۶۷۶۸۳۶
۲۱ نظر
۵۰۰۹
۲۱ نظر
۵۰۰۹
پ

پشت پرده درخواست روحانی برای برگزاری رفراندوم

حسن روحانی صبح یکشنبه و در جریان سخنرانی خود به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب برای دومین بار تابو صحبت از رفراندوم را شکست. او با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت های قانونی همچون اصل ۵۹ قانون اساسی، گفت: « اگر جايي ما با هم بحث داريم بايد به اصل ٥٩ قانون اساسي مراجعه كنيم.

نامه نیوز: حسن روحانی صبح یکشنبه و در جریان سخنرانی خود به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب برای دومین بار تابو صحبت از رفراندوم را شکست. او با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت های قانونی همچون اصل ۵۹ قانون اساسی، گفت: « اگر جايي ما با هم بحث داريم بايد به اصل ٥٩ قانون اساسي مراجعه كنيم.
اصل ٥٩ قانون اساسي مي‌گويد در برخي موارد قانونگذاري و اعمال قوه مقننه در مسائل مهم اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي، مراجعه به آراي مستقيم مردم است. اگر در دو تا مساله اختلاف نظر داريم، جناح‌ها اختلاف دارند، دعوا و شعار ندارد، صندوق آرا را بياوريم و طبق اصل ٥٩ قانون اساسي هر چه مردم گفتند، به آن عمل كنيم، اين ظرفيت قانون اساسي ما است و بايد به ظرفيت‌هاي قانون اساسي‌مان عمل كنيم».

روحانی سه سال قبل نیز وقتی در نخستین کنفرانس اقتصاد سخنرانی می کرد؛ از همه پرسی و به عنوان راهکار مناسب برای حل مشکلات حرف زد و گفت: « من به عنوان مسؤول اجرای قانون اساسی دلم می‌خواهد شرایطی فراهم شود تا به اصل برگزاری رفراندوم قانون اساسی عمل کنیم و یک بارهم که شده آن چیزی را که برای همه مهم است و اهمیت دارد از مردم بپرسیم.»

روند قانونی همه پرسی

سوال اینجا است که از راهکار مورد اشاره رئیس جمهور در چه موضوعاتی و چه طور می توان بهره برد؟ اصل ۵۹ قانون اساسی می گوید«در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم صورت گیرد. در خواست مراجعه به آرای عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.»

به این ترتیب این مجلس است که استارت پروژه همه پرسی را می زند. این طور که نعمت احمدی، وکیل پایه یک دادگستری به «نامه نیوز» گفته است، مجلس می تواند بعد از تصویب دو سوم نمایندگان خواهان برگزاری همه پرسی شود.

گفتنی است که دولت و رئیس جمهور نمی توانند به صورت مستقل اقدام به برگزاری همه پرسی کنند و در صورت احساس نیاز به همه پرسی باید پیشنهاد خود را در قالب لایحه به مجلس بفرستند و منتظر تایید دو سوم از نمایندگان مردم بمانند. از آنجایی که در اصل ۱۱۰ قانون اساسی صدور فرمان همه پرسی ذیل وظایف و اختیارات رهبر تعریف شده است؛ در صورت تصویب مجلس و تایید رهبری می توان مساله مورد نظر را به رفراندم گذاشت. بر اساس ۹۹ قانون اساسی نهاد ناظر بر این همه پرسی شورای نگهبان است و بنا به آنچه در اصل ۱۲۳ قانون اساسی آمده است، «رئیس جمهور موظف است مصوبات مجلس یا نتیجه همه ‏پرسی را پس از طی مراحل قانونی و ابلاغ به وی امضا کند و برای اجرا در اختیار مسئولان بگذارد.»

همه پرسی در چه مورد؟

حال که روند اجرای رفراندوم بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مشخص شد، سوال اینجا است که در چه مواردی باید از این ابزار قانونی بهره برد؟ سه سال قبل که روحانی حرف از همه پرسی زده بود گمان رفت که منظور او به رای گذاشتن تداوم یا قطع پرداخت یارانه های نقدی است . از قضا دولت او هنوز هم با همین مساله دست به گریبان است. به هر حال آقای رئیس جمهور این بار نیز منظور خود را واضح بیان نکرده و نسخه رفراندوم را برای کدام یک از اختلافات موجود می پیچد.

نعمت احمدی در مورد مواقعی که برگزاری همه پرسی لازم می شود، گفت:« دربسياري از موضوعات كه نه قوه مقننه ورود مي‌كند و نه قوه مجريه؛ به بن بست‌هايي مي‌رسيم و بهتر است که سراغ همه پرسی بریم. به عنوان مثال رابطه با برخي كشور‌ها که اتفاق نظر در مورد آن وجود ندارد. براي حل معضلاتي از اين دست مي‌توان رفراندوم برگزار كرد».

وی با تاکید بر اینکه «نتيجه عمل‌گرايي با نظرات مردم موجب افزايش رضايت عمومي از حاكميت است» گفت: « در اصل ١٧٧ قانون اساسی حتی تدابیر بازنگري در این قانون نیز اندیشیده شده تا در برهه های مختلف بتوان اشکالات موجود را مرتفع کرد».

سوابق همه پرسی

درست است که سال ها است که کسی در نظام جمهور اسلامی حرفی از همه پرسی نمی زند و این راهکار قانونی پیش از این سه بار مورد استفاده قرار گرفته است. اولین بار در فروردین ۱۳۵۸ و زمانی که قرار بود مردم ایران در مورد اصل نظام اعلام نظر کنند. بر اساس نتیجه آن همه پرسی و با رای ۹۸.۲ درصد مردم جمهوری اسلامی ایران مستقر شد و دومین همه پرسی را هشت ماه بعد ( آذر ۱۳۵۸) برگزار کرد. در این همه پرسی قانون اساسی به رای گذاشته و با اکثریت آرا از سوی مردم تایید شد. ۱۰ سال بعد و در مرداد ۱۳۶۸ همین قانون اساسی بعد از بازنگری یک بار دیگر به تایید مردم رسید.

به هر حال منظور روحانی هر چه بوده درخواست جدید او با واکنش های تند منتقدانش مواجه شده است .

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایدا

      منظورش کاملا مشخصه

    • محمد

      داره دیر میشه همه کارتهای بازیو رو کنید

    • محمدرضا بختیار

      چرا سیاسیون کشور خودشان را به حماقت زدند خاک بر سرما که به نماینده ای رای دادیم که درد مردم را نفهمیده ولی ریس جمهور فهمیده خاک بر سر ما که نمایندگان مجلس مردم را قربانی بازی های سیاسی و فرا جناحی می کنند خک بر سر ما که نمایندگان در جهت تامین هزینه احزاب خود مردم را با گران شدن قبوض خدماتی تحت فشار می گذارند

    • بدون نام

      ما هم منتظر هستیم برای انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری رفراندوم برگزار بشه

      پاسخ ها

      • ایرانی

        این بی نام و امثالهم و اینایی که بانام جعلی نظر میدن که روحانی باید کنار بره دلواپسانی هستند که ایران را به روز سیاه کشانده اند. یقینا پاسخ اعمالشان را پس خواهند داد. شما هم پول میگیرید و نظرات اونها را منتشر میکنید چون ترسی از قیامت ندارید.

    • م خ

      هر چند وقت يكبار يك مسئله اينجورى بوجود ميارن تا اين سه سال به پايان برسه وكسى نگه تا حالا كجا بوديد.؟ چكار كريديد؟ كجا ميريد ؟ چكار ميخواهيد بكنيد؟ واسه كى واسه چى ووووووووووووو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      حضور چند میلیونی مردم روز 22 بهمن بهترین رفراندم بود

    • بدون نام

      بله آقا بله رفراندوم. رفراندم.رفراندم.............رفراندم.....درداصلی ملت همینه چراخودتونو به خواب زدیدآقایان اگربه خواست مردم که درواقع همان برگذاری رفراندوم میباشدگوش ندهید میرسداون روزی که دیگرحتی نتوانیدرفراندوم برگذارکنیدمثل همون اواخردوران شاه که گفت:من صدای شمارا شنیدم!!!! امادیگردیرشده بود

    • بدون نام

      مرگ بر دیکتاتور

    • ناشناس

      روحانی تاکشوررابیشتردرشیب سقوط قرارنداده بایدانتخابات قبل ازموعدریاست جمهوری برگزاربشه

    • بی خیال

      الان کشور مان نیاز به همه پرسی دارد همه پرسی برای برقدرت ماندن کسی که حاصل رحمت هزاران شهید بخون خفته و جانباز و آزاده را به هیچ به اجنبی داده است خیلی راحت دروغ میگه و بدقول است،

    • پریشان

      اقای روحانی. شماشخص اول مملکتی. رفراندوم. دیگه چه صیغه ایه برنج کیسه. 80تومن شد دلارشد5000 دیگه چی مونده. بدبخت شدیم بااین همه گرونی. ولله اگه بگید. همه بمیرید خیلی بهتره تااین راهکارهای مسخره. بابا پدرمون درومد. خدایا دهره چی به سرمون میاد خدایا! !!!

    • بدون نام

      ما منتظره رفراندوم هستیم چون واقعاورشکسته شدیم .یکیش خودمن بعد بیست سال برشکسته شدم مغازمو تعطیل کردم بیکارشدم میرم کارگری اونم اگر باشه یا نباشه با پنج سرعائله

    • بدون نام

      حق با روحانیه اگه مردم جمهوری اسلامی رو میخوان خب بهش( آری ) میگن

    • بدون نام

      اگر آزادی نامزد انتخابات از طریق رفراندوم. تایید بشه امثال خاتمی هم میان تو میدان
      بنفع اصلاح طلبان میشه!!!

    • بدون نام

      چرا بیشتر نظرات مردم و پخش نمی کنید .
      خوب دارید موش می دوانید.

    • بدون نام

      ما همه رو حانی رو دوس داریم و موافق رفراندوم

    • علی

      آقای روحانی از این وعده وعیدها زیاد میدهد جدی نگیرید

    • بدون نام

      خدایی روحانی به هر دری میزنه تا خودشا به چشم مردم پلیس خوبه جلوه بده ولی کاش دوره بعد کسی کاندید بشه که دست مردما بگیره قاتوق نون مردم باشه مردم از علم وسیاستش استفاده کنن نه دستش تو جیب مردم باشه و خرابکاریها را گردن این واون بندازه واقعا مایه خجالته که ندونه چیکار میخواد بکنه اول که اومد همه امیدش به امریکا بود وبرداشتن تحریمها که بهای گزافی هم بابتش داد وحالا خودش هم فهمیده که چه اشتباهی بود دل بستن به امریکا وانگلیس در کل ماهی را هر وقت از اب بگیری تازه است اگه قرار همه پرسی برگزار بشه بهترین سوالی که میشه از مردم پرسید موندن یا رفتن روحانیه

    • اواره

      خب رفراندوم برگزار بشه تا روشن شودچند در صد مردم به قیامت معتقد هستن و چند درصد مردم بی اعتقاد شده اند.

    • پوریا

      دوستانی که به رفراندوم حمله میکنتددراصل دارندبه اصل 59قانون اساسی خرده میگیرند رفراندوم که چیزبدی نیست ترسیدن نداره!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج