۶۷۸۹۴۲
۲ نظر
۵۰۰۱
۲ نظر
۵۰۰۱
پ

از پاس قهرمان تا کابوس امروز

براى مرور خاطرات باشگاه باسابقه و پرافتخار پاس نیازى نیست به سال هاى ابتدایى دهه ٩٠ و آن قهرمانى به یادماندنى در آسیا بازگردید. تقریبا یک دهه پیش بعد از قهرمانى با مجید جلالى و معرفى نسل طلایى از ستاره هاى جوان اما با استعداد، پاس همان تیم ریشه دار و محبوب سال هاى نه چندان دور بود.

ورزش سه: براى مرور خاطرات باشگاه باسابقه و پرافتخار پاس نیازى نیست به سال هاى ابتدایى دهه ٩٠ و آن قهرمانى به یادماندنى در آسیا بازگردید. تقریبا یک دهه پیش بعد از قهرمانى با مجید جلالى و معرفى نسل طلایى از ستاره هاى جوان اما با استعداد، پاس همان تیم ریشه دار و محبوب سال هاى نه چندان دور بود. زمانى که آجورلو مصطفى دنیزلى را جانشین مجید جلالى کرد و جذاب ترین مربى آن روزهاى لیگ روى نیمکت سبزپوشان در همان ورزشگاه کوچک شهرک اکباتان خودنمایى مى کرد کمتر کسى در فوتبال ایران یافت مى شد که آن ساختار منضبط و حرفه اى را مورد تحسین قرار ندهد.

لازم نیست به چند دهه قبل و حتى روز باشکوه کسب جام تخت جمشید برگردید. همین چند سال پیش اواسط دهه هشتاد ، زمانى که تمامى تیم هاى پایه باشگاه پاس در کنار تیم بزرگسالان مدعیان قدرتمند لیگ هاى کشورى بودند و استعدادهاى ناب فوتبال ایران مثل جواد نکونام، محمد نصرتى، خسرو حیدرى ، آرش برهانى ، میلاد مى داوودى و حنیف عمران زاده با پیراهن پاس به سطح اول فوتبال ایران رسیدند. حتى شاید خیلى ها نمى دانند که همین کمال کامیابى نیا ستاره خط حمله نوجوانان پاس بود و در همان تیم قهرمان ایران شد!

قطب سوم فوتبال پایتخت که همیشه یک تیم مدعى و قابل احترام به شمار مى رفت در همان دوران طلایى نخستین تیم ایرانى بود که با اقتدار به مرحله یک چهارم نهایى لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد آن هم در زمانى که بر خلاف امروز از هر گروه چهار تیمى تنها تیم اول به مرحله بعدى راه میافت و پاس با اقتدار این موفقیت شیرین را با حضور دنیزلى تجربه کرد! پاس همچنین صاحب بزرگ ترین رسانه ورزشى کشور با نام خبرگزارى ایپنا بود که بیش از ٧٠ نیروى جوان و علاقمند به روزنامه نگارى ورزشى را تربیت کرد.

ثبات در مدیریت اصلى ترین عامل موفقیت پاس به شمار مى رفت آن هم در دورانى که هزینه ها و مبالغ قرارداد بازیکنان این تیم به مراتب از بعضى باشگاههاى تهرانى و شهرستانى کمتر بود اما آرامش مجموعه حرفه اى پاس کلید موفقیت این باشگاه به شمار. مى رفت.

از پاس قهرمان تا کابوس امروز

هنوز هم نمونه مشابهى براى آن باشگاه حرفه اى با امکانات استاندارد در فوتبال ایران وجود ندارد. زمانى که باشگاههاى پرطرفدار سرخابى از کمترین امکانات اولیه برخوردار نبودند پاسى ها با کمترین هزینه یک زمین فراموش شده در شهرک اکباتان را به مجهزترین باشگاه ورزشى کشور مبدل کردند.

استادیوم اختصاصى، سالن چند منظوره، چمن مصنوعى، استخر و سونا ، سالن بدنسازى ، کلینیک پزشکى ،کلیه امکانات و زیرساخت هاى لازم در کنار تیم هایى که در تمامى رشته ها قهرمان بلامنازع ورزش کشور بودند!

اما درست در درخشان ترین روزهاى تاریخ پاس بزرگ تغییرات تلخ و سیاه از راه رسید. ابتدا دنیزلى و بعد از او آجورلو را کنار گذاشتند. توجیه ابتدایى کاهش هزینه ها بود اما در نهایت یکى از. قدرت هاى دوست داشتنى و قابل احترام فوتبال ایران پس از تبعید به همدان راهى مسابقات لیگ دسته اول و سپس دسته هاى پایین تر شد!

سوال هاى متعددى پیرامون این واگذارى عجیب،غیر ورزشى و البته غیرقانونى باقى ماند که هرگز پاسخى پیدا نکرد.

اما امروز باید پرسید که چرا به بهانه کاهش هزینه ها آخرین قهرمان ایرانى جام باشگاههاى آسیا و یکى از مهمترین بخش هاى درخشان تاریخ فوتبال ایران به این روز افتاد تا دیگر نام و نشانى از پاس خاطره انگیز تهران و آن شور و هیاهوى دوست داشتنى شهرک اکباتان باقى نماند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      خاک برسر اون مسعولی که باعث بانی انتقال تیمها به شهرستانها شد خاک عالم توسرت بی لیاقت حالا ببینم عرضه داری بازبیاری تیم رو دسته اول لا اقل

      پاسخ ها

      • علی پاسی

        یارو فرق هن







        یارو از دهات پا شده آمده تهران فرق هندونه و توپ رو نمی دونه پاس بزرگ تهران و قهرمان آسیا رو برو همدان که قهرمان جهان بکنه!!!!!!


        دونه وتوپ رو نمی دونه از دهات پا شده اومده پاس تهران بزرگ رو برده همدان خیر سر پدربیشعورش قهرمان دنیا بکنه!!!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج