جاباما
۶۸۵۹۳۶
۱ نظر
۵۰۶۶
۱ نظر
۵۰۶۶
پ

نوروز گردی در اردبیل؛ از «بقعه شیخ صفی الدین» تا «قوتورسویی»

نوروز استان اردبیل، یکی از نوروزهای دیدنی کهن دیار هزار نقش است که گردشگران بهاری را با ظرفیت های بی نظیری از آداب و رسوم و سنن جذاب در طبیعی بکر و سرسبز و خوش آب و هوا در سرزمین چشمه های بهشتی ایران آشنا می کند.

وب سایت روزیاتو: نوروز استان اردبیل، یکی از نوروزهای دیدنی کهن دیار هزار نقش است که گردشگران بهاری را با ظرفیت های بی نظیری از آداب و رسوم و سننن جذاب در طبیعی بکر و سرسبز و خوش آب و هوا در سرزمین چشمه های بهشتی ایران آشنا می کند. بیش از ۱۵۰۰ اثر تاریخی و باستانی در کنار صدها فرصت چشمه گردی سرد و گرم، اردبیل را بهشت آرامشگاه های ایران (SPA) و یکی از پایتخت های پر رونق گردشگری سلامت (Health Tourism) و هم چنین گردشگری تندرستی (Wellness Tourism) تبدیل کرده است.

نوروز گردی در اردبیل؛ از «بقعه شیخ صفی الدین» تا «قوتورسویی»

این مطلب شما را در آستانه نوروز ۹۷ با چند مقصد توریستی و تفریحی دیدنی استان آشنا می کند. با اردبیل گردی امروز ما همراه باشید.

مقصد اول: بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، معروف ترین اثر تاریخی این استان به شمار می رود که از جمله آثار ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به شمار می رود. این مجموعه بسیار نفیس و با ارزش که در نوع خود مجموعه ای بی نظیر محسوب می شود. قسمت های مختلف از قبیل چینی خانه، جنت سرا، خانقاه، چله خانه، شهیدگاه، چراغ خانه و حرمخانه را در خود جای داده است.

نوروز گردی در اردبیل؛ از «بقعه شیخ صفی الدین» تا «قوتورسویی»

شکوه معماری ایرانی و اسلامی را در سقف عمارت بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی مشاهده کنید

در دوران سلطنت شاهان صفوی، وجود بقعه با ارزش موسس سلسله صفویه در این مکان باعث شد تا به عنوان یکی از مهمرترین مکان های ملی و سیاسی مطرح شود و با روی کار آمدن اولین پادشاه صفوی، شاه اسماعیل ( وارث شیخ صفی‌الدین و رهبر صوفی مسلک خانقاه )، تشیع را به عنوان دین رسمی کشور اعلام گردد.

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، مجموعه ای تماشایی است که علاوه بر فضاهای عبادتی، خانه ی ابدی شیخ صفی الدین اردبیلی و چند تن از بزرگان، مشایخ و سلاطین دوره صفوی همچون شاه اسماعیل اول (نخستین پادشاه صفویه)، همسر شاه اسماعیل (مادر شاه طهماسب) و کشته شدگان جنگ‌های شیروان و چالدران نیز می‌باشد.

نوروز گردی در اردبیل؛ از «بقعه شیخ صفی الدین» تا «قوتورسویی»

معماری منظر بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است

این مجموعه در کنار به نمایش گذاشتن معماری ایرانی، جلوه گاه زیباترین و چشم نوازترین نوع کاشی کاری معرق و مقرنس، گچ‌بری، کتیبه‌های زیبا و نفیس اثر خطاطان نامدار دوره صفوی همچون میر عماد، میر قوام الدین و محمد اسماعیل، منبت‌های بی بدیل، نقره کاری، تذهیب و طلاکاری، نقاشی و… نیز می باشد و از شاخص ترین بناهای تاریخی ایران به شمار می رود.

بقعه شیخ جبرائیل در روستای کلخوران، مجموعا بازار تاریخی و مسجد جمعه در اردبیل، مقبره شیخ حیدر و قلاع قهقهه، دیو و کهنه در مشگین شهر، قیز قلعه سی و شاه تپه در گرمی، هفت تپه در خلخال، ویرانه «آتشکده» ساسانیان در روستای آتشگاه، امام زاده صالح، قیز امام زاده سی، برج شاطرکندی در روستای صومعه در اردبیل و مقبره شیخ بدرالدین و آتشکده ساق دره در نمین از دیگر آثار باستانی این استان به شمار می روند.

گشتی در جاذبه های طبیعی استان اردبیل

همان طور که گفتیم، استان اردبیل بیش از ۱۱۰ چشمه آب گرم و سرد معدنی دارد که برای کسانی که با درد مفاصل و مشکلات روحی و جسمی دست و پنجه نرم میکنند و میخواهند از آب درمانی برای تسکین آلام خود استفاده کنند، گزینه ای فوق العاده هم برای گردشگران سلامت داخلی و هم بین المللی به شمار می رود. شهرهای سرعین، مشکین شهر، نیر و کوثر، استان اردبیل را به عنوان مهمترین کانون آبهای معدنی و درمانی کشور و سرزمین چشمه های بهشتی معروف کرده است.

نوروز گردی در اردبیل؛ از «بقعه شیخ صفی الدین» تا «قوتورسویی»

طبیعت کم نظیر استان اردبیل در بهار را تجربه کنید

نوروز گردی در اردبیل؛ از «بقعه شیخ صفی الدین» تا «قوتورسویی»

دریاچه شورابیل

نوروز گردی در اردبیل؛ از «بقعه شیخ صفی الدین» تا «قوتورسویی»

برخی از نقاط در اردبیل، یادآور مازیچال، فیلبند و سوباتان در استان های شمالی کشور است

نوروز گردی در اردبیل؛ از «بقعه شیخ صفی الدین» تا «قوتورسویی»

تله کابین سواری بر فراز جنگل های پر مه استان اردبیل در نوروز ۹۷ را فراموش نکنید

نوروز گردی در اردبیل؛ از «بقعه شیخ صفی الدین» تا «قوتورسویی»

تجربه خوردن آش ها و غذاهای سنتی لذیذ اردبیلی ها، توصیه همشیگی فود بلاگرها در سفر به اردبیل است

نوروز گردی در اردبیل؛ از «بقعه شیخ صفی الدین» تا «قوتورسویی»

عسل ناب دامنه های سبلان، سوغات فوق العاده از دیار اردبیل است.

البته نباید از نظر دور داشت که وجود کوه ها و دره های شگرف و زیبا همچون کوه اسطوره ای و مقدس سبلان، دومین کوه مرتفع ایران، کوه آق داغ با گونه های متنوع گیاهی و جانوری و مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع و دره اعجاب انگیز شیروان دره سی، رودهای پرآب و همیشه جاری ارس، قزل اوزن، دره رود، قره سو و بالخلو و دریاچه های زیبای شورابیل، نئور، سبلان و نیز دشت های پرمحصول و فراخ اردبیل و مغان و تفرجگاه های چشم نواز فندقلوی نمین و بولاغلار نیر در کنار هوای مطبوع و دلنواز و غذاهای لذیذ محلی و سوغاتی هایی چون عسل سبلان و حلوای سیاه اردبیل از جاذبه های استان اردبیل است.

نوروز گردی در اردبیل؛ از «بقعه شیخ صفی الدین» تا «قوتورسویی» آبگرم سرعین

نوروز گردی در اردبیل؛ از «بقعه شیخ صفی الدین» تا «قوتورسویی»

مجتمع گردشگری فندوقلو، یکی از معروف ترین مقصدهای طبیعت گردی بین المللی اردبیل است

نوروز گردی در اردبیل؛ از «بقعه شیخ صفی الدین» تا «قوتورسویی»

پل معلق پیر تقی استان اردبیل

اگر در بهار به استان سرسبز اردبیل سفر کنید، حتما میدان های بزرگ مرکز استان و سایر شهرستان ها را با سفره های هفت سین بزرگ، تزیین شده خواهید دید که بخشی از جشنواره سفره هفت سین و جشنواره نوروز بایرامی این خطه است. فستیوال ورزش های زمستانی، جشنواره کوچ عشایر شاهسون، جشنواره گل های بابونه نمین و رغایب کلور با نمادهایی از هنرها و صنایع دستی متنوعی همچون قالی، گلیم، جاجیم، ورنی و هنرهای چوبی و سفال، کاشی و تراش سنگ های تزئینی و محصولات چرمی اشاره کرد.

آب گرم های طبیعی استان اردبیل

آبگرم های معدنی با خاصیت درمانی و شفابخش در مناطق مختلف این استان به ویژه در شهر سرعین همراه با آب و هوای خنک، محیطی دلچسب برای گردشگران بوجود آورده است و هر سال هزاران نفر گردشگر را بسوی خود جذب می کند.

آبگرم های قوتورسوئی و شابیل و قینرجه صخره های محراب داشی (سنگ محراب) و تالاب های ات گلی، قره گل، طاووس گلی، نعمت گلی نیز از جاذبه های زیبای سبلان و مشگین شهر هستند.

نوروز گردی در اردبیل؛ از «بقعه شیخ صفی الدین» تا «قوتورسویی»

یکی از جاذبه های مهم استان اردبیل آب های گرم متعدد در نقاط مختلف آن است. آب های گرم سرعین، سردابه، بیله درق، خلخال سوئی، قوتورسوئی، بوشلی و قینرجه از مهمترین آنها محسوب می شود. توجه داشته باشید که شهر سیاحتی سرعین که در ۲۵ کیلومتری غرب اردبیل و دامنه های خنک و سرسبز کوه سبلان واقع است با آب های گرم خود که دارای خواص شیمیایی، درمانی و درجه حرارت متفاوت می باشد یکی از عوامل مهم در جذب گردشگر به منطقه است. شهرستان های مشگین شهر ، کوثر نیز دارای چشمه های معدنی متعدددی بوده و گردشگران بسیاری به سوی خود جذب می کنند.

نوروز گردی در اردبیل؛ از «بقعه شیخ صفی الدین» تا «قوتورسویی» آبگرم قوتورسویی مشکین شهر

این آبگرم در بیست و چهار کیلومتری شهر لاهرود و در چهل و نه کیلومتری مشکین شهر واقع شده است. آب قوتورسویی در ردیف آب های معدنی سولفاته کلیسیک سدیک و گوگرد خیلی گرم است که آثار اسید سولفوریک آزاد دارد. آبگرم قوتورسویی به علت داشتن گوگرد خالص خاصیت درمانی ویژه ای برای از بین بردن امراض مختلف پوستی دارد. البته توجه کنید که دمای چشمه آن گاها بالای ۴۰ درجه سانتی گراد و دبی آن حدود ۱۳ لیتر در ثانیه است. البته به علت وجود گوگرد زیاد در آب قوتورسویی توصیه می شود از استنشاق مستقیم گاز آن خودداری شود.

به علت شهرت بسیار بالای قوتورسویی در درمان امراض پوستی ، از سال های بسیار دور این آبگرم همه ساله و در اکثر فصول سال علی الخصوص فصول گرم میزبان علاقمندان زیادی از منطقه، سراسر ایران و حتی جهان می باشد بدین خاطر دهکده ای در اطراف این آبگرم ایجاده شده که دارای هتل، رستوران ، مهمانسرا ، نانوایی و خیل عظیمی از فروشگاههای اقلام مورد نیاز مهیمانان است.

چگونه برویم؟ راه دسترسی به این آبگرم از مسیر آبگرم شابیل می باشد که شروع حرکت آن از شهر لاهرود صورت می گیرد. این آبگرم فاصله بسیار کمی با مجتمع آبدرمانی شابیل دارد. قوتورسویی در فصول گرم سال میزبان افراد بسیار زیادی است. ضمنا در سالهای اخیر راهی از این آبگرم به طرف روستا و آبگرم سردابه ایجاد شده است.

دریاچه نئور

یکی دیگر از مناظر گردشگری استان اردبیل دامنه های رنگارنگ رشته کوه باغرواست که در حدود سی و شش کیلومتری جنوب شرقی اردبیل دریاچه ای زیبا موسوم به «نئور» را در خود جای داده است که مجموعه ای شگفت از طبیعت است. این دریاچه با حدود ۲۷۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا از زیبایی و تنوع منحصربه فرد زیستی برخوردار است و یکی از لذیذترین ماهیان جهان موسوم به قزل آلای رنگین کمان در این دریاچه پرورش می یابد.

مجتمع تفریحی شورابیل یکی دیگر از جاذبه های اردبیل است که در جنوب غرب شهر اردبیل واقع است. این دریاچه دارای امکانات تفریحی، ورزشی و فرهنگی قابل توجهی است که قایق رانی، جاده تندرستی و هتل های زیبا، شهر بازی از آن جمله است.

تفرجگاه جنگلی «فندقلو» از دیگر مناظر دل انگیز طبیعی استان اردبیل است جنگل فندقلو در ۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهرستان نمین با مناظر دل انگیز طبیعی همه ساله پذیرای ده ها هزار نفر از گردشگران است. در این جنگل گونه هایی از درختان به همراه گیاهان متنوع، ترکیب زیبایی از جنگل و مرتع را به وجود آورده اند.

آن سوی جنگل فندقلو گردنه سرسبز و زیبای حیران در جاده اردبیل به آستارا به فاصله کمی از دریای خزر هر بیننده ای را متحیر می کند. فاصله هوایی شهر ساحلی آستارا در منتهی الیه جنوب غربی دریای خزر با شهر اردبیل بیش از ۴۰ کیلومتر نیست اما از پیچ و خم های حیران به سمت اردبیل بالا می رویم، خنکی هوا جان تازه ای می دهد.

سرسبزی و زیبایی های مراتع و جنگل های انبوه واقع در کوه های بلند و دره های عمیق این منطقه هر نقاش و هنرمندی را در این هنرنمایی خالق هستی به شگفتی وامی دارد. این مناظر طبیعی در محور اردبیل به آستارا توجه رهگذران را به خود جلب کرده و همه ساله بسیاری از مسافران و مردم اردبیل از تفرجگاه های آرام و دل انگیز این منطقه استفاده می کنند.

گردنه حیران در مسیر آستارا به اردبیل در نوع خود بی نظیر است. سبزی و زیبائی منطقه و درختانی که سر بر شانه یکدیگر نهاده اند و سایه بان مسافران خسته اند طول مسیر آستارا به اردبیل را کاملادیدنی کرده است.

قلعه تاریخی اولتان مغان

اولتان قالاسی شهری باستانی متعلق به دوران ساسانی است. این محوطه در روستای بزرگی در ۱۴ کیلومتری جنوب غرب پارس‌آباد (موغان) و در دشت مغان قرار دارد. ارگ اولتان در ۵۰۰ متری این روستا و در کنار رود آراز واقع شده است.
این قلعه در زمان اشکانیان احداث شده ولی به واسطه استحکام بنا تا قرن دوازدهم هجری قمری مورد استفاده قرار می‌گرفت. قلعه باستانی اولتان که از نظر ظاهری شبیه به ساختمان یک قلعه نظامی است در ۵۰۰ متری روستای اولتان از توابع پارس آباد درکنار رود ارس قرار دارد.

سوغات ها و صنایع دستی اردبیل

سرشیر، حلوای سیاه، عسل، تخمه آفتابگردان، آبنبات و شیرینی های محلی از مهمترین سوغاتی های اردبیل محسوب می شوند. گلیم، شال، جاجیم، ورنی، مسند، سفالگری، صنایع چوب مانند معرق، منبت و خراطی، مصنوعات چرمی و قالیبافی و نمدبافی جزو صنایع دستی استان است.

در سفر نوروزی و بهار به استان اردبیل، تصاویر نوروزگردی های خود از این استان دیدنی را از طریق کانال های روزیاتو در شبکه های اجتماعی ارسال کنید. متوسط اقامت در استان اردبیل در سالهای اخیر، ۷۲ ساعت بوده است که برای استفاده هر چه بیش تر از این منطقه دیدنی کشور، برنامه سفر بلند مدت تری را برای اردبیل گردی در برنامه بهاری خود قرار دهید. سایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل برای آگاهی از ویژه برنامه های نوروزی و فرصت های اقامتی استان را در نظر داشته باشید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من عاشق زبان ترکی ام.چه اسمهای ترکی قشنگی دارن این مناطق.خوشبحالشون.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج