جاباما
۶۷۶۸۴۲
۲۷ نظر
۵۰۰۵
۲۷ نظر
۵۰۰۵
پ

بی‌خیالی دولت، بانک مرکزی و گرانی ارز!

محسن امینی در پایگاه خبری جماران نوشت: به موجب آن چه در شرح وظایف و اختیارات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آمده، «این بانک بر آن است که با اجرای سیاستهای پولی و اعتباری شرایط مساعد برای پیشرفت اقتصادی کشور را فراهم سازد و در اجرای برنامه‌های مختلف اعم از برنامه‌های تثبیت و توسعه اقتصادی پشتیبان دولت باشد.

محسن امینی در پایگاه خبری جماران نوشت: به موجب آن چه در شرح وظایف و اختیارات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آمده، «این بانک بر آن است که با اجرای سیاستهای پولی و اعتباری شرایط مساعد برای پیشرفت اقتصادی کشور را فراهم سازد و در اجرای برنامه‌های مختلف اعم از برنامه‌های تثبیت و توسعه اقتصادی پشتیبان دولت باشد.
در این راه حفظ ثبات ارزش پول و تعادل موازنه پرداخت‌ها به همراه رشد مدوام اقتصادی از طریق اجرای سیاست‌های پولی از اهداف مهم آن به شمار می‌رود.»

آنچه که این روزها به رویه ای عجیب تبدیل شده است، بی تفاوتی بانک مرکزی در خصوص معیشت مردم و شفاف نبودن عملکرد آن در بخش های مختلف است. از آشفتگی بازار دلار که رنگ و بوی مضحکی به خود گرفته تا اعمال کارمزد بر تراکنشات در بانک ملی به استناد مصوبه بانک مرکزی!

سوال اینجاست، که علی رغم حمایت همه جانبه مردم در جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت این هزینه بر گرده ملت سنگینی می کند یا دولت ؟

رییس جمهور محترم منابع و درآمدهای دولت را نه تنها کافی می داند بلکه بیشتر از هزینه های دولت عنوان می کند، پس این همه فشار فزاینده ای که بر مردم وارد می شود چه دلیلی می تواند داشته باشد ؟

رشد نجومی دلار و سایر ارزها مانند یورو هر دلیلی که دارد برای چه هزینه و تاوان آن را باید مردم پرداخت کنند؟ چرا دولت و حاکمیت توان برخورد با چند اغتشاش گر اقتصادی را ندارند ؟ در حالی که سارق چند گوسفند در سریع ترین زمان ممکن قطع ید می شود، قطع ید دلالان بازار ارز با ممانعت چه کسانی مواجه می شود؟ سکوت بانک مرکزی و دولت چه معنایی دارد؟ صدای خرد شدن استخوان های مردم در تامین مایحتاج زندگی به راحتی قابل شنیدن است، پس از چه روی اعتراض آن ها غافلگیر کننده عنوان می شود؟!

بانک مرکزی به طور پی در پی دست خود را در جیب ملت می برد و کوچکترین پاسخگویی در برابر این اقدامات ندارد.

بانک ملی ایران که بزرگترین مجموعه بانکی است، طی اطلاعیه ای بخش عظیمی از تراکنشات خود را طبق دستور بانک مرکزی، پولی اعلام می کند و آن گونه که به نظر می رسد این رویه همانند اخذ هرینه پیامک های بانکی قرار است فراگیر شود.

این مبالغ که با وجود میلیون ها تراکنش بانکی ارقام نجومی را در پی خواهد شد قرار است صرف هزینه چه مواردی شود؟ آیا بانک ها با وجود حصول سودهای چندین درصدی کفاف دهنده ی هزینه های خود نیستند که دندان برای عوارض تراکنشات روزمزه مردم تیز کرده اند ؟

دولت بهتر نیست منابع مورد نظر خود را با بستن راه فرارهای مالیاتی دانه درشت ها، جلوگیری از به تاراج رفتن سرمایه صندوق های بازنشستگی و فرهنگیان، ورود جدی به مبارزه با قاچاق کالا و ... تامین کند؟

البته شاید در وهله اول ضروری باشد دولت به مسئولین خود به ویژه رییس بانک مرکزی تفهیم کند که ارزیابی هایی آنان همراه با بی خیالی تمام، با اطلاعات واقعی مردم تفاوت فاحش و محرز دارد. برای مثال از زمان ایجاد بحران قیمت ارز تا کنون بارها مسولین دولتی به ویژه آقای سیف تاکید کرده اند که کسی از خرید و فروش ارز سود نخواهد کرد در صورتی که با مشاهده شیب صعودی قیمت ارز، مردم اینگونه سخنان را خریدار نیستند و بالعکس برای خرید ارز روز به روز بیشتر ترغیب شده اند.

کافی است مسولین و تیم اقتصادی دولت به میدان فردوسی بروند و حد فاصل میدان تا منوچهری را پیاده روی کنند، آنچه که خواهند دید آیینه بی تدبیری خود آنان است.

نکته مهم دیگر فرافکنی و تفرعنی است که دولت مردان در توضیح علل گرانی ارز دارند. با نگاهی غرورآفرین از برج عاج به مردم می نگرند و می گویند علت گرانی دلالی چند نفر خاص است!! خب بسم الله، آقای سیف در معرفی این افراد پیش قدم شوید، قطعا رسانه ها نیز در این مسیر شما را یاری خواهند کرد.

آنچه که اظهر من الشمس است بی تدبیری بانک مرکزی در این عرصه بوده که ناشی از مشاوره های غلط و یا بی خیالی و هر چه که هست، بایستی به زودی مرتفع شود چرا که گرانی نرخ ارز برخلاف نظر برخی مسولین بر زندگی همه ی خانواده های ایرانی تاثیر مستقیم دارد. از بیماران تنفسی در خوزستان که طی روزهای اخیر داروی خود را با سیصد هزار تومان افزایش قیمت به نرخ ۸۰۰ هزار تومان خریداری می کنند گرفته تا تمام اقلام وارداتی دیگر که نیاز روزمره ی مردم است.

از دولت این توقع وجود دارد که اگر نمی تواند مشکلات را حل کند و مرهمی بر زخم محرومان بگذارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عامل افزایش قیمت کالاها و گرانی خود دولت است وبس. بانک مرکزی ارز و سکه رو در بازار نامتعادل می کندتاکمبود حس شود ودلال ها نرخ ارز و سکه رو ببرن بالا و بانک مرکزی هم ازاب گل آلود شده توسط خودش در بازار سود ببرد وارز دولتی را سریعا با نرخ بالا رفته بازار آزاد حراج کند وکسری ها واختلاسهای خودش را جبران کند . تخم مرغ را در بازار کمیاب میکنند تا شانه ای هفت هزارتومان به شانه ای بیست هزار تومان افزایش پیداکند وبعد دولت میاد قیمت دوازده هزار ششصد تومان با سود پنج هزار و ششصد در بازار توزیع میکند. برنج داخلی رادلالان دولت ازکشاورز باقیمت خیلی پایین خریداری وذخیره میکند و واردات برنج خارجی باقیمت پایین وارد وانبارهارا پر میکند وبعد ثبت سفارش را ممنوع کرده و خوب صبر میکند تا برنج موجودی بازار به پایان برسد و بعد برنج ذخیره شده ارزان خریداری شده را با چند برابر قیمت درمیادین روزتره بار توزیع میکند ودر مورد همه کالاهای اساسی همین ترفند اجرا میکند. متاسفانه کارشناسان اقتصادی ما همگی یا جرات حرف زدن ورسوا کردن دولت را ندارند یاسوادشان به اینجاها نمی‌کشد یکی باید مراقب بانک مرکزی و دولت باشد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا بخیال و خوشحال نباشن؟!!!
        نفت میفروشن دلار میگیرن از خداشونه دلار بره بالا دست خودشونه یعنی..
        ریال هم دارن خرج میکنن تو مملکت..
        میلیارد دلاری هم قایم کردن همشون اینور اونور..
        ای بابا...

    • اهوازی

      اقا تورم صحیح است یا طورم کار نداریم شکر که تک یاطک رقمی است ورشد اقتصادی دو یا 2 رقمی است

    • قاسم

      نمیدونم چرا دولت مملکت را رها کرده است. دقیقا از بعد از اعتراضات تغییر رویه دولت را به وضوح میشه دید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه قبل اعترتضات چیکار کردن پنج سال

      • بدون نام

        هنوز تاثیر گرانی ارز در تورم و گرانی کالاها محسوس نیست و اواسط اسفند مشخص خواهد شد که این گرانی ارز چه طوفانی در قیمت ها ایجاد کرده است.. واقعا وحشتناک خواهد بود

    • بدون نام

      باید بی خیال باشند چون خودشان سود میبرند تازه دارن حسابی حال میکنند.چون ایرانی نیستند.

    • بدون نام

      دولت در تنها پروژه ای که موفق شده خوب وبا موفقیت اجرا کنه پایین اوردن ارزش پول ملی وکرانی دولار هست

    • بدون نام

      خوبکاری میکنند.اگر ایران را زیر و رو کنند مردم بازم حمایتشون میکنند.منم بودم بیخیال میشدم.

    • بدون نام

      خدایی حالا اگه الان به آقای روحانی بگی چن وقت پیش تو تلویزیون گفتی مردم بابت دلار خیالشون راحت باشه میگه کدوم آدم عاقلی این حرف رو میزنه مثل او ن وعده 100روزش!!!!!!

    • ایمان

      یعنی واقعا فکر می کنید دولت بی خیال نشسته؟ مگر دلار باقالی توی زمین بکاری و کاریش نداشته باشی و اون همون جوری بره بالا؟ دوست عزیز دولت مسبب افزایش قیمت دلاره تا جبران مافات کنه.

    • بدون نام

      دلار گرون بشه مگر روی زندگی مردم تاثیری داره؟؟
      خدارو شکر که کشور ما حداقل 99%کالاهای دنیا رو تولید میکنه
      اصلا ارز داخل گرونی کالاها هیچ نقشی نداره چونکه تمام کالاهای مورد نیاز کشور 100% تولید داخلن و فقط ملاک قیمت گذاری پول ملی است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله اقتصاد مقاومتی داریم ما...

    • بدون نام

      داره بوی اختلاس جدید میاد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بابا دولت یک جوری فشار رو میخواد منتقل کنه به ملت اگر بی علت گرون کنه اغتشاش میشه وقتی بازار را بریزه بهم بعد از آب گل آلوده استفاده کنه ملت گیج میشه در حال بیهوشی ملت نمی فهمه کی آمد کی رفت بدون احساس و مشاهده

    • خوزستان محروم

      آقای سیف نمیدانم تا کی میخواهد با این دروغ پردازی ها مردم را علاف نگه دارد تا کی باید سیف به دروغ بگوید ما دیگر موسسه غیر مجاز نداریم ولی پول مردم در موسسه ثامن بلوکه شده وپس نمیدهند

    • بدون نام

      اینجورپیش بره مملکت به خاک سیاه میشینه

    • بدون نام

      دولت حرف

    • عبدالله

      عامل همه گرانی ها خود دولت است و بس

    • نیلوفر

      اگرمردم ایرانی واقعا ایرانی تصمیم میگرفت فقط یک هفته ارزنخره ووبرای دلالی دولت جاده بازکنه اینطوری نمیشد خوددولت داره کمبود بودجه راازحلقوم همین ملت بیرون میکشه وماراخواب غفلت گرفته وبس

    • ایرانب

      دریغ از یه ذره. تامل وتعامل. دریغ از ذره ای. همکاری بین دولتمردان هرکس فقط به فکر سرکیسه کردن دیگریست. تا نجومی بگیران واختلاس گران برروی کارن وضع همینه وروزبروز بدتر وبدتر میشه. هیچ امیدی به اینده نیست! !!!!!

    • بدون نام

      یاد داروغه و پرنس جان و رابین هود می افتم اما اینجا رابین هود یا مرده یا هم کاسه داروغه و پرنس جان شده

    • علی

      سلام..بابا بخدا اینها میخوان فرار کنند....همه آقا زادها اقلان توی۳تا از کشورهای جهان بع خصوص روسیه.خونه ماشین پولهای میلیارد دلار ی برای خودشون آماده کردن..این خط این نشون اگه تا سال دیگه همشون فرار نکردن باشه..همه توی این فکرن که یه پولی دست وپا کنند و بعدش فرار ....

    • بدون نام

      رسول دلار میخواد

    • بدون نام

      دولت در طرح ساماندهی موسسات مالی نظیر موسسه مجاز کاسپین و همینطور در مورد بازار ارز در واقع دست در جیب ملت کرده است و اگر این اتفاق در کشور دیگری می افتاد بدون تردید دولت مجبور به عذرخوانی و استعفا می گردید ولی در اینجا حتی توان برکناری رئیس نالایق بانک مرکزی را هم نداریم در حالی که وظیفه کنترل و اینده نگری نرخ ارز و عدم ایجاد تنشهای قیمتی در نرخ ارز به عهده این نهاد می باشد.

    • بدون نام

      دولت بی تدبیر هست برای یک تراکنش 120تومان بانکها از کارت مشتری میدزدد این پول به جیب کی میره

    • نجیب زاده

      خدا تمامی اونایی که مال مردمو میدزدن و بعد پا رو گردن ملت میذارن برای بازپرداخت سود های کلان بانکی رولعنت کنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج