جاباما
۶۸۲۱۷۵
۵۲۴۱
۵۲۴۱
پ

آشنایی با سبک‌های طراحی داخلی: سبک «Art and Crafts»

سبک هنر و پیشه یا همان «Art and Crafts» با تمرکز بر طبیعت و کارهای دستی، ظاهری طبیعی و به دور از تجمل دارد. متفاوت از سبک های طراحی آزاد و غیررسمی، سبک هنر و پیشه در یک چهارچوب مشخص و از پیش تعریف شده عمل می کند.

وب سایت آرل : سبک هنر و پیشه یا همان «Art and Crafts» با تمرکز بر طبیعت و کارهای دستی، ظاهری طبیعی و به دور از تجمل دارد. متفاوت از سبک های طراحی آزاد و غیررسمی، سبک هنر و پیشه در یک چهارچوب مشخص و از پیش تعریف شده عمل می کند. جنبش هنر و پیشه در سال های پیش از آغاز قرن بیستم و در مقابله با سبک طراحی دوره ویکتوریایی اتفاق افتاد.

این جنبش مبلمان و اشیا دکوراتیو تولید کارخانه ها را که در آن زمان متداول بود، رد کرد و به دنبال زیبایی طبیعی و مبلمان و اشیا دست ساز سنتی بود. هنرمندانی همچون گوستاو استیکلی ( فردی که اصطلاح Craftsman را ابداع کرد که گاهی برای این سبک نیز از این اصطلاح استفاده می شود) و ویلیام موریس اولین اشخاصی بودند که این جنبش را پایه گذاری کردند و البته بسیاری از آثار فرانک لوید رایت از ویژگی های این سبک بهره می برد. همراه ما با بررسی نمونه های از این سبک همراه باشید...

چرا این سبک جواب داده است: سبک هنر و پیشه جدا از اینکه خطوط راهنمای مشخصی دارد، در ورای خود باورهای خاصی را نیز دارا می باشد. این سبک روح خلوص و صداقت را در خود دارد. فضای داخلی که به سبک هنر و پیشه طراحی شده باشد پر از صمیمیت و هارمونی است، ایده آل هایی که اولین بار نیز موجب بروز و پیدایش این سبک شدند.

این سبک مورد علاقه شما خواهد بود اگر: اگر خانه Gamble House در پاسادانا کالیفرنیا از بناهای موردعلاقه شما برای بازدید است. اگر فکر می کنید که طبیعت بهترین طراحی ممکن در همه زمان ها را دارا بوده است. اگر شما از استفاده از یک پلیور دستبافت بیشتر لذت می برید تا یک لباس آماده کارخانه ای. اگر از خوابیدن زیر آسمان پرستاره لذت می برید. اگر از کسانی هستید که معتقدید هدایای دست ساز با ارزش تر هستند و واقعا به آن اعتقاد دارید.

آشنایی با سبک‌های طراحی داخلی: سبک «Art and Crafts»

از رموز این سبک: چوب کاری های عالی

یک نکته ساده، بدون استفاده از چوب نمی توانید یک خانه به سبک هنر و پیشه داشته باشید. این نکته بی شک مهمترین نکته طراحی به این سبک بوده و عامل تاکیدکننده بر زیبایی طبیعی است که این رویکرد طراحی را شکل می دهد. بعلاوه هیچ وقت چوب های رنگ شده در یک فضای داخلی به سبک هنر و پیشه نخواهید دید، در عوض تمرکز اصلی بر روی پوشش هایی بر روی چوب است که هم آن را حفظ کرده و هم زیبایی اصیل و طبیعی آن را به نمایش بگذارد. چوب بلوط، متریال شاخص این سبک طراحی است اما از چوب های کاج و افرا و سایر گونه های بومی نیز استفاده می شود.

دقیق تر به این سبک نگاه کنید : چوب کاری های سبک هنر و پیشه فقط منحصر به استفاده از متریال نیست بلکه نمایش این متریال در فضایی که به سبک هنر و پیشه طراحی شده ، حائز اهمیت است. در سالن و نشیمن خانه ای که در تصویر زیر می بینبد، کاملا واضح اتصالات و جزئیات پانل کاری ها و پلکان ها به چشم می خورد. پوشش روی چوب نه تنها تنوع بافت طبیعی چوب را مخفی نکرده بلکه آن را بیشتر در معرض نمایش می گذارد.

آشنایی با سبک‌های طراحی داخلی: سبک «Art and Crafts»

از رموز این سبک: رنگ های برگرفته از طبیعت

پالت رنگ کلاسیک سبک هنر و پیشه، زیبایی ساده و بی ادعا خود را مستقیما از دنیای طبیعت می گیرد : رنگ های سنگ ها، پوست درختان، برگ ها و گیاهان. اگرچه لازم نیست خودتان را محدود به استفاده از رنگ های قهوه ای و سبز کنید، رنگ هایی که کمتر به نظر می رسد در طبیعت یافت شوند مثل رنگ آبی را می توانید به صورت کهنه کاری شده و غبارگرفته استفاده کنید.
یک راهکار شکست ناپذیر در مورد انتخاب رنگ وجود دارد: می توانید ترکیب رنگ گل ها و گیاهانی که در خانه و همسایگیتان وجود دارد را به دقت بررسی کنید و این رنگ ها را در فضای داخلی خود استفاده کنید.

دقیق تر به این سبک نگاه کنید: رنگ های غنی و گرم این فضا به همان خوبی که در فضای خارجی در هم تلفیق شده و کنار هم می نشینند، در فضای داخلی نیز چنین هستند. اگرچه همیشه رنگ هایی به روشنی رنگ زردی که در تصویر پایین استفاده شده است در بناهای به سبک هنر و پیشه نمی بینید، اما در این کار، این رنگ زرد هم به خوبی با چوب کاری سایر بخش ها، پارچه مبلمان و پنجره های هنرمندانه این بنا ترکیب شده و هم اینکه به فضا جان داده است. زردی و روشنی این رنگ به تنهایی در سبک هنر و پیشه جایی ندارد.

آشنایی با سبک‌های طراحی داخلی: سبک «Art and Crafts»

از رموز این سبک: مبلمان عملکردی

سبک هنر و پیشه از مبلمان های دوره ویکتوریایی و اشیا حجاری شده زیاده از حد، تا جای ممکن به دور است. در مقابل این سبک از مبلمان های راحت و بی پیرایه و محکمی استقبال می کند که برای ماندگاری تا به ابد، ساخته شده اند و به اندازه ای که در طراحی آنها به فرم اهمیت داده شده، به همان میزان تابع عملکرد نیز هستند. هر چقدر این مبلمان ها تزئینات کم دارند اما به واسطه جزئیات خاص و متریال هایشان توجه را جلب می کنند. اگرچه امروزه محصولاتی که در حیطه این سبک ارائه می شوند لزوما دست ساز نمی باشند، چنانکه در گذشته این چنین بوده است، اما برای دکوراسیون به این سبک باید از محصولاتی استفاده کنید که بیشترین ویژگی ها و شباهت را به محصولات دست ساز دارند.

دقیق تر به این سبک نگاه کنید: اکثر مبلمان های سبک هنر و پیشه سنگین و از جنس چوب هستند اما این بدان معنا نیست که ستون فقرات شما به واسطه نشیمن های سخت این مبلمان ها آزرده شود. پارچه های ساده کتانی، پنبه ای یا چرم همانگونه که در نشیمن این خانه به کار رفته اند، می توانند حس راحتی بیشتری به دست دهند و در عین حال مناسب فضای این طراحی باشند.

آشنایی با سبک‌های طراحی داخلی: سبک «Art and Crafts»

از رموز این سبک: کف سازی با متریال های طبیعی

ایده شما برای کفسازی استفاده از فرش است؟ مشابه آنچه در قرن 19 رواج داشته است؟ کفسازی در فضایی به سبک هنر و پیشه باید از زیبایی طبیعی بهره ببرد، متریال هایی مانند چوب های سخت مثل پارکت و یا سنگ. کاشی هایی با لعاب متناسب با سبک هنر و پیشه نیز وقتی با طرح موزاییکی به کار روند، می توانند به خوبی با چنین فضاهایی کار کنند. بافت چوب پنبه ای بلوط نیز می تواند انتخاب مناسبی برای کفسازی باشد. اگرچه که نباید خیلی کفسازی این فضاها را با استفاده از فرش پنهان کرد اما اگر می خواهید از فرش استفاده کنید رنگ آن را متناسب با تم رنگی فضا انتخاب کنید و بعلاوه از بافت های طبیعی استفاده کنید و از فرش های طرح دار پرهیز کنید.

دقیق تر به این سبک نگاه کنید : از کفسازی هایی که خیلی یکنواخت به نظر می رسند و لبه های خیلی تیز دارند یا ظاهر کارخانه ای دارند استفاده نکنید (در چنین فضاهایی استفاده از کفسازی وینیل و بتنی مناسب نیست). کفسازی که در این تصویر می بینید تنوع زیبا و جالب توجهی از نظر رنگ دارد که نشان می دهد دست طبیعت در این کفسازی در کار بوده است و بعلاوه هر یک از قطعات به نوعی طرحی دارند که هیچ ماشینی نمی تواند چنین طرحی را بازتولید کند.

آشنایی با سبک‌های طراحی داخلی: سبک «Art and Crafts»

از رموز این سبک: جزئیات دست ساز

تاکید سبک هنر و پیشه بر روی جزئیات دست ساز و استنسیل شده و با دست رنگ شده، پاسخی بود در برابر کاغذدیواری های کارخانه ای و سایر محصولات دکوراتیو دوره ویکتوریایی. سادگی، رمز حس مینمال این فضاهاست که باعث می شود از زوائد بصری که در مقابل زیبایی حقیقی قرار دارند، اجتناب شود. استفاده از تم و پالت رنگی ملهم از دنیای طبیعت، همیشه متناسب این فضا خواهد بود.

دقیق تر به این سبک نگاه کنید: این سبک فقط محدود به ظاهر نشده و حامل یک پیام است. کلماتی که در تصویر زیر در پاگرد حک شده اند، جملاتی در مورد صلح، رفاقت و گرمایی هستند که با سبک هنر و پیشه قرابت دارد. چه تصویر یک برگ را با استنسیل روی دیوار حک می کنید یا از تصویر جملات و کلمات استفاده می کنید به یاد داشته باشید که محتوا و معنای آن ها نیز به اندازه تزئینات دکوراتیو می بایست با روح این فضا متناسب باشد

آشنایی با سبک‌های طراحی داخلی: سبک «Art and Crafts»

از رموز این سبک: روشنایی های طراحی شده به سبک میکا و تیفانی

سبک هنر و پیشه نسبت به سایر سبک ها کمتر بر روی استفاده از اکسسوری ها تاکید داشته و از وسایل مینیمال استفاده می کند. این بدان معناست که محصول روشنایی مورد استفاده به عنوان یکی از ابزارهای ضروری هر فضا باید در این سبک حرفی برای گفتن داشته باشند. هر دو روشنایی های به سبک میکا و تیفانی می توانند برای این فضا مناسب باشند. روشنایی های میکا به واسطه حس ارگانیک بودنشان و درخشش خوب آنها و روشنایی های شیشه ای تیفانی برای حس دست ساز بودن آنها. اگرچه این دو سبک روشنایی، مشخصه سبک هنر و پیشه هستند اما می توانید از محصولات روشنایی دیگر نیز استفاده کنید.

(روشنایی هایی که خطوط واضح و صاف دارند، ساده هستند، فرم های ارگانیک دارند و از فلزهایی با تم رنگی گرم ساخته شده اند)

دقیق تر به این سبک نگاه کنید: در راستای استفاده از خطوط صاف و عدم استفاده از خطوط منحنی در سبک هنر و پیشه، اتصالات نیز می بایست از پروفیل های زاویه دار با خطوط صریح باشد. در تصویر زیر خطوط روشنایی استفاده شده متناسب و مکمل صفحات افقی و عمودی میز صبحانه خوری است در حالی که قسمت شیب دار آن، حس حرکت از ایجاد حالت ایستا در فضا جلوگیری می کند.

آشنایی با سبک‌های طراحی داخلی: سبک «Art and Crafts»

از رموز این سبک: شیشه های استین گلاس و دکوراتیو

استفاده از شیشه های استین گلاس، ویترای و دکوراتیو برای پنجره ها و درها در خانه های به سبک هنر و پیشه همیشه متداول بوده است. در طراحی این شیشه ها معمولا از طرح ها و موتیف های خطی و هندسی استفاده شده است که باعث می شود متناسب عناصر دنیای طبیعت باشند.

دقیق تر به این سبک نگاه کنید: شیشه هایی مانند این تصویر یکی از نمونه هایی است که در سبک هنر و پیشه هر دو مسئله فرم و عملکرد در آن هم وزن هم عمل می کنند. با این حال پنجره های این خانه به هیچ عنوان نمای خارجی بنا را به واسطه تزئینات شیشه، محدود نمی کنند و فضای خارجی کاملا از پشت شیشه پیداست.

آشنایی با سبک‌های طراحی داخلی: سبک «Art and Crafts»

از رموز این سبک: استفاده از فلزهایی با رنگ گرم

استفاده از کروم و استیل کاملا در تناقض با این سبک است. اما استفاده از برنز، برنج و مس با ظاهری کهنه کاری شده یا رنگ شده با چوب های به کار رفته در این سبک در هارمونی بوده و حس گرمای فضا را تکمیل می کند. فلزات استفاده شده در این سبک معمولا چکش خورده هستند تا متناسب این حس دست ساز بودن باشند.

دقیق تر به این سبک نگاه کنید: استفاده از قطعات برنزی سیاه قلم کار شده بر روی درب در تصویر زیر نه تنها به گرمای چوب و سنگ کار شده در این فضا افزوده بلکه به فضا معنا بخشیده است. اگرچه که روشنایی های به کار رفته کاملا کلاسیک و متعلق به سبک هنر و پیشه نمی باشند اما فرم مکعبی و سادگی آنها، مکمل حس این فضاست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج