۶۹۰۹۴۹
۴۴ نظر
۵۰۰۸
۴۴ نظر
۵۰۰۸
پ

زیباکلام: میراث قالیباف، «نجفی» را فراری داد

صادق زیباکلام در روزنامه آرمان نوشت: من فکر می‌کنم اگر محمدعلی نجفی مانده بود بیشتر باید تعجب می‌کردیم تا رفتنش! اگر مجموعه عواملی‌ که باعث شدند او برود را کنار هم قرار دهیم به این نتیجه خواهیم رسید که اتفاقا سوال این نیست که چرا نجفی رفت بلکه سوال این است که چرا نجفی نرفت؟ درهمان آغاز کار شهردار در معرض فشارهای زیادی بود.

صادق زیباکلام در روزنامه آرمان نوشت: من فکر می‌کنم اگر محمدعلی نجفی مانده بود بیشتر باید تعجب می‌کردیم تا رفتنش! اگر مجموعه عواملی‌ که باعث شدند او برود را کنار هم قرار دهیم به این نتیجه خواهیم رسید که اتفاقا سوال این نیست که چرا نجفی رفت بلکه سوال این است که چرا نجفی نرفت؟ درهمان آغاز کار شهردار در معرض فشارهای زیادی بود.

اولین و مهم‌ترین فشاری که روی وی وجود داشت، آن بود که با میراث قالیباف چه ‌کند؟ میراث محمدباقر قالیباف همچون روح سرگردان از زوایای مختلف نجفی را تحت‌تعقیب قرارداده بود. از سوی دیگر ده‌ها هزار نفر نیروی انسانی که در زمان قالیباف استخدام شده بودند و علت اصلی استخدامشان آن بود که درآمدی و حقوقی داشته باشند، افرادی که شغلشان عنوانی بود برای اینکه درآمد ماهیانه‌ای داشته باشند تا اینکه واقعا وظیفه مشخصی بر عهده آنها باشد، چالش پیش روی شهردار تهران بود.

تعداد این افراد یک‌ نفر و دو نفر صد نفر و ۵ هزار نفر نبود؛ تعداد این افراد خیلی بیشتر از این ارقام است و چه شهردار تهران نجفی باشد و چه هرکس دیگری جای نجفی بیاید، با این دشواری مواجه می‌شود که با نیروهایی‌که قالیباف آورده و کارایی ندارند، چه باید بکند؟ مشکل دوم ارثیه قالیباف حجم گسترده بدهی‌هایی است که این نهاد به بانک‌ها و به پیمانکاران و به نهاد‌های دیگر دارد. باز هم چه شهردار نجفی باشد و چه هر فرد دیگری، سوال این است که با بدهی‌های میلیاردی قالیباف چه باید بکند؟

چگونه باید این بدهی‌ها را بپردازد؟ از کدام محل و از کدام درآمد؟ مشکل دیگر نجفی سنگ انداختن و عدم همکاری نهاد‌های وابسته به اصولگرایان بود که چشم دیدن شورای شهر اصلاح‌طلب و شهردار اصلاح‌طلب را نداشتند و نه تنها هیچ همکاری با نجفی نکردند بلکه بدشان نمی‌آمد پشت پا به وی بزنند. مشکل بعدی با خودی‌ها بود. کسر قابل توجه از انتظاراتی که از نجفی و شورای شهر وجود داشت از ناحیه اصلاح‌طلبان و جریانات معتدل و میانه‌رو بود، برای اینکه به شهرداری راه یابند. مشکل بعدی نیرو‌های اصولگرایی بودند که اگر چه درزمان قالیباف آمده بودند، اما مدیران شایسته‌ای بوده و توانایی خود را نشان داده بودند.

نگهداری این مدیران کار ساده‌ای نبود زیرا با تعارض و مخالفت اصلاح‌طلبان روبه‌رو می‌شد. بالاخره باید به بودجه محدود شهرداری اشاره کرد. البته در طول این مدت نجفی توانست با هماهنگی شورای اصلاح‌طلب گام‌های مفید و موثری بردارد. اولین و مهم‌ترین گام نجفی آن بود که توانست بودجه شهرداری را شفاف کند. امری که کمتر در دوران قالیباف اتفاق افتاده بود. او توانست نشان دهد درآمد شهرداری چقدر است و هزینه‌های این نهاد چه میزان است. مشکل دیگری که نجفی با آن روبه‌رو بود، آن بود که بسیاری از درآمدهایی که در دوران حاکمیت اصولگرایان به دست می‌آمد و مخرب محیط زیست بود، توسط نجفی پسندیده نبود مانند برج‌سازی، مجتمع‌سازی، فروش باغات و زمین‌هایی که فضای سبز هستند و... کنار آمدن با ارگان‌ها و نهاد‌ها دیگر، ازجمله مشکلات شهرداری تهران بوده است.

نجفی سعی کرد جلوی اینگونه کارها را بگیرد و اجازه ندهدکه سیاست اصولگرایان، شهر تهران را به جنگل بتن تبدیل کند. اما مشکل این بود که زمانی که جلوی این درآمدهای مخرب گرفته شد، مشخص نبود جای این درآمدها کدام درآمد جایگزین خواهد شد. شاید رقص چند کودک دختر بچه خردسال و موج حملاتی که اصولگرایان علیه وی به راه ‌انداختند، تیرخلاصی بود که باعث شد نجفی آن را بهانه کرده و خود را نجات دهد.

واقعیت آن است که هر فرد دیگری جای نجفی بیاید با همین مشکلات روبه‌روست. شهردار تهران یا باید محیط زیست را در نظر بگیرد و آینده تهران را در نظر داشته باشد یا باید تسلیم توسعه غیرپایدار شود. این دوگانگی متاسفانه پیش روی شهردار بعدی نیز خواهد بود. او باید میان راضی کردن ساکنان تهران به بهای تخریب زیست محیطی و نگاه آینده‌نگر و همراه با توسعه پایدار یکی را انتخاب کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کاراگاه گجت

      تخریب نکنید قالیباف مرد بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مرد از پشت خنجر نمیزنه

    • بدون نام

      راه ابادانی تمامی ندارد / مدیران توانا= فقر و فساد نابود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اين كيه همش مي نوبسه مديران توانا =كشور آباد اعصابمو خورد كرد از كجا مدير توانا بياريم عزيزم

    • بدون نام

      خلاصه که زمین را اصولگرایان کج کردند و اصلاح طلب ها ن میتوانند کار کنند اصلا همه بی ارزگی و بیکفایتی اصلاح طلبان تقصیر اصولگراها هستش.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما بگو باید با این مشکلات چه کنه؟ بودجه از کجا بیاره؟ لابد مثل قالیباف جونتون باید همه شهر رو غارت کنه تا پول به دست بیاره .کاری که همیشه جناح شما در این مملکت کردند

    • بدون نام

      با توجه به متن یعنی شما میگین در اداره شهر ناتوان بوده ! پس ایشون که خبر داشتن نمیتونن کاری واسه تهران بکنن از اول نباید میومد ....پس در واقع سوال اینجاس که اصلا چرا اومد و این چندماه که شهردار تهران بود چه نفعی واسش داشته ..!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه علم غیب داشته که بدونه اوضاع شهرداری چقدر اسفناک بوده و فساد در چه حده؟!
        وقتی اومده فهمیده دیگه

        ماشالا بعضیا آی کیوشون خیلی بالاستا

    • مایا

      مثل همیشه واقعیت رو گفتین آقای زیبا کلام وواقعا متاسفم !!!!

    • بدون نام

      چون مثل قالیباف نبود وعرضه ندارد و رای زورکی داشت ..

    • بدون نام

      کلا تو این مملکت کار درست و اصولی نمی شه کرد همه چیزمان قربانی سیاسی بازی و دعوای جناحی است مصلحت مردم و شهر هم به درک کار مثبت هم اگر انجام بشود باز برای سیاسی بازی و نمایش است

    • علي

      پس اين وسط منافع ملي و حق مردم شهر تهران چي ميشه مردم تا كي بايد از دو حذب اصول گرا و اصلاح طلب حامي منافع شخصي خودشون ضربه بخورن .....!!!!
      يه نفر هم كه مديره و درك و فهم مديريت داره چرا نميذاريد كار كنه ....!!!!
      چرا همه چيز و فداي منافع حذبي ميكنيد ...!!!!
      مردم رندگي هواي پاك شهر سالم ميخواند ....!!!!
      چرا مردم بايد فداي منافع يك حذب بشوند ..............

    • بدون نام

      تو اين كشور چه خبره؟؟؟؟

    • رهگذر

      نجفی رو مجبور کردن استعفا بده فقط و فقط واسه رقص چن تا دختر
      کاش دلواپسها و .... واسه دزدی ها و کم کاری ها و پارتی بازی ها و هزار گناه بزرگ دیگه هم همینقد که رو رقص چن تا بچه حساس بودن رو اونها هم حساس میشدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باید خیلی وقت پیش استعفا میداد
        کاملا مشخص بود توانیی مدیریت شهری مثل تهران رو نداره

      • بدون نام

        یا غیاث المستضعفین پناه ببریم به خود خداوند

    • مهدی افشارزاده

      اینکه نجفی شهرداری رو رها کرده و رفته از او یک قهرمان نمی سازه آقای زیباکلام. بازی با کلمات باعث نمیشه که مردم فکر کنند نجفی یک قهرمان بود و آمد و نتونستن و یا نزاشتن کاری کنه .
      نجفی برای این کار کوچک بود و آقای زیباکلام عزیز ، شما ب خاطر همین نوع رفتارها ب تازگی محکوم شدید. شاید بهتر باشه کمی واقه بینانه تر نگارش کنید و نه باب دل یک حزب فقط .

    • f

      این زیبا کلام باز حرف مفت زدو آخه بابا یه دفعه حرف نزنی هیچکس نمیگه که لال به دنیا امده ای و لال رفته ای هیچی ندار خودت از کجا حقوق می گیری که اینقدر حرف مفت یا زر اضافه می زنی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زیبا کلام استاد علوم سیاسی است و کارش مصاحبه و سخنرانی است. مودب باش

      • بدون نام

        عزیز جان اینطور که معلومه یکی باید این حرفا رو به خودت بگه ؛ کلا بی فرهنگی بیداد میکنه تو ملت

    • یسنا

      اصولگرایان کشور را به نابودی می کشانند.اینهمه انحصارطلبی که دارند باعث میشه مردم دلزده شوند

      پاسخ ها

      • مدافع حقانیت

        همه ی افراد افراطی دارند ایران رو نابود می کنند

      • بدون نام

        فعلا که مه چیز دست اصلاح طلب هاست
        این دو تا دعوا میکنن و این وسط مردم بدبخت میشن

    • بدون نام

      جای بخور بخورش نبود رفت

    • بدون نام

      اخه بستگی داره مردی رو در چی ببینی .فعلا که ما تخریب تهران رو دیدیم وکتک زدن دانشجوها رو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوست عزیز کتک زدن دانشجوها دست نیروهای امنیتیه ؛این نیروها به هیچ وجه به شهرداری ها ربطی ندارن و توسط جاهای دیگه اداره میشن. لطفا سواد سیاسی خودتون رو بالا ببرید

    • بدون نام

      به درک میخواد از وضعت کشور سو استفاده کنه ولی به قول مردم حناش دیگه رنگی ندارد

    • بدون نام

      روحانی مشکلات انداخت گردن دولت قبلی نجفی هم انداخت گردن شهردار قبلی واقعا که

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما ویرانه ای با هزاران میلیارد قرض تحویل بگیری میتونی درستش کنی؟

      • بدون نام

        چه ویرانه ای مگه تهران الان سومالی و زامبیاست تهران آباده به خدا بیچاره کارگرای خدماتی شهرداری از جونشون مایه می ذارن امروز من یکشونو دیدم رو زانو نشسته بود آشغالا رو با دستش برمی داشت رو سطل می ریخت بگو چه ویرانه ای تهران تمیزترین شهر هاست به مردم چه ربطی داره که بدهی است برن از اختلاس های آقایون بودجه را حل کنن اگر مدیریت بلدن وقتی برف اومد توان مدیریت نداشتن باید مدیریت کرد یک فرد مریض و کم توان و بی حال که توان مدیریت نداره چون اصلاح طلب انتخاب کردن کافی نیست باید مدیر کاردان باشه سیاست داشته باشه کفایت مدیریت مهم است با شعار مشکل حل نمی شه این حرف ویرانه هم یک شعار تکراریست

    • محمد

      چيزي كه اثبات شده اينه اصول گرا و اصلاح طلب هر دو براي خوردن آمده اند و هيچكدام توانايي مديريت ندارند.......

    • بدون نام

      چه سوزشی داری زیباجان!

    • مدافع حقانیت

      آقای نویسنده ی اصلاح طلب افراطی...
      آقای نجفی یعنی از وضعیت تهران بی خبر بودند!!!
      عین بچه ها تقصیر رو گردن این و اون نذارید، البته این از ویژگی های افراطی هاست..

    • بدون نام

      انقدر شهرداری رو بدهکار کرد ک کسی نمیتونه شهردار بشه

    • بدون نام

      اصلااحطلب اصولگرا هیچ فرقی نداره اما اقای زیبا کلام نجفی مگ نمیدونست اینارو ک اومد شهردار شد؟کی اصلاح طلبا یه کاریو شروع کردن ننداختن گردن قبلی؟کل جریان اصلاحطلبی اندازه یه قالیباف برا کشور خدمت نکرده

    • بدون نام

      بی عرضگیش باعث شد که استعفا بده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به نظر میاد چون مثل شهرداران قبلی اهل حیف و میل کردن اموال مردم نبود استعفا داد. وگرنه مثل قبلیا می موند و به راحتی ویرانه ویران تری رو تحویل میداد بعد از چند سال

    • بدون نام

      نجفی که گند زد به آموزش و پرورش از جوونای با استعداد خودمون یه شهردار انتخاب کنید انتخابات آزاد بزارید ورود ژن خوبااا ممنوع لطفا

    • بدون نام

      من موندم این کیه که اینقدر نظر میده،آدمی ب لجنی این ندیدم

    • آرشیدا

      بخاطر بی عرضگی استعفا داد

    • بدون نام

      مگرنمیدانی بااین حرفهااززندان سردرمیاری شمازورتان به اونانمیرسه

    • م‌س

      من کاملا با نظر آقای زیباکلام مخالفم چرا که آقای نجفی اصلا این کاره نبود و انتخاب ایشان سیاسی بود که خانواده هاشمی می خواستند از این طریق به اهدافشان برسند

    • بدون نام

      اقای زیباکلام.مثل روحانی حرف می زنی.روحانی گفته بود به خاطر کارهای احمدی نژاد مملکت عقب افتاده.تو هم میگی به خاطر قالیباف تهران نا به سامان است.تشریف ببر زندان.

    • بدون نام

      مگه آقای نجفی رو به زور گذاشتند شهردار که حالا فراری شده؟ مگه کسی که می خواد یه همچین مسئولیتی قبول کنه ، حداقل یه بررسی کوچیک از وضعیت مسئولیتی که می خواد برعهده بگیره نباید داشته باشه؟ تا کی این حرفهای تکراری که تقصیر فلان مسئول قبلی بوده باید شنیده بشه؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج