جاباما
۶۸۹۷۲۲
۷۸۰۲
۷۸۰۲
پ

میزان نرمال تست SGOT چند است؟

تست SGOT شما را سریع‌تر متوجه عملکرد ارگان‌های اصلی مانند کبد می‌کند. اگر صفرا یا کبد دچار مشکلی شده باشد این آزمایش می‌تواند کمک کند تا پیشگیری بیماری یا درمان مشخص شود.

وب سایت نبض ما : تست SGOT یا سرم گلوماتیک اگزالیک آمیناز آنزیمی است که به طور معمول در کبد و سلول های قلب وجود دارد. وقتی که کبد یا قلب به دلایلی دچار آسیب شود،SGOT به خون منتقل می شود. در این گونه شرایط سطح SGOT در خون به علت آسیب کبدی (به عنوان مثال هپاتیت ویروسی) یا آسیب قلبی (از جمله حمله قلبی)، افزایش می یابد.

میزان نرمال تست SGOT چند است؟

برخی از داروها همچنین می توانند سطح SGOT را افزایش دهند. تست SGOT ، آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) هم نامیده می شود. به طور کلی سطح AST در افراد سالم پایین است و زمانی که سلول های قلب، کبد و عضلات دچار آسیب می شوند، AST در خون آزاد می شود. بنابراین، آزمایش و بررسی سطح AST مخصوصا برای تشخیص آسیب های کبدی به کار می رود.

تست SGOT چیست؟

آزمایش SGOT ، نوعی آزمایش خون است که تمام مشخصات کبدی را در اختیار پزشک قرار می دهد. این آنزیم یکی از دو آنزیم کبدی است که به نام آمینوترانسفراز هم شناخته شده و به طور اختصار، معمولا AST نامیده می شود، که به معنای آسپارتات آمینوترانسفراز است. آزمون SGOT یا آزمایش AST ، مقدار آنزیم کبدی خون را ارزیابی می کند.

تست SGOT چه چیزهایی را نشان می دهد و برای چه تجویز می شود؟

آزمایش SGOT ممکن است روش موثری برای کمک به پزشک برای تشخیص آسیب کبدی یا بیماری کبد باشد. هنگامی که سلول های کبدی آسیب می بینند، SGOT به جریان خون منتقل می شود و سطح آن در خون افزایش پیدا می کند.

این آزمایش می تواند برای ارزیابی سلامت کبد افرادی که سابقه آسیب کبدی و یا هپاتیت c داشته اند به کار رود. به این ترتیب، میزان آنزیم بررسی شده و درمان ارائه خواهد شد.

البته SGOT در بسیاری از مناطق بدن، از جمله کلیه ها، عضلات، قلب و مغز هم یافت می شود. اگر هر یک از این مناطق آسیب دیده باشد، سطح SGOT شما ممکن است بالاتر از حد نرمال باشد. به عنوان مثال، این سطوح می تواند در طول حمله قلبی یا آسیب عضلانی، افزایش داشته باشد.

به دلیل اینکه SGOT در سراسر بدن شما ظاهر می شود، بخشی از مشخصات کبد، شامل آزمایش ALT هم می شود. ALT یکی دیگر از آنزیم های کبدی است. بر خلاف SGOT، این آنزیم، در سنگین ترین غلظت در کبد یافت می شود. آزمایش ALT اغلب نشانگر قطعی آسیب احتمالی کبد است.

شرایط تست SGOT

آزمایش SGOT یک آزمایش خون ساده است. از نظر فنی این آزمایش را می توان بدون هیچگونه آمادگی خاصی انجام داد. با این حال، مراحل چندگانه ای را می توانید انجام دهید تا این مراحل را آسان تر کنید. بهتر است از دو روز قبل از آزمایش، از داروهای بدون نسخه (OTC)، از جمله استامینوفن (تیلنول) استفاده نکنید.

مصرف آنتی بیوتیک

در صورت مصرف آنها، به یاد داشته باشید که پزشک را در جریان بگذارید. قبل از انجام تست، باید در مورد تمام داروهای مصرفی خود با پزشک مشورت کنید تا پزشک بتواند در هنگام خواندن نتایج آن را در نظر بگیرد. شب قبل از آزمایش هم تا می توانید آب بنوشید.

هیدراته شدن بدن ، تشخیص را برای پرستار آسان تر می کند. در روز آزمایش لباسی به تن داشته باشید که ساعد تا آرنج را به راحتی بتوانید از لباس خود آزاد کنید تا برای آزمایش خون به راحتی در دسترس پرستار باشد.

محدوده نرمال آزمون SGOT معمولا بین ۸ تا ۴۵ واحد در هر لیتر سرم است. به طور کلی مردان ممکن است به طور طبیعی مقدار بیشتری از AST را در خون داشته باشند

روش انجام آزمایش SGOT

پرستار برای انجام آزمایش شما را آماده می کند. شما همانطور که در صندلی نشسته اید پرستار، یک نوار الاستیک را محکم به اطراف بازوی شما می بندد و برای استفاده درست از یک ورقه مناسب استفاده می کند. سپس قبل از استفاده از سوزن برای کشیدن خون از رگ، منطقه را تمیز می کند.

این کار تنها یک دقیقه طول می کشد تا تکنیسین، خون را به یک بطری کوچک بکشاند. پس از کشیدن خون، یک گاز تمیز روی ناحیه گذاشته شده و سپس، باند الاستیک برداشته می شود.

آزمایش خون

آزمایش تمام شده و شما می توانید به منزل بروید. شما ممکن است تا یک هفته کبودی کوچکی در ناحیه آزمایش داشته باشید. به طور کلی در همه زمان و در طول درمان احتمالی، لازم است آرامش کلی را حفظ کنید تا باعث آرام بودن بدن و عضلات شما شود.

نمونه خون شما پس از دریافت، پردازش می شود. در حالی که تنها چند ساعت طول می کشد تا نمونه از طریق دستگاه پردازش شود، اما ممکن است چندین روز طول بکشد تا نتایج توسط پزشک شما بیان شود.

میزان نرمال تست SGOT چند است؟

خطرات تست SGOT

خطرات بسیار کمی برای آزمایش SGOT گزارش شده است، اما بهتر است شب قبل از آزمایش آب فراوان بنوشید تا از احساس سرگیجه یا ضعف جلوگیری شود.

در صورتی که برای انجام این آزمایش آمده اید از پرستار راهنمایی لازم را گرفته و چنانچه هر مشکلی به وجود آمد، از او کمک بگیرید. در صورت بروز سرگیجه یا هر نوع احساس ناخوشایند دیگری، می توانید برای مدتی دراز کشیده و به حالت طبیعی برگردید.

نتایج تست SGOT

اگر نتایج تست SGOT شما بالا باشد، این بدان معنی است که یک عضو یا عضلات حاوی این آنزیم می تواند آسیب ببیند. این اعضاء شامل کبد، عضلات، قلب، مغز و کلیه است. پزشک شما ممکن است دستورالعمل های پیگیری کننده دیگری را برای موارد تشخیصی دیگر، سفارش دهد.

میزان نرمال تست SGOT

میزان نرمال تست SGOT معمولا بین ۸ تا ۴۵ واحد در هر لیتر سرم است. به طور کلی مردان ممکن است به طور طبیعی مقدار بیشتری از AST را در خون داشته باشند. عدد بالاتر از ۵۰ برای مردان و ۴۵ برای زنان بالا است و ممکن است نشان دهنده آسیب در نواحی اشاره شده باشد.

بسته به روش آزمایشگاهی استفاده شده، ممکن است تغییرات کمی در محدوده های طبیعی وجود داشته باشد. محدوده دقیق آزمایشگاه در گزارش نتایج ذکر شده است و به هر ترتیب، دقت نتایج همیشه بالا است.

میزان بسیار بالای AST یا ALT نشان دهنده شرایطی است که مشخص می شود، کبد، بیش از حد آسیب دیده است. این شرایط عبارت اند از:

  • هپاتیت حاد A یا هپاتیت B
  • شوک یا فروپاشی سیستم گردش خون
  • آسیب های شدید کبدی که احتمالا ناشی از سموم است، از جمله مصرف بیش از حد داروهای OTC مثل استامینوفن

علائم هپاتیت

وقتی که کبد یا قلب به دلایلی دچار آسیب شود،SGOT به خون منتقل می شود و سطح SGOT در خون به علت آسیب کبدی یا آسیب قلبی افزایش می یابد

پیگیری

اگر تست SGOT شما برای بررسی نتایج کافی نباشد، پزشک شما ممکن است تست های پیگیری اضافی را سفارش دهد. در صورتی که این تست ها برای بررسی عملکرد کبدی یا بررسی ویژه آسیب های کبدی باشد، شامل موارد زیر می شود:

  • این اندازه گیری، توانایی خون را برای لخته شدن و ارزیابی عملکرد پروتئین های عامل لخته شدن در کبد، نشان می دهد.
  • آزمایش بیلی روبین: بیلی روبین مولکولی و محصولی از تخریب معمول گلبول های قرمز است که در کبد اتفاق می افتد. بیلیروبین به طور معمول در صفرا منتشر می شود.
  • آزمایشات گلوکز: آسیب و عملکرد نادرست کبد ممکن است منجر به کاهش غلظت گلوکز شود.
  • شمارش پلاکت: سطح پلاکت های پایین می تواند بیماری کبد را نشان دهد.

کلیه این آزمایشات آزمایش خون هستند و می توانند در یک آزمایش کامل پانل خون (CBP) تکمیل شوند. در صورتی که عضلات دیگری به علت سطح بالای AST درگیر شده باشند، پزشک ممکن است برای تشخیص مشکل، همراه با سونوگرافی از کبد، آزمایشات اضافی را هم انجام دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج