۶۷۶۶۶۲
۵۰۶۱
۵۰۶۱
پ

پرهزینه‌ترین عملیات‌های نظامی قرن بیست و یکم

در این مطلب قصد داریم شما را با هزینه های نظامی که پس از حمله تروریستی به ایالات متحده انجام گرفته و در واقع پرهزینه ترین این عملیات ها آشنا کنیم.

برترین ها: برای کسانی که جنگ را تجربه کرده اند وقتی که اسم جنگ به میان می آید خیلی سریع به این فکر می کنند که هزاران سرباز یک کشور گرد هم آمده و تعداد زیادی از آن ها در نبردهای خونین کشته می شوند.
اما در قرن بیست و یکم دیگر عملیات های نظامی با حضور صدها هزار سرباز موضوعی تقریباً رایج شده است. بدین ترتیب حتی می توانیم صحنه های واقعی نبرد را روی تبلت ها و گوشی هایمان ببینیم که اگر چه ما آن ها را به مثابه جنگ می بینیم اما تفاوت های عمده ای با ماهیت جنگ در قرن گذشته کرده اند.
پرهزینه‌ترین عملیات‌های نظامی قرن بیست و یکم
در واقع در جنگ های مدرن دیگر نبردی کوچک و در مقیاس محدود اما مرگبار بین نیروهای ویژه و گروهی از دشمنان پنهان در جریان است که عموماً چیزی است که در خاورمیانه و آفریقا رخ می دهد.
اما باید بدانید که هزینه چنین نبردهایی سر به فلک می کشد و در مقایسه با هزینه ی 500 دلاری برای یک پیچ گوشتی نظامی یا ده ها میلیارد دلار برای سیستم های موشکی پیشرفته در دهه هشتاد باورنکردنی به نظر می رسد. در این مطلب قصد داریم شما را با هزینه های نظامی که پس از حمله تروریستی به ایالات متحده انجام گرفته و در واقع پرهزینه ترین این عملیات ها آشنا کنیم.
15- جنگ با داعش: از 2014 تاکنون
پرهزینه‌ترین عملیات‌های نظامی قرن بیست و یکم

داعش در سال 2012 شکل گرفته و سپس دامنه نفوذ خود را از عراق به سوریه و برخی از کشورهای آفریقایی توسعه داد. در سال 2014 به دستور ریاست جمهوری وقت ایالات متحده نیروهای نظامی این کشور در ائتلاف مبارزه با داعش وارد میدان نبرد شدند. بدین ترتیب در سال های آینده بیش از 4.100 سرباز آمریکایی به عراق، 2.100 به کویت و بیش از 500 سرباز دیگر نیز به عنوان مستشار نظامی به عراق اعزام شدند.
ناوگانی از ناوهای هواپیمابر ایالات متحده به رهبری ناو هواپیمابر تئودور روزولت که شامل این ناو، یک رزمناو، دو ناو شکن و چند فروند کشتی دیگر بودند نیز در این عملیات شرکت داشتند. در این میان تنها ناو هواپیمابر مذکور بیش از 3.200 خدمه، 2.400 پرسنل مربوط به بخش هوایی داشته و بیش از 80 جنگنده و هلی کوپتر نیز در این عملیات به کار گرفته شدند
14- بحران کره شمالی در سال 2013
پرهزینه‌ترین عملیات‌های نظامی قرن بیست و یکم

بحث بحران کره شمالی چیز جدیدی نیست اما در سال 2013 آن ها بالاخره موفق شدند توجه همه کشورهای دنیا را با توسعه برنامه هسته ای خود جلب کنند. رهبران این کشور اولین آزمایش هسته ای در چند سال اخیر خود را در فوریه همان سال در زیر زمین انجام داده و چند روز بعد کره جنوبی را به نابودی کامل تهدید کردند. این موضوع باعث شد که ایالات متحده تعداد سامانه های موشکی ضد موشک های بالستیک خود مستقر در آلاسکا را از 30 دستگاه به 44 دستگاه رسانده و دو بمب افکن پنهانکار بی- 2 اَی را نیز بی وقفه در آسمان کره به پرواز درآورده و مقادیر زیادی تجهیزات نظامی نیز در روی زمین مستقر کند که به کره شمالی اعلام نماید توانایی مقابله با این کشور در صورت لزوم را دارد. اگر هزینه ی چند ده میلیون دلاری هر موشک و قیمت تمام شده هر بمب افکن پنهانکار بی-2 را مد نظر قرار دهید متوجه هزینه هنگفت این قدرت نمایی خواهید شد.
13- جنگنده اف- 35 لایتنینگ 2: هر فروند 400 میلیون دلار
پرهزینه‌ترین عملیات‌های نظامی قرن بیست و یکم

وقتی که پای پرهزینه ترین جنگنده جهان به میان می آید همه از یک هواپیمای کوچک صحبت می کنند که لاکهید مارتین اف 35 لایتنینگ 2 نامیده می شود. ساخت این جنگنده تک موتوره و تک سرنشینه در سال 2001 آغاز شده و قرار بود که به اصلی ترین جنگنده پنهانکار بخش های سه گانه ارتش این کشور تبدیل شود. ارتش ایالات متحده قراردادی را با کمپانی لاکهید مارتین امضا کرد که بر اساس آن بیش از 2.500 فروند از این جنگنده ها را به قیمت هر فروند 400 میلیون دلار در سال های آینده دریافت نماید.
در سال 2013 درگزارشی اعلام شد که هر فروند از این جنگنده تنها 160 میلیون دلار برای پنتاگون هزینه در بر داشته است اما این موضوع را کمتر کسی باور کرده و کسی هم نمی داند که ساخت هر فروند از این هواپیما چند میلیون دلار هزینه دارد. بدون شک قیمت این جنگنده از هر جنگنده دیگری در جهان بیشتر است.
12- زیردریایی های کلاس اوهایو: هر زیردریایی 2 میلیارد دلار
پرهزینه‌ترین عملیات‌های نظامی قرن بیست و یکم

اگر چه زیردریایی های کلاس اوهایو بزرگ ترین زیردریایی های هسته ای جهان نیستند اما بدون شک بهترین آن ها به شمار می آیند. روسیه دو نوع زیردریایی دارد که از این زیردریایی آمریکایی بزرگ تر هستند اما هر یک از زیردریایی های کلاس اوهایو تعداد بسیار بیشتری موشک بالستیک هسته ای در خود دارد. هر فروند از این زیردریایی ها توان حمل 24 موشک هسته ای دارد و گشت زنی آن ها در آب های جهانی از سال 1981 با هزینه 2 میلیارد دلار برای هر فروند آغاز گردید. هزینه نگهداری و عملیاتی نگه داشتن هر فروند نیز 50 میلیون دلار در سال برآورد شده است. نکته جالب در مورد این زیردریایی ها این است که می توان برای همیشه از آن ها استفاده کرده و تاریخ انقضایی برای آن ها وجود ندارد.
11- هلی کوپتر وی-22 اوسپری: هر فروند 50 میلیون دلار
پرهزینه‌ترین عملیات‌های نظامی قرن بیست و یکم

هلی کوپتر بل بوئینگ وی-22 اوسپری با موتور رولز رویس خود از بزرگترین هلی کوپترهای نظامی جهان به شمار می آید که مورد استفاده نیروهای ویژه ایالات متحده قرار می گیرد. این هلی کوپتر به خاطر طراحی خاص روتور خود توانایی فرود آمدن مانند یک هواپیما و برخاستن مانند یک هلی کوپتر را دارد که بر اساس نوع عملیات این ویژگی ها متغیر خواهد بود. هزینه هر فروند از این هلی کوپتر بین 50 تا 70 میلیون دلار برآورد شده است. از سال 2007 تاکنون بیش از 150 فروند از آن ها ساخته شده است.
10- سیستم دفاع موشکی بالستیک: 120 میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه
پرهزینه‌ترین عملیات‌های نظامی قرن بیست و یکم

اینجا پای پرهزینه ترین پروژه نظامی به میان می آید که در صورت تکمیل شدن هزینه ای غیرقابل باور خواهد داشت. سیستم دفاع موشکی بالستیک «جنگ ستارگان» در ابتدا توسط رونالد ریگان طرح ریزی شد. در طول این سال ها همواره تغییرات گسترده و دوباره کاری هایی در مورد این پروژه انجام گرفته و برخی نیز بر این باوردن که به باید به طور کلی رها شود. جالب است بدانید که تاکنون بیش از 120 میلیارد دلار صرف تحقیق و توسعه این برنامه شود که قصد دارد از ایالات متحده و هم پیمانانش در برابر حمله موشک های بالستیک قاره پیما محافظت نماید.
9- تخلیه لبنان در سال 2006
پرهزینه‌ترین عملیات‌های نظامی قرن بیست و یکم

یکی از نکات جالب در مورد ابرقدرت جهانی بودن این است که شهروندان زیادی در سراسر جهان دارید که به دلیل قدرت و ثروت قابل توجهشان می توانند در کشورهای دیگر زندگی کرده و سرمایه گذاری نمایند. این دقیقاً همان اتفاقی است که در مورد ایالات متحده رخ داده و بخش کوچکی از مردم این کشور در کشورهای دیگر زندگی می کنند. این افراد عموماً در زمینه تجارت، تبادلات فرهنگی و آموزشی، فعالیت های بشردوستانه و البته در سفارتخانه ها بوده و تعدادی نیز به عنوان مشاور یا اجرای برنامه های دولتی فرامرزی در برخی کشورهای جهان حضور دارند.
در سال 2006 و در جریان حمله اسراییل به لبنان، جرج بوش به ناوگان دریایی بیست و چهارم دستور داد که به سواحل لبنان رفته و شهروندان آمریکایی که در میدان نبرد گرفتار شده بودند را تخلیه نماید. نیروهای هوایی این ناوگان که برای واکنش های سریع در موارد اضطراری آمادگی داشتند توانستند با پیاده کردن 2.200 نفر از نیروهای خود شهروندان آمریکایی را تخلیه نمایند. کشتی جنگی یو اس اس آیوجیما با 1.800 نفر سرباز و 1.100 نفر خدمه و افسرانشان نیز در این عملیات حضور داشتند.
8- ناو هواپیمابر کلاس نیمیتز: هر فروند 6.2 میلیارد دلار
پرهزینه‌ترین عملیات‌های نظامی قرن بیست و یکم

اولین نمونه از ناو هواپیمابر غول پیکر نیمیتز در سال 1975 ساخته شد و تاکنون 10 فروند از آن ها ساخته شده که همگی فعال هستند. این ناوها هر کدام دارای دو رآکتور هسته ای بوده و انتظار می رود که هر کدام بین 60 تا 75 سال بدون مشکل خاصی به فعالیت خود در دریاها ادامه دهند. بر اساس گزارش ها هر فروند از این ناو هواپیمابر بین 4.5 تا 6.2 میلیارد دلار هزینه در بر داشته است. جالب این که بعد از گذشت سه یا چهار دهه از فعالیتشان، این ناوها باید تعمیر و روزآمدسازی شوند که این فرآیند نیز خود هزینه های حدوداً 2.5 میلیارد دلاری برای هر فروند را در پی خواهد داشت. هر کدام از این ناوها دارای 6.000 خدمه بوده و اگر دستمزدهای این خدمه ها در طول 75 سال را محاسبه کنید به عددی می رسید که برایتان قابل باور نیست.
7- حملات هواپیماهای بدون سرنشین به القاعده در پاکستان و یمن از 2010 تاکنون
پرهزینه‌ترین عملیات‌های نظامی قرن بیست و یکم

جنگ با نیروهای بنیادگرا در خاورمیانه هزینه های سنگینی برای ایالات متحده داشته و به نظر می رسد که حملات هواپیماهای بدون سرنشین برای از بین بردن تک تک این نیروها مورد استفاده قرار گرفته است. از سال 2010 تاکنون بین 100 تا 150 حمله با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین به مناطق مختلف کشورهای یمن و پاکستان برای از بین بردن افرادی خاص از گروه هایی مانند القاعده و طالبان صورت گرفته است.
این تاکتیک برای اولین بار توسط جرج بوش اتخاذ شده و وی در طول 8 سال زمامداری خود دستور اجرای بیش از 59 حمله اینچنینی را صادر کرد. این حملات در دوران رییس جمهورهای بعدی ایالات متحده نیز ادامه یافت. در این عملیات ها معمولا از هواپیماهای بدون سرنشین «ریپر درون» استفاده می شود که هزینه ساخت هر کدام 13 میلیون دلار برآورد می شود.
6- عملیات «طلوع اودیسه» در لیبی در سال 2011
پرهزینه‌ترین عملیات‌های نظامی قرن بیست و یکم

چند سال پیش در لیبی جنگی داخلی رخ داد که در آن بخش هایی از مردم در برابر نیروهای دیکتاتور این کشور، معمر قذاقی، بسیج شدند. در حالی که شرایط در این نبرد داخلی تشدید شده بود ایالات متحده همراه با همپیمانانش بر فراز این کشور «پرواز ممنوع» اعلام کردند تا نیروهای دولتی نتوانند انقلابیون را از طریق هوا مورد هدف قرار دهند. این عملیات در 19 مارس 2011 به اجرا گذاشته شد. کشورهای فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده سورتی های پروازی متعدد و بی وقفه ای را بر فراز آسمان لیبی اجرا کردند و سپس بیش از 100 موشک کروز توماهاک را از طریق زیردریایی به اهداف خود در این کشور شلیک نمودند. در اواخر ماه مارس ائتلاف به اهدافی که داشت رسید.
از نیروهای شرکت کننده در این عملیات می توان به ناوگان 26اُم با 2.400 نیروی ویژه دریایی، کشتی جنگی یو اس اس مونت ویتنی با 400 خدمه، دو کشتی تهاجمی آبی خشکی با بیش از 1.600 خدمه و سرباز، چندین فروند کشتی سطحی مختلف، سه زیردریایی هسته ای و بیش از 75 بمب افکن، جنگنده و هلی کوپتر تهاجمی اشاره کرد.
5- بمب افکن پنهانکار بی- 2 اسپیریت: هر فروند 730 میلیون دلار
پرهزینه‌ترین عملیات‌های نظامی قرن بیست و یکم

بمب افکن پنهانکار نورثوپ گرومان بی- 2 اسپیریت برای اولین بار در سال 1987 تولید شد و هنوز نیز تولید آن ها ادامه داشته و توسط نیروی هوایی ایالات متحده مورد استفاده قرار می گیرند. تاکنون 21 فروند از این بمب افکن شگفت انگیز ساخته شده و تنها هواپیماهای بمب افکن پنهانکار دنیا هستند که قابلیت حمل بمب هسته ای را نیز دارند. آن ها می توانند بدون این که توسط رادارها شناسایی شوند به هر جایی که بخواهند بروند و اهداف خود را با بمب های 400 کیلویی از بین ببرند. هر فروند از این بمب افکن ها با هزینه سرسام آور 737 میلیون دلار ساخته می شود.
4- ناوچه جنگی لیتورال: 700 میلیون دلار هزینه برای ساخت اولین فروند
پرهزینه‌ترین عملیات‌های نظامی قرن بیست و یکم

ناوچه جنگی لیتورال یک کشتی کوچک جنگی است که برای مبارزه با تروریسم و نیروهای شبه نظامی و نبردهای داخلی محلی در قرن بیست و یکم طراحی شده است. ناوچه های لیتورال می توانند خیلی سریع به ساحل نزدیک شده و در کمترین زمان ممکن تعداد کمی نیروهای ویژه، هواپیما، تانک و دیگر تجهیزات نظامی را در منطقه نبرد وارد نمایند. برای ساخت اولین فروند از این ناوچه 704 میلیون دلار هزینه شده و نمونه های بعدی با هزینه ای 350 میلیون دلاری ساخته شده اند.
تاکنون 4 ناوچه از این کلاس ساخته شده و 7 فروند دیگر نیز در حال ساخت بوده و البته دو فروند دیگر نیز بزودی کار ساخت خود را آغاز خواهند کرد. هر یک از این ناوچه ها تنها 40 خدمه داشته اما قدرت درگیری بسیار بالایی دارند. اولین فروند از این ناوچه در سال 2010 ساخته شد و توسعه آن با سرعت ادامه دارد.
3- عملیات آزادی پایدار از سال 2001 تا 2014
پرهزینه‌ترین عملیات‌های نظامی قرن بیست و یکم

در 7 اکتبر 2001، عملیات موسوم به «آزادی پایدار» آغاز شده و ایالات متحده به افغانستان حمله کرد و هدف نیز شکست قطعی طالبان و بازگردان افغانستان به جامعه جهانی و به عنوان یک کشور دارای حکومت مشروع بود. البته پیدا کردن مخفیگاه اسامه بن لادن و کشتن او نیز از اهداف جانبی این عملیات به شمار می آمد. اگر چه دو هدف اولیه هنوز با محقق شدن فاصله زیادی دارد اما در نهایت بن لادن کشته شد. این عملیات یکی از بزرگ ترین عملیات های قرن بیست و یکم و شاید بزرگ ترین آن ها باشد.
جالب این که تنها از سال 2014 بیش از 10.000 نیروی پیاده نظامی در این عملیات شرکت داشته اند که شامل نیروهای دریای و هوایی نمی شوند. روزگاری بیش از 60.000 سرباز آمریکایی در سال 2009 در افغانستان حضور داشتند.
2- عملیات طلوع دوباره از سال 2010 تا 2011
پرهزینه‌ترین عملیات‌های نظامی قرن بیست و یکم

این عملیات مربوط به حضور ایالات متحده در عراق است و در نهایت نشان داد که به هیچ عنوان نمی توان نیروهای شبه نظامی را برای همیشه و به طور کامل از بین برد. در سال 2010 ایالات متحده اعلام کرد که عملیاتش در عراق با پیروزی پایان یافته و رفته رفته نیروها عراق را ترک می کردند اما خیلی زود عملیات تروریستی و بمب گذاری های مرگبار آغاز شد. بدین ترتیب ایالات متحده بخشی از نیروهای مشاور و کمکی خود را بار دیگر به عراق فرستاد که تعداد آن ها به 50.000 نفر نیز می رسید. در حالی که قرار بود نیروهای آمریکایی عراق را ترک نمایند اما در سال 2010 گردان زرهی سوم و گردان پیاده 25اُم از ارتش ایالات متحده در عراق پیاده شد.
1-عملیات حمله به عراق در سال 2003 تا 2011
پرهزینه‌ترین عملیات‌های نظامی قرن بیست و یکم

در سال 2003 ارتش ایالات متحده و همپیمانانش عملیات گسترده و بزرگی را برای ساقط کردن دولت صدام حسین در عراق آغاز کردند. هدف از این عملیات از بین بردن صدام حسین به خاطر نگهداری از سلاح های کشتار جمعی و کمک به گروه های تروریست بنیادگرا اعلام شد.
این عملیات با ورود بیش از 190.000 نیروی پیاده آغاز شد. این عملیات با از بین بردن حکومت صدام و بعدها دستگیری و اعدام او همراه بود اما ردی از همکاری های او با گروه های بنیادگرا و همچنین سلاح های کشتار جمعی یافت نشد. استفاده از این میزان نیروی زمین، جنگ عراق را به بزرگ ترین و پرهزینه ترین عملیات نظامی در قرن بیست و یکم تبدیل ساخت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج