۶۷۹۳۷۴
۵ نظر
۵۰۰۱
۵ نظر
۵۰۰۱
پ

پرنده‌های زمین‌گیر ایران، همچنان قربانی می‌گیرند

محمد‌حسين‌ جهان‌پناه در روزنامه شرق نوشت: سالي که گذشت قرار بود ايمن‌ترين سال در تاريخ هوانوردي دنيا باشد و بود. در تمام سال ۲۰۱۷ در تصادفي خوش‌يمن فقط چهل‌‌واندي نفر بر اثر سوانح هوايي جان خود را از دست دادند.

محمد‌حسين‌ جهان‌پناه در روزنامه شرق نوشت: سالي که گذشت قرار بود ايمن‌ترين سال در تاريخ هوانوردي دنيا باشد و بود. در تمام سال ۲۰۱۷ در تصادفي خوش‌يمن فقط چهل‌‌واندي نفر بر اثر سوانح هوايي جان خود را از دست دادند.

هرچند که به لطف سانحه مرگبار آنتونوف ۱۴۸ روسي و اي‌تي‌آر۷۲ ايراني ‌يکباره در مدت دو ماه بيش از ۱۳۰ نفر به اين آمار افزوده شد تا در پايان سال شمسي جاري به تجربه مشابهي نرسيم. حقيقت اين است که وضعيت ايمني هوايي در ايران با وجود بهبود کلي ترندهاي جهاني آن‌قدري که بايد، خوب نبوده. اگرچه شايد اين موضوع به ‌خودي‌خود نشانه‌ اين مدعا نباشد، اما حادثه تلخ و مرگبار صبح ديروز اي‌تي‌آر ۷۲ شرکت آسمان در نوع خود دومين حادثه هوايي ايران در چند روز گذشته بود.

روز جمعه گذشته نيز يک هواپيماي فوکر ۱۰۰ شرکت قشم‌اير در فرودگاه مشهد دچار حادثه شد؛ حادثه‌اي که خوشبختانه تلفاتي دربر نداشت و تنها با خروج هواپيما از باند فرودگاه در نتيجه بازنشدن ارابه به پايان رسيد. بااين‌حال هر دو هواپيماي دخيل در اين حوادث از جمله پرحاشيه‌ترين هواپيماهاي سال‌هاي اخير ايران بودند؛ چه فوکرهاي ۱۰۰ که تقريبا همگي در سال‌هاي اخير با مشکلات فني ريزودرشتي، چه در زمينه تأمين قطعات يدکي، موتور و ارابه دست‌وپنجه نرم مي‌کردند و گاهي حتي فراتر از استانداردهاي جهاني خود پرواز مي‌کردند....

...چه همين ATR‌‌ هاي آسمان که بيش از نيمي از ناوگانش، ازجمله همين هواپيماي دخيل در حادثه براي سال‌ها به خاطر نبود قطعات و نقص موتور زمين‌گير بودند؛ تا همين چندوقت پيش که هواپيما با هزار دردسر تعمير شده به خط پرواز بازگشت. همه‌ اينها هم جدا از مسئله سن بالاي ناوگان هوايي ماست. هواپيماي دخيل در اين حادثه ۲۴ سال داشت، هرچند که سيکل پرواز واقعي آن به‌خاطر زمين‌گيربودن طولاني کمتر از اينها بود. حقيقت اين است که با وجود گذشت دو سال از توافق برجام، تقريبا تمامي خطوط هوايي ما همچنان مملو از هواپيماهاي سالخورده‌اند؛ هواپيماهايي که تعمير و نگهداري آنها در حالت عادي نيز دردسرساز است.

براي مقايسه اگر همين هواپيما را با برادران ناتني جوانش که به‌تازگي از طرف ايران‌اير خريداري ‌شده‌اند (هشت هواپيماي اي‌تي‌آر-۷۲ سري ۶۰۰ برجامي) مقايسه کنيد، به عمق تفاوت‌ها؛ چه در هزينه‌هاي تعمير و نگهداري و چه استانداردهاي پروازي پي‌ خواهيد برد. درعين‌حال اگرچه برجام در ابتدا اميدها براي مدرن‌سازي اين ناوگان سالخورده را افزايش داد، اما شرايط دقيقا آن‌گونه که انتظار بود پيش نرفت؛ به‌عنوان‌مثال ايران‌اير همين حالا هم با تأمين مالي هواپيماهاي خريداري‌شده ايرباس و بويينگ خود با مشکل مواجه است؛ هم به اين خاطر که نقل‌وانتقال پول با سختي انجام مي‌شود، هم به دليل اينکه اين شرکت و ديگر شرکت‌ها واقعا پولي براي خريد هواپيما ندارند و هم اينکه همه از تصميمات پيش‌بيني‌نشده ترامپ نگران‌اند؛ نگران پولي که ممکن است هيچ‌وقت هواپيما نشود.

تازه اين سهم آنهايي است که حداقل اميدي به سرمايه‌گذاري دولتي براي خريد هواپيما دارند؛ به‌عنوان‌مثال همين شرکت آسمان در سالي که گذشت، با بويينگ قرارداد بزرگي براي بيش از ۳۰ هواپيماي بويينگ ۷۳۷ امضا کرد که تحويل آنها براي ٢٠٢٢ پيش‌بيني شده، اما بعيد است با شرايط مالي فعلي اين شرکت واقعا توان پرداخت هزينه آنها را حداقل در موعد مقرر داشته باشد. به همه‌ اينها مشکلات ساختاري و مديريتي سال‌هاي گذشته صنعت هوايي؛ از نظارت ضعيف بر شرکت‌ها گرفته تا عدم جدي گرفته‌شدن استانداردهاي امنيت پروازي را هم اضافه کنيد. ايران يکي از معدود کشورهاي منطقه است که توان تعمير و نگهداري بومي قابل‌توجهي دارد. بااين‌حال فشار سال‌ها تحريم، بي‌دقتي، سوءمديريت و عدم ارتباط مؤثر با شرکت‌هاي تأمين‌کننده خدمات بين‌المللي (چه در اثر تحريم يا سوءمديريت) موجب شده تا ما به‌جاي نموداري صعودي گاهي حتي با افول استانداردهاي ايمني جهاني در کشور مواجه باشيم؛ به‌عنوان‌مثال مواقعي بوده که هواپيماهاي مشخصي در ايران حتي با وجود تأمين قطعات يدکي زمين‌گير شده يا دچار سانحه شده‌اند و همه اينها تنها نشان از قلب بيمار صنعت هوايي ايران دارد؛ صنعتي که اگر قرار باشد در آن کمتر شاهد حوادثي از اين دست باشيم، به جراحي اساسي نيازمند است؛ جراحي‌ای که فعلا به نظر نمي‌رسد کسي واقعا آمادگي و اراده‌اي براي انجامش داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چند روزیه در مشهد بنرهایی ا ز طرف شهرداری نصب شده که مضمون نوشته اینه که درایران از هر قوم وقبیله ای که باشی فرقی نداره همه از حقوق شهروندی یکسان برخوردارند،ایا واقعا اینجوریه؟ این هواپیما چرا در خطوط هوایی بزرگ شهر تهران بکار گرفته نشد؟! اگر چه برای من فرق نمیکنه هموطن ،هموطنه یا بهتر بگم انسان ،انسانه ؛اما !!
      از اون عجیبتر اینه که حداقل توی پروفایل هایی که من دسترسی دارم بهشون کسی ننوشت ایران تسلیت!!

    • بدون نام

      حالا دلواپسان هی بگن چرا هواپیما میخرین

    • سرباز وطن

      همش بخاطر اون تحریم های که داریم هست چرا باید تحریم باشیم چرا ميگن تحریم اثری ندارد احمدی نژاد ميگفت تحریم اثر ندارد بیرن تو خيابون های ما نگاه کنید همه چیز عالی هست هر چه می کشیم از دست احمدی نژاد هست بخدا

    • سرباز وطن

      چرا نمیگذارن دست دولت باز باشد؟

    • TNT2

      خوب قربانی بگیرند طوری نیست ..اینها مردم عادی هستند مهم اینه که اقازاده ها سلامت باشند..هواپیماهایی که اونها سوار میشن باید خوب باشه بعدم دلت میاد موشک و انرژی هسته ای و فدای جون ملت ایران کنی؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج