰۰۶ گوگل یوتیوب را به قیمت ۱.۶۵ میلیارد دلار خرید و هم اکنون یوتیوب از شاخه های گوگل است.

یوتیوب به کاربران اجازه بارگذاری و مشاهده و به اشتراک گذاری ویدئو را می دهد و با استفاده از فناوری ادوبی فلش ویدئو و اچ تی ام ال۵ (HTML۵)، انواع ویدئوها، مانند کلیپ های فیلم و کلیپ های تلویزیون و کلیپ های موسیقی و همچنین ویدئوهای وبلاگ ها، ویدئوهای اوریجینال کوتاه و ویدئوهای آموزشی را نمایش می دهد. این وب گاه قابلیت پشتیبانی از ویدئوهای سه بعدی و آناگلیف را دارد و با فرمت های مختلفی، از جمله فلش ویدئو، سازگار است. ویدئوهای این شرکت را می توان در پلی استیشن ۳، پلی استیشن ۴، کنسول بازی وی و ایکس باکس لایو نیز تماشا کرد. نسخه تلفن همراه این وب گاه نیز به صورت نرم افزاری روی پلتفرم اندروید در دسترس است.
مدیرعامل یوتیوب: دوست دارم مادر فناوری صدایم کنند
بیشتر ویدئوهای این شرکت را افراد عادی، بعضی را شرکت ها و رسانه هایی مانند سی بی اس، بی بی سی، هیولو، ویوو و برخی سازمان های دیگر، و برخی دیگر را خود یوتیوب بارگذاری می کنند. افرادی که ثبت نام نکرده اند می توانند ویدئوها را تماشا کنند و افراد ثبت نام کرده می توانند ویدئوها را در کانال شان بارگذاری کنند. فقط کاربران ثبت نام شده ای که اثبات می کنند به سن هجده سال رسیده اند اجازه بارگذاری ویدئوهایی با محتوای احتمالی توهین آمیز را دارند. تا پیش از ظهور پدیده «گانگنام استایل»، ویدئوی «چارلی انگشت منو گاز گرفت» پربازدیدترین ویدئوی یوتیوب بود که در می 2011، بیش از 375 میلیون بار بازدید شد.
یوتیوب، در طول عمرش، همیشه با چالش های گوناگون رو به رو بوده است؛ برای نمونه ویاکوم که به دلیل انتشار ویدئوهای خصوصی اش در این وب گاه، از آن شکایت کرده بود با رای دادگاه، یک میلیارد دلار از یوتیوب خسارت گرفت؛ البته این وب گاه به سیستم تشخیص حق کپی (کپی رایت) مجهز است و ویدئوهای نقض کننده حق کپی را منتشر نمی کند، اما به هر حال این سیستم گاهی هم اشتباه می کند. عجیب نیست اگر بگوییم این چالش همواره بخشی از سرگذشت یوتیوب بوده است؛ و البته همه این ها اهمیت وجود کارآفرین و مدیرعاملی بزرگ را در راس این شرکت برجسته تر می کند.
زنی برای جدایی کار از زندگی
مدیرعامل یوتیوب یک زن است و این زن از قدرتمندان دنیای فناوری محسوب می شود. سوزان وویچیتسکی (Susan Wojcicki) بر جدا کردن کامل زندگی شغلی از زندگی شخصی بسیار تاکید می کند. او و همسرش که خود یکی از مدیران گوگل است، بلااستثنا و هر شب، برای صرف شام خود را به منزل می رسانند که در کنار فرزندان شان شام بخورند. وویچیتسکی در مصاحبه اش با جک نیکلاس از «وال استریت ژورنال» گفته است: «ما سعی می کنیم این را به قانون بدل کنیم که میان ساعت 6 عصر تا 9 شب چک کردن ایمیل ممنوع باشد؛ چون اگر حواس مان دائم به موبایل باشد، جدا شدن از آن و توجه به مسائل دیگر دشوار خواهدبود.»
این برای وویچیتسکی صرفا راهی برای وقت گذراندن با خانواده نیست؛ درواقع، جداشدن از کار راهبردی است که به او کمک می کند بهره وری خود را افزایش دهد. این کار او را تشویق می کند هر روز کارهایی را که باید پیش از عزیمت به منزل انجام دهد در اولویت قرار دهد، و در آنِ واحد این زمینه را فراهم می کند که او بتواند از زاویه دیگری به مشکلات بنگرد. وویچیتسکی می گوید: «موفقیت براساس تعداد ساعت هایی که کار می کنید شکل نمی گیرد؛ اگر بیست و چهار ساعت شبانه روز و هفت روز هفته کار کنید، هیچ ایده جالب توجهی به ذهن تان نخواهدرسید.» گفته های او شباهت بسیاری به حرف هایی دارد که مدیرعامل مایکروسافت، ساتیا نادلا، مطرح کرده بود؛
مدیرعامل یوتیوب: دوست دارم مادر فناوری صدایم کنند
سوزان وویچیتسکی و همسرش
او گفته بود سعی می کند وقتی در کنار خانواده اش قرار می گیرد، به جای آنکه سرش در موبایلش باشد، تمامی حواسش را به آن ها بدهد. او نیاز بشر امروزی به اتصال به اینترنت را «اضطراب اطلاعات» می نامد. نادلا گفته بود: «من خیلی ها را می بینم که سر میز شام نیز کاملا حواس شان به موبایل شان است. اینجاست که به خودم می آیم و می گویم خدای من، این تاسف بار است.» وویچیتسکی به توانایی چشمگیری که در تفکیک زندگی شغلی از زندگی شخصی اش دارد معروف است. در جولای ۲۰۱۵، وقتی از او پرسیده شد چگونه می تواند با وجود پنج فرزند، همچنان کارآفرینی کند، گفت: «فکر کنم به خلق کردن و آفریدن علاقه داشته باشم.»
این علاقه و توانایی او را به زنی پرچم دار در جهان فناوری بدل کرده است. کارمندان می آیند و می روند، اما کار سوزان وویچیتسکی این است که مطمئن باشد یوتیوب از هر کسی که در این شبکه فعالیت می کند درآمدزایی می کند. وویچیتسکی کسی بود که در سال ۲۰۰۶ به مدیر خود در گوگل پیشنهاد کرد که سایت یوتیوب را بخرند؛ گوگل از این پیشنهاد استقبال کرد و این وب سایت را خرید. درباره ثروت خود وویچیتسکی حرف های بسیاری زده می شود، اما تخمین وب سایت «فوربز» حداقل ۳۵۰ میلیون دلار است.
این ماشین برای همه است

سوزان وویچیتسکی در حال حاضر مدیرعامل یوتیوب است و پیش از این معاون ارشد تبلیغات و تجارت در گوگل بوده است. او در یادداشتی که برای «سی ان ان» نوشته است از معضل حضور کم زنان در حوزه علوم کامپیوتری می گوید: «دخترم ده ساله بود که یک بار به من گفت از کامپیوتر متنفرم. به عنوان کسی که همه زندگی شغلی اش را برای ساخت بزرگ ترین شرکت فناوری در جهان صرف کرده است این حرف شوک بزرگی بود؛ این حرف او ناگهان من را به یاد معضلی انداخت که در سر کار با آن مواجه هستیم؛ حضور کم زن ها در دنیای فناوری مستقیما به وضعیت خانه ربط دارد.» خانم وویچیتسکی به وضعیت خانه خودش اشاره می کند و می نویسد: «موضوع خیلی آشناست.

مدیرعامل یوتیوب: دوست دارم مادر فناوری صدایم کنند
سوزان وویچیتسکی در جوانی
ما در خانه مان یک کامپیوتر داشتیم و آن طور که دخترم برای تصاحب کامپیوتر با پسرم نمی جنگید و ترجیح می داد بگوید چیزهای بهتری در زندگی هست که می تواند با آن ها مشغول شود.» به گفته این مدیر ارشد حوزه فناوری، در حال حاضر در زندگی بسیاری از خانواده های آمریکایی چنین وضعیتی برقرار است و وقتی بحث فناوری به میان می آید، دخترها کنار گذاشته می شوند. آدا لاولیس ریاضیدانی است که در قرن نوزدهم زندگی می کرد و او را اولین برنامه نویس کامپیوتری تاریخ می دانند. یادداشت ها او را درباره آنچه «ماشین تحلیلی» نامیده می شد اولین الگوریتم های شناخته شده می دانند؛
قرار بود یک ماشین از آن یادداشت ها استفاده کند و همین مبنای ساخت کامپیوتر شد. به جز آدا لاولیس زنان بسیاری در تاریخ علم کامپیوتر نقش داشته اند، اما واقعیت این است که اکنون فاصله بسیاری میان زنان و مردان در عرصه فناوری وجود دارد. در آمریکا نزدیک به 13 درصد از فارغ التحصیلان دوره لیسانس علوم کامپیوتر دختر هستند. مدیرعامل یوتیوب می گوید این آمار هم برای دخترها و هم برای اقتصاد آمریکا بد است. مهم ترین موضوع چشم انداز آینده شغلی در حوزه علوم کامپیوتر است که لزوم حضور بیشتر زنان را یادآوری می کند.
تا سال 2020 انتظار می رود میزان شغل ها در حوزه کامپیوتر نزدیک به دو برابر بیشتر از متوسط دیگر شغل ها رشد کنند. اکنون زن ها تنها 26 درصد از مشاغل حوزه فناوری را در آمریکا اشغال کرده اند. مدیرعامل یوتیوب می گوید این واقعیت که سهم زنان از بازار کار فناوری با هر صنعتی، از بهداشت و درمان تا کشاورزی و هنر، ارتباط دارد. اگر زن ها در حوزه فناوری که چنین بر زندگی ما تاثیر گسترده ای می گذارد مشارکت بیشتری نکنند، با خطر از دست دادن بسیاری از دستاوردهای سیاسی و اقتصادی و اجتماعی مان مواجه خواهیم شد.
گفت و گو با وویچیتسکی
مدیرعامل یوتیوب: دوست دارم مادر فناوری صدایم کنند
اولین تجارت تان را کی آغاز کردید؟ چه سالی بود و چند ساله بودید؟

وقتی یازده سالم بود و کلاس ششم بودم اولین تجارتم شروع شد. با بهترین دوستم پاپیون های خاصی درست می کردیم و آن ها را می فروختیم؛ درِ تک تک خانه ها را می زدیم و محصول مان را تبلیغ می کردیم.

چه چیز از این تجارت یاد گرفتید؟

تبلیغات بازار، برخورد با مردم، ارائه آن چیزی که دارید، محاسبه درآمد، هزینه ها و سود. خیلی سخت است که به دو دختربچه مُصر نه بگویید. برای آن روزها خیلی تجارت پرسودی به هم زده بودیم.

چه قانونی بود که از شکستن آن لذت می بردید؟

من زیاد از دنبال کردن دستورالعمل ها و چارچوب ها لذت نمی برم؛ دنبال چارچوب ها نیستم. ترجیح می دهم خودم آنچه می پسندم و از نظرم درست است بسازم. خب، گاهی هم جواب نمی دهد و عملی نمی شود، اما اغلب نتایج جالبی در بر دارد.

سخت ترین سدی که شکستید چه بود؟

روزی که اولین کلاسم را در زمینه علوم کامپیوتر برداشتم؛ درواقع انتقال به عنوان فردی که در علوم انسانی مدرک داشت به دنیای فناوری و کار در این زمینه بسیار سخت و مهم بود.

کی فهمیدید کاری که انجام داده اید بسیار مهم است؟

من تاثیر گوگل را در سال ۱۹۹۸ درک کردم. تازه آن جا مشغول کار شده بودم. یک روز همه چیز به هم ریخته و همه سرویس های ما از دسترس خارج شده بود. تازه آن زمان فهمیدم که در گوگل چه کرده ایم و بر سراسر جهان چه تاثیری می گذاریم. مردم هر روز برای دسترسی به اطلاعات به گوگل رجوع می کنند و کارهایشان را با استفاده از سرویس های ما راه می اندازند. در یوتیوب یکی از اولین ویدئوهای پربازدید خودمان را به یاد می آورم؛ دو دانشجوی چینی که در خوابگاه شان آواز می خوانند. اولین بار بود که دیدم چطور می توان به یک خالق بدل شد و مردم را جلب کرد که این محتوای خلاقانه را ببینند و دوست داشته باشند.

بزرگ ترین رویای شما چیست؟

یکی از اهداف ما در یوتیوب این است که کاری کنیم همه افراد جهان بتوانند به یوتیوب دسترسی داشته باشند و بتوانند در انتشار اطلاعات شرکت کنند. ما دوست داریم به هر کسی صدایی بدهیم که بتواند خود را ابراز کند و برای موفقیت موقعیتی داشته باشد؛ این فرصت را به مردم بدهیم که بتوانند به جهان مربوط شوند.

به جوان های امروز چه توصیه ای می کنید؟

ممکن است در حال حاضر روزهای بیست سالگی تان را سپری کنید؛ این یعنی دنیای از تفاوت که می توانید از آن لذت ببرید؛ این یعنی که شما از چند دهه جوان تر هستید و می توانید در آینده با ایده هایی بزرگتر در زندگی تان دنیای از شگفتی را رقم بزنید.

منبع: forbes.com, INC.COM, Fortune.com

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ههه مادر فناوری!!!

    • بدون نام

      خدا خیرش بده . یوتیوب واقعا عالیه.

    • بدون نام

      اخه چی اختراع کردی که میخوای این لقب را بهت بدن فقط یه مدیر عالی هستی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج