جاباما
۶۹۰۰۱۸
۵۳۹۵
۵۳۹۵
پ

ارزش غذایی خوراکی‌های هفت سین

سفره هفت سین که نماد نوروز است و البته روایات متعددی پیرامون آن هست که هفت سین بوده یا هفت شین یا... قدمتی کهن دارد، اما تا به حال فکر کرده اید که این خوراکی هایی که روی سفره هفت سین می گذارید با کلی ذوق و سلیقه، هرکدام چه ارزش های غذایی دارند؟

ماهنامه همشهری تندرستی: اولین پادشاهی که عید نوروز را جشن گرفت کوروش کبیر بود. او در سال ۵۳۸ (قبل از میلاد مسیح)، آغاز بهار را جشنی ملی اعلام کرد. وی در این روز برنامه هایی برای ترفیع سربازان، پاکسازی مکان های همگانی و خانه های شخصی و بخشش محکومان اجرا می کرد. این آیین ها در زمان دیگر پادشاهان هخامنشی نیز برگزار می شود. شواهد نشان می دهد داریوش اول هخامنشی، به مناسبت نوروز سال ۴۱۶ سکه ای از جنس طلا ضرب کرد که در یک سوی آن سربازی در حال تیراندازی نشان داده شده است.

سفره هفت سین که نماد نوروز است و البته روایات متعددی پیرامون آن هست که هفت سین بوده یا هفت شین یا... هم قدمتی کهن دارد، اما تا به حال فکر کرده اید که این خوراکی هایی که روی سفره هفت سین می گذارید با کلی ذوق و سلیقه، هرکدام چه ارزش های غذایی دارند؟ این مطلب تهیه شده تا شما را با فواید هفت سین سفره تان آشنا کند.

ارزش غذایی خوراکی‌های هفت سین

سماق

سماق جزء ادویه هاست و مصرف متعادلش به عنوان طعم دهنده مشکلی ایجاد نمی کند البته به شرطی که سماق واقعی باشد. سماق واقعی گران قیمت است زیرا سخت تهیه می شود. این ادویه سرشار از ترکیبات فلاونوییدی و آنتی اکسیدانی و ملاح است و مثل زردچوبه مصرف متعادلش برای سلامت مفید است.

سمنو

سمنو یک ماده نشاسته ای مغذی است که از دانه گندم تهیه می شود و چون نشاسته اش شکسته می شود هضم و جذب راحت تری دارد. از طرفی شکسته شدن مولکول های بزرگ نشاسته باعث می شود طعم شیرین به خود بگیرد. سمنو از آرد گندم کامل گرفته می شود و حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین های گروه ب و املاح مثل پتاسیم است.

سیر

سیر از دسته سبزیجات است و ترکیبات آنتی اکسیدانی و ویتامین سی زیادی دارد. همچنین دارای ترکیبات گوگردی با خاصیت ضدعفونی کننده و همچنین دارای میزان قابل توجهی فیبر است. بنابراین برای دستگاه گوارش بسیار مفید است.

سنجد

سنجد جزء میوه هایی است که مصرف و فراوانی اش در جامعه عادی کم است و بیشتر به صورت خشک شده و برای خواص دارویی به کار می رود. سنجد تازه دارای مقدار قابل توجهی ترکیبات فیبری است. فرم خشک شده این میوه ویتامین سی زیادی ندارد اما دارای مقادیر زیادی از ترکیبات کاروتنوئیدی یا پیش سازهای ویتامین آ و همچنین املاحی مثل پتاسیم و منیزیم است.

سیب

سیب میوه ای است که همیشه توصیه شده بخورید و سلامت باشید. سیب سرشار از ویتامین سی، فیبر، ترکیبات کاروتنوییدی، بتاکاروتن و پیش سازهای ویتامین آ و سی است. البته سیب خوب است به شرط اینکه تازه و سالم باشد و برای آن از سموم دفع آفات نباتی زیادی استفاده نشده باشد. سیب را تازه و با پوست بخورید. زیرا فیبر موجود در پوست سیب خیلی بیشتر از خود میوه است. پکتین و همچنین فیبرهای محلول موجود در سیب مانع از جذب زیاد چربی و قند در دستگاه گوارش می شوند. بنابراین مصرف روزانه آن همراه با غذا یا به عنوان این وعده می تواند فوق العاده مفید باشد.

سرکه

سرکه در واقع همان اسید استیک است. نمی شود گفت سرکه یک ماده مغذی است و اگر مصرف نشود مشکلی به وجود می آید. سرکه فقط می تواند یک طعم دهنده باشد که معمولا برای ترش کردن خوراکی ها مثل سالاد استفاده می شود و خواص قابل توجهی ندارد و تنها یک ماده اسیدی ضعیف است. یک قاشق چایخوری آن سه کالری دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج