۶۹۰۰۳۴
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

پيمانكاران معترض مخابرات در ليست سياه

بازهم صاحب‌کار، به بهانه آنکه جیبش خالی است، دست پیمانکار را خالی گذاشت و در ادامه این چرخه، کارگرانی که دم‌عید بی‌نان ماندند. البته این کلیت ماجرا است. کارفرما، همان «مخابرات»‌ی است که به گفته احمد توکلی، با اینکه گوشتش در خصوصی‌سازی خورده شده، استخوانش هم هنوز بسیار می‌ارزد.

روزنامه شرق نوشت: بازهم صاحب‌کار، به بهانه آنکه جیبش خالی است، دست پیمانکار را خالی گذاشت و در ادامه این چرخه، کارگرانی که دم‌عید بی‌نان ماندند. البته این کلیت ماجرا است. کارفرما، همان «مخابرات»‌ی است که به گفته احمد توکلی، با اینکه گوشتش در خصوصی‌سازی خورده شده، استخوانش هم هنوز بسیار می‌ارزد.

دیروز، حدود ٧٠ نفر از پیمانکاران مخابرات به نمایندگی از حدود ٢٠٠ شرکت پیمانکاری که هفت، هشت ماهی طلب خود را دریافت نکرده بودند و این رقم به حدود ٨٠ میلیارد تومان رسیده بود، مقابل درب چهار ساختمان اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تجمع کردند.

تجمعی که در نهایت منجر به پرداخت پول خردی حدود ٢٠ میلیارد تومان شد که قرار است بین مناطق تهران توزیع شود و تقریبا به هر منطقه ٦٠٠ میلیون تومان خواهد رسید. این در حالی است که صورت‌های مالی شش‌ماهه اول سال ٩٦ مخابرات نشان می‌دهد، گروه مخابرات ایران (ثابت و سیار و دیگر شرکت‌های تابعه) دریافته، حجم سپرده‌های بانکی مخابرات ایران در پایان سال مالی ٩٥ مبلغ ٨٤١ میلیارد تومان بوده است که این رقم در پایان شهریور ٩٦ به ٩١٦ میلیارد تومان رسیده است که رشد هشت‌درصدی را نشان می‌داد.

این درحالی است که منابع آگاه به خبر داده‌اند، این شرکت علاوه‌بر این نوع سرمایه‌گذاری، در پروژه مشارکتی ساخت هتل هجرت نیز حضور دارد. طبق اطلاعات موجود، کل هزینه ساخت پروژه ٣٢٤ میلیارد تومان است و تا پایان سال مالی ٩٥، معادل مبلغ ١٥٥ میلیارد تومان، یعنی ٤٧،٨ درصد از کل هزینه ساخت برای این پروژه پرداخت کرده است که اکنون پیشرفت فیزیکی پروژه کمتر از هشت درصد، یعنی ٧.٦٢ درصد است. نکته مهم مورد نظر آن است که طبق آنچه در سایت کدال منتشر شده، مخابرات ایران تقریبا ٩١٦ میلیارد تومان تا پایان شهریور ٩٦، نقدینگی دارد (در شش‌ماهه نخست امسال، بر آن نقدینگی حاصل در شش‌ماهه دوم سال را هم بیفزایید). با‌این‌حال مخابرات حاضر نیست مطالبات معوق پیمانکاران خود را هم به درستی بپردازد.

تهدید به قرارگرفتن در لیست سیاه
البته این تمام ماجرا نیست. بازهم این تجمع‌ها و طلب حق و حقوق از کارفرما، منجر به تسویه حساب شد. برخی از پیمانکارانی که برای حضور در این تجمع برنامه‌ریزی کرده بودند، از سوی حراست و مدیران شرکت مخابرات ایران تهدید به تسویه حساب و عدم همکاری و قرار‌گرفتن در لیست سیاه شدند. یکی از این پیمانکاران به «شرق» می‌گوید: «با من تماس گرفتند و گفتند اگر تجمع کنید، هم برخورد کرده و امنیتی‌ات می‌کنیم، هم قراردادهایت را فسخ می‌کنیم».

تسویه‌حساب مخابرات با ٢ پیمانکار معترض
این در حالی است که این فقط یک تهدید نبود و دو نفر از این پیمانکاران فراخوانده شدند و قید عدم همکاری با آن‌ها در پرونده‌شان درج شد. به گفته این پیمانکار، قرارداد‌های دو نفر فسخ شده و قرار است دیگر با آن‌ها قرارداد بسته نشود. هرچند این اقدام تا حدودی به نفع آن‌ها است و اگر حق‌وحقوقشان را بگیرند، دیگر خودشان با مخابرات کار نمی‌کردند.

یکی از این پیمانکاران در گفت‌وگو با «شرق» از معوقات هفت، هشت‌ماهه پیمانکاران می‌گوید: «بالای ٨٠ میلیارد تومان مطالبات پیمانکاران است، اما مبلغی که اکنون اعلام کردند ٢٠ میلیارد تومان است که رقم بسیار اندکی است. هر سری وعده و وعید می‌دهند، اما کار خاصی نمی‌کنند».

تمدید وعده‌
یکی دیگر از پیمانکاران با اشاره به اینکه هر یک از پیمانکاران حدود صد نفر زیرمجموعه دارند، حرف‌های همکارش را ادامه می‌دهد: «قبلا یکی، دو ماهه پول را می‌دادند، بعد به چهارماه و الان هم به هفت، هشت‌ماه کشیده و مطمئنیم این روند ادامه پیدا می‌کند».

دیگری می‌گوید: «شرکت مخابرات ایران یکی از شرکت‌های پردرآمد ایران است. این درآمد کجا می‌رود که نمی‌تواند پول پیمانکاری را که مخابرات را سرپا نگه داشته، بپردازد؟ شب عید است نمی‌دانیم با کارمندانمان چه کنیم».

همکارش ادامه می‌دهد: «مخابرات پولمان را نمی‌دهد، اما بیمه و مالیات که این چیز‌ها را نمی‌فهمد. فقط سند می‌زنیم، بدون اینکه پولی گرفته باشیم، با همین ثبت، پولشان را طلب می‌کنند. مجبوریم از سرمایه‌مان بفروشیم تا این ارقام را بپردازیم».

پیمانکار دیگری که بسیار شاکی است، می‌گوید: «حقمان را نمی‌دهند. از ترس طلبکاران نمی‌توانیم شب به خانه برویم. الان زمین شخم بزنیم به نفعمان است؛ لااقل به مردم بدهکار نیستیم. ما را می‌ترسانند که در لیست سیاه می‌گذاریم‌تان!»

ادامه می‌دهد: «می‌خواهند سود سهام بالایی به سهام‌داران نشان دهند، دودش به چشم ما می‌رود».

در همین گیرودار گله و شکایت بود که نیروی انتظامی هم وارد میدان شد. نیروی انتظامی که از سوی شرکت مخابرات ایران در این جمع برای متفرق‌کردن پیمانکاران به جمع آن‌ها آمده بود، سعی در متفرق‌کردن جمع داشت، اما در عین حال نقش رایزنی بین این دو را هم برعهده گرفت. بااین‌حال، نتیجه صرفا پرداخت پول اندکی برای ساکت‌کردن پیمانکاران بود.

پیش از ورود نیروی انتظامی به ماجرا، مجید صدری، مدیرعامل مخابرات ایران برای آرام‌کردن معترضان به جمع آن‌ها آمده بود. یکی دیگر از پیمانکاران با گلایه از تغییر شیوه بیان مدیرعامل مخابرات به «شرق» می‌گوید: «آقای صدری برای رایزنی با پیمانکاران وارد مذاکره شد، اما حرف‌هایش ١٨٠ درجه با قبل فرق داشت. او قبلا با دمپایی در جلسات حضور پیدا می‌کرد و می‌گفت: کار نمی‌کنید، نکنید؛ اما وقتی دید جمعیت زیاد است، لحن کلام خود را تغییر داد».

مدیرعامل مخابرات در جمع پیمانکاران چه گفت؟
خبر‌ها از مذاکره این دو بخش حاکی از آن است که پیمانکاران با تأکید بر اینکه ٨٠ میلیارد تومان طلبکاریم، می‌گوید: «بعد از این تجمع برای ساکت‌کردنمان ٢٠ میلیارد تومان به ما می‌دادند که درمجموع به هر منطقه ٦٠٠ میلیون تومان رسید که یک‌دهم مطالباتمان هم نیست و دردی از ما دوا نمی‌کند». دیگری ادامه می‌دهد: «تا قبل از تجمع پولمان را نمی‌دادند. حتی جلوی در اتاق آن‌ها می‌رفتیم، راهمان نمی‌دادند. این چه رفتاری است؟»

صدری در جمع پیمانکاران گفته بود: «در تلاش هستیم که بدهی‌مان را پرداخت کنیم. ما (مخابرات)، شما (پیمانکاران) را از خودمان می‌دانیم. تا آنجایی که در توانمان بود و نقدینگی اجازه می‌داد، به حسابتان واریز کردیم».

او با گلایه از تجمع شکل‌گرفته ادامه داد: «باید مشکل را در خانه‌مان حل کنیم. مشکل غیرقابل‌حل نیست. همکاری کنیم با هم حل کنیم. اگر مشکلی با ما دارید به دفترم بیایید. شما از مایید و فرقی با ما ندارید».

یکی از پیمانکاران به نشانه اعتراض خطاب به او گفت: «شما می‌گویید به ما کمک کنید و با همکاری ما پولتان را بگیرید. شما باید به وظیفه‌تان عمل کنید و حقمان را بدهید، نه‌اینکه بگویید به ما کمک کنید».

دیگری می‌گوید: «طلبکار با مأمور پشت در خانه آمده بود. نتوانستم به خانه بروم. چه‌کار باید بکنم؟»

مدیرعامل مخابرات در پاسخ به این حرف او گفت: «بیایید دفتر ما مخلص شما هم هستیم!»

او با بیان اینکه محدودیت منابع داریم، ادامه داد: «به‌طور روزانه دنبال کار شما هستم. شما با کارمند رسمی من فرق نمی‌کنید. اگر چرخ شما بچرخد، چرخ مخابرات هم می‌چرخد. دیروز اعلام کردم، با توجه به نقدینگی‌ای که در شرکت داریم، همه پرداخت‌ها قطع شود و بدهی شما (پیمانکاران) و کارمندان را بپردازیم». این ماجرا تا لحظه نگارش این خبر کماکان ادامه دارد و پیمانکاران بر آن هستند که اگر ماجرا ادامه پیدا کند و پرداختی‌ها درست نباشد، امروز هم دوباره دست به تجمع بزنند.

پیش‌تر «شرق» در گزارشی در مورد بلوکه‌کردن حقوق کارمندان مخابرات هم نوشته بود. در آن گزارش آمده بود: مخابرات ایران ٢٣ هزار کارمند رسمی و ٢٨ هزار کارمند شرکتی تحت پوشش شرکت خدمات اول دارد (سهام‌دار اصلی خدمات اول خود مخابرات ایران است)؛ بنابراین اگر به‌طورمتوسط حقوق هر کارمند رسمی را پنج میلیون تومان و هر کارمند شرکتی را ١.٥ میلیون تومان در نظر بگیریم، هر ماه مخابرات ایران حدود ١٤٥ تا ١٥٠ میلیارد تومان بابت حقوق باید به کارکنانش بپردازد.

بااین‌حساب، بر اساس گزارش شش‌ماهه اول ٩٦ از حساب سپرده‌ها، شرکت مخابرات ایران برای پرداخت حداقل شش ماه حقوق کارکنانش نقدینگی و سپرده نزد بانک‌ها دارد، اما در عمل نحوه پرداخت حقوق کارکنان اسفبار است. طبق اسنادی که در اختیار «شرق» قرار گرفته بود، به‌طورمثال از روز ٢٧ تا یکم هرماه حقوق در استان‌ها پرداخت می‌شود و هر استانی پولدارتر باشد یا مدیرش زرنگ‌تر باشد و بتواند از تهران پول بگیرد، زودتر حقوق‌ها را پرداخت می‌کند. درحالی‌که مخابرات ایران از حذف شرکت‌های استانی و ادغام آن‌ها از مهر ٩٥ خبر داده که حتی اگر این را بپذیریم، دراین‌صورت باید حقوق‌ها متمرکز و یکجا پرداخت شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسن عباس زاده

      شرکت مخابرات بوشهر حق شرکت ما را نداد و سرمایه شرکت را برداشت کرده که ۲ سال است پرونده در دیوان عدالت است و مخابرات خوزستان نیز مطالبات ما را نداد.شرکت تکفام ارتباط هوشمند اینجانب مدیر تصفیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج